Philip schreef :
Mijn dynamo geeft 14,4 volt. Er staat dus als de motor loopt 14,4v op de accupolen. Als ze leeg zijn maar ook als ze vol zijn. Een blik op de volt meter zegt dus alleen maar óf er geladen wordt, dat klopt. Maar geen informatie over hoe vol de accu's zijn. Ook geen benadering. Daar een gok naar doen kan alleen met een meting van de stroom. En bij mijn accu's (AGM) duurt het een tijdje voor de spanning weer gezakt is tot je een betrouwbare meting kan doen.
Maar zoals gezegd: zo'n ding is inderdaad niet persé nodig. Net zoals dieptemeters, windmeters en snelheidsmeters kan je alles ook op een andere manier meten. Alleen kan mijn vriendin of een willekeurig persoon nu ook een goede indicatie krijgen over de laad status en ik ben er van overtuigd dat mijn eigen inschatting ook stukken beter is.
Er zijn er zeker situaties waar je met een volt meter geen betrouwbare meting kan doen.
Nou dat geloof ik niet, sterker, ik weet dat het niet zo is.
Ik heb de afgelopen jaren namelijk een probleem gehad met mijn alternator, een te hoge laadspanning.
Nu direkt na het starten, staat er op de polen van de accu, en dus ook aan de uitgang van je alternator een goed 12,5 V.
En naarmate dat je accu verder geladen wordt stijgt deze spanning tot 14,4 waarna de laadregelaar verdere stijging van de spanning zal tegenhouden door de alternator minder hard te laten werken. ( verminderen van de stroom in de rotorwikkeling waardoor het magnetisch veld van de rotor wordt beperkt, wat dan weer minder spanning in de stator tot gevolg heeft. )
Bij mij werkte de laadregelaar dus niet, of beter gezegd te laat waardoor bij mij de laadspanning tot 15,6 V klom.
En dat vind de accu dan weer niet leuk.
Dit hele proces duurt afhankelijk van de accucapaciteit en de toestand van de accu tussen een kwartier ( redelijk volle accu) tot enkele uren.
Als de spanning op je accu net de 14,4 V bereikt heeft zit je accu voor ongeveer 80% vol. Dan is het zinvol om nog enige tijd 14,4 V op de polen te houden om de accu volledig vol te duwen.
Aan de spanning op de accu tijdens het laden met de alternator kan je dus grofweg bepalen hoe ver de accu geladen is, tot ongeveer 90%.