Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accumonitor

Accumonitor 25 juni 2014 09:34 #527171

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Hoi Medeforummers,

Graag zou ik deze zomer wat beter de staat van de accu willen monitoren.
Nu zie ik dat meters van Victron/Nasa al gauw €150 kosten. Op marktplaats zie ik goedkope alternatieven, voldoet dit ook? En geeft dit betrouwbare informatie?

Ik heb een 75ah accu (gel). Daarbij heb ik wel wat verbruikers zoals een compressorkoelkast, lampen, snelheids/dieptemeter en radio. Maar wil deze zomer weleens op het Veersemeer aan een eilandje blijven liggen ipv een haven.

Graag jullie reacties,

Gr. Mike
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 10:18 #527186

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Hallo Mike,

Zelf heb ik vorig jaar de accumonitor gekocht. www.accumonitor.nl/ Als je op deze site het whitepaper over accubewaking downloadt, dan leer je al snel dat er veel meer bij komt kijken dan simpel en alleen de accuspanning monitoren. Zonder reclame te willen maken klopt het verhaal van Chris en heeft zijn visie mij doen overtuigen om deze accumonitor te kopen. Naast spanning wordt ook de laadstroom- en ontlaadstroom gemeten in Ah en (K)Wh en wordt daarmee ook berekend wat er nog aan capaciteit in de accu zal zitten, rekening houdend met de karakteristieken van de accu. Enfin, lees zijn verhaal maar eens en wellicht raak je ook overtuigd van de noodzaak tot een echt goede accumonitor.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 10:45 #527197

Mike , alleen met een 75ah accu een weekendje zonder Duits landvast en een compressorkoelkast lijkt mij wat mager. Je zou in principe maar tot 50% mogen ontladen dus heb je 35ah over voor een weekend. Je zou voor jezelf eens moet opsommen wat je verbruikers zijn om zo een totale verbruikskromme te komen.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 10:55 #527200

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Wat zijn die 'goedkopere alternatieven'? Ik bedoel: je komt goede accumonitors tegen op marktplaats (ik heb de mijne er ook vandaan voor 50 euro) maar ook dingen die slechts een spannings- en stroommeter zijn. Op zich ook nuttige informatie maar geen echte accumonitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 11:15 #527212

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Als je wilt weten hoe vol je accu is kan je gewoon even de multimeter pakken ? Wat is de meerwaarde van een avuu monitor nou eigenlijk ?
Gewoon niet onder de 12 volt laten komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 11:21 #527217

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Je spanning is slechts een (vaak slechte) indicatie van hoe vol je accu is. Hoe weet je nu hoe vol je accu is als je aan het laden bent, net geladen hebt (bij mij blijft nog uren na het laden de accu op >13v), een flinke verbruiker aan hebt staan of een van de vele andere mogelijke 'storingen' met die methode?

Natuurlijk kun je zonder. Maar ik heb hem liever wel.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 11:22 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 11:26 #527222

Nardus,
Helemaal gelijk, het voltmetertje dat standaard in het paneel zit is voldoende, maar je leest daar niet in hondersten volts af en het varieert een beetje naar gelang stroomsterkte, maar het is een prima indicatie. En verbruikt minder dan een accumonitor

En net wat Ruud zegt,
Ik zou eerst een beduidend ruimere accu capaciteit plaatsen, en vooral niet net op het randje van voldoende gaan zitten, maar RUIM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 11:32 #527226

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Saeftinghe schreef :
maar je leest daar niet in hondersten volts af
De misvatting dat een accumonitor een betere ladingstoestand weergeeft alleen door meer getallen achter de komma van de spanning kom ik vaker tegen. Hij krijgt echter een beter zicht op de toestand van de accu door, naast de spanning, ook de stromen te meten (en en uit), Ampere-uren te tellen en daar diverse correcties op los te laten (oa Peukert). En het energie verbruik is erg laag. lager dan het lampje van een gemiddelde volt meter schat ik zo :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 11:35 #527231

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Saeftinghe schreef :
Nardus,
Helemaal gelijk, het voltmetertje dat standaard in het paneel zit is voldoende, maar je leest daar niet in hondersten volts af en het varieert een beetje naar gelang stroomsterkte, maar het is een prima indicatie. En verbruikt minder dan een accumonitor

En net wat Ruud zegt,
Ik zou eerst een beduidend ruimere accu capaciteit plaatsen, en vooral niet net op het randje van voldoende gaan zitten, maar RUIM.

En met ruim bedoel je? Dank voor alle antwoorden tot nu toe.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 12:23 #527255

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Koelkast neemt effectief al snel 1,5Ah. 24x1,5 is al 36Ah per dag. Daarmee alleen is in een dag een normale 75Ah accu al leeg.
Ter vergelijking. Ik plaats 2x100Ah parallel voor alleen koelkast,sporadisch kachel, en verlichting 's avonds.
Navigatie (wind, wind repeater, diepte/log, gps, gps repeater) bij elkaar trekt 0,3Ah bij mij. Stilliggend gebruik je die meestal echter niet.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 12:54 #527269

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Koezt schreef :
Koelkast neemt effectief al snel 1,5Ah. 24x1,5 is al 36Ah per dag. Daarmee alleen is in een dag een normale 75Ah accu al leeg.
Ter vergelijking. Ik plaats 2x100Ah parallel voor alleen koelkast,sporadisch kachel, en verlichting 's avonds.
Navigatie (wind, wind repeater, diepte/log, gps, gps repeater) bij elkaar trekt 0,3Ah bij mij. Stilliggend gebruik je die meestal echter niet.

Ja precies, maar ik ben bang dat 2 * 100ah wel wat zwaar is. Het schip is maar 8.20 meter. Maar ik ga de accucapaciteit wel uitbreiden.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 13:00 #527272

Koezt schreef :
Koelkast neemt effectief al snel 1,5Ah. 24x1,5 is al 36Ah per dag. Daarmee alleen is in een dag een normale 75Ah accu al leeg.
Ter vergelijking. Ik plaats 2x100Ah parallel voor alleen koelkast,sporadisch kachel, en verlichting 's avonds.
Navigatie (wind, wind repeater, diepte/log, gps, gps repeater) bij elkaar trekt 0,3Ah bij mij. Stilliggend gebruik je die meestal echter niet.

Even zeiken: Koelkast neemt effectief al snel 1,5Ah.
Navigatie (wind, wind repeater, diepte/log, gps, gps repeater) bij elkaar trekt 0,3Ah bij mij.

Ampere (eenheid voor stroomsterkte) is iets fundamenteel anders dan Ampere-uur (eenheid voor lading).

Je berekening klopt verder wel.
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 13:44 #527285

Philip,

Ik bedoel aan te geven dat het zeer exact weten niet van belang is.
Een blik op het voltmetertje (zonder brandend lampje) geeft voldoende informatie of ik wèl of niet moet gaan laden.
Het vertelt me hoe vol de accu is. Niet zo nauwkeurig als die monitor, maar dat is ook niet nodig.
De accu is op de dag vol geladen (14,3V en nog 0,8A laadstroom)
Wanneer de panelen/lader gestopt zijn lees ik 12,9 volt = accu vol zonder laadstroom.
De koelkast gaat aan, spanning zakt naar 12,8 volt, nog wat verbruikers aan, met hun effect op de voltmeter.
Voor de dageraad kriekt, staat het metertje op ongeveer 12,4V.
Dit verteld mij dat de accu zich in de bovenste 30% van de laadtoestand beweegt. Daar gaat het om.

Een accu monitor doet dit wat accurater, die verteld me of het 28 of 32% is.
Wat is de winst? Handel ik dan anders?
Niks mis met een monitor, maar hoe nodig is hij?

Na veel verbruik staat het metertje een keer op 12,2, dat kan ik heus wel begrijpen, daar is geen monitor voor nodig.

Zolang ik maar boven die 12Volt blijf gaan mijn accu´s een jaar of tien mee.

Ik begin, in mijn geval met 450Ah, dat zal in de loop van 10 jaar wat minder worden, ik schat het nu, na 7 jaar op 400Ah.
Mijn verbruik is gemiddeld 150Ah per dag.
De accu´s zijn prettig ruim bemeten voor mijn verbruik.
Met 300Ah aan aan (nieuwe)accu´s zou ik al onder de 12 volt gaan dippen, met als gevolg dat ik eerder accu´s moet vervangen.
Een monitor meet dan wel in en uitgaande stroom, maar herkent hij ook het slechter wordende rendement van de chemische omzettingen?
En doet hij dat beter dan ik op het voltmetertje kan aflezen?
Ik betwijfel het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 13:50 #527287

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
De TS heeft veel minder accucapaciteit (75 Ah). Dan is meten = weten wel fijn.
Samen met een zonnepaneel is een accumonitor bij ons de beste aanschaf gebleken.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 14:04 #527293

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Hoeveel voltage moet een accu geven als hij volledig geladen is?
We gaan het zeker overwegen om een monitor aan te schaffen, maar anderzijds, als ik investeer in een 200ah accu, dan kan ik zeker 3 dagen van de haven wegblijven, aangezien ik nou niet heel veel verbruikers heb.

Ik bedoel geen laptop, tv, plotters etc.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 14:12 #527297

Mike87,

Zonder verbruikersinfo kan ik geen exacte maat voor een accu geven, maar een rekenvoorbeeldje gaat wel lukken.

Wat zijn je verbruikers? Hoeveel A en hoelang staan ze aan?
Dan heb je het verbruik.

Koelkast 5A met 25 looptijd wordt 30Ah per dag
Instrumenten 2A gedurende 8 uur Wordt 16Ah
Computer 3A gedurende 2 uur wordt 6Ah
Totaal 52Ah

Zo tel je alles op. Omvormers, laden van telefoons en andere dingen, TV, Radio, marfoon en wat je verder maar aan boord hebt

Dit bepaald de maat van de accu.
52Ah x2 maakt dat een accu MINIMAAL 104 Ah moet zijn voor één dag, voor een weekeinde dus al 208 Ah.

Eventuele zonpanelen dienen die 52Ah tijdens daglicht aan te vullen, die moeten dus ergens in de buurt van de 120Ah zitten.

De zon is er niet altijd, de instraal hoek is nooit 100 %

Wanneer je direct de stroom verbruikt van het zon paneel hoef je geen accurendement in rekening te brengen.

Je stopt 50Ah in de accu, maar je kunt er maar 35Ah uithalen, de rest is verloren gegaan in warmte en in de chemie van de accu.
Dit is een beetje afhankelijk van de accukwaliteit en leeftijd. Een veilig reken percentage is 65% voor de stroom die via de accu loopt.

Ga er maar gerust vanuit dat je meer verbruikt dan je uitrekent. Er blijft altijd wel iets veel langer aan staan dan bedoeld en er komt alleen maar bij, nooit wordt het minder.

Voor genoemde cijfers zou ik gaan voor een standaard tractie accu´s die dicht bij de 250Ah komen.

Je begint dan met een (ont)laadcyclus die ruim in de de bovenste 50% past. En na een aantal jaren, wanneer de accu wat achteruit gaat blijf je in die bovenste 50% zitten.

Voor de motor een aparte startaccu van ergens nabij de 60Ah.
Gaat er een keer iets mis met de startaccu, dan kun je probleemloos je huishoudaccu gebruiken om te starten.




Een volle, onbelaste accu heeft een spanning van 12,7 a 12,9 volt.
Zolang er een laadstroom loopt ligt dit nabij de 14 a 14,4 volt.

Bij ontlading zal de spanning iets te laag aangeven, evenredig met de stroomsterkte.

Accu is ´leeg´ wanneer de spanning onbelast onder de 12 volt zakt.
Van 11,8 volt hoef je niet direct te schrikken, maar probeer niet onder de 12,1 a 12,2 te zakken.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 14:28 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 14:21 #527303

Faran, TS heeft minder dan 40 Ah beschikbaar.

En een voltmetertje is OOK meten, dus ook weten wanneer je laden moet. Iets meer inzicht nodig, dat wel.

Al is een monitor met een digitaal metertje met 2 cijfers achter de komma natuurlijk nauwkeuriger, maar is die nauwkeurigheid nu echt zo nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 14:23 #527306

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Een aparte startaccu heb ik reeds. Dus dat moet geen probleem zijn.

Verbruikers:
- Compressorkoelkast
- Lamp (geen led) / staat max 2/3 uur per dag aan
- Marifoon
- Snelheids/Dieptemeter (constant aan)
- Waterpompje (nog niet geinstalleerd)
- Radio (2 uur per dag aan)
- Opladen 2 telefoons (middels 12v stekker)

Meer verbruikers kan ik zo niet bedenken.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 14:36 #527315

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Saeftinghe schreef :
Een monitor meet dan wel in en uitgaande stroom, maar herkent hij ook het slechter wordende rendement van de chemische
omzettingen?
Ja.
En doet hij dat beter dan ik op het voltmetertje kan aflezen?
Ik denk het wel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 14:40 #527316

Saeftinghe schreef :
Philip,


Een accu monitor doet dit wat accurater, die verteld me of het 28 of 32% is.
Wat is de winst? Handel ik dan anders?
Niks mis met een monitor, maar hoe nodig is hij?

Een accumonitor meet niet alleen spanning, maar ook in- en uitgaande stroom. Daarmee geeft het een hoop inzicht in het stroomverbruik van allerlei apparaten en wat een zonnepaneel in de praktijk oplevert.
Bovendien telt een accumonitor Ah's (stroom gedurende een bepaalde tijd). Mits goed ingesteld kun je zo de ladingstoestand van je accuset in een keer aflezen. Bovendien kan het apparaat een alarm geven als je accu te leeg dreigt te raken.

Het netto effect is dat je zo toe kunt met minder accucapaciteit en je accu's in topconditie kunt houden. Jij kiest ervoor om een overcapaciteit aan accu's aan boord te hebben om nooit in de gevarenzone te komen. Ik kies voor een accumonitor en bespaar zo op de aanschaf en vervanging van dure accu's. Ik denk dat ik op de lange termijn goedkoper uit ben...

Overigens vind ik het bepalen van de ladingstoestand van een accu aan de hand van de (boord)spanning heel onbetrouwbaar. Om een enigszins betrouwbaar beeld te hebben zou je de open klemspanning moeten meten van de accu in rusttoestand. Op een varende boot met allerlei gebruikers aan is dat heel lastig.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 14:45 #527319

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457

Bijlage InbouwaccumonitorineenFriendship26.pdf niet gevonden



Voor de IFC Friendshipclub wel eens een artikeltje geschreven (Friendship Flitsen haha) Ik ben inderdaad van "meten = weten"

Momenteel vaar ik met een Mastervolt BTM monitor. Ook simpel & prima.
Hielkoos schippert Jeanneau SO26 "Zeekat" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 14:46 door Hielkoos. Reden: schrijvfaut
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 15:31 #527331

Philip,

HOE herkent die monitor het teruggaan van de accu kwaliteit?


Smooth Operator,
Het volt metertje zit aangesloten direct op de accupolen.
En op dat metertje zie ik direct wanneer de koelkast/andere verbruikers in bedrijf komen.
Zoals ik al stelde, niet zo nauwkeurig als een monitor, maar meer dan goed genoeg om inzicht te houden.
En hoe geringer de cyclus, hoe langer een accu mee gaat, dus scherp op ´t randje gaan zitten met een monitor levert geen winst.
En wanneer die monitor zegt je moet NU gaan laden, start je dan de motor?

Het lijkt me handiger om de ruimte die er is voor de accu zo goed mogelijk te benutten en dan iets te veel Ah te hebben, waardoor de cycli geringer worden en de levensduur toeneemt.
En het comfort om niet voortdurend op de vullingsgraad van de accu te moeten letten.
De grootte van de cyclus is het meest maatgevend voor de levensduur van een accu.
En groter is relatief goedkoper.

Een monitor is duurder dan een accu? en gaat hij ook tien jaar mee?
Mijn accu´s, 3 stuks van 150Ah heb ik 99 euro per stuk voor betaald en passen precies in hun ruimte aan boord.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 15:36 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 16:56 #527358

Saeftinghe schreef :
HOE herkent die monitor het teruggaan van de accu kwaliteit?

Peukert zegt alleen iets over hoe de efficiency van energieopslag afneemt bij hogere laad/ontlaad stromen. Peukert zal bij een ouder wordende (of mishandelde omdat je geen monitor hebt) accu oplopen, nog afgezien van het capaciteitsverlies. Je zou beide kunnen meten en Peukert handmatig opnieuw bepalen, maar dat doet natuurlijk geen mens. Bij mijn weten bestaan geen monitoren die zichzelf automatisch ijken**. Overigens worden kwaliteitsaccu's met datasheets geleverd. Ik weet niet hoe de parameters van een accu veranderen over tijd, maar wanneer een accu 15 jaar mee gaat zal er de eerste 10 jaar niet zoveel spannends aan de hand zijn lijkt me. Mocht je hier literatuur over hebben: graag!
Saeftinghe schreef :
Zoals ik al stelde, niet zo nauwkeurig als een monitor, maar meer dan goed genoeg om inzicht te houden.

Nee, je hebt geen enkel inzicht over de ladingstoestand van de accu. Ga je al je verbruikers een uur of langer afkoppelen om de open klemspanning te kunnen meten? En hoe bepaal jij of je accu vol is en niet net in de absorptiefase zit? Een accu heeft ook te leiden als ie nooit echt doorgeladen wordt!

Saeftinghe schreef :
En hoe geringer de cyclus, hoe langer een accu mee gaat, dus scherp op ´t randje gaan zitten met een monitor levert geen winst.
En wanneer die monitor zegt je moet NU gaan laden, start je dan de motor?

Het is kapitaalvernietiging en dom om vervuilende, te zware accusets te plaatsen wanneer niet nodig. Een accumonitor overleeft accu's (die langer mee zullen gaan omdat je vroegtijdig een alarm krijgt en je gedrag daarop kunt aanpassen. Ofwel door te gaan laden, ofwel aan de verbruikskant).
"Op het randje" is relatief, maar afhankelijk van type accu is er een vrij scherpe overgang waarbij de levensduur hard gaat afnemen. Dit is verschillend bij nat, open/AGM en Gel.
Ik heb een zwaarder laadcircuit geplaatst om bij iets meer dan stationair al 35A te kunnen laden. Tijdens langere overtochten kan dit nodig zijn. Ik doe dit dan wél op jouw "randje": zonde om een koude motor vaker te starten en korter te laten draaien dan nodig.
Saeftinghe schreef :
Het lijkt me handiger om de ruimte die er is voor de accu zo goed mogelijk te benutten en dan iets te veel Ah te hebben, waardoor de cycli geringer worden en de levensduur toeneemt.
Hoeveel extra ruimte ga je opvullen, hoeveel geringer wil je de cycly daarmee maken en wat denk je dat dit voor de levensduur betekent? Wat kan TS concreet met dit advies?
Saeftinghe schreef :
De grootte van de cyclus is het meest maatgevend voor de levensduur van een accu.
Ja en die groote is dus net zo afhankelijk van hoever je ontlaad als van de accucapaciteit. De capaciteit vergroten zonder dat je weet hoe je die gebruikt betekent dat je maar iets doet "op gevoel"
Saeftinghe schreef :
En groter is relatief goedkoper
Dit geldt slechts tot bepaalde capaciteiten. Bij de GEL accu's die ik heb is de 180Ah variant 20% duurder dan 2x90Ah. En bovendien makkelijker versleepbaar/plaatsbaar.

Moge duidelijk zijn dat ik van de stempel "meten is weten" ben en dus een moderne accumonitor gebruik en bewust met m'n energieverbruik om ga. Ik heb relatief kleine, dure accu's gekozen die, bij mijn verbruik tot 15 jaar mee zouden moeten gaan. Voorlopig geen gesleep met dit soort dingen dus meer is het idee.

Meest nauwkeurig is nog steeds het SG meten van het elektroliet, maar dat is een gevaarlijk klusje en niet meer mogelijk bij de moderne gesloten varianten.

**Als de "klemspanning-methode" nauwkeurig genoeg zou zijn zou dit technisch mogelijk moeten zijn m.i.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 19:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 17:01 #527362

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
gisteren besteld (voor weinig); Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 19:24 #527409

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik heb een vergelijkbaare situatie.
Boot van 8,5mtr, radio,compressor koelkast, gps en 'standaard' apparatuur.
2x 80ah semie tractie.
als ik meerdere nachten zonder walstroom wil doorkomen, gaat de koelkast oop de laagste stand, radio op rantsoen en de apparatuur uit.
het verbruik is dan ongeveer 20ah per 24 uur.
verder overal ledverlichting, scheelt erg veel.
ben wel erg blij met mijn victron accu monitor.

Dit jaar een zonnepaneel van 90wp geïnstalleerd, ben benieuwd wat dat gaat doen in de praktijk.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 19:25 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl