Nachtvlinder,
Uiteindelijk begint er toch een beetje door te komen wat ik bedoel.
Ik lever zeker geen kritiek op de kwaliteiten van een accumonitor. Mankeert niets aan, doet wat hij moet doen, een leuk en duur gadget, nauwkeurig.
Maar je kunt het vergelijken met een sigaar aansteken met een vlammenwerper. Die krijgt echt de brand in de sigaar, maar een aansteker van 50 cent doet exact hetzelfde.
De door jou gebruikte methode werkt fundamenteel niet wanneer belast. De kans dat je lezers hiermee op het verkeerde been zet is groot.
Ik geef, naast de obligate monitor, informatie hoe het OOK kan en wat de voor en nadelen er van zijn. De lezer kan daarmee doen wat hij wil.
Waar jij kennelijk "een gevoel" ontwikkeld hebt voor de relatie klemspanning/stroom/lading bij jouw specifiek systeem, zal de gemiddelde lezer dat niet hebben.
Het is zeker geen specifiek systeem, een volt meting is de basis voor het meten hoe vol de accu nog is. Een monitor maakt gebruik van de zelfde voltmeting en meet ook de in- en uitgaande amperes, is iets nauwkeuriger, maar de basis is gelijk.
Je schrijft dat je klanten hebt - die je kennelijk ook adviseert richting het voltmetertje.
Die klanten werden geïnformeerd met alle mogelijkheden en maakten zelf de keuze.
Verder schrijf je in termen als
"wel enig inzicht nodig in de materie"
"Een beetje inzicht is wel nodig met alleen een voltmetertje"
"gewoon een beetje gezond verstand gebruiken terwijl je het voltmetertje afleest"
Dat beetje inzicht is het weten dat een belaste accu iets minder spanning laat zien op het metertje en een laadstroom iets meer.
Dus 12,7 volt zakt naar 12,6 bij koelkast aan, gaat dan nog een verbruiker van formaat boegschroef aan, dan mag de spanning best even naar 12,1 zakken zonder dat ik ongerust hoef te worden. Zodra die verbruikers afschakelen is de spanning weer normaal. Dat kan iedereen bevatten.
Hoe leg je dat uit aan die klanten?
Dat was heel snel begrepen, sommigen kochten een monitor, anderen hieleden het bij het voltmetertje.
Ik begrijp wel dat je alleen een groffe indicatie wilt of je al in de buurt van 60% bent of nog boven 80%.
Hier hebben we het punt waar het om gaat, een GROVE indicatie waar het niet nodig is om tot 3 decimalen te gaan.
En daarbij dan een overkill aan capaciteit aanraadt. Dat is natuurlijk ook nodig als je niet nauwkeurig wilt meten (=safety factor in je ontwerp)
Een grotere capaciteit is nu niet direct een overkill, de cycli worden kleiner, dus een langere levensduur van de accu.
Er zijn meerdere criteria die de maat bepalen, zoals de beschikbare ruimte, het specifieke gebruik en de wensen van de schipper etc.
Ik ben liever bewust van wat ik doe. Vaar liever met een kleine brandstiftank mét meter dan een grote tank waarvan ik geen idee heb wanneer ik volgetankt heb en hoe lang ik al gevaren heb...
Ik stel niet dat je ZONDER(volt)meter moet doen.
Ik begrijp hieruit dat je scherp op de rand van het minimale wilt balanceren, zoiets als met 1,5 mm profiel op je banden rijden en dan aquaplaning riskeren, waar ik dan stel: Neem liever een wat diepe profiel.
Of een oversteekje met juist genoeg brandstof en dan windstilte krijgen en op het laatste druppeltje de shippinglane oversteken, waar ik stel; Neem wat meer aan brandstof mee.
Als het voor jou werkt: prima, maar ga niet verkondigen dat een monitor grote onzin is. Vandaar het tegengas.
Helemaal verkeerd begrepen wat ik stelde.
Ik heb nooit beweerd dat een monitor onzin is.
Ik stelde: Een monitor is nauwkeuriger, maar geen absoluut noodzakelijk instrument, het is een gadget voor de liefhebber.
Een voltmetertje voldoet net zo goed, EN voltmeting is OOk de basis van de meting van de monitor.
Uit een latere reactie:
Tuurlijk kun je een overkil aan accucapaciteit installeren zodat ie simpelweg niet leeg raakt in de periode tussen je standaard walstroom contact of motormomemten. Dit is ongeveer hetzelfde als een 1000 l dieseltank installeren en 1x per jaar tanken...
Wat een vreemd argument! Er is ook nog een gulden middenweg;
Niet het minimale meenemen en mogelijk in moeilijkheden komen, maar ruim voldoende voor de geplande trip, met mogelijk naar een ander haven uitwijken.
Gewoon een beetje gezond verstand inschakelen.