Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: benodigde accucapaciteit

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 20:06 #698758

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Die 10% die je aan de bovenkant niet kunt gebruiken kun je opplussen door zonnepanelen te monteren die iets meer dan je daggebruik kunnen optoppen. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 20:23 #698774

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Of je kiest voor een andere energiebron zoals een sleepgeneratortje. Die zet je dan in als het bewolkt is en hard waait. Dan heb je een onafhankelijke back up die ook in het donker kan werken (moet het wel waaien!)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 20:28 #698779

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
En dan moet je wel varen, anders doet zo'n sleepgenerator ook niet zoveel.. ;) . Maar je hebt gelijk dat er meedere back-up mogelijkheden zijn om je Lion accupakket het laatste zetje te geven om geheel vol te geraken. Ook al zit daar ook weer meteen een addertje, want we zijn als zeilers gewend om lood-zwavelaccu's het liefst helemaal vol te stoppen, omdat dat beter is voor die dingen. Lion accu's hebben die voorkeur niet en gaan niet langer mee wanneer ze zoveel mogelijk helemaal vol zitten. Integendeel.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 20:30 #698780

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Dat heb je weer helemaal goed!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 21:09 #698795

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
msas schreef :
Die 10% die je aan de bovenkant niet kunt gebruiken kun je opplussen door zonnepanelen te monteren die iets meer dan je daggebruik kunnen optoppen. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Michel

Dat betekend toch proberen een hogere laadspanning per cel te realiseren. Waarmee je tevens je marge t.o.v. overladen kleiner maakt. Hoe kleiner die marge hoe groter de noodzaak voor een bms. Je moet de kosten van die bms afzetten tegen wat het meer zou kosten een iets grotere accu te nemen. Ieder zijn ding. Maar mijn antwoord hier boven was om heel simpel zonder gedoe je lood accu te vervangen voor LiPo's.
Als je niet kunt leven met het idee dat je de laatste 10% uit de kan niet kunt drinken, krijg je de spreekwoordelijke deksel op je neus.
Het laatste bodem uit een goed biertje moet je ook niet drinken, krijg je hoofdpijn van.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 21:10 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 21:19 #698799

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Wanneer je simpel wil overstappen van zwavelzuur accu's naar Lion heb je gelijk dat je niet moet proberen om de eerste en laatste 10% in of uit je accupakket te persen.

Ik was meer uitgegaan van mijn eigen (nu nog even toekomstige) situatie waar er sprake is van opwekking van best wat energie via zonnepanelen. Deze energieopwekking is gemiddeld genomen net te weinig om het dagverbruik bij te benen onder het varen (extra stroomopwekking via alternator is dan om de zoveel dagen noodzakelijk wanneer de onderste 10% in zicht zou komen), maar zodra je voor anker ligt is er zeker een surplus aan energieopwekking waardoor je toch al snel die bij die laatste 10% van je accucapaciteit komt.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 22:01 #698803

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
msas schreef :
...
maar zodra je voor anker ligt is er zeker een surplus aan energieopwekking waardoor je toch al snel die bij die laatste 10% van je accucapaciteit komt.

Helaas hebben we daar nooit last van gehad :(

Als je voor anker ligt in zonnige oorden moet de koelkast toch ook behoorlijk aan de bak, voor na het happy hour.

We zijn eigenlijk altijd wel tekort gekomen, accu capaciteit kun je nooit genoeg hebben.

We hadden 2 "kinderen" mee op reis, dat zijn eigenlijk de grootste verbruikers aan boord.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 22:37 #698812

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Peper schreef :
Voor de TS:
Velen gaan er van uit dat op lange reizen de capaciteit van de service accu voldoende moet zijn om 3 x 24 uur autonoom te zijn.

En nu de klapper: Dan moet je ook in 3 dagen zoveel surplus aan energie kunnen opwekken, dat je in 3 dagen de service accu weer kunt vol laden. Surplus zijnde de energie die je boven het gemiddelde 24 uurs gebruik kunt opwekken. Deze regel is alleen geldig bij gebruik van Li-ion accu's. Bij lood-zwavelzuur accu's moet je ze snel vol kunnen laden, anders sulfateren ze. Lood-zwavelzuur accu's moet je in één dag weer vol kunnen laden.

TS: je hebt een gemiddeld verbruik opgesteld. Reken dat eens om naar Ah. Jouw service accu's moeten dan 3 x zoveel Ah aan effectieve capaciteit hebben (anders is er geen autonomie gedurende drie dagen). Op basis van de soort accu's kun je nu bepalen hoeveel Ah je weer terug moet kunnen laden. Dat is dan het gemiddelde aantal Ah's dat je per 24 uur verbruikt plus 33% daarvan (bij Li-ion accu's, bij loodzwavelzuur accu's moet je maximaal 2x het 24 uurs verbruik kunnen laden).

Wat als het 4 dagen niet waait en de zon niet schijnt... Dan zit je diep in de shit! De dynamo op de motor is dan een back up totdat de diesel op is. Je moet er niet van uitgaan dat de dynamo ook nog je accu's oplaadt. Gebeurt dat wel... mooi, maar dan is het een reguliere energie bron geworden met een absoluut schandalig laag rendement tegen zeer hoge kosten.

Voor de elektrische vaarders (zoals Sunday en ik) is dat zelfs geen optie, want wij hebben geen dieselmotor aan boord. Die hard's zoals Sunday gaan dan stilliggen en wachten tot het waait en de de zon weer schijnt en de accu weer oplaadt. Dan varen ze weer verder.
Softy's zoals ik nemen dan een u-generator aan boord (die veel beter laadt dan een dynamo/alternator op een motor) en zitten dan in de herrie en de stank en varen verder.

Zorg dus altijd voor een goed doortimmerd Plan B, waarbij je het verbruik tot een minimum kunt beperken als de energie aanvoer ooit komt stil te liggen.
Hoe groot is de kans dat je 3 dagen geen kruimel aan energie (zon of wind) binnen krijgt... Ik denk klein, maar niet onmogelijk!

Op basis van het bovenstaande kun je capaciteit van de accubank en de laadvermogens berekenen. Blijkt de boot dan te klein te zijn om de installatie te dragen, zijn er 3 opties:
Neem een u-generator aan boord.
Neem een grotere boot.
Reduceer het verbruik.

Grotere accu's of grotere dynamo's op de motor komen in dit rijtje niet voor...

Groeten, Peper.

uit de discussie haal ik het volgende:
bovenstaande is volgens mij precies de reden, waarom een grotere accu niet de enige oplossing is: of je hebt na 1 dag een probleem (bij kleine accucapaciteit, of na 3 dagen (bij 3 maal zo grote cap)

dus de oplossing moet ergens anders liggen: uitgaande van zonnepanelen en een windgenerator:

de accucap. moet minimaal zijn (en dit keer 2 vanwege 50 % ontladen bij lood) wat je in de situatie geen zon, geen wind verbruikt Dan kan je in de volgende situaties zitten:

's nachts
1. je ligt voor anker, dan kun je het verbruik minderen, door alleen anker alarm en ankerlicht te gebruiken, koelkast uit, verlichting minimaliseren (LED), drinkwater uit flessen, of met voetpomp uit tank halen, watermaker alleen met motor aan gebruiken in nood, e.d.
2. varend (dobberend), ik stel me dan voor, dat ik 's nachts dobberen niet graag doe, en dus staat de motor bij=> accu's vol, probleem opgelost.. en anders als 1 oplossen, verbruik drastisch reduceren, het probleem klein houden.

overdag geen wind, mist:
3. voor anker geen wind en hele dag mist, verbruik minimaliseren als bij 1, bij mist is temp laag, dus KK kan uit, radar stand by hele dag, eventueel 1 uur motor bij om accu op te laden
4. varend, geen wind (?) en hele dag mist: radar en AIS een, motor aan en probleem opgelost

overdag geen wind en bewolkt weer.. hoe groot is de kans dat dit samen gaat, en anders oplossen als 1. kans bij bewolkt weer is dat er ook wind zal zijn is groter dan andersom.

de oplossing is dus zorg dat ten alle tijden dat de accu vol is en vol blijft, elke dag, evenals laptop, telefoon en andere elektrische apparaten met accu's, en zodra opbrengst terugloopt naar 0, verbruik reduceren en aanpassen aan de laadstroom (uit weinig on of wind), oud gezegde: tering naar de nering zetten.

als je dit niet doet, heb je na x dagen altijd een probleem, en hoe groter de accucapaciteit, hoe groter het laadprobleem, dus maak het probleem niet groter dan nodig, en zorg voor kleine, maar niet overbemeten accucapaciteit. Zodra je schaarste creeert wordt je creatief in de oplossing. en de schaarste moet niet levensbedreigend worden, dus zorg ten alle tijden, dat je voldoende diesel en drinkwater hebt voor 4-5 dagen (zonder dat je watermaker nodig hebt) bijv.
de actie is dus: zorg dat je voldoende watervoorraad hebt, voldoende dieselvoorraad hebt en alle accu's voortdurend 100 % opgeladen zijn.

de vraag lood of LiFePO4 is verder nog wel een interessante, maar vanuit mijn vraag niet direct relevant.

dus stel minimaal verbruik in de nacht is 25 Ah bij geen wind geen zon, dan cap nodig van 50 Ah. => 1 uur motor aan en accu is weer vol, verbruik overdag ook minimaliseren je bent op wereldreis, dus waarom zou je gaan klussen met elektrische apparaten als je geen stroom kunt opwekken, overdag zelfde verhaal geen wind/zon verbruik reduceren en eind van de dag 1 uur motor aan. einde van de dag weer 1 uur motor aan.

voor calamiteiten, dat er geen wind is, geen zon is en de motor niet wil starten, zou je wat extra capaciteit willen hebben. zodat je eventuele reparaties kunt uitvoeren, SSB kunt gebruiken en eventueel satelliettelefoon kunt gebruiken, (maar die was al opgeladen). extra cap hiervoor schat ik in op 50 Ah. ik kom dus niet echt veel hoger uit.

wij hebben geen kinderen en kunnen dus met minimaal verbruik een paar dagen uit de voeten.

mijn huidige accu cap is 140 Ah, en gezien de discussie zou dit vanuit mijn oogpunt voldoende moeten zijn. eventueel omschakelen naar LiFePO4 is nog een optie die ik graag verder onderzoek.

dank voor jullie reactie tot zover.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 20 jan 2016 23:12 #698819

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
michel1 schreef :

uit de discussie haal ik het volgende:
bovenstaande is volgens mij precies de reden, waarom een grotere accu niet de enige oplossing is: of je hebt na 1 dag een probleem (bij kleine accucapaciteit, of na 3 dagen (bij 3 maal zo grote

cap)

Als de kans even groot is dat je 1 dag of 3 dagen geen zon en geen wind hebt klopt je verhaal. Maar ik heb sterk de indruk dat een meteoroloog de kans op 3 dagen geen wind en zon een stuk lager inschat dan 1 dag.

Stel dat de kans op een dag waarop je te weinig zon en wind energie hebt 1 op 3 is. Bij een accu groot genoeg voor 1 dag moet je om de 3 dagen gemiddeld je reserve plan in werking stellen. Bij een 3x zo grote accu wordt die kans 1/3 x 1/3 x 1/3 = 1/27. Dus eens per 27 dagen reserve plan.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 23:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 07:32 #698840

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Michel 1,

Je laad je accu's niet vol in 1 uur. Dat is in dit draadje ook aan de orde geweest: de regelaar van je dynamo regelt de laadcapaciteit al vrij vlot terug om koken van de accu 's te voorkomen. Je moet eerder denken aan 3 a 4 uur.

Hoe groter de capaciteit van de bank hoe sneller het laden op de motor zal gaan. Immers, je dynamo levert langer volle bak. Dan zijn je accu's misschien nog niet vol, maar de weer beschikbare capaciteit is wel sneller toegenomen
Laatst bewerkt: 21 jan 2016 07:41 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 07:35 #698841

koko schreef :
Michel 1,

Je laad je accu's niet vol in 1 uur. Dat is in dit draadje ook aan de orde geweest: de regelaar van je dynamo regelt de laadcapaciteit al vrij vlot terug om koken van de accu 's te voorkomen. Je moet eerder denken aan 3 a 4 uur.
Wel met een slimme regelaar.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 07:42 #698842

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Noballast schreef :
koko schreef :
Michel 1,

Je laad je accu's niet vol in 1 uur. Dat is in dit draadje ook aan de orde geweest: de regelaar van je dynamo regelt de laadcapaciteit al vrij vlot terug om koken van de accu 's te voorkomen. Je moet eerder denken aan 3 a 4 uur.
Wel met een slimme regelaar.

Correct!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 07:51 #698847

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Noballast schreef :
Wel met een slimme regelaar.

Denk niet. Van 80 tot 100% laden gaat altijd langer duren. Je zit dan in de absorptie fase van de laadcyclus. Onder de 80% zit je met gewone lood accu's gebonden aan een max laadstroom van C/5. TS wil graag een kleine accu, 140Ah krijg je maximaal 28Ah in een uur in. Slimme regelaar of niet de accu wordt anders te warm.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 21 jan 2016 07:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 08:03 #698850

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
3Noreen schreef :
Noballast schreef :
Wel met een slimme regelaar.

Denk niet. Van 80 tot 100% laden gaat altijd langer duren. Je zit dan in de absorptie fase van de laadcyclus. Onder de 80% zit je met gewone lood accu's gebonden aan een max laadstroom van C/5. TS wil graag een kleine accu, 140Ah krijg je maximaal 28Ah in een uur in. Slimme regelaar of niet de accu wordt anders te warm.

Precies.

En met C/5 ga je nog fors op het orgel. Fabrikanten raden C/10 aan.
Met C/5 zal de levensduur serieus snel achteruit aan.

Wat nog niet aan bod is gekomen: met kleine accu's heb je veel laad/ontlaad cycli. De levensduur is een functie van ... juist het aantal cycli.

Met kleine accu's zul je ook vaker verder ontladen. De levensduur is een functie van ... juist de diepte van ontladen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 21 jan 2016 08:04 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 08:37 #698863

Tsja; qua loodaccu's: héél veel overcapaciteit nemen dus zodat je de accu's bijna niet gebruikt (minmimalisatie cycli). Laden is dan ook nog eens het snelst (uitgedrukt in Ah/h) wat je toevoegt tijdens het (dan) bulkladen. Je zorgt dat je nooit verder laadt dan 80% om maar in die bulk te blijven. Accu's gaan dan erg lang mee en indien nodig heb je veel reserve capaciteit.

Nadelen waarom dit niet werkt: wordt erg zwaar, kost erg veel ruimte en is erg duur. Compromis: kleinere capaciteit installeren. Zoals alles is het een afweging - de extremen zijn duidelijk daarbij!

Ik begin steeds meer voor die dingen uit Praag te voelen. Volgens mij al genoemd: bij laden zijn die dingen veel efficienter: je hoeft dus minder lang stroom te draaien en kunt met een lager vermogen aan zonnepanelen volstaan. Dat drukt de (meer)kosten weer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 08:41 #698865

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Michel 1:
Uit jouw samenvatting begrijp ik dat jouw vraag is beantwoord.
Ik maak er ook uit op dat je bekend bent met de variabelen die de energieopwekking en ook het verbruik beïnvloeden (tot kinderen aan boord toe). Je bent je kennelijk ook bewust van het feit dat kleine verbruikers ook verbruikers zijn (passage over de voetpomp voor drinkwater).
Je kunt overweg met de wiskunde voor de berekening van de accucapaciteit en houdt rekening met de verschillen in accu's.
Ik zou zeggen: doelstelling gehaald!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 08:54 #698873

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Nachtvlinder schreef :
Je zorgt dat je nooit verder laadt dan 80% om maar in die bulk te blijven. Accu's gaan dan erg lang mee en indien nodig heb je veel reserve capaciteit.

Onjuiste aanname; De accu's zullen snel sulfateren. Om een loodaccu goed te houden dient er regelmatig een tijd absorptie laden toegepast worden.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 12:34 #698968

3Noreen schreef :
Noballast schreef :
Wel met een slimme regelaar.

Denk niet. Van 80 tot 100% laden gaat altijd langer duren. Je zit dan in de absorptie fase van de laadcyclus. Onder de 80% zit je met gewone lood accu's gebonden aan een max laadstroom van C/5. TS wil graag een kleine accu, 140Ah krijg je maximaal 28Ah in een uur in. Slimme regelaar of niet de accu wordt anders te warm.
Ik ben ook maar een eenvoudige boerenl?l voor wie de diepgang in deze materie duidelijk boven zijn pet gaat. Hoop hier een hoop te leren. Had in het verleden een simpel maar doeltreffend systeem, 2x105Ah accu waarvan nr.1 de oneven weken in gebruik was en nr.2 de even weken. Met een dynachip tussen dynamo en accuschakelaar en 1-1,5 uur per etmaal stroom draaien hield ik de boel gaande met naar mijn idee "volle" accu. Wel op een spartaans bootje, dat wel.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 18:44 #699050

3Noreen schreef :
michel1 schreef :

uit de discussie haal ik het volgende:
bovenstaande is volgens mij precies de reden, waarom een grotere accu niet de enige oplossing is: of je hebt na 1 dag een probleem (bij kleine accucapaciteit, of na 3 dagen (bij 3 maal zo grote

cap)

Als de kans even groot is dat je 1 dag of 3 dagen geen zon en geen wind hebt klopt je verhaal. Maar ik heb sterk de indruk dat een meteoroloog de kans op 3 dagen geen wind en zon een stuk lager inschat dan 1 dag.

Stel dat de kans op een dag waarop je te weinig zon en wind energie hebt 1 op 3 is. Bij een accu groot genoeg voor 1 dag moet je om de 3 dagen gemiddeld je reserve plan in werking stellen. Bij een 3x zo grote accu wordt die kans 1/3 x 1/3 x 1/3 = 1/27. Dus eens per 27 dagen reserve plan.

Als er ooit een ZF casino bezoek gaat komen, nemen ze jou zeker mee :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

benodigde accucapaciteit 21 jan 2016 20:52 #699099

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
@ Peper,

klopt, ik ga me nog verder oriënteren op een LiFePO4 accu, vanwege de voordelen m.b.t. laadsnelheid, diepere ontlading en aantal cycli. ga daarop zonnepaneel cap afstemmen en een windmolen. dank voor jullie reacties,

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl