Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accumonitor

Re: Accumonitor 25 juni 2014 19:37 #527413

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Daar ga je een hoop plezier aan beleven:

- In de winter geen gesleep met accu's naar huis
- Als je een keer 4 dik of zo komt te liggen, geen gedoe met walstroomkabel meer
- Je kunt veel langer ergens ankeren of vrij liggen
- accu's worden beter verzorgd en gaan langer mee
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 20:43 #527457

Nachtvlinder,

Het lijkt wel of je me zo´n monitor wilt verkopen.
Je argumenten zouden een verkoper niet misstaan.
Maar ze passen niet altijd bij de aangehaalde zinnen.

Maar met mijn domme voltmetertje doe ik wel altijd meer dan 10 jaar met een set accu´s, dat kan ik niet altijd zeggen van klanten waar ik nieuwe accu´s plaatste en die wel een monitor hadden, maar hem kennelijk toch niet goed begrepen, of verkeerd ingesteld hadden. Maar het staat natuurlijk heel goed op het instrumentenpaneel.

Maar er is een mooie uitdrukking: Het geluk is altijd met de dommen.

Mijn accu´s zijn NOOIT in rust en het volt metertje verteld me meer dan genoeg, wel enig inzicht nodig in de materie, over de toestand van m´n accu´s.
Een beetje inzicht is wel nodig met alleen een voltmetertje.
En gewoon een beetje gezond verstand gebruiken terwijl je het voltmetertje afleest.
Het is niet echt nodig om te weten of je op 73% of o 80% van je cyclus zit.
Het is genoeg wanneer je weet dat je niet onder of te kort bij de minimum laadtoestand van de accu komt.
De bovenkant, overladen dus, daar zorgen de regelingen in de laders voor.
Dus een op het gebruik aangepaste afmeting van accu en laders. En zo eens in de week goed vol laden. En dat is nu precies wat dat 70/15 victron regelaartje voor me doet.
Ik hoef alleen maar op te letten dat ik niet onder of te dicht bij die ongeveer 50% ontlading kom. En dat is héél goed te beoordelen met alleen een voltmetertje.
En hoe verder ik boven die 50% ontlading blijf, des te meer cycli kan de accu maken.
Daar zijn tabelletjes voor waarop dat heel goed te zien is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 20:47 #527460

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Een hele discussie geworden, ik ga sowieso voor meer capaciteit.
Wat moet een accu voor voltage geven als deze volgeladen is?
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 20:50 #527462

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ga maar eens een keer zo'n accumonitor bekijken bij iemand aan boord.
Dan kom je vanzelf tot de conclusie dat zo'n voltmeter wel erg vorige eeuw is. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 20:51 #527463

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
nee hoor, die voltmeter op de Helios is uit 2005
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 21:23 #527479

Saeftinghe,

De door jou gebruikte methode werkt fundamenteel niet wanneer belast. De kans dat je lezers hiermee op het verkeerde been zet is groot. Waar jij kennelijk "een gevoel" ontwikkeld hebt voor de relatie klemspanning/stroom/lading bij jouw specifiek systeem, zal de gemiddelde lezer dat niet hebben.

Je schrijft dat je klanten hebt - die je kennelijk ook adviseert richting het voltmetertje.

Verder schrijf je in termen als
"wel enig inzicht nodig in de materie"
"Een beetje inzicht is wel nodig met alleen een voltmetertje"
"gewoon een beetje gezond verstand gebruiken terwijl je het voltmetertje afleest"

Hoe leg je dat uit aan die klanten? Wat zijn die inzichten dan? Wat doet die 10A waterpomp met de klemspanning van een volle 45Ah kwikfit accu en wat doet ie bij een 180Ah AGM bank? Wanneer wel en niet meten? Hoe weet iemand of z'n koelkast net gedraaid heeft of niet?

Ik begrijp wel dat je alleen een groffe indicatie wilt of je al in de buurt van 60% bent of nog boven 80%. En daarbij dan een overkill aan capaciteit aanraadt. Dat is natuurlijk ook nodig als je niet nauwkeurig wilt meten (=safety factor in je ontwerp)

Ik ben liever bewust van wat ik doe. Vaar liever met een kleine brandstiftank mét meter dan een grote tank waarvan ik geen idee heb wanneer ik volgetankt heb en hoe lang ik al gevaren heb...

Als het voor jou werkt: prima, maar ga niet verkondigen dat een monitor grote onzin is. Vandaar het tegengas.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 21:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 21:26 #527480

Mike87 schreef :
Een hele discussie geworden, ik ga sowieso voor meer capaciteit.
Wat moet een accu voor voltage geven als deze volgeladen is?

Dat hangt er vanaf (of je lader uit staat, hoe lang die al uit staat en of er gebruikers aangesloten zijn). Saeftinghe kan je vertellen waar je op moet letten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 25 juni 2014 21:27 #527481

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Dus:
Echt meten = Echt weten
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 05:28 #527526

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Met alleen een volgeladen accu, zonder gebruikers meet ik 13,2v.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 05:58 #527534

Al jaren roep ik tegen mijzelf "goh, Rob. Moet jij nou ook niet zo'n gesophisticeerde (en ik kom niet eens uit België) accumonitor? Jij met al je electronica aan boord?".

Nou... Hij zal er best ooit wel eens komen, maar tot op heden en mijn eigen verbazing mis ik hem niet. Welliswaar heb ik nog geen compressor koelkast, maar daarentegen staat er continu de nodige instrumenten stroom te verbruiken. Mijn nostalgische analoge(!) meter geeft me tot nu toe voldoende inzicht en kost geen dr*l. Hoewel dat laatste natuurlijk geen steekhoudend argument is.

Ter illustratie: de capaciteit van mijn accu's is 64Ah voor de startaccu, geïnstalleerd in 2005 en 2 x 105Ah voor de servicebank, geïnstalleerd in 2004. Nog geen significante achteruitgang geconstateerd. Maar ja, ik heb dan ook geen accumonitor... :sick:

Moraal: als je er beter door slaapt zou ik vooral een monitor aanschaffen. Er zijn hier echter ook mensen die zich prima voelen te een simpele volt meter. Waarschijnlijk zijn de laatsten ook diegenen met enig technisch inzicht en gevoel voor de materie.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 06:30 #527544

Belerion II schreef :
Welliswaar heb ik nog geen compressor koelkast, maar daarentegen staat er continu de nodige instrumenten stroom te verbruiken...2 x 105Ah voor de servicebank

Met de komst van zware variabele verbruikers als koelkasten neemt de behoefte aan inzicht toe. 210Ah voor een paar instrumenten zal wellicht een week ofzo goed gaan zonder bijladen. Juist die koelkast kan voor verassingen de volgende ochtend zorgen.
Belerion II schreef :
Waarschijnlijk zijn de laatsten ook diegenen met enig technisch inzicht en gevoel voor de materie.
Gaat ie weer: probeer dan eens over te brengen wat Seaftinge niet gelukt is! Welk "technisch inzicht en gevoel" heeft een voltmeter adept dan nodig? Wil je dat delen om te voorkomen dat er teveel dure monitoren ingebouwd worden?
Belerion II schreef :
Er zijn hier echter ook mensen die zich prima voelen te een simpele volt meter
Iedereen blij!
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 08:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 06:35 #527546

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Een hele tijd geleden was er hier een draadje over het meten van het verbruik en eventueel het laadproces mbv een shunt en een multimeter. Ik heb destijds zo'n shunt aangeschaft en zo inzicht gekregen in wat mijn spullen gebruiken danwel leveren. Door verschillende situaties te simuleren weet ik nu wat mijn accu's kunnen behappen en waneer ik zuinig moet zijn of stroom moet draaien.

Als je geen monitor wil aanschaffen, maar wel wil weten hoe het zit met je verbruik is dat met wat simpel rekenwerk een prima tussenoplossing.
Je kunt proefondervindelijk vaststellen welke capaciteit je accu nog over heeft door hem in een streep leeg te trekken met een verbruiker die ongeveer evenveel gebruikt als er onder normale condities gebruikt worden.
Laad 'm vol, laat 'm rusten, meet het voltage op de polen, hang je verbruiker er aan en meet het voltage nogmaals onder last. Blijf regelmatig meten terwijl je de verbruiker aan laat staan. Zakt het voltage onder 11,9 is je accu leeg en weet je hoeveel uur je accu het uithoudt. Uren x verbruik is capaciteit. Niet heel wetenschappelijk maar het geeft redelijk beeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 06:38 #527548

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Faran schreef :
Dus:
Echt meten = Echt weten

Als je dan begrijpt wat er staat wel. Wanneer het beperkt blijft tot het kopen (en showen ;-) ) van een meter zal het je niet helpen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 06:49 #527552

koko schreef :
Zakt het voltage onder 11,9 is je accu leeg
En wellicht overleden als je dit regelmatig doet ;)
mgbgt1975 schreef :
Wanneer het beperkt blijft tot het kopen (en showen ;-) ) van een meter zal het je niet helpen.
O was dát de issue!? Geldt dat ook niet voor een snelheidsmeter, windset enzo?

Anyway, voor en nadelen beide methoden zijn voldoende belicht lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 06:54 #527554

Ik krijg het beeld dat er zijn zeilers zijn dit zich steeds zorgen maken over de nog resterende inhoud van hun accu en een andere groep die zich geen zorgen maakt.
De eerste groep heeft een koelkast en de andere groep niet.

Dus de vraag is niet hoeveel Ah je hebt, met of zonder monitor, maar of je een koelkast hebt.
Die koelkast is verreweg de grootste gebruiker aan boord. De instrumenten en de lampjes (meestal led) vallen qua gebruik hierbij in het niet.


...ik heb een accu met onbekende capaciteit, een voltmetertje en geen koelkast en altijd stroom voor instrumenten en lampjes..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 06:59 #527556

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Dat geldt voor elk stuk gereedschap. Teveel mensen kopen maar zonder enig benul wat ze ermee moeten. Maar dat zie je overal. Mensen met de mooiste en duurste ski's die dan niet eens rechtop kunnen staan, koppeltjes die in de haven rondlopen 'verkleed' als watersporter. Valt allemaal in dezelfde groep als 70% van je instrumenten paneel niet begrijpen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 07:20 #527567

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Ik ben er ondertussen achter dat ik meer capaciteit nodig heb. Zeker als we in de zomer wellicht eens twee dagen aan een eilandje op de Grevelingen willen liggen. Dus ik denk eraan om twee keer een 105ah accu te installeren.

Ik heb nu een mooi setje gevonden. Dus ik denk dat ik dit maar ga aanschaffen. Heb ook nog geboden op een accumonitor, dan weet ik zeker dat ik goed zit en mijn investering in een nieuwe accu niet weggooi ;)
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 08:33 #527601

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Nachtvlinder schreef :
koko schreef :
Zakt het voltage onder 11,9 is je accu leeg
En wellicht overleden als je dit regelmatig doet ;)

Of course! Het is dus de bedoeling in je reisplanning mee te kunnen nemen wanneer je iets aan je stroomvoorziening moet gaan doen dmv stroomdraaien of de duitse landvast.

Als mijn Weaco retour is zal ik een nieuwe meting moeten doen, maar eerder wist ik heel behoorlijk hoe lang ik het uit kon houden, waarbij verlichting veruit de grootste verbruiker is ( buiten die verrekte koeling om dan) . Zodoende heb ik de boel dan ook gescheiden in start, boord en "onder zeil" accu's zodat mijn toenmalige koelbox niet mijn navigatieverlichting kon reduceren tot kaarsepitjes en diverse mogelijkheden aan boord voor de D. Landvast.

Een accumonitor is een vriend, dat is zeker.
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 08:34 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 08:39 #527604

koko schreef :
waarbij verlichting veruit de grootste verbruiker is ( buiten die verrekte koeling om dan) .

Wordt het dan geen tijd voor LED verlichting?
Trouwens , bij mij ( en ik denk bij velen) is mijn laptop ( tenminste voor anker of in een haven) veruit de grootste verbruiker.Daarom ga ik deze zomer maar eens over op een tablet met de laptop meer als reserve.
Een laptop "trekt"al gauw 3-4 ampère als je ermee bezig bent en dat is zelfs vaak meer dan de kleinere koeboxen als ze aan springen ( gemiddeld al helemaal).
Ad
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 08:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 08:40 #527606

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
keeszeiler schreef :
Ik krijg het beeld dat er zijn zeilers zijn dit zich steeds zorgen maken over de nog resterende inhoud van hun accu en een andere groep die zich geen zorgen maakt.
De eerste groep heeft een koelkast en de andere groep niet.

nee hoor, zoals mij al eerder afvroeg wat de meerwaarde van een accumonitor is tegenover een voltmeter ,heb ik nog geen overtuigend antwoord op gehad.
Ik heb een koelkast en na een zeerwarm langweekend zonder bijladen zit ik nog steeds op 12,5 volt.
Mijn devies aan de topicstarter, beter investeren in meer vermogen dan in een sjieke monitor die kan zien hoeveel ampere je koelkast nu weer trekt in cimbonatie met je radar en je nieuwe led navigatie..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 08:42 #527608

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
koko schreef :
Blijf regelmatig meten terwijl je de verbruiker aan laat staan. Zakt het voltage onder 11,9 is je accu leeg en weet je hoeveel uur je accu het uithoudt. Uren x verbruik is capaciteit. Niet heel wetenschappelijk maar het geeft redelijk beeld.

En dat is dus niet waar, als de ladingstoestand van mijn accu gedaald is naar zo'n 60% (accumonitor) en ik heb een verbruik van zo'n 8-10A dan is de spanning echt wel lager als 12V.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 09:08 #527617

PvO schreef :
koko schreef :
Blijf regelmatig meten terwijl je de verbruiker aan laat staan. Zakt het voltage onder 11,9 is je accu leeg en weet je hoeveel uur je accu het uithoudt. Uren x verbruik is capaciteit. Niet heel wetenschappelijk maar het geeft redelijk beeld.

En dat is dus niet waar, als de ladingstoestand van mijn accu gedaald is naar zo'n 60% (accumonitor) en ik heb een verbruik van zo'n 8-10A dan is de spanning echt wel lager als 12V.

De issue is inderdaad niet dat je met een voltmeter niet goed kunt meten, maar dat dit alleen onbelast mag! Door de interne weerstand van een accu is de klemspanning namelijk niet alleen afhankelijk van de ladingstoestand van de accu, maar ook van de afgenomen stroom.

Tuurlijk kun je een overkil aan accucapaciteit installeren zodat ie simpelweg niet leeg raakt in de periode tussen je standaard walstroom contact of motormomemten. Dit is ongeveer hetzelfde als een 1000 l dieseltank installeren en 1x per jaar tanken...
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 09:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 09:16 #527623

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
met een goedgeinsoleerde koelkast en 160amp accu kan je rustig een paar dagen zonder tussendoor opladen. Vind ik geen overkill.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 09:20 #527627

Nachtvlinder,

Uiteindelijk begint er toch een beetje door te komen wat ik bedoel.
Ik lever zeker geen kritiek op de kwaliteiten van een accumonitor. Mankeert niets aan, doet wat hij moet doen, een leuk en duur gadget, nauwkeurig.
Maar je kunt het vergelijken met een sigaar aansteken met een vlammenwerper. Die krijgt echt de brand in de sigaar, maar een aansteker van 50 cent doet exact hetzelfde.

De door jou gebruikte methode werkt fundamenteel niet wanneer belast. De kans dat je lezers hiermee op het verkeerde been zet is groot.

Ik geef, naast de obligate monitor, informatie hoe het OOK kan en wat de voor en nadelen er van zijn. De lezer kan daarmee doen wat hij wil.


Waar jij kennelijk "een gevoel" ontwikkeld hebt voor de relatie klemspanning/stroom/lading bij jouw specifiek systeem, zal de gemiddelde lezer dat niet hebben.

Het is zeker geen specifiek systeem, een volt meting is de basis voor het meten hoe vol de accu nog is. Een monitor maakt gebruik van de zelfde voltmeting en meet ook de in- en uitgaande amperes, is iets nauwkeuriger, maar de basis is gelijk.

Je schrijft dat je klanten hebt - die je kennelijk ook adviseert richting het voltmetertje.

Die klanten werden geïnformeerd met alle mogelijkheden en maakten zelf de keuze.

Verder schrijf je in termen als
"wel enig inzicht nodig in de materie"
"Een beetje inzicht is wel nodig met alleen een voltmetertje"
"gewoon een beetje gezond verstand gebruiken terwijl je het voltmetertje afleest"


Dat beetje inzicht is het weten dat een belaste accu iets minder spanning laat zien op het metertje en een laadstroom iets meer.
Dus 12,7 volt zakt naar 12,6 bij koelkast aan, gaat dan nog een verbruiker van formaat boegschroef aan, dan mag de spanning best even naar 12,1 zakken zonder dat ik ongerust hoef te worden. Zodra die verbruikers afschakelen is de spanning weer normaal. Dat kan iedereen bevatten.

Hoe leg je dat uit aan die klanten?

Dat was heel snel begrepen, sommigen kochten een monitor, anderen hieleden het bij het voltmetertje.


Ik begrijp wel dat je alleen een groffe indicatie wilt of je al in de buurt van 60% bent of nog boven 80%.

Hier hebben we het punt waar het om gaat, een GROVE indicatie waar het niet nodig is om tot 3 decimalen te gaan.

En daarbij dan een overkill aan capaciteit aanraadt. Dat is natuurlijk ook nodig als je niet nauwkeurig wilt meten (=safety factor in je ontwerp)

Een grotere capaciteit is nu niet direct een overkill, de cycli worden kleiner, dus een langere levensduur van de accu.
Er zijn meerdere criteria die de maat bepalen, zoals de beschikbare ruimte, het specifieke gebruik en de wensen van de schipper etc.


Ik ben liever bewust van wat ik doe. Vaar liever met een kleine brandstiftank mét meter dan een grote tank waarvan ik geen idee heb wanneer ik volgetankt heb en hoe lang ik al gevaren heb...

Ik stel niet dat je ZONDER(volt)meter moet doen.
Ik begrijp hieruit dat je scherp op de rand van het minimale wilt balanceren, zoiets als met 1,5 mm profiel op je banden rijden en dan aquaplaning riskeren, waar ik dan stel: Neem liever een wat diepe profiel.
Of een oversteekje met juist genoeg brandstof en dan windstilte krijgen en op het laatste druppeltje de shippinglane oversteken, waar ik stel; Neem wat meer aan brandstof mee.


Als het voor jou werkt: prima, maar ga niet verkondigen dat een monitor grote onzin is. Vandaar het tegengas.

Helemaal verkeerd begrepen wat ik stelde.
Ik heb nooit beweerd dat een monitor onzin is.
Ik stelde: Een monitor is nauwkeuriger, maar geen absoluut noodzakelijk instrument, het is een gadget voor de liefhebber.
Een voltmetertje voldoet net zo goed, EN voltmeting is OOk de basis van de meting van de monitor.


Uit een latere reactie:

Tuurlijk kun je een overkil aan accucapaciteit installeren zodat ie simpelweg niet leeg raakt in de periode tussen je standaard walstroom contact of motormomemten. Dit is ongeveer hetzelfde als een 1000 l dieseltank installeren en 1x per jaar tanken...

Wat een vreemd argument! Er is ook nog een gulden middenweg;
Niet het minimale meenemen en mogelijk in moeilijkheden komen, maar ruim voldoende voor de geplande trip, met mogelijk naar een ander haven uitwijken.
Gewoon een beetje gezond verstand inschakelen.
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 09:39 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 09:29 #527632

Saeftinghe schreef :
Ik stelde: Een monitor is nauwkeuriger, maar geen absoluut noodzakelijk instrument, het is een gadget voor de liefhebber.
Een voltmetertje voldoet net zo goed, EN voltmeting is OOk de basis van de meting van de monitor.

Eerder deed je de monitor af als een duur onnodig gadget voor mensen die niet weten hoe zo'n ding te gebruiken maar het vooral mooi vinden staan in hun paneel. En het meest geschikt voor mensen zonder technisch gevoel of zoiets. Gaat me niet om de exacte citaten, maar wat je hierboven schrijft klinkt opeens een stuk milder.

Een monitor doet veel meer met de stroommeting dan de klemspanning. Klemspanning wordt gebruikt om (in combintie met laadstroom) de "ik ben vol" status te bepalen en je kunt er alarmen aan hangen.


Maar laat maar zien hoe het werkt dan: ik meet een klemspanning van 12.15V, ik geloof dat m'n 6A trekkende koelkast net uitgeschakeld is, maar het kan ook zijn dat ie nog draait, het is een stil absorptiemodel. Verder weet ik niet of ik de aangesloten laptop al volgeladen is of niet.
Moet ik op zoek naar walstroom of niet?

Laatst bewerkt: 26 juni 2014 09:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl