Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accumonitor

Re: Accumonitor 26 juni 2014 09:35 #527635

Ieder zijn ding.
Ik heb een accumonitor in combinatie met een hele goedkope 100 Ah huis-tuin-en-keuken accu en ik ben er blij mee. En ik heb een koelkast.
Ik ga niemand ervan overtuigen van het nut van een accumonitor. Ik weet wat ik eraan heb. Wie liever een voltmetertje gebruikt: even goede vrienden.
Discussie gesloten wat mij betreft...

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 09:38 #527637

Nachtvlinder schreef :
Laat maar zien hoe het werkt dan: ik meet een klemspanning van 12.15V, ik geloof dat m'n 6A trekkende koelkast net uitgeschakeld is, maar het kan ook zijn dat ie nog draait, het is een stil absorptiemodel. Verder weet ik niet of ik de aangesloten laptop al volgeladen is of niet.
Moet ik op zoek naar walstroom of niet?


Zoals inmiddels al heel vaak aan gegeven hier: het meten van de (klem)spanning van een accu en vergelijken met dit tabelletje is niet betrouwbaar met verbruikers aangesloten. Doe met dit advies wat je wilt.

En trouwens: een absorptiekoelkast gebruikt continu stroom (de 6A die je aangeeft), tenzij je hem zelf net hebt uitgeschakeld.
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 09:40 #527638

Smooth Operator schreef :
Ik ga niemand ervan overtuigen van het nut van een accumonitor. Ik weet wat ik eraan heb. Wie liever een voltmetertje gebruikt: even goede vrienden.
Discussie gesloten wat mij betreft...

Idem hier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 09:45 #527640

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Nachtvlinder schreef :
ik meet een klemspanning van 12.15V, Moet ik op zoek naar walstroom of niet?

nee hoor, ff de motor aan kan ook..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 09:50 #527645

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
De vraag van de ts was of een goedkoop voltmetertje ook voldoet i.p.v. een accumonitor van €150.

Het antwoord is ja.

Het verschil is alleen dat een monitor altijd de informatie geeft die je wil, nl. de ladingstoestand van de accu (ook nog andere nuttige info trouwens).
En met het voltmetertje moet je eerst een paar uur wachten met een onbelaste accu voordat je dat weet.

En wat is nu €150 vergeleken met andere spullen op de boot?
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 09:56 #527648

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Free Bird schreef :

En wat is nu €150 vergeleken met andere spullen op de boot?

In ieder geval minder dan twee nieuwe accu's, dat kan ik wel concluderen ;)
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 10:40 #527668

Mike87 schreef :
Free Bird schreef :

En wat is nu €150 vergeleken met andere spullen op de boot?

In ieder geval minder dan twee nieuwe accu's, dat kan ik wel concluderen ;)

En als je even wacht op de volgende Nasa inkoopactie van Erik heb je er al een voor ca. €125.
www.zeilersforum.nl/index.php/...oopactie-nr-6#466860
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 10:44 #527670

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Yellow Boat schreef :
Mike87 schreef :
Free Bird schreef :

En wat is nu €150 vergeleken met andere spullen op de boot?

In ieder geval minder dan twee nieuwe accu's, dat kan ik wel concluderen ;)

En als je even wacht op de volgende Nasa inkoopactie van Erik heb je er al een voor ca. €125.
www.zeilersforum.nl/index.php/...oopactie-nr-6#466860
Ad

Ik had al een PB gehad, dank voor de tip ;)
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 10:45 #527671

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
of je doet die Chinees van U$37

als ik deze heb ontvangen en getest zal ik me melden..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 10:54 #527677

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
nardus schreef :
nee hoor, ff de motor aan kan ook..
Dat zijn nu juist de momenten dat ik een accumonitor nou net het aller nuttigst vind! Als je motor loopt, al dan niet alleen voor de stroom, hoe zie je dan de status aan de hand van een voltmetertje? Of in het uur na het laden?

Hetzelfde geldt bij een zonnepaneeltje. Die is lekker aan het laden met 14 volt. Dus kan je niet zien hoe vol je accu is.

En zo zijn nog tig scenario's te bedenken waarbij je niks met de spanning kan.
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 10:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 10:54 #527678

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
sy helios schreef :
of je doet die Chinees van U$37

als ik deze heb ontvangen en getest zal ik me melden..

das toch alleen een amp en voltmeter ? Zit geen intiligentie in zoals een "echte" ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 11:08 #527686

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
welles
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 11:10 #527687

Wat is het stroomverbruik van die batterijmonitoren?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 11:19 #527690

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
< 4 mA.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 11:27 #527692

Nachtvlinder,

Eerder deed je de monitor af als een duur onnodig gadget voor mensen die niet weten hoe zo'n ding te gebruiken maar het vooral mooi vinden staan in hun paneel. En het meest geschikt voor mensen zonder technisch gevoel of zoiets. Gaat me niet om de exacte citaten, maar wat je hierboven schrijft klinkt opeens een stuk milder.

Hier leg je me dingen in de mond die niet door mij geschreven zijn. Je haalt een paar reactie door elkaar!!

Een monitor doet veel meer met de stroommeting dan de klemspanning. Klemspanning wordt gebruikt om (in combintie met laadstroom) de "ik ben vol" status te bepalen en je kunt er alarmen aan hangen.

Hier herhaal je wat ik stel.
En ook aan een voltmeter zijn alarmen te hangen.

Maar laat maar zien hoe het werkt dan: ik meet een klemspanning van 12.15V, ik geloof dat m'n 6A trekkende koelkast net uitgeschakeld is, maar het kan ook zijn dat ie nog draait, het is een stil absorptiemodel. Verder weet ik niet of ik de aangesloten laptop al volgeladen is of niet.
Moet ik op zoek naar walstroom of niet?


Ik mag er vanuit gaan dat je als schipper/eigenaar de eigen boot kent.
Je weet het aantal Ah en het type accu, je weet hoever je wilt ontladen, een absorptie koelkast slaat NOOIT af, Het laadlampje op de laptop geeft aan of er wèl dan niet geladen wordt.
Je weet hoe lang er al verbruikt wordt, je kent het vaarplan voor de komende uren/dagen.

Die 12,15 volt bij een afname van 8 a 10A is kan nog wel even, afhankelijk van ja accu Ah en de cyclusafmeting die je wilt.

Ben je bijna in een haven met Duitse landvasten, of ga je nog een week voor anker?
Ben je juist van plan om een windstilte door te motoren?

Dat zijn argumenten die alleen de schipper op DAT moment moet valideren, daarvan hangt de actie af.
Bedenk dat kleine cycli de levensduur van de accu sterk verlengen.

Dat zijn de besluiten die de schipper moet nemen, of door een instrument moet laten nemen omdat hij daar zelf niet toe in staat is.
Ik denk dat het voor een aantal schippers een zeer goede keus is om een monitor te nemen.

In mijn situatie zou ik zo zachtjes aan over laden gaan nadenken.
Ik heb de indruk dat jij op het randje wilt balanceren en het nog wat uit wilt stellen.

Onze situaties zijn niet zo goed vergelijkbaar, bij mij is er ALTIJD verbruik en wordt overdag automatisch geladen.
Mijn installatie is zo ruim bemeten dat ik mik op 10 a 12 jaar met een set accu´s, zonder dat ik constant alert moet zijn op de accu toestand, dat is erg comfortabel. Er moeten ook een paar dagen met regen of bewolking te overbruggen zijn. Dat houdt in dat doorgaans de cycli erg klein zijn en met de jaren iets groter worden omdat de accu wat veroudert, langzaam in dit geval, wat weer gunstig is voor de levensduur van de accu.
Er is ook lang niet altijd een Duitse landvast in de buurt.
Dat geeft een ander installatieplan dan voor een weekeind schipper, die maximaal 2 dagen zonder Duitse landvast zit.

Dat zijn de argumenten om meer of minder accu capaciteit te nemen.

En nogmaals iedereen moet de eigen besluiten nemen.
Ik probeer alleen een wat andere zienswijze te belichten, waarbij ik denk dat het soms best nodig is in een wereld waar steeds meer het allernieuwste aangeschaft wordt, alleen omdat het nieuw is en er goed uitziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 11:40 #527700

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
dit wordt weer verplassen :S
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 11:45 #527704

Saeftinghe schreef :
En nogmaals iedereen moet de eigen besluiten nemen.

Zo is dat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 11:54 #527705

Philip,


Dat zijn nu juist de momenten dat ik een accumonitor nou net het aller nuttigst vind! Als je motor loopt, al dan niet alleen voor de stroom, hoe zie je dan de status aan de hand van een voltmetertje? Of in het uur na het laden?

Hetzelfde geldt bij een zonnepaneeltje. Die is lekker aan het laden met 14 volt. Dus kan je niet zien hoe vol je accu is.



Het zal je ongetwijfeld bekend zijn dat de spanning op het metertje afhankelijk is van

-laadtoestand van de accu
-de in- en uitgaande stroom
-de ladercapaciteit

Wanneer de (mijn) accu ´s avonds vol is, na zonsondergang geeft het metertje 12,8 a 12,9 volt aan, dit met een paar verbruikertjes.
Net voor het ochtendgloren, dus zonder laadstroom is dit 12,4 a 12,5 in de zomer.
In de winter is het 12,2 a 12,4.

Zodra de zon haar licht laat schijnen loopt dit op naar 12,6V.
De panelen zijn niet in staat om die 14 volt te bereiken.
De stroom is dan zo´n 8 a 10A.
Start ik op zo´n moment de motor (om andere reden dan laden) dan loopt er opeens 28A uit de generator en maar 3A uit de panelen, terwijl de spanning naar 13,8 volt stijgt.

Hieraan is perfect op het voltmetertje te zien of er wèl dan niet geladen wordt en bij benadering hoeveel er geladen wordt.
Niet zo nauwkeurig als op de monitor.
Wanneer daarnaast ook nog ampere gemeten wordt heb je al haast een monitor. Je moet alleen zelf het denkwerk doen.
Wanneer je dat twee keer gemeten hebt is de aanwijzing van het volt metertje ruim voldoende om te weten wat je wilt.

Rond de middag is er een spanning bereikt van 14 a 14,2 volt, afhankelijk van verbruikers,
Later op de dag, bij 14,3 volt gaat de MPPT over op absorptie en eens in de week op vereffening.

Allemaal te constateren met één blik op het voltmetertje.

Het zal duidelijk zijn dat de genoemde waarden voor verschillende schepen anders zullen zijn.

Het punt waarom het gaat: Er is héél goed véél op te maken uit de spanning die een simpel voltmetertje aangeeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 14:00 #527744

Sommige mensen moeten persé gelijk hebben.
Beste Saeftinghe, als we nu allemaal in koor roepen dat je gelijk hebt, zullen we dan deze discussie gewoon stoppen? Ik heb niet het idee dat hier iemand nog iets wijzer van wordt (de TS ook niet) en eens worden we het toch niet.
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 14:00 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 14:23 #527750

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Mijn dynamo geeft 14,4 volt. Er staat dus als de motor loopt 14,4v op de accupolen. Als ze leeg zijn maar ook als ze vol zijn. Een blik op de volt meter zegt dus alleen maar óf er geladen wordt, dat klopt. Maar geen informatie over hoe vol de accu's zijn. Ook geen benadering. Daar een gok naar doen kan alleen met een meting van de stroom. En bij mijn accu's (AGM) duurt het een tijdje voor de spanning weer gezakt is tot je een betrouwbare meting kan doen.

Maar zoals gezegd: zo'n ding is inderdaad niet persé nodig. Net zoals dieptemeters, windmeters en snelheidsmeters kan je alles ook op een andere manier meten. Alleen kan mijn vriendin of een willekeurig persoon nu ook een goede indicatie krijgen over de laad status en ik ben er van overtuigd dat mijn eigen inschatting ook stukken beter is.

Er zijn er zeker situaties waar je met een volt meter geen betrouwbare meting kan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 15:05 #527755

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
vertel :evil:
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 17:16 #527777

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
ja vertel ! :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 19:02 #527795

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Philip schreef :
Mijn dynamo geeft 14,4 volt. Er staat dus als de motor loopt 14,4v op de accupolen. Als ze leeg zijn maar ook als ze vol zijn. Een blik op de volt meter zegt dus alleen maar óf er geladen wordt, dat klopt. Maar geen informatie over hoe vol de accu's zijn. Ook geen benadering. Daar een gok naar doen kan alleen met een meting van de stroom. En bij mijn accu's (AGM) duurt het een tijdje voor de spanning weer gezakt is tot je een betrouwbare meting kan doen.

Maar zoals gezegd: zo'n ding is inderdaad niet persé nodig. Net zoals dieptemeters, windmeters en snelheidsmeters kan je alles ook op een andere manier meten. Alleen kan mijn vriendin of een willekeurig persoon nu ook een goede indicatie krijgen over de laad status en ik ben er van overtuigd dat mijn eigen inschatting ook stukken beter is.

Er zijn er zeker situaties waar je met een volt meter geen betrouwbare meting kan doen.

Nou dat geloof ik niet, sterker, ik weet dat het niet zo is.
Ik heb de afgelopen jaren namelijk een probleem gehad met mijn alternator, een te hoge laadspanning.
Nu direkt na het starten, staat er op de polen van de accu, en dus ook aan de uitgang van je alternator een goed 12,5 V.
En naarmate dat je accu verder geladen wordt stijgt deze spanning tot 14,4 waarna de laadregelaar verdere stijging van de spanning zal tegenhouden door de alternator minder hard te laten werken. ( verminderen van de stroom in de rotorwikkeling waardoor het magnetisch veld van de rotor wordt beperkt, wat dan weer minder spanning in de stator tot gevolg heeft. )
Bij mij werkte de laadregelaar dus niet, of beter gezegd te laat waardoor bij mij de laadspanning tot 15,6 V klom.
En dat vind de accu dan weer niet leuk.
Dit hele proces duurt afhankelijk van de accucapaciteit en de toestand van de accu tussen een kwartier ( redelijk volle accu) tot enkele uren.
Als de spanning op je accu net de 14,4 V bereikt heeft zit je accu voor ongeveer 80% vol. Dan is het zinvol om nog enige tijd 14,4 V op de polen te houden om de accu volledig vol te duwen.
Aan de spanning op de accu tijdens het laden met de alternator kan je dus grofweg bepalen hoe ver de accu geladen is, tot ongeveer 90%.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 19:24 #527799

Tony,

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Philip,

Doe even een paar metingen Ampere en Volt tegelijkertijd en bij verschillende rpm van de motor, het zou kunnen dat je daarmee je accu´s wat langere levensduur geeft,
en laad niet met hoger stromen dan wat geadviseerd wordt.
Kontroleer de spanningsregelaar.


Smooth,

Wanneer een met argumenten en feiten onderbouwde stelling weerlegd wordt zou het niet verkeerd zijn om dat ook te doen met argumenten.
Het is niet "Meeste stemmen vertellen de waarheid"
Lees nog eens goed wat ik stel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 19:45 #527802

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
In tegenstelling tot wat Tony2920 aangeeft ervaar ik exact wat Philip vermeld.
Als mijn huishoud accu leeg is meet ik op mijn simpele voltage meter bij een gestarte motor 14.4~ volt. De voltage meter meet op dat moment de spanning van de alternator. En in mijn geval daarvoor nog een sterling regelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl