Saeftinghe schreef :
HOE herkent die monitor het teruggaan van de accu kwaliteit?
Peukert zegt alleen iets over hoe de efficiency van energieopslag afneemt bij hogere laad/ontlaad stromen. Peukert zal bij een ouder wordende (of mishandelde omdat je geen monitor hebt) accu oplopen, nog afgezien van het capaciteitsverlies. Je zou beide kunnen meten en Peukert handmatig opnieuw bepalen, maar dat doet natuurlijk geen mens. Bij mijn weten bestaan geen monitoren die zichzelf automatisch ijken**. Overigens worden kwaliteitsaccu's met datasheets geleverd. Ik weet niet hoe de parameters van een accu veranderen over tijd, maar wanneer een accu 15 jaar mee gaat zal er de eerste 10 jaar niet zoveel spannends aan de hand zijn lijkt me. Mocht je hier literatuur over hebben: graag!
Saeftinghe schreef :
Zoals ik al stelde, niet zo nauwkeurig als een monitor, maar meer dan goed genoeg om inzicht te houden.
Nee, je hebt geen enkel inzicht over de ladingstoestand van de accu. Ga je al je verbruikers een uur of langer afkoppelen om de open klemspanning te kunnen meten? En hoe bepaal jij of je accu vol is en niet net in de absorptiefase zit? Een accu heeft ook te leiden als ie nooit echt doorgeladen wordt!
Saeftinghe schreef :
En hoe geringer de cyclus, hoe langer een accu mee gaat, dus scherp op ´t randje gaan zitten met een monitor levert geen winst.
En wanneer die monitor zegt je moet NU gaan laden, start je dan de motor?
Het is kapitaalvernietiging en dom om vervuilende, te zware accusets te plaatsen wanneer niet nodig. Een accumonitor overleeft accu's (die langer mee zullen gaan omdat je vroegtijdig een alarm krijgt en je gedrag daarop kunt aanpassen. Ofwel door te gaan laden, ofwel aan de verbruikskant).
"Op het randje" is relatief, maar afhankelijk van type accu is er een vrij scherpe overgang waarbij de levensduur hard gaat afnemen. Dit is verschillend bij nat, open/AGM en Gel.
Ik heb een zwaarder laadcircuit geplaatst om bij iets meer dan stationair al 35A te kunnen laden. Tijdens langere overtochten kan dit nodig zijn. Ik doe dit dan wél op jouw "randje": zonde om een koude motor vaker te starten en korter te laten draaien dan nodig.
Saeftinghe schreef :
Het lijkt me handiger om de ruimte die er is voor de accu zo goed mogelijk te benutten en dan iets te veel Ah te hebben, waardoor de cycli geringer worden en de levensduur toeneemt.
Hoeveel extra ruimte ga je opvullen, hoeveel geringer wil je de cycly daarmee maken en wat denk je dat dit voor de levensduur betekent? Wat kan TS concreet met dit advies?
Saeftinghe schreef :
De grootte van de cyclus is het meest maatgevend voor de levensduur van een accu.
Ja en die groote is dus net zo afhankelijk van hoever je ontlaad als van de accucapaciteit. De capaciteit vergroten zonder dat je weet hoe je die gebruikt betekent dat je maar iets doet "op gevoel"
Saeftinghe schreef :
En groter is relatief goedkoper
Dit geldt slechts tot bepaalde capaciteiten. Bij de GEL accu's die ik heb is de 180Ah variant 20% duurder dan 2x90Ah. En bovendien makkelijker versleepbaar/plaatsbaar.
Moge duidelijk zijn dat ik van de stempel "meten is weten" ben en dus een moderne accumonitor gebruik en bewust met m'n energieverbruik om ga. Ik heb relatief kleine, dure accu's gekozen die, bij mijn verbruik tot 15 jaar mee zouden moeten gaan. Voorlopig geen gesleep met dit soort dingen dus meer is het idee.
Meest nauwkeurig is nog steeds het SG meten van het elektroliet, maar dat is een gevaarlijk klusje en niet meer mogelijk bij de moderne gesloten varianten.
**Als de "klemspanning-methode" nauwkeurig genoeg zou zijn zou dit technisch mogelijk moeten zijn m.i.