Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: benodigde accucapaciteit

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 14:22 #698346

Moet je die mooie stille ankerbaaien wel eerst zien te halen ahahahah

Maar snap je punt en ben het met je eens, daarom begon ik ook met als serieus ding zie ik een windmolen als prijs kwaliteit als beste. is er geen wind uhm ja jammer dan, maar goed snachts doet een zonnepaneel ook niets.

De generator is er voor platte accu's geen zon geen wind, maar wel stroom nodig en sorry buren in de baai
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 14:46 #698347

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Wat ik uit de discussie haal is dat je niet te erg moet bezuinigen op de grootte van je accubank.
Ik heb natuurlijk een ander gezichtspunt: het is òok voor mijn voortstuwing, maar tijdens de baart eigenlijk alleen exclusief in gebruik als service accu. Ik heb op m'n kleine bootje 540AH op 12 volt en ben daar gedurende 5-6 dagen helemaal gelukkig mee met alleen bijladend door 105watt paneel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 15:27 #698351

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Mooi draadje dit.

Zoals jeroen-pion al suggereert: de accu cappaciteit is niet het belangrijkste, wel of je uberhaupt je geinstalleerde cappaciteit voldoende kan laden.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 15:30 #698355

Peper schreef :
Peper kan wel bij de individuele cellen! Balancers tot 2A los op de cellen aangesloten.

Indien de balancers op de accubank blijven aangesloten zorgen zij ervoor dat elke cel wordt gebalanceerd aan het einde van de lading. Dan zou balanceren eens in de 5 jaar niet nodig zijn, het wordt immers bij elke lading gedaan.

Je snapt dat een overspannen hobbyist zoals ik, voor de individuele cellen met een balancer gaat.
Groeten, Peper.

Ha, netjes hoor! Geheel in Peper stijl :)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 15:32 #698358

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Peper schreef :
[off topic]
Schema recuperende balancer:

Wat denk je roozeboos... zou het 'oksilleren?' Een relaxatie oscillator die tevens boost naar een zwevende uitgang. De energie aan de output kun je dan gebruiken om de witte wijn koel te houden...
Groeten, Peper.
[on topic]

Hij is heel leuk, maar ik denk dat je bij kortegolf ontvangst niet heel vrolijk wordt :(
Een faximile plaatje of leesbare telex zal wel een uitdaging zijn. ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 15:38 #698360

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
WADnWIND schreef :
Mooi draadje dit.

Zoals jeroen-pion al suggereert: de accu cappaciteit is niet het belangrijkste, wel of je uberhaupt je geinstalleerde cappaciteit voldoende kan laden.

Ja Ja Was er nu eerst een kip en dan pas een ei ? Of was het andersom ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 15:44 #698361

oooh in dit geval is het kip en ei verhaal heel makkelijk.

wat je kunt laden bepaalt de grote van je accu bank.

Hoop mensen hier spannen het paard achter de wagen die beginnen goed met hoeveel gebruik ik, zoeken daar de accu's bij maar ik hoor niets over hoe die bank weer in no time op te laden.

Leuk hoor ik heb de brandstof tank van me auto vervangen van 60 liter na 6000 liter ik heb alleen een pompstation die een litertje per uur geeft, maar ik kan wel 3 dagen langer rijden................ik snap deze logica niet echt, maar het is ook koud buiten
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 15:45 #698362

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@WADnWIND:
Ja, het ding zou wel eens een heel goed radiobaken kunnen zijn! :evil:
Maar het is dan meteen uniek; balancer en EPIRB in één, waar vindt je dat?
Dat is ook waarom ik nog niet meteen aan de gang ben gegaan met de schakeling!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 15:53 #698363

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Jeroen-pion schreef :
oooh in dit geval is het kip en ei verhaal heel makkelijk.

wat je kunt laden bepaalt de grote van je accu bank.

Hoop mensen hier spannen het paard achter de wagen die beginnen goed met hoeveel gebruik ik, zoeken daar de accu's bij maar ik hoor niets over hoe die bank weer in no time op te laden.

Leuk hoor ik heb de brandstof tank van me auto vervangen van 60 liter na 6000 liter ik heb alleen een pompstation die een litertje per uur geeft, maar ik kan wel 3 dagen langer rijden................ik snap deze logica niet echt, maar het is ook koud buiten

Jeroen-pion, lees dan de opvatting van 3Noreen eens over de capaciteit van de accubank... Misschien komt deze opvatting wel sterk met jouw ideeën overeen!

Voor wat betreft brandstof... Ik heb geen last van stijgende brandstofprijzen, ik tank elke keer voor maar €20, dus dan merk je daar niets van! :pinch:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 16:01 #698365

hmmmz ik bekijk het iets anders en dan even naar de vraag stelling in het topic, wereldreis.

Dan denk ik wat verbruik ik aan stroom, en wat levert mij stroom.

Stel mijn zonnepanelen leveren overdag makkelijk het gevraagde aan vermogen, dan ontrek ik dus niets uit de accu's toch?

Dus moet de accu bank in elk geval groot genoeg zijn voor de nacht, dan heb ik overdag een stukkie solar power nodig om het verbruik van de nacht bij te kunnen laden, dus een bank van 300Ah ??? voor een nacht in mijn ogen over done

maar goed het is vanuit welk perspectief je rekent en beredeneerd
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 16:14 #698368

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Jeroen-pion schreef :
oooh in dit geval is het kip en ei verhaal heel makkelijk.

wat je kunt laden bepaalt de grote van je accu bank.

Hoop mensen hier spannen het paard achter de wagen die beginnen goed met hoeveel gebruik ik, zoeken daar de accu's bij maar ik hoor niets over hoe die bank weer in no time op te laden.

Waarschijnlijk denken we het zelfde er over. Kip = verbruik, Ei = opbrengst. Of als je dat leuker lijkt andersom.
Verbruik is verrassend constant en niet al te moeilijk uit te rekenen.
Vervolgens moet er een antwoord komen waar je die stroom vandaan haalt. Bij een verbruik van 100Ah @ 12V per dag hoort het opwekken van GEMIDDELD 100Ah per dag.
Stel ik heb een vaargedrag waarbij ik over het algemeen 5 dagen voor anker lig en vervolgens op de motor in een uur of 10 naar de volgende plek vaar. In de 5 dagen voor anker gebruik ik 5 x 100 Ah = 500Ah. Dus dat zal de grote van mijn accu bepalen. 500Ah netto. Deze moet de 6e dag opgeladen worden in 10 uur. Dan heb ik een flinke alternator nodig die 50 ampère + verlies laad in de 10 uur die ik vaar.

Waar het dus in het algemeen op neer komt is dat van het opwekken een gemiddelde bekend is en de daarbij behorende standaard verdeling over de tijd. Het is dan gewoon een kwestie van wiskundige statistiek om uit te rekenen bij welke buffer grote hoe vaak het voorkomt dat je "noodmaatregelen" moet treffen. De keuze is natuurlijk wat je acceptabel vind aan "noodmaatregelen". Elke dag alleen voor stroom de motor een uur laten lopen zou ik niet accepteren, iemand anders wel.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 16:21 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 16:37 #698372

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Jeroen-pion schreef :
hmmmz ik bekijk het iets anders en dan even naar de vraag stelling in het topic, wereldreis.

Dan denk ik wat verbruik ik aan stroom, en wat levert mij stroom.

Stel mijn zonnepanelen leveren overdag makkelijk het gevraagde aan vermogen, dan ontrek ik dus niets uit de accu's toch?

Dus moet de accu bank in elk geval groot genoeg zijn voor de nacht, dan heb ik overdag een stukkie solar power nodig om het verbruik van de nacht bij te kunnen laden, dus een bank van 300Ah ??? voor een nacht in mijn ogen over done

maar goed het is vanuit welk perspectief je rekent en beredeneerd

Waar je geen rekening mee houdt is dat panelen niet elke dag het zelfde opleveren. Stel op 10 achtereen volgende dagen heb ik de volgende opbrengsten. Op de 10e dag is er geen wind en vaar ik een stuk op de motor.
45,60,100,70,120,60,70,120,120,235 Ah gemiddeld heb ik dus wel 100Ah opgebracht. Echter op dag 7 kom ik 475 Ah te kort. Met een flinke accu van meer dan 475 Ah netto geen enkel probleem. Met een kleinere accu had ik al moeten "bijdraaien".
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 18:28 #698397

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Daarbij is er dan nog de 'Oosterbeekse variant' :ohmy:
Sunday en Peper gebruiken hun service accu (ook) om op te varen. Dat vraagt een iets andere kijk op de zaak.
Voor Peper is de accubatterij 48V x 100Ah ~ 5kWh aan energie opslag, dat is met een 4kW elektrische bbm goed voor minstens een uur 'volle portie' door het water. Nu heb ik een zeilboot en ik heb m'n motor nauwelijks nodig. Ik kan deze enorme accubank dus heel fijn als service-accu gebruiken terwijl ik deze met slechts een 80Wp paneel (op zijn best met 1A bij 56V) oplaadt. Op de vraag 'Hoeveel capaciteit heeft jouw service accu?' Antwoord ik steevast: 'genoeg'. Dat is een beetje flauw, maar ik heb in 3 jaar nog geen stuiver aan brandstof uitgegeven en ook geen stuiver aan walstroom.

Er zit dus veel zinnigs in 3Noreen's opmerking: als je de service accu vol kunt laden met je zonnepaneel, heb je te kleine accu's gekocht.

Verdere tegeltjes wijsheden:
Als je de service accu niet vol kunt laden, heb je walstroom nodig.
Als je de service accu niet vol kunt laden met je zonnepaneel, heb je te kleine zonnepanelen gekocht en heb je een windmolen of hydrogenerator erbij nodig. (of wek je te weinig energie op)
Als je de service accu 'leeg maakt', verbruik je te veel. (en dus niet dat je dan te kleine accu's hebt gekocht!)

Voor de TS:
Velen gaan er van uit dat op lange reizen de capaciteit van de service accu voldoende moet zijn om 3 x 24 uur autonoom te zijn.

En nu de klapper: Dan moet je ook in 3 dagen zoveel surplus aan energie kunnen opwekken, dat je in 3 dagen de service accu weer kunt vol laden. Surplus zijnde de energie die je boven het gemiddelde 24 uurs gebruik kunt opwekken. Deze regel is alleen geldig bij gebruik van Li-ion accu's. Bij lood-zwavelzuur accu's moet je ze snel vol kunnen laden, anders sulfateren ze. Lood-zwavelzuur accu's moet je in één dag weer vol kunnen laden.

Jeroen-pion: wat vindt jij hiervan? Daar ben ik wel benieuwd naar!

TS: je hebt een gemiddeld verbruik opgesteld. Reken dat eens om naar Ah. Jouw service accu's moeten dan 3 x zoveel Ah aan effectieve capaciteit hebben (anders is er geen autonomie gedurende drie dagen). Op basis van de soort accu's kun je nu bepalen hoeveel Ah je weer terug moet kunnen laden. Dat is dan het gemiddelde aantal Ah's dat je per 24 uur verbruikt plus 33% daarvan (bij Li-ion accu's, bij loodzwavelzuur accu's moet je maximaal 2x het 24 uurs verbruik kunnen laden).

Wat als het 4 dagen niet waait en de zon niet schijnt... Dan zit je diep in de shit! De dynamo op de motor is dan een back up totdat de diesel op is. Je moet er niet van uitgaan dat de dynamo ook nog je accu's oplaadt. Gebeurt dat wel... mooi, maar dan is het een reguliere energie bron geworden met een absoluut schandalig laag rendement tegen zeer hoge kosten.

Voor de elektrische vaarders (zoals Sunday en ik) is dat zelfs geen optie, want wij hebben geen dieselmotor aan boord. Die hard's zoals Sunday gaan dan stilliggen en wachten tot het waait en de de zon weer schijnt en de accu weer oplaadt. Dan varen ze weer verder.
Softy's zoals ik nemen dan een u-generator aan boord (die veel beter laadt dan een dynamo/alternator op een motor) en zitten dan in de herrie en de stank en varen verder.

Zorg dus altijd voor een goed doortimmerd Plan B, waarbij je het verbruik tot een minimum kunt beperken als de energie aanvoer ooit komt stil te liggen.
Hoe groot is de kans dat je 3 dagen geen kruimel aan energie (zon of wind) binnen krijgt... Ik denk klein, maar niet onmogelijk!

Op basis van het bovenstaande kun je capaciteit van de accubank en de laadvermogens berekenen. Blijkt de boot dan te klein te zijn om de installatie te dragen, zijn er 3 opties:
Neem een u-generator aan boord.
Neem een grotere boot.
Reduceer het verbruik.

Grotere accu's of grotere dynamo's op de motor komen in dit rijtje niet voor...

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 20:51 #698437

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Nachtvlinder schreef :
Ik houd me aanbevolen voor een kant-en-klaar LiFePO4 systeem wat zonder al te veel gehobby geinstalleerd kan worden.

Zou dit dan wat zijn? Beetje hobbyen, maar te overzien, lijkt me. Ik hoor graag het oordeel van de kenners.

shop.i-tecc.de/bausatz-lifepo-...na-mit-balancer.html
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 20:59 #698443

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Kan best wat zijn, maar is nog steeds een bauzats.
Zulke bauzatsen hebben ze in Praag ook, en daarmee (met die merken) is al enige ervaring hier op het forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 21:27 #698450

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Sunday schreef :
Kan best wat zijn, maar is nog steeds een bauzats.
Zulke bauzatsen hebben ze in Praag ook, en daarmee (met die merken) is al enige ervaring hier op het forum.

Ik zie op www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/ wel de losse cellen, maar ik ontbeer de kennis om die met kant-en-klare componenten aan te vullen tot een werkend 12V systeem met BMS. Een complete bausatz zie ik daar niet en ik behoor tot de groep mensen die niet zelf kan/gaat uitdenken hoe onderdelen te combineren. Maar voor suggesties houd ik mij aanbevolen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 21:48 #698455

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ah! Dat is wel een leuk idee: met de hier aanwezige kennis (Peper?) een paar setjes uit Praag uitlijsten.
Ik heb zelf 4 jaar geleden met veel tijd investeren een voor mijzelf geschikte configuratie bij elkaar geconfabuleerd, maar dat kost idd vrij veel tijd..
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 21:56 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 19 jan 2016 21:52 #698456

Sunday schreef :
Ah! Dat is wel een leuk idee: met de hier aanwezige kennis (Peper?) een paar setjes uit Praag uitlijsten.
Ik heb zelf 4 jaar geleden met veel tijd investeren een voor mijzelf geschikte configuratie bij elkaar gecanfabuleerd, maar dat kost idd vrij veel tijd..

Dat is nou een goed plan! En zou erg helpen om een beetje overzicht te krijgen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 06:33 #698489

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
TS is al vertrokken geloof ik...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 06:46 #698492

sy helios schreef :
TS is al vertrokken geloof ik...
Nou, 5 uur geleden was ie er nog hoor.
Maar dat is niet erg want het begint nu steeds interresanter te worden!

Peper, vertel eens, wat hebben we nodig van die accuboer uit Praag als we een setje willen samenstellen die gewoon door een dynamo (alternators met lage pH) kunnen worden opgeladen.

4 van die dure blokken neem ik aan?
3 koppelsetjes, en 4 van jou shunts die bij 14,6/4=3.65V aanslaan?
Of toch maar 4 koppelsetjes zodat we de juiste aansluitboutjes hebben?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 06:58 #698493

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
It Paradyske schreef :
sy helios schreef :
TS is al vertrokken geloof ik...
Nou, 5 uur geleden was ie er nog hoor.
Maar dat is niet erg want het begint nu steeds interresanter te worden!

Peper, vertel eens, wat hebben we nodig van die accuboer uit Praag als we een setje willen samenstellen die gewoon door een dynamo (alternators met lage pH) kunnen worden opgeladen.

4 van die dure blokken neem ik aan?
3 koppelsetjes, en 4 van jou shunts die bij 14,6/4=3.65V aanslaan?
Of toch maar 4 koppelsetjes zodat we de juiste aansluitboutjes hebben?

Wat is de max spanning die uit de gewone dynamo komt ? Als die minder is dan 14,7V gaan die shunts niet werken. De huidige generatie cellen verschillen te weinig van elkaar om die shunts aan het werk te zetten. Tenzij je door wilt laden tot 3,9 volt per cel.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 07:15 #698494

3Noreen schreef :
It Paradyske schreef :
sy helios schreef :
TS is al vertrokken geloof ik...
Nou, 5 uur geleden was ie er nog hoor.
Maar dat is niet erg want het begint nu steeds interresanter te worden!

Peper, vertel eens, wat hebben we nodig van die accuboer uit Praag als we een setje willen samenstellen die gewoon door een dynamo (alternators met lage pH) kunnen worden opgeladen.

4 van die dure blokken neem ik aan?
3 koppelsetjes, en 4 van jou shunts die bij 14,6/4=3.65V aanslaan?
Of toch maar 4 koppelsetjes zodat we de juiste aansluitboutjes hebben?

Wat is de max spanning die uit de gewone dynamo komt ? Als die minder is dan 14,7V gaan die shunts niet werken. De huidige generatie cellen verschillen te weinig van elkaar om die shunts aan het werk te zetten. Tenzij je door wilt laden tot 3,9 volt per cel.
Ik ga uit van dynamo die 14.4V geeft.
Ze moeten ook niet werken, tenzij er sprake is van onbalans!
OK, doen we 3.61V :-).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 07:15 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 07:57 #698502

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
It Paradyske schreef :
sy helios schreef :
TS is al vertrokken geloof ik...
Nou, 5 uur geleden was ie er nog hoor.
Maar dat is niet erg want het begint nu steeds interresanter te worden!

Ik weet het niet hoor. De gewoonte om vragen met steeds grotere en meeslepende ideeen te beantwoorden die na enige posts volledig voorbij gaan de oorspronkelijke vraag begint wel eens een beetje ziekelijke vormen aan te nemen. Daar is dit draadje haast een schoolvoorbeeld van.

TS stelt een aardig onderbouwde vraag, hij begint zelfs met behoorlijk onderbouwd excell bestand. Heeft een flink deel van het "huiswerk" gedaan en krijgt een heel verhaal over accu's van duizenden euro's met speciale laadtechnieken terug. Zelfs een Praagse route met flinke korting is niet te dol.
En passent wordt hij er nog af en toe bijgesleept, maar vervolgens gaat het draadje weer geheel zijn eigen weg. Het is maar de vraag hoe interessant het nog is voor TS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 08:27 #698510

Volgens mij is er een heel topic voor de ontwikkeling van elektronische noviteiten, daar past jullie verhaal prima bij. Overigens, zoals het gepresenteerd wordt (geweldig) met de bijbehorende Praagse prijzen zou ik zeggen: ga het spul importeren/verkopen/whatever.

De meesten zullen gewoon een set 'energie-opslag' willen kopen zonder hier op dit technisch niveau over na te hoeven denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 08:28 #698511

koko schreef :
It Paradyske schreef :
sy helios schreef :
TS is al vertrokken geloof ik...
Nou, 5 uur geleden was ie er nog hoor.
Maar dat is niet erg want het begint nu steeds interresanter te worden!

Ik weet het niet hoor. De gewoonte om vragen met steeds grotere en meeslepende ideeen te beantwoorden die na enige posts volledig voorbij gaan de oorspronkelijke vraag begint wel eens een beetje ziekelijke vormen aan te nemen. Daar is dit draadje haast een schoolvoorbeeld van.

TS stelt een aardig onderbouwde vraag, hij begint zelfs met behoorlijk onderbouwd excell bestand. Heeft een flink deel van het "huiswerk" gedaan en krijgt een heel verhaal over accu's van duizenden euro's met speciale laadtechnieken terug. Zelfs een Praagse route met flinke korting is niet te dol.
En passent wordt hij er nog af en toe bijgesleept, maar vervolgens gaat het draadje weer geheel zijn eigen weg. Het is maar de vraag hoe interessant het nog is voor TS.

Ja misschien wel, kan een mod ergens een knip zetten en alle LiFePo4 afsplitsen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl