Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: benodigde accucapaciteit

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 08:32 #698513

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
It Paradyske schreef :
Ik ga uit van dynamo die 14.4V geeft.
Ze moeten ook niet werken, tenzij er sprake is van onbalans!
OK, doen we 3.61V :-).

Na 2 jaar met een setje van 4 cellen + bms is mijn ervaring dat het in balans brengen van de cellen onderling, een NON issue is.
Zelf heb ik dus wel een dure bms geïnstalleerd om tot de ontdekking te komen dat het niet nodig is. Wat ik een volgende keer zou doen is een beveiliging tegen over en onderspanning van het hele pakket. Om te zorgen dat de spanning daarvan nooit buiten 12-15,2 volt komt. Je gebruikt dan wel is waar niet de volle 100% van de accu maar dat ga je toch niet doen met een normale alternator.

Verder zijn ook de laagstromen veel te laag om een accupak van meer dan 100Ah uit balans te trekken. En als dat wel zo is zijn kunnen de balansers met 1 a 2 ampère toch niets uithalen t.o.v. laadstromen van > 50 ampère.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 11:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 08:46 #698516

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Evaluationcopy schreef :
Volgens mij is er een heel topic voor de ontwikkeling van elektronische noviteiten, daar past jullie verhaal prima bij. Overigens, zoals het gepresenteerd wordt (geweldig) met de bijbehorende Praagse prijzen zou ik zeggen: ga het spul importeren/verkopen/whatever.

De meesten zullen gewoon een set 'energie-opslag' willen kopen zonder hier op dit technisch niveau over na te hoeven denken.

Een forum is bedoeld om informatie te delen. Het lijkt er op dat voor jou er teveel info gegeven wordt. Gewoon niet meer verder lezen en reageren.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 08:51 #698517

Niet zo negatief Noreen. Dergelijke verdieping hoort hier zeker thuis, maar een eigen topic zou er beter bij passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 09:01 #698523

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Peper schreef :
@WADnWIND:
Ja, het ding zou wel eens een heel goed radiobaken kunnen zijn! :evil:
Maar het is dan meteen uniek; balancer en EPIRB in één, waar vindt je dat?
Dat is ook waarom ik nog niet meteen aan de gang ben gegaan met de schakeling!
Groeten, Peper.

In een stalen schip met voldoende ferriet? :laugh:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 09:12 #698527

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Evaluationcopy schreef :
Niet zo negatief Noreen. Dergelijke verdieping hoort hier zeker thuis, maar een eigen topic zou er beter bij passen.

In mijn idee zou dit topic ook genoemd kunnen worden;

Benodigde accu voor lange tijd aan boord wonen.

Met als ondertitel;

Hoe breng je energie vraag in balans met energie opwekking.

Bij het antwoord daarop kom je vrij snel tot de gedachte dat lood accu's daar behoorlijk ongeschikt voor zijn. Daarom vind ik de discussie over andere accu techniek wel hier op zijn plaats.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 09:55 #698547

Peper schreef :
Daarbij is er dan nog de 'Oosterbeekse variant' :ohmy:
Sunday en Peper gebruiken hun service accu (ook) om op te varen. Dat vraagt een iets andere kijk op de zaak.
Voor Peper is de accubatterij 48V x 100Ah ~ 5kWh aan energie opslag, dat is met een 4kW elektrische bbm goed voor minstens een uur 'volle portie' door het water. Nu heb ik een zeilboot en ik heb m'n motor nauwelijks nodig. Ik kan deze enorme accubank dus heel fijn als service-accu gebruiken terwijl ik deze met slechts een 80Wp paneel (op zijn best met 1A bij 56V) oplaadt. Op de vraag 'Hoeveel capaciteit heeft jouw service accu?' Antwoord ik steevast: 'genoeg'. Dat is een beetje flauw, maar ik heb in 3 jaar nog geen stuiver aan brandstof uitgegeven en ook geen stuiver aan walstroom.

Er zit dus veel zinnigs in 3Noreen's opmerking: als je de service accu vol kunt laden met je zonnepaneel, heb je te kleine accu's gekocht.

Verdere tegeltjes wijsheden:
Als je de service accu niet vol kunt laden, heb je walstroom nodig.
Als je de service accu niet vol kunt laden met je zonnepaneel, heb je te kleine zonnepanelen gekocht en heb je een windmolen of hydrogenerator erbij nodig. (of wek je te weinig energie op)
Als je de service accu 'leeg maakt', verbruik je te veel. (en dus niet dat je dan te kleine accu's hebt gekocht!)

Voor de TS:
Velen gaan er van uit dat op lange reizen de capaciteit van de service accu voldoende moet zijn om 3 x 24 uur autonoom te zijn.

En nu de klapper: Dan moet je ook in 3 dagen zoveel surplus aan energie kunnen opwekken, dat je in 3 dagen de service accu weer kunt vol laden. Surplus zijnde de energie die je boven het gemiddelde 24 uurs gebruik kunt opwekken. Deze regel is alleen geldig bij gebruik van Li-ion accu's. Bij lood-zwavelzuur accu's moet je ze snel vol kunnen laden, anders sulfateren ze. Lood-zwavelzuur accu's moet je in één dag weer vol kunnen laden.

Jeroen-pion: wat vindt jij hiervan? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Ben het volledig met je tegeltjes wijsheden eens ;-)

Precies wat ik zeg, kan me niet schelen hoe groot of klein je accu bank is , hoe ga je hem laden dat is het enige interessante.

lig je elke dag aan de walstroom, uhm ja zie ik geen problemen.

Maar wat TS wil / van plan is............
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 10:22 #698561

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
koko schreef :
Ik weet het niet hoor. De gewoonte om vragen met steeds grotere en meeslepende ideeen te beantwoorden die na enige posts volledig voorbij gaan de oorspronkelijke vraag begint wel eens een beetje ziekelijke vormen aan te nemen. Daar is dit draadje haast een schoolvoorbeeld van.

Helemaal mee eens.

Tja, en als daarbij dan ook nog de onzin, halve waarheden en andere flauwekul die verkondigd wordt erbij tel, dan denk ik dat de cirkel aardig rond is.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 10:48 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 10:53 #698578

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
JohnBerg schreef :
Helemaal mee eens.

Tja, en als daarbij dan ook nog de onzin, halve waarheden en andere flauwekul die verkondigd wordt erbij telt, dan denk ik dat de cirkel aardig rond is.

Wordt gezellig hier. :sick: Vooral van die algemene opmerkingen dragen geweldig bij tot een dieper inzicht op de materie. Het fatsoen om als je het ergens niet mee eens bent uit te leggen waar je dan anders er over denkt kan er kennelijk niet af. Een beetje aan de kantlijn staan te schreeuwen. Wat we hier in NL toch al zo goed in lijken te zijn.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 11:09 #698591

Jammer jongens, jullie waren zo goed op weg.

Ik in ieder geval volg dit draadje met bijzondere belangstelling en dank bij voorbaat de ZF-ers die hier hun tijd, energie en kennis in steken.

De titel dekt de lading. Dat TS waarschijnlijk iets anders in gedachten had doet daar niets aan af.

Nu weer terug naar het onderwerp graag !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 12:05 #698615

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Goed, nu we dan genoeg hebben van de vraag: Wat is de benodigde accucapaciteit...
(heeft TS daar nu een voldoende antwoord op?)
Start ik wel een Li-ion ferrofosfaat draadje met als titel 'Compacte Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers'.
(dan hoef ik alleen maar een stuk uit mijn privé mail naar JohnBerg te kopiëren)
Zie jullie, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 12:12 #698619

Ik ben voor mijn wereldreis, mijn benodigde accucapaciteit aan het bepalen en heb metingen gedaan aan het verbruik, zie bijgaande tabel.

vaak lees ik dat de geinstalleerde accucapaciteit regelmatig 300 Ah of meer is. ik vraag mij af waarom daarvoor wort gekozen?


hoop bla bla weinig antwoorden op zijn vragen........
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 12:14 #698623

Op mijn simpele vraag hoeveel meer een koelkast verbruikt in de tropen tov een normale Nederlandse zomer krijg ik ook geen antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 12:17 #698624

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Jeroen-pion schreef :
Ik ben voor mijn wereldreis, mijn benodigde accucapaciteit aan het bepalen

Ga jij nou óók al op wereldreis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 12:22 #698628

kijk lodewijk dat bedoel ik nou, ik stel dat niet dat stelt TS, was ff copy paste van TS


Hoop geleuter 100.000 antwoorden maar weinig lezen de vraag van TS goed, dus hoe kun je dan een relevant antwoord geven op een gestelde vraag :whistle:


knuppel hoender hok mode : off
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 12:24 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 12:45 #698630

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Jeroen-pion schreef :
kijk lodewijk dat bedoel ik nou, ik stel dat niet dat stelt TS, was ff copy paste van TS

Wat ik bedoel is: kutkwooters (zo noemden wij dat destijds op Usenet) zijn er al genoeg. Daar moet je niet bij willen horen.

Quoten? Doe het goed of doe het niet.

Maar weer gauw on-topic. Want daarover had je wel gelijk, natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 12:49 #698633

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Jeroen-pion schreef :
kijk lodewijk dat bedoel ik nou, ik stel dat niet dat stelt TS, was ff copy paste van TS


Hoop geleuter 100.000 antwoorden maar weinig lezen de vraag van TS goed, dus hoe kun je dan een relevant antwoord geven op een gestelde vraag :whistle:


knuppel hoender hok mode : off

Na dit diepe zelfinzicht van één van de posters in dit draadje heb ik weinig toe te voegen. Te meer ik ook niet tot de doelgroep behoor waarvoor, de informatie die dit draadje mogelijk zou opleveren, nuttig zou kunnen zijn. Er bestaat bovendien niet zo iets als recht op goede informatie persslot.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 14:09 #698653

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
michel1 schreef :
Ik ben voor mijn wereldreis, mijn benodigde accucapaciteit aan het bepalen en heb metingen gedaan aan het verbruik, zie bijgaande tabel.

vaak lees ik dat de geinstalleerde accucapaciteit regelmatig 300 Ah of meer is. ik vraag mij af waarom daarvoor wort gekozen?

Bijlage:

Bestandsnaam: electraver...120.xlsx
Bestandsgrootte:17 KB

Om weer even terug te komen naar de vraag die oorspronkelijk is gesteld.
De reden waarom vertrekkers graag meer dan 300Ah aan accucapaciteit installeren is reeds ergens in de vele antwoorden op dit topic gegeven. Namelijk; dat je ongeveer 3 dagen aan minimumverbruik in je accucapaciteit wilt hebben zitten om bij onverhoopte problemen bij het opwekken van stroom toch even vooruit te kunnen.
Onder minimumverbruik wordt meestal verstaan alle stroom voor navigatie-instrumenten, navigatieverlichting en evt. stuurautomaat en naar gelang je comfortwens de koelkast. Wanneer je dit bij elkaar optelt voor 3 dagen en uitgaat van maximaal 50% ontlading van je accubank weet je dat je accucapaciteit al snel over de 300Ah komt.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 14:33 #698659

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
msas schreef :
Onder minimumverbruik wordt meestal verstaan alle stroom voor navigatie-instrumenten, navigatieverlichting en evt. stuurautomaat en naar gelang je comfortwens de koelkast. Wanneer je dit bij elkaar optelt voor 3 dagen en uitgaat van maximaal 50% ontlading van je accubank weet je dat je accucapaciteit al snel over de 300Ah komt.

Voor lood-zwavelzuur accu's! Voor LiFePO accu's 80%! (maar daar hebben we het vaak genoeg over gehad!)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 14:58 #698673

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Je hebt gelijk Peper. Ik ben bij 50% inderdaad uitgegaan van reguliere loodzwavel accu's.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 15:01 #698674

ja en na 3 dagen nog steeds geen zon te bekennen, nou sta je dan mooi te koekeloeren, met alle vergaarde en vermaarde theorie XD
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 15:05 #698675

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Gezien de door TS genoemde 300Ah als minimum ben ik meteen uitgegaan van lood-zwavel accu's.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 15:09 #698678

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Jeroen-pion schreef :
ja en na 3 dagen nog steeds geen zon te bekennen, nou sta je dan mooi te koekeloeren, met alle vergaarde en vermaarde theorie XD

Ja, dan kun je maar beter gewoon thuis blijven en niet op wereldreis gaan! :P Dan heb je ongelimiteerd stroom.
Gelukkig heb je voor zonnepanelen geen direct zonlicht nodig om er wel iets uit te krijgen. De kans dat je na 3 dagen nog steeds niets opwekt door slecht weer is niet groot voor de route die de meeste wereldzeilers bevaren.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 15:21 #698681

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Jeroen-pion schreef :
ja en na 3 dagen nog steeds geen zon te bekennen, nou sta je dan mooi te koekeloeren, met alle vergaarde en vermaarde theorie XD

Tja, dan had je volgens de 'tegeltjeswijsheden' een andere energiebron aan boord moeten nemen... :pinch:
Of je moet aan de walstroom! :whistle:
Of toch een uGenerator... :sick:
Of je verbruik aanpassen... :P
Of je start de motor om met de alternator energie je testament via de zender wereldkundig te maken! :evil:
Als je maar niet denkt dat je te kleine accu's hebt gekocht! ;)

Jeroen-pion, schat eens in hoe groot de kans is dat je drie dagen zonder wind en zon ronddobbert! Rond de keerkringen in elk geval niet. Daar is alle dagen wind en zon. Rond de evenaar is niet altijd wind, maar wel heel veel zon (en soms een hoosbui).
Ik denk dat de kans dat er een helikopter tegen de hoogspanningskabels aanvliegt groter is! (dat is in elk geval 1 keer gebeurd!)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 15:24 #698682

Aan loodzwavelaccu's dus de dubbele capaciteit installeren van wat je denkt te gaan ontladen (dat wist TS al gezien zijn berekening). Bij het ontwikkel-en-doe-het-zelf LiPo vehaal uit Praag hoef je maar 20% meer te installeren van wat je denkt te onttrekken.

Dit draadje is weer één van die ontwikkelingsdraadjes aan het worden. Erg interessant, maar toont m.i. vooral aan dat er geen betaalbare kant-en-klaar consumenten produkten voor bestaan (zoals je een loodaccu gewoon uit het schap trekt)...

Ben nog steeds benieuwd (geen antwoord op gehad) hoe mijn winkelmandje uit Praag er nu uit zou zien voor een 200Ah LiPo cellenpakket met laadintellignetie om plug-en-play op mijn 14.4V alternator aan te sluiten. Als ik mijn walstroomlader óók op 14.4V instel dan kan dit eenvoudig blijven niet??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 15:59 #698697

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Nachtvlinder schreef :

Ben nog steeds benieuwd (geen antwoord op gehad) hoe mijn winkelmandje uit Praag er nu uit zou zien voor een 200Ah LiPo cellenpakket met laadintellignetie om plug-en-play op mijn 14.4V alternator aan te sluiten. Als ik mijn walstroomlader óók op 14.4V instel dan kan dit eenvoudig blijven niet??

Je koop in praag 4 cellen laad elke cel tot 4,0 volt en knoopt het spul in serie. En sluit het spul aan op de plek van je loodaccu. Je zet er voor de zekerheid nog zo'n ding tussen. Deze stel je in tussen 12 en 16 volt. Als het even kan schakel je van je alternator en walstroom lader de absorption fase uit. Meestal is dit het programma voor gel accu's.
Klaar ben je ... :lol:
Nadeel van het zo te doen is dat je rond de < 20% van je accu capaciteit niet gebruikt. (10% aan de bovenkant en 10% aan de onderkant.)
Eens per 4 tot 5 jaar moet neem je het spul mee naar huis en laad elke van de 4 cellen op tot exact 4,0 volt. Dan kan het spul weer terug in je boot voor de volgende 4-5 jaar.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 16:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl