Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accumonitor

Re: Accumonitor 26 juni 2014 20:05 #527811

Botervis schreef :
In tegenstelling tot wat Tony2920 aangeeft ervaar ik exact wat Philip vermeld.
Als mijn huishoud accu leeg is meet ik op mijn simpele voltage meter bij een gestarte motor 14.4~ volt. De voltage meter meet op dat moment de spanning van de alternator. En in mijn geval daarvoor nog een sterling regelaar.

Dat klopt maar heeft een andere oorzaak: jouw Sterling regelaar kan veel meer stroom leveren dan een traditionele spanningsregelaar. Bij ontladen accu gedraagt een Sterling zich in de eerste instantie als stroombron (bulkfase), waarna, wanneer de gasspanning (14.4V) bereikt wordt, met constante spanning doorgeladen wordt (hierbij zal de laadstroom langzaam afnemen). Dit heet de "absorptiefase" en kan, afhankelijk van hoe ver de accu ontladen was, 1 tot 6 uur duren. Is ook afhankelijk van het type accu. De Sterling meet de afname van de laadstroom en weet zelf wanneer de accu niet meer opneemt en vol is.

Ik denk dat als je ziet dat jouw Sterling direct na starten 14.4V levert, je accu nog vrij vol was en er direct in de absorptiemodus geladen wordt. Met een monitor kun je dat zien, maar ook aan de status ledjes op de lader.

Met je voltmeter die alleen die 14.4V meet kun je niet zien hoever je accu vol is tussen die ongeveer 80% en 100%. Pas wanneer de laadstroom voldoende laag wordt (afhankelijk accucapaciteit) kun je bepalen wanneer de accu vol is. Dan heb je dus ook een shunt nodig.

PS: een "normale" spanningsregelaar probeert weliswaar de klemspanning op 14.4V te houden, maar kan niet de daarvoor benodigde stroom leveren bij ontladen accu. Pas als de accu voller raakt komt er ergens een moment dat ie z'n spanning kan halen. Stroom tijdens het laden is niet gedefinieerd en afhankelijk van o.a. motor toerental, accucapaciteit en lading accu.

Het laden met zo'n Sterling kan hierdoor tot 3x zo snel verlopen in vergelijking met een traditionele spanningsregelaar. Erg handig om onze relatief korte motoruurtjes goed te benutten. Wordt elders op dit forum uitvoerig beschreven.
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 20:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 20:29 #527820

Saeftinghe schreef :


Smooth,

Wanneer een met argumenten en feiten onderbouwde stelling weerlegd wordt zou het niet verkeerd zijn om dat ook te doen met argumenten.
Het is niet "Meeste stemmen vertellen de waarheid"
Lees nog eens goed wat ik stel.

Zucht...
Ik rust mijn kaas.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 21:31 #527856

Ik ga toch nog even wat olie op het vuur gooien.. :evil:

Hoe betrouwbaar is de informatie van de verschillende accumonitoren? Peukert is ook niet heilig en voor elke accu weer verschillend. Sterker nog, de karakteristiek van een accu verloopt met de jaren. Dat houdt de monitor helaas niet bij. Je kan wel mooie getallen tevoorschijn toveren, maar de betrouwbaarheid zou ik niet zo maar klakkeloos aannemen.

Tevens wil ik even terug naar de basis: de stroombalans. Maak nu eerst eens goede planning wat je aan verbruikers hebt en pas daar je accu capaciteit op aan. Ik heb een Excel sheetje toegevoegd waar je vrij nauwkeurig e.e.a. kan uitrekenen. Met dank aan Bram en Vivian.

Bijlage energiebalans.xlsx niet gevonden

Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 26 juni 2014 21:34 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 26 juni 2014 23:23 #527882

Hier een adaptieve methode die veroudering meeneemt. Zoek zelf maar even uit welke merken dit op welke manier geimplementeerd hebben.

Elke verdere discussie over nauwkeurigheid is zinloos indien je van mening bent dat een klemspanning meting voldoende is.

Kijk anders eens hoe de chartervaart met haar (dure) accubanken, automatisch startende gensets etc omgaat. Dat zijn investeringen van duizenden euro's waar overkill serieus geld kost en een monitor zich snel terugverdient.
Laatst bewerkt: 27 juni 2014 07:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 05:36 #527895

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Pffffffffffffff, wordt het niet eens tijd om een stukje te gaan varen, dat lucht zo lekker op!! :cheer:
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 05:47 #527902

Tja, dat heb ik net vier weken gedaan :)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 06:00 #527903

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
Jutter schreef :
Pffffffffffffff, wordt het niet eens tijd om een stukje te gaan varen, dat lucht zo lekker op!! :cheer:
Zo is het! Nog even mijn accu's opladen.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 06:08 #527907

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
Botervis schreef :
Het laden met zo'n Sterling kan hierdoor tot 3x zo snel verlopen in vergelijking met een traditionele spanningsregelaar. Erg handig om onze relatief korte motoruurtjes goed te benutten. Wordt elders op dit forum uitvoerig beschreven.

Helemaal juist, echter.....
De warmte ontwikkeling in de dynamo is dan ook het 3 voudige
In gevallen dat er een grote accuset aan hangt van b.v. 400AH of meer en er op een warme dag veel stationair of langzaam gevaren wordt is de koellucht door de dynamo ook minder en warm.
In een aantal gevallen hebben wij wel eens dynamo's aangetroffen met een dergelijke opgevoerde hulpregelaar waarbij het stator veld verbrand was of de gelijkrichter(s) defect door hitte.

Het is slimmer (en véél goedkoper) om een kleinere V-snaar pully op de dynamo te zetten, en/of een grotere pully op de motor.
Meer toeren = meer koeling = meer laadstroom. het maximum toerental van een dynamo is 10.000 rpm.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 07:37 #527933

Klopt, een auto-dynamo is ook ontworpen om gekoeld te worden door rijwind wat in een goed geisoleerde motorruimte vaak ontbreekt. Voordeel is wél dat je gecontroleerder en sneller kunt laden. En wanneer de absorptiefase ten einde is wordt ook gestopt met laden.
Een sterling heeft ook een temperatuurcompensatie die in ieder geval de bulkstroom naar de accu's verlaagd indien nodig. Dynamo wordt niet beveiligd daardoor inderdaad dus een goede ventilatie is belangerijk. Ik kan mijn sterling aanzetten indien ik stroom wil draaien - als ie uit staat is er nog steeds de standaard spanningsregelaar.
Laatst bewerkt: 27 juni 2014 07:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 13:23 #528077

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Nog één vraag, zouden jullie gaan voor één accu van 200ah, of twee schakelen van beide 105ah?
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 13:58 #528092

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
persoonlijk zou ik voor 1 accu gaan als je die kwijt kan.
Als er een bij het schakelen 1 van de accu's niet goed presteert dan hebben je overige accu's er last van. Als je voor twee accu's gaat dan moeten deze exact van dezelfde type/model/bouwjaar zijn.
AW Accu
Iedere accu heeft een bepaalde electrische weerstand. Deze weerstand wordt onder andere bepaald door de bouw van de accu . Een accu met veel platen heeft een lagere weerstand dan een accu met minder platen per cel. Een accu heeft loden roosters, door uitharding en corrosie veranderd de weerstand van deze roosters en daarmee ook die van de accu.

Tijdens het laden en ontladen van een accu vinden er chemische processen plaats, door deze processen veranderd de samenstelling en daarmee ook de weerstand van het actieve materiaal van de accu. Een "droog voorgeladen" accu wordt op een andere wijze gemaakt dan een
"natte" semi-tractie accu. Ook dit heeft invloed op de weerstand. Zelfs in het produktie proces kunnen
al kleine verschillen in weerstand ontstaan door wijziging in temperatuur of luchtvochtigheid.

Bij een serie schakeling van 2 of meerdere accu' s zal door elke accu de zelfde stroom lopen . De spanning van de lader zal zich over de accu' s verdelen . Bij gelijke weerstand zullen alle accu' s de zelfde spanning krijgen , indien een accu echter een (iets) hogere weerstand heeft dan de andere zal de ze accu ook een hogere spanning krijgen. Het toegevoegde vermogen aan deze accu zal dan ook hoger zijn. Bij ontladen accu's is dit meestal niet meetbaar, zodra de accu's volledig geladen zijn kan het verschil in weerstand er voor zorgen dat de accu met de hoogste weerstand warmer wordt. Hierdoor verminderd de weerstand waardoor de spanning beter verdeeld wordt . Echter de corrosie
wordt hoger, waardoor de accu sneller verouderd en de weerstand sneller veranderd.

Bij parallel schakelen van 2 of meerdere accu' s zal elke accu de zelfde spanning krijgen van de lader. De accu met de laagste weerstand zal echter meer stroom krijgen dan de andere accu . Hierdoor is deze accu sneller geladen dan de andere. Zodra deze accu vol is geeft deze tegenspanning aan de lader/dynamo, waardoor de laadstroom afneemt. De andere accu ('s) komen niet vol en gaan langzaam sulfateren. De volle accu wordt geleidelijk steeds meer overladen.

Bij een serieparallel schakeling zullen beide soorten problemen optreden. Om boven vermelde problemen te voorkomen is het dus van belang dat alle accu's in een schakeling dezelfde weerstand hebben. Reed s kleine verschillen in weerstand kunnen na verloop van tijd uitval van de accu' s betekenen. Om ervoor te zorgen dat alle accu's dezelfde weerstand hebben moeten ze van hetzelfde type zijn: zowel DIN-nummer als uitvoering (droog, nat, AGM, semi-tractie enz) en gelijk gekocht worden, (Doordat de weerstand van de accu veranderd door het gebruik mogen de accu's niet afzonderlijk gebruikt worden/zijn.
Laatst bewerkt: 27 juni 2014 14:00 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 18:09 #528161

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Ik heb een BMV-600 monitor op de kop getikt voor €50.
Mooie prijs en die €25 extra t.o.v. zo'n chinees ding ben ik zo vergeten ;)
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 18:42 #528166

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
sh**t
maak me jaloers
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 18:45 #528169

Voor die prijs kun je je geen buil vallen!
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 27 juni 2014 21:29 #528217

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Mike87 schreef :
Ik heb een BMV-600 monitor op de kop getikt voor €50.
Mooie prijs en die €25 extra t.o.v. zo'n chinees ding ben ik zo vergeten ;)

Das in elk geval een mooie prijs. Was dat met de shunt en zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 03 juli 2014 21:56 #530017

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Helemaal compleet inderdaad.

Morgen ga ik twee nieuwe gelaccu's halen van 110ah per stuk. Deze wil ik parallel schakelen. Moet ik nog rekening houden met speciale zaken? Of is het de plus en de min koppelen en draaien maar? Moeten ze naast elkaar staan?
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 04 juli 2014 03:38 #530042

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Mike87 schreef :
Helemaal compleet inderdaad.

Morgen ga ik twee nieuwe gelaccu's halen van 110ah per stuk. Deze wil ik parallel schakelen. Moet ik nog rekening houden met speciale zaken? Of is het de plus en de min koppelen en draaien maar? Moeten ze naast elkaar staan?
Dikte kabel irt af te leggen afstand? Paralel schakelen inderdaad, maar doe het dan zoals op de aangegeven afbeelding. De theorie is op het forum vinden.

Bijlage image_2014-07-04.jpg niet gevonden

Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 04 juli 2014 03:39 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 04 juli 2014 14:43 #530200

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Top! Vandaag 2 nieuwe AGM 110ah accu's gescoord voor €220 totaal. Mijn inziens een koopje. Ze hadden er nog meer ;)

Morgen installeren en altijd zeker van een ijskoud biertje.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 04 juli 2014 15:44 #530207

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Morgen installeren? Morgen meeting op Trintel.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 04 juli 2014 18:50 #530245

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
mgbgt1975 schreef :
Morgen installeren? Morgen meeting op Trintel.

Ik ben erbij, maar met de Volvo.
Ilona moet werken en ik zit slecht in de tijd.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accumonitor 07 juli 2014 15:46 #530798

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ik vroeg me eigenlijk af in hoeverre de software van Mastervolt (Masteradjust) info geeft over de laadtoestand van de accu's? Heeft iemand daar ervaring mee?
Wel mooi dat je met de afstelling van je lader kunt spelen.
De pc-link is echter wel reteduur, de nieuwe versie is wel galvanisch gescheiden maar ook 150 euro. Kan dat niet wat goedkoper? Misschien ook nog wel met USB... :)

Grz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl