Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: benodigde accucapaciteit

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 11:31 #698055

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Zodra je iets van serieuze belasting aan de uitgang hangt, stort de zelfinductie in elkaar en stopt hij met "oksilleren".
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 11:52 #698060

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Het is een relaxatie oscillator! Die oscilleren niet op basis van de zelfinductie. De sturing is hier Ohms op basis van het lage serieweerstandje (current sensor) die de ref ingang van de TL431 net onder de knik voert en zo de BD911 weer dicht zet en de stroom (en daarmee de spanningsval over het serieweerstandje weer 0 maakt).
Is de celspanning te laag om via de spanningsdeler de TL431 open te sturen, dan blijft de BD911 sperren en loopt er geen stroom.
Wordt de celspanning hoog genoeg om de TL431 open te sturen. Dan gaat de BD911 ook open en gaat er een stroom lopen door het weerstandje en ontstaat hierdoor een spanningsval die de TL431 weer 'dicht' zet. Enz. Enz.
De zelfinductie werkt als transformator, maar geeft niets door aan de 'clock' van het systeem.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 12:06 #698063

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Als je me niet geloofd, download gratis LTSpice en simuleer de schakeling. Zie je het vanzelf.

n.b. als de schakeling start, is de stroom door de zelfinductie nul, en zal deze (door de zelfinductie) lineair in de tijd toenemen. De zelfinductie maakt wel degelijk deel uit van het timing circuit. (waar zit anders de condensator die de tijdsconstante bepaald?)

En wat gebeurt er met de zelfinductie van de primaire wikkeling van een trafo, als je de secundaire kort sluit? Juist ja.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 18 jan 2016 12:10 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 12:06 #698064

ik bedoel natuurlijk die TI chip die we laatst hebben besproken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 12:07 #698065

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Evaluationcopy schreef :
Wat zie ik dan over het hoofd?

Wat je over het hoofd ziet is dat energie niet gratis is. Een rendement van lood zit tenminste 40% lager dan van LiFePO. Die 40% kost geld.
Als je ook nog de energie rekent die nodig is om loodaccu's door de absorptiekarakteristiek regelmatig 100% vol te laden. Dan wordt het nog veel erger. In mijn woordenboek gelijk aan dweilen met de kraan open.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 12:14 #698069

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@roozeboos:
Die heeft toch tenminste 6 cellen nodig? Ik heb er maar 4. En bovendien kan dat ding niet recupereren, tenzij met een extra schakeling. Of heb ik de spec's dan niet goed gelezen.

@JB:
Een dergelijk schakelingetje bouw ik FF, dan kan ik gaande weg ook nog aanpassen met condensatoren als het ding op hol dreigt te slaan.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 12:20 #698071

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@peper: het schakelingetje wat je gepost hebt staat bekend als een "Joule thief". Daar is op internet zat over te vinden.

Op Circuits Online loopt er een heel draadje over: www.circuitsonline.net/forum/view/130094
Kijk eens naar wat in dat draadje aan spoelen is geprutst.

Maar waarom niet gewoon simuleren?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 12:31 #698077

Wat Guia4 omschrijft als hetgeen hij heeft geïnstalleerd is vrijwel identiek aan wat bij mij aan boord staat. En lijkt mij in een heel goede balans te zijn.
Mijn accu´s zijn ietsje kleiner en koelkast verbruik is minder. Die is bij Etap extreem goed geïsoleerd.

Verbruik is hoofdzakelijk de computer en electrisch handgereedschap, de boot lijkt soms meer op een werkplaatsje.

In december moet ik heel zelden wel eens met de motorgenerator wat bijladen bij dagenlang donker weer. Doe ik ´s morgens vroeg wanneer ze laag in lading zijn, er gaat dan 40A in, zodra dit in de buurt van de 20A komt gaat de motor af en kunnen de panelen tot absorbtie spanning komen later op de dag.
Doe ik dat omgekeerd, aan ´t eind van de dag de generator, dan levert deze veel minder stroom en moet dus langer draaien.

Vrijwel alle stroom komt van de 250Wp panelen.
In december beweegt de accuspanning tussen 12,2/12,3 en 13,8/14,2V, en heeft de hele daglichtperiode nodig hiervoor.
In de zomer tussen 12,5/12,6 en 14,3V
Heel vaak al voor het middaguur op absorptie laden.

In de winter richt ik de panelen een paar keer per dag, in de zomer staan ze altijd in de "middenstand", en let ik amper op verbruik.

Goed richten geeft een enorm verschil. ik zie de stroom verdubbelen of halveren bij een beetje zwenken van de boot.
Om die reden lig ik altijd aan twee ankers, met het hek naar de zonkant, vooral in de winter.
Zoveel mogelijk panelen in serie geeft uren vroeger al laadstroom, en (in de winter) ook ´s avonds langer.
Wat men vaak stelt dat in serie schaduw veel erger is dan parallel heb ik een paar keer gemeten, maar ik kan geen verschil meten tussen beide situaties. In één paneel staan ook alle cellen in serie!!!
Het zal dan zeker niet opwegen tegen het uren langer laden van in serie geplaatste panelen.

Verwacht vooral niet teveel van windmolens. Wanneer je aan de wind vaart doen ze het goed, maar op ankerplaatsen is het doorgaans te beschut om redelijk stroom te leveren.
Het hangt natuurlijk ook van de plaats waar je bent af.

Dit is ook de reden dat ik die defecte (en gekregen) Air X en IstaBreeze op zo laag mogelijk toeren wil laten leveren. Maar het is meer een bezigheid om de tijd te doden dan noodzaak voor stroom.

Een goede vuistregel voor de maat van je panelen is tussen 3 en 4 keer hetgeen je verbruikt.
Ze leveren maar de helft van de tijd en lang niet altijd 100 %
Om de (lood) accu´s een lange levens duur te bezorgen moeten ze die dagelijks vol kunnen laden. De panelen moeten dus "te groot" zijn voor de accu´s.
En de accu´s (de top 50%) moeten weer "te groot" zijn voor je verbruik om zo nu en dan een sombere periode te kunnen overbruggen.

Wat Peper stelt; de instralings sterkte, 1000, 2000, 3000, 4000, is denk ik, meer de effectieve opbrenst dan de instraling.
Ik denk dat de instraling op de buitenkant van de atmosfeer 1400W/m2 is, loodrecht gemeten.
Aan het aardoppervlak is dat afgenomen tot ergens nabij de 1200 op lage breedtes en 1000 nabij de poolcirkel.

Die 1000Wp is de vergelijkings waarde die overal op aarde wel te halen is op een mooie dag.
ik heb één keer, op een stralende dag 20A gezien uit 200Wp zonpanelen. Dit met vrij lege accu´s en zeer goed gericht op de zon, die zo´n 70º hoog stond. Dat komt heel aardig in de buurt van wat men me vertelde toen ik een zonnepark in aanbouw ben opgereden en daar wel een uur lang de installateur heb uitgehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 12:37 #698078

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Je moest eens weten wat ik over de joule thief heb gepost op ZF in het topic 'elektrisch varen'! En wat ik daar al mee heb lopen kl.ten om uit 3V 12V gatespanning te maken om een FET open te sturen. En dat Joule thiefs best bereid zijn om zonder duidelijke toevoer van energie gewoon door te oscilleren... alleen al op de gate charge bleef het ding vrolijk door huppelen. Dat liet de spice simulatie toen niet zien! Ik ben meer een pragmaticus: Als het na het solderen werkt, zal het in een spice simulatie ook wel werken. Omgekeerd... weet ik dat nog niet!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 13:54 #698098

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@peper: misschien is er wel een reden waarom een Joule Thief nooit als boost of buck gebruikt wordt?
Zelfs deze € 1,- inclusief verzending buck converter gebruikt het niet!

Hint: het heeft met de trafo belasting te maken, en het oncontroleerbare gedrag ..
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 20:44 #698209

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Michel,
Mijn KK verbruik zal rond de 10,8 A per 24 uur zijn volgens de folder. Het is een isotherm Asu SP met een super goed geisoleerde zelfbouw kast.
Mijn dynamo is 100Ah. Er komen 3x 100 Watt panelen op de achterbrug en er staat een mooie silentwind 400+ windmolen te draaien(als het flink waait).Ook komen er nog 2 panelen van 60 Watt elk aan de zijkant te hangen. Met dit alles probeer ik mijn 200A accu voldoende geladen te houden. Wanneer deze bestaande accu een keer op is, dan stap ik over naar waarschijnlijk 2x 200 Watt accus. Je stroomverbruik ziet er mooi uit, alleen vraag ik me af of je met 25 l water per 2dagen genoegen neemt. Als de watermaker z`n werk goed doet, dan verbruik je snel meer per dag. een zeewaterpomp/kraan is zeer nuttig, je bespaart daarmee veel kostbaar drinkwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 21:52 #698262

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
@pinical 1212, @adger
Ik heb een hydrovane die de meeste tijd zal sturen. Daarnaast zal ook wel de autopilot incidenteel gebruikt worden, dus dat voeg ik toe.


@nachtvlinder, laadstation 30 Ah is gemiddeld en niet de piek, dank voor je toevoeging, maar heb ik al mee gerekend
KK is idd beter om thermostaat hoger te zetten en minder schommelingen te hebben, daarnaast ga ik de KK nog extra isoleren.

@peper,
Windmolen is ook optie, en voor anker en voor de wind levert die niet zoveel. in situaties van weinig zon en veel wind is het zeker een optie die ik overweeg.(Patagonië) LiFePO4 is ook een optie, en vanwege de grotere ontlading, maar dan kom ik weer terug bij de vraag: waarom een grote accu capaciteit als met zon en wind de behoefte gedekt (moet) worden. Bij een grotere accucapaciteit duurt het 1-2 dagen voordat je hetzelfde probleem hebt, dat is nl dat je het met zon en wind moet doen. In de tropen is de opbrengst inderdaad meer dan 3 uur per dag.

@peper, wil je mij het adres sturen van "Praag" voor die LiFePO4 accu's? Ik heb nu 140 Ah aan loodaccu en overweeg nu mede na alle reacties om 200 Ah te installeren en dan voor LiFe Po4 te gaan, afh. Van prijs en afmetingen, mijn accubak is wat krap bemeten..

@koen, ik installeer idd een zoutwaterpomp, waarmee ik kan schakelen tussen zout water en zoet uit de tank, dus zoet gebruik ik alleen voor drinken en koken. Dus 25 l per 2 dagen is dan nog ruim bemeten. Wassen e.d. Met zout/ regenwater, en afhankelijk van beschikbare stroom, tering naar de nering zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 18 jan 2016 22:07 #698266

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Praag is ook mijn dealer: www.ev-power.eu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 08:14 #698278

Wow, dat zijn heel andere prijzen inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 09:12 #698291

Let wel even op! Dat Victron produkt kun je direct uitwisselen met je bestaande loodzwavelzuur accu. Het produkt hierboven bestaat uit losse cellen zonder laad/egalisatie intelligentie. Zo'n speciale regelaar is niet heel duur maar erg belangrijk en je dient hier zelf zorg voor te dragen, voor zover daar kant-en-klaar produkten voor bestaan. Zie een aantal draadjes van Peper, Sunday en Roozeboos over de ontwikkeling van dat systeem voor hun specifieke situaties.

Ik houd me aanbevolen voor een kant-en-klaar LiFePO4 systeem wat zonder al te veel gehobby geinstalleerd kan worden. Wat is er nodig om de cel-samenstelsels uit de link hierboven via een normale alternator te laden?
NOTE:
The monolithic 12V batteries do not have any PCM (any electronics) inside. They consist of finely balanced cells with identical perfomace. The battery must be managed as a single monolithic 12V block
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 10:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 10:40 #698307

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Nachtvlinder schreef :
Let wel even op! Dat Victron produkt kun je direct uitwisselen met je bestaande loodzwavelzuur accu. Het produkt hierboven bestaat uit losse cellen zonder laad/egalisatie intelligentie. Zo'n speciale regelaar is niet heel duur maar erg belangrijk en je dient hier zelf zorg voor te dragen, voor zover daar kant-en-klaar produkten voor bestaan. Zie een aantal draadjes van Peper, Sunday en Roozeboos over de ontwikkeling van dat systeem voor hun specifieke situaties.

Ik houd me aanbevolen voor een kant-en-klaar LiFePO4 systeem wat zonder al te veel gehobby geinstalleerd te worden. Wat is er nodig om de cel-samenstelsels uit de link hierboven via een normale alternator te laden?
NOTE:
The monolithic 12V batteries do not have any PCM (any electronics) inside. They consist of finely balanced cells with identical perfomace. The battery must be managed as a single monolithic 12V block

Vermits je een eind laadspanning van je alternator en of zonne regelaar hebt van 14,4 - 14,8 kun je een bestaande loodaccu vervangen door zo'n 12 volt monolithic batterij.

Een paar kanttekeningen.

1. Een LiFePO4 houdt er niet van herhaald, zonder tussendoor voor een stuk ontladen te zijn, weer een laadcyclus te doorlopen. Als die eenmaal vol is kun je hem beter loskoppelen totdat je er stroom uit wilt halen.
2. In de winter is het beter om hem maar voor 70% geladen te laten staan. Dus niet zoals een lood accu 100% vol.
3. Net als een loodaccu gaat hij stuk door volledig te ontladen of een te hoge laadspanning. Bij de meeste loodaccu's neemt men het risico hierop maar. Er worden geen maatregelen genomen om dit risico te verkleinen. LiFePO4 is een stuk duurder daarom wil je een vorm van beveiliging. Een victron battery protect volstaat hier prima.
4. Na een aantal jaren gebruik zou het goed zijn de cellen opnieuw te balanceren. Dit houdt in de cellen één voor één tot 4 volt te laden. Het vermoeden is dat dit zo om de 5 jaar zou moeten.
5. Wil je de laatste 5% capaciteit van deze accu's benutten, dus van 2% leeg tot 97% vol heb je een uitgebreidere BMS nodig. Als je een marge van ± 20% aanhoudt is dat niet noodzakelijk.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 10:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 10:48 #698309

Die LiFePO4 mogen in elke stand gemonteerd worden neem ik aan?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 10:57 #698313

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
It Paradyske schreef :
Die LiFePO4 mogen in elke stand gemonteerd worden neem ik aan?

Nee. Het zijn platen die in elektrolyt hangen/staan. Als je hem zo monteert dat de platen horizontaal liggen hebben de bovenste platen geen contact met het elektrolyt.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 11:03 #698316

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Nee niet elke positie. Wel zoals in tweede blog op deze link:
gwl-power.tumblr.com/tagged/WinstonBattery

De eerste is ook wel erg indrukwekkend! Dat is voor m'n volgende boot..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 12:32 #698327

3Noreen schreef :
4. Na een aantal jaren gebruik zou het goed zijn de cellen opnieuw te balanceren. Dit houdt in de cellen één voor één tot 4 volt te laden. Het vermoeden is dat dit zo om de 5 jaar zou moeten.

Een termijn van 5 jaar lijkt mij heel erg ruim. Zal ook sterk afhangen van het gebruik en de configuratie van de accu. Bij het type accu dat jij gebruikt (en ook Peper en Sunday) Zal het inderdaad niet vaak nodig zijn. Je kunt daar sowieso niet bij de afzonderlijke cellen...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 12:58 #698331

michel1 schreef :
Ik ben voor mijn wereldreis, mijn benodigde accucapaciteit aan het bepalen en heb metingen gedaan aan het verbruik, zie bijgaande tabel.

vaak lees ik dat de geinstalleerde accucapaciteit regelmatig 300 Ah of meer is. ik vraag mij af waarom daarvoor wort gekozen?

Stel je hebt dagelijks nodig 100 Ah en je hebt 300 Ah accu capaciteit. In geval er geen zon is, heb je 1 1/2 dagen voorraad, bij accu cap van 150 Ah heb je 3/4 dag voorraad. (max 50 % ontladen).
Dus dat houdt in dat bij een accu van 150 Ah je 3/4 dag de motor eerder bij moet zetten voor ca 2 uur en dan ben je net zover als met een accu capaciteit van 300 Ah.

In alle gevallen geldt, wat er niet uit gaat hoeft er ook niet in, dus zuinig met energie. Valt de motor uit, dan heb je in beide gevallen een probleem, de ene keer 3/4 dag eerder dan in het ander geval. De ontlading bij minimaal verbruik is ca 30 Ah (geen zon = geen koelkast), dus bij accucapaciteit van 150 Ah is dit ca 20 %. voor de cycli maakt dit niets uit.

zie ik iets over het hoofd?

alvast dank voor jullie reactie


Ik denk dat met jouw idee de accu capaciteit helemaal niet belangrijk is.

Maar meer hoe ga je de accu's opladen, ooit gaat elke accu lood / lithium ploy / gel en what ever allemaal leeg, en dan..............????

En dan kun je wel 300Ah of meer hebben, als die na een paar dagen leeg zijn zul je ze ook behoorlijk kunnen laden.

Dus ik denk dat een grotere bank het wel 2 tot 3 dagen langer volhoud dan een kleine dat is logisch, maar dan.

zonnepaneeltjes en die zooi leuk maar zie nergens power van enige betekenis of in een prijs verhouding die relevant is.

tot zover zie ik een goede windmolen als serieus middel en krijgt mijn pion een aggregaatje met een fatsoenlijke lader, beetje diesel aggregaat kost net 1000 piek lijkt mij voor lange ondernemingen het meest effectieve.

je moet zon ding wel ergens kwijt kunnen uiteraard
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 12:59 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 13:25 #698338

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Jeroen-pion schreef :

zonnepaneeltjes en die zooi leuk maar zie nergens power van enige betekenis of in een prijs verhouding die relevant is.

tot zover zie ik een goede windmolen als serieus middel en krijgt mijn pion een aggregaatje met een fatsoenlijke lader, beetje diesel aggregaat kost net 1000 piek lijkt mij voor lange ondernemingen het meest effectieve.

je moet zon ding wel ergens kwijt kunnen uiteraard

Een kWh opgewekt door een zonnepaneeltje is wat betreft kosten bewezen effectiever dan een klein diesel generator. Verder hoef je die zon niet kwijt hoor. Die blijft nog wel een paar miljard jaar daar wel zo hangen.
Ook het comfort is stukken beter. Geen stank en geluid.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 13:43 #698340

klopt wat je zegt maar denk dat je comfort op een wereldreis ondergeschikt is met platte accu's en dringende behoefte aan stroom
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 13:59 #698343

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Jeroen-pion schreef :
klopt wat je zegt maar denk dat je comfort op een wereldreis ondergeschikt is met platte accu's en dringende behoefte aan stroom

Tijdens een wereldreis ga je met een ronkende en stinkende generator in mooie stille ankerbaaien geen vrienden maken onder andere geankerde mede wereldreizigers. Er is maar één manier om al die moderne elektrische comfort verhogende speeltjes anno 2016 van stroom te voorzien. Dat is niet met 30 - 40 jaar oude techniek. Daar hoort een energie opwekking anno 2016 bij.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 14:16 #698345

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
captain koek schreef :
3Noreen schreef :
4. Na een aantal jaren gebruik zou het goed zijn de cellen opnieuw te balanceren. Dit houdt in de cellen één voor één tot 4 volt te laden. Het vermoeden is dat dit zo om de 5 jaar zou moeten.

Een termijn van 5 jaar lijkt mij heel erg ruim. Zal ook sterk afhangen van het gebruik en de configuratie van de accu. Bij het type accu dat jij gebruikt (en ook Peper en Sunday) Zal het inderdaad niet vaak nodig zijn. Je kunt daar sowieso niet bij de afzonderlijke cellen...


Peper kan wel bij de individuele cellen! Balancers tot 2A los op de cellen aangesloten.

Sunday alleen met een trucje... Balancers tot 700mA ingebouwd in de accubehuizing.

Indien de balancers op de accubank blijven aangesloten zorgen zij ervoor dat elke cel wordt gebalanceerd aan het einde van de lading. Dan zou balanceren eens in de 5 jaar niet nodig zijn, het wordt immers bij elke lading gedaan.

Je snapt dat een overspannen hobbyist zoals ik, voor de individuele cellen met een balancer gaat.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl