Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mogen we straks Duitsland niet meer in??

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 14:43 #922055

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
@Aart
het "oorspronkelijke" onderwerp is toch een 1 april grap...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 14:45 #922056

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Yellow Boat schreef :
Daar komt , met name bij electrische auto's nog bij dat je elke paar honder km ( als je auto dat haalt tenminste) één of meerdere uren moet laden bij een laadstation om verder te kunnen. Hoe stel je je dat voor als iedereen alleen nog electrisch rijdt? I.p.v. tankstations dus laadstations met minimaal ca. 50 keer zoveel plaats om te laden als nu in tankstations om te tanken ?
Het staat niet stil... De vandaag gelanceerde electrische Jaguar kan 80% vullen in 40 minuten (dan kun je bijna 400km rijden) of genoeg voor 100km in 15 minuten. Tesla doet ook zoiets en ook de meer betaalbare Leaf knal je 80% in 40 minuten. Ja dat is langer dan tanken maar niet 50x zo lang. En het meeste laden zal thuis of op de parkeerplek gaan gebeuren dus er wordt veel minder 'getankt' bij 'de pomp' dan nu.

Maar het gaat nog een stapje verder. Inductie snelwegen worden al ontwikkeld: accu voor de korte ritjes op de weg en op de snelweg juist opladen. Minder van toepassing voor bootjes weliswaar :)
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 14:49 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 14:49 #922058

Yellow Boat schreef :
Grootste probleem is momenteel nog steeds de capaciteit per gewicht en de prijs van de electriciteit opslag.
Het grootste probleem in mijn optiek ligt hem in het feit dat we veel te gretig zijn. "Groene Energie" is leuk, maar minder verbruiken is nog beter.

Met een elektrische voortstuwing in een boot waar je afstanden mee aflegt moet je geen 6 knopen continue willen varen.

Jeroen, ik heb al jaren geen walstroom meer gehad en heb ook geen generator aanboord. Toch houd ik altijd mijn accu's vol. OK, ik heb een diesel motor aanboord met een flinke alternator erop, maar soms staat die diesel weken lang niet aan. Ondertussen gebruik ik toch gewoon een wasmachine (met elektrische gloeispiraal), elektrische waterpomp, douche, soms het water in de boiler elektrisch verwarmen, stuurautomaat, radar, verlichting. You name it.
Ik haal dat uit wind energie, en het draaien van de schroef. Dat laatste wekt zo'n 2800Watt op als ik 6,5 knoop vaar. Daar kun je een flink eind mee doen.

Je zult echter ook je vaargedrag iets moeten aanpassen, maar daar ligt de het grootste bezwaar voor veel mensen om over te stappen op elektrisch varen. Het zit hem helemaal niet in de onkosten of het feit dat het geheel minder weegt, het zit hem in het feit dat men zijn of haar vaargedrag niet wil aanpassen aan de beschikbaarheid van energie. Het vraagt om een andere mindset, ben je daar toe bereid?

En zelfs dan nog, zoals ik al eerder zij, als het zo een keer uitkomt dan is een kWh'tje uit een kolen centrale hoogst waarschijnlijk nog schoner dan een litertje diesel die door een verbrandingsmotor gejast word.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 15:50 #922078

Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Grootste probleem is momenteel nog steeds de capaciteit per gewicht en de prijs van de electriciteit opslag.
Het grootste probleem in mijn optiek ligt hem in het feit dat we veel te gretig zijn. "Groene Energie" is leuk, maar minder verbruiken is nog beter.

Met een elektrische voortstuwing in een boot waar je afstanden mee aflegt moet je geen 6 knopen continue willen varen.

Jeroen, ik heb al jaren geen walstroom meer gehad en heb ook geen generator aanboord. Toch houd ik altijd mijn accu's vol. OK, ik heb een diesel motor aanboord met een flinke alternator erop, maar soms staat die diesel weken lang niet aan. Ondertussen gebruik ik toch gewoon een wasmachine (met elektrische gloeispiraal), elektrische waterpomp, douche, soms het water in de boiler elektrisch verwarmen, stuurautomaat, radar, verlichting. You name it.
Ik haal dat uit wind energie, en het draaien van de schroef. Dat laatste wekt zo'n 2800Watt op als ik 6,5 knoop vaar. Daar kun je een flink eind mee doen.

Je zult echter ook je vaargedrag iets moeten aanpassen, maar daar ligt de het grootste bezwaar voor veel mensen om over te stappen op elektrisch varen. Het zit hem helemaal niet in de onkosten of het feit dat het geheel minder weegt, het zit hem in het feit dat men zijn of haar vaargedrag niet wil aanpassen aan de beschikbaarheid van energie. Het vraagt om een andere mindset, ben je daar toe bereid?

En zelfs dan nog, zoals ik al eerder zij, als het zo een keer uitkomt dan is een kWh'tje uit een kolen centrale hoogst waarschijnlijk nog schoner dan een litertje diesel die door een verbrandingsmotor gejast word.

Sorry Erik maar soms is de toren waar je vanaf spreekt iets te hoog, ik vind dat jammer :( want het spreekt elkaar tegen en dat maakt het lelijk, dat vind ik jammer want dat hoeft niet.

Erikdejong
Erikdejong's Profielfoto
OFFLINE
Moderator
Berichten: 12676

Inmiddels 650 draaiuren op de motor wat vertaald in zo ongeveer 3500 mijl en nog steeds heel erg tevreden.

Door de gehaaste inbouw zijn er wat zaken die nu aandacht nodig hebben. Zo heb ik nog steeds een beetje onbalans in de adapter die ik (handmatig) gemaakt heb tussen de keerkoppeling en de schroeafas. Door de onbalans lopen de bouten steeds een beetje los, en heb ik al twee gebroken bouten gevonden.
Verder is er een klein brandstof lekje en moet een filter beter opgehangen worden.

gek he die volle accu's................ als ik 60 uur per maand stroom mag draaien met een dikke dynamo hoor je mij ook niet piepen.

Ik ga na 7kwh lithium, daar heb ik voor 4 dagen autonoom zat aan, klopt dus met het stroom draaien, excl wind en zon.


het gaat zo ondertussen nergens meer over, ik kap ermee, als jij zegt met droge ogen dat je je accu's altijd vol hebt met 650 uur in 4 maanden, dan is alle nuance verloren ondertussen.

maar sta nog steeds open voor een oplossing voor de pion ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 16:17 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 16:06 #922084

Erikdejong schreef :

Of je het er nu wel of niet mee eens bent, feit blijft dat olie (en kolen en gas) sneller opgemaakt worden dan de aarde die aan kan maken, dus dat is niet houdbaar. Dat kan nog 20 jaar duren of dat kan nog 80 jaar duren. Het feit negeren is hetzelfde als je kop in het zandsteken en hopen dat het jouw tijd wel uitduurt.

In mijn optiek is dat een erg asociaal standpunt omdat je het dan gewoon iemand anders zijn probleem maakt.

Dit is een drogreden, juist het groen-religieuze geneuzel zet ons op achterstand. Het waanidee dat alles is op te lossen met molentjes, en dat een auto (of boot) zonder uitlaat schoon is. Dit staat echte oplossingen in de weg. Greenwashing laat een stinkend spoor van onopgeloste problemen achter.

Ik las zojuist nog een tendentieus artikel waarin wordt beweerd dat tientalen procenten van de Nederlandse energiebehoefte thans met windenergie wordt ingevuld. Bij nadere beschouwing, blijkt dat nominaal geïnstalleerd vermogen wordt afgezet tegen huishoudelijk elektriciteitsverbruik. Ik word dus drievoudig voorgelogen.

Nominaal vermogen is geen opgewekte energie.
Slechts een deel van het elektriciteitsverbruik is huishoudelijk verbruik.
Slechts een deel van het energieverbruik is elektrisch.

En door hier op te wijzen ben ik dus asociaal?

Juist het geloof in schijnoplossingen staat het menselijk voortbestaan in de weg. Om tijd te winnen zullen we bescheidener moeten leven. Niet groter maar kleiner en efficiënter. Minder produceren, maar ook minder mensen.

Sowieso, is de aarde niet beter af zonder mensen? En verwacht je echt dat de mensheid het redt totdat de zon krimpt tot een rode dwerg? Al lang voor die tijd is onze 'beschaving' verdampt in een nucleair armageddon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 16:09 #922087

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Erikdejong schreef :
Groentje schreef :
Allemaal leuk maar wanneer je ook op wat zee en sommige moeilijker aan te lopen havens bij stroming en wat veel wind binnen moet ... in een vijver met een batterij is leuk.
De ecolution is een rondje atlantic geweest met een zeilboot zonder fossiele brandstoffen aanboord. Inclusief moeilijke haventjes.
Waar een wil is, is een weg.
Een wil plus een beste buidel met geld.
Ik kan me dat niet permitteren maar wil wel blijven varen, dus hou ik het bij mijn oude diesel plofje.
Mijn "groene" bijdrage lever ik op de weg.
Een tien jaar oude auto met net goed negentigduizend kilometer op de teller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 16:22 #922091

Van de Boot schreef :
Erikdejong schreef :

Of je het er nu wel of niet mee eens bent, feit blijft dat olie (en kolen en gas) sneller opgemaakt worden dan de aarde die aan kan maken, dus dat is niet houdbaar. Dat kan nog 20 jaar duren of dat kan nog 80 jaar duren. Het feit negeren is hetzelfde als je kop in het zandsteken en hopen dat het jouw tijd wel uitduurt.

In mijn optiek is dat een erg asociaal standpunt omdat je het dan gewoon iemand anders zijn probleem maakt.

Dit is een drogreden, juist het groen-religieuze geneuzel zet ons op achterstand. Het waanidee dat alles is op te lossen met molentjes, en dat een auto (of boot) zonder uitlaat schoon is. Dit staat echte oplossingen in de weg. Greenwashing laat een stinkend spoor van onopgeloste problemen achter.

Ik las zojuist nog een tendentieus artikel waarin wordt beweerd dat tientalen procenten van de Nederlandse energiebehoefte thans met windenergie wordt ingevuld. Bij nadere beschouwing, blijkt dat nominaal geïnstalleerd vermogen wordt afgezet tegen huishoudelijk elektriciteitsverbruik. Ik word dus drievoudig voorgelogen.

Nominaal vermogen is geen opgewekte energie.
Slechts een deel van het elektriciteitsverbruik is huishoudelijk verbruik.
Slechts een deel van het energieverbruik is elektrisch.

En door hier op te wijzen ben ik dus asociaal?

Juist het geloof in schijnoplossingen staat het menselijk voortbestaan in de weg. Om tijd te winnen zullen we bescheidener moeten leven. Niet groter maar kleiner en efficiënter. Minder produceren, maar ook minder mensen.

Sowieso, is de aarde niet beter af zonder mensen? En verwacht je echt dat de mensheid het redt totdat de zon krimpt tot een rode dwerg? Al lang voor die tijd is onze 'beschaving' verdampt in een nucleair armageddon.

Erik roept hier wel heel veel, maar.... hij bouwt een motor in op 14 Juni 2017 en zegt op 24 Oktober 2017, motor bevalt prima.

Ook roept hij kreten als altijd volle accu's , uhm ja lijkt me wel ja na 650 uur stroom draaien in 4 maanden...........

Vervolgens wel zeggen hoe asociaal jij en ik en vele andere wel niet zijn.....en dat fossiel echt niet meer kan, kop in het zand gooien.......

Allemaal nep groen gedoe, de cijfers bewijzen het wederom :whistle: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 16:25 #922092

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
Ik wil wel terug naar de natuur, maar ik ga niet lopen of fietsen hoor.
Wel met de auto of met de boot. Beide met dieselmotor.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 16:34 #922097

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Van de Boot schreef :
Dit is een drogreden
wat precies?
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 16:45 #922102

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
ik lees "gezellig mee"
Er is nog 1 probleem met een snelle elektrificatie. Ons stroomnetwerk kan het (nog) niet aan.
De netwerkbeheerders hebben nu al moeite om iedereen van stroom te voorzien omdat we steeds meer van het netwerk vragen. Grootverbruikers zoals datacentra kunnen amper genoeg stroom krijgen om uit te breiden.
Ik weet bv dat Google in Groningen een bizar bedrag heeft betaald om een het alleenrecht te krijgen op een kabel om zo te kunnen groeien.
Veel van onze onderstations zijn oud en te klein. Nieuwe aanleggen duurt jaren door de procedures.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 17:03 #922107

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Jeroen-pion schreef :
Van de Boot schreef :
Erikdejong schreef :

Of je het er nu wel of niet mee eens bent, feit blijft dat olie (en kolen en gas) sneller opgemaakt worden dan de aarde die aan kan maken, dus dat is niet houdbaar. Dat kan nog 20 jaar duren of dat kan nog 80 jaar duren. Het feit negeren is hetzelfde als je kop in het zandsteken en hopen dat het jouw tijd wel uitduurt.

In mijn optiek is dat een erg asociaal standpunt omdat je het dan gewoon iemand anders zijn probleem maakt.

Dit is een drogreden, juist het groen-religieuze geneuzel zet ons op achterstand. Het waanidee dat alles is op te lossen met molentjes, en dat een auto (of boot) zonder uitlaat schoon is. Dit staat echte oplossingen in de weg. Greenwashing laat een stinkend spoor van onopgeloste problemen achter.

Ik las zojuist nog een tendentieus artikel waarin wordt beweerd dat tientalen procenten van de Nederlandse energiebehoefte thans met windenergie wordt ingevuld. Bij nadere beschouwing, blijkt dat nominaal geïnstalleerd vermogen wordt afgezet tegen huishoudelijk elektriciteitsverbruik. Ik word dus drievoudig voorgelogen.

Nominaal vermogen is geen opgewekte energie.
Slechts een deel van het elektriciteitsverbruik is huishoudelijk verbruik.
Slechts een deel van het energieverbruik is elektrisch.

En door hier op te wijzen ben ik dus asociaal?

Juist het geloof in schijnoplossingen staat het menselijk voortbestaan in de weg. Om tijd te winnen zullen we bescheidener moeten leven. Niet groter maar kleiner en efficiënter. Minder produceren, maar ook minder mensen.

Sowieso, is de aarde niet beter af zonder mensen? En verwacht je echt dat de mensheid het redt totdat de zon krimpt tot een rode dwerg? Al lang voor die tijd is onze 'beschaving' verdampt in een nucleair armageddon.

Erik roept hier wel heel veel, maar.... hij bouwt een motor in op 14 Juni 2017 en zegt op 24 Oktober 2017, motor bevalt prima.

Ook roept hij kreten als altijd volle accu's , uhm ja lijkt me wel ja na 650 uur stroom draaien in 4 maanden...........

Vervolgens wel zeggen hoe asociaal jij en ik en vele andere wel niet zijn.....en dat fossiel echt niet meer kan, kop in het zand gooien.......

Allemaal nep groen gedoe, de cijfers bewijzen het wederom :whistle: :whistle:

Open anders even je eigen topic om Erik te bashen en nog een andere om elektrificatie te bashen.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 17:12 #922108

ik bash helemaal niemand, ik baseer mij op uitspraken van de persoon zelf op een eerder moment en vergelijk die met de uitlatingen in dit topic.

de uitspraken zijn voor iedereen te zien.......

Dat je dat niet leuk vind? tjaaa dan vind je je eigen uitspraken niet leuk, daar kan ik ook niets aan doen.

Dus zie niet wat je probleem is...........
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 17:12 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 18:07 #922121

Corst schreef :
Leuk, zo'n welles/nietes discussie maar waar ik me altijd over verbaas is dat we het over een ZEILboot hebben waar we al of niet electrisch mee willen varen. Ik weet niet hoe veel de gemiddelde zeiler verbruikt, want zo lang zit ik niet in de zeilwereld. Maar mijn eigen ervaring is dat ik afgelopen jaar meer diesel heb verstookt met naar de haven heen en weer rijden dan dat ik motorend op de boot heb gebruikt. Daarentegen ben ik in mijn vakantie niet naar zuid-frankrijk gereden, dus al zeilend dus 3 tankbeurten uitgespaart. Om de wereld te verbeteren hoef ik de diesel niet te vervangen dus.

Desondanks heb ik het idee dat een elektromotor betrouwbaarder is omdat er minder mechanische delen in zitten die stuk kunnen. En eenvoudiger in onderhoud. Geen drab in de tank, lekkage, antivries... Dat zou een grote plus zijn die niet in de discussie wordt mee genomen. Heeft iemand ervaring met elektro-onderhoud?
Dat verschilt natuurlijk van boot tot boot, van persoon tot persoon en van vaargebied tot vaargebied. Vorig jaar heb ik 1791 liter diesel getankt in de boot, het jaar daarvoor 2148. De helft is voor de verwarming, de andere helft voor voortstuwing. Die voortstuwing is redelijk makkelijk elektrisch te doen. De verwarming weet ik nog niet precies hoe dat gedaan moet worden op een boot CO2 neutraal. Ons soort bootjes is daar te klein voor ben ik bang.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 18:14 #922123

Jeroen-pion schreef :
ik bash helemaal niemand, ik baseer mij op uitspraken van de persoon zelf op een eerder moment en vergelijk die met de uitlatingen in dit topic.

de uitspraken zijn voor iedereen te zien.......

Dat je dat niet leuk vind? tjaaa dan vind je je eigen uitspraken niet leuk, daar kan ik ook niets aan doen.

Dus zie niet wat je probleem is...........
Lezen doe je niet, aannames maken wel, dat is het punt en heb je helaas wel vaker last van.

In het noordpool gebied is vrijwel geen wind. Tijdens Arctic Mission heb ik 590 motoruren in 6 weken gemaakt. Die andere 3 maanden zijn dat er minder dan 60 geweest. Soms zelfs enkele weken de motor helemaal niet gebruikt, en toch blijft mijn boot gewoon lekker door gaan, heel gek is dat he?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 18:15 #922124

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Ja-maar-jij discussies zijn voor op het schoolplein en horen niet thuis op een groten mensen forum.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 18:38 #922139

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Fortura schreef :
Jeroen-pion schreef :
Van de Boot schreef :
Erikdejong schreef :

Of je het er nu wel of niet mee eens bent, feit blijft dat olie (en kolen en gas) sneller opgemaakt worden dan de aarde die aan kan maken, dus dat is niet houdbaar. Dat kan nog 20 jaar duren of dat kan nog 80 jaar duren. Het feit negeren is hetzelfde als je kop in het zandsteken en hopen dat het jouw tijd wel uitduurt.

In mijn optiek is dat een erg asociaal standpunt omdat je het dan gewoon iemand anders zijn probleem maakt.

Dit is een drogreden, juist het groen-religieuze geneuzel zet ons op achterstand. Het waanidee dat alles is op te lossen met molentjes, en dat een auto (of boot) zonder uitlaat schoon is. Dit staat echte oplossingen in de weg. Greenwashing laat een stinkend spoor van onopgeloste problemen achter.

Ik las zojuist nog een tendentieus artikel waarin wordt beweerd dat tientalen procenten van de Nederlandse energiebehoefte thans met windenergie wordt ingevuld. Bij nadere beschouwing, blijkt dat nominaal geïnstalleerd vermogen wordt afgezet tegen huishoudelijk elektriciteitsverbruik. Ik word dus drievoudig voorgelogen.

Nominaal vermogen is geen opgewekte energie.
Slechts een deel van het elektriciteitsverbruik is huishoudelijk verbruik.
Slechts een deel van het energieverbruik is elektrisch.

En door hier op te wijzen ben ik dus asociaal?

Juist het geloof in schijnoplossingen staat het menselijk voortbestaan in de weg. Om tijd te winnen zullen we bescheidener moeten leven. Niet groter maar kleiner en efficiënter. Minder produceren, maar ook minder mensen.

Sowieso, is de aarde niet beter af zonder mensen? En verwacht je echt dat de mensheid het redt totdat de zon krimpt tot een rode dwerg? Al lang voor die tijd is onze 'beschaving' verdampt in een nucleair armageddon.

Erik roept hier wel heel veel, maar.... hij bouwt een motor in op 14 Juni 2017 en zegt op 24 Oktober 2017, motor bevalt prima.

Ook roept hij kreten als altijd volle accu's , uhm ja lijkt me wel ja na 650 uur stroom draaien in 4 maanden...........

Vervolgens wel zeggen hoe asociaal jij en ik en vele andere wel niet zijn.....en dat fossiel echt niet meer kan, kop in het zand gooien.......

Allemaal nep groen gedoe, de cijfers bewijzen het wederom :whistle: :whistle:

Open anders even je eigen topic om Erik te bashen en nog een andere om elektrificatie te bashen.

Iets niet waar in volgende citaat..?

"Erik roept hier wel heel veel, maar.... hij bouwt een motor in op 14 Juni 2017 en zegt op 24 Oktober 2017, motor bevalt prima.

Ook roept hij kreten als altijd volle accu's , uhm ja lijkt me wel ja na 650 uur stroom draaien in 4 maanden"...........


Als je zo groen als Erik nu denkt heb je daar in het hoge noorden uberhaubt niks te zoeken..
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 18:38 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 18:40 #922144

Erikdejong schreef :
Jeroen-pion schreef :
ik bash helemaal niemand, ik baseer mij op uitspraken van de persoon zelf op een eerder moment en vergelijk die met de uitlatingen in dit topic.

de uitspraken zijn voor iedereen te zien.......

Dat je dat niet leuk vind? tjaaa dan vind je je eigen uitspraken niet leuk, daar kan ik ook niets aan doen.

Dus zie niet wat je probleem is...........
Lezen doe je niet, aannames maken wel, dat is het punt en heb je helaas wel vaker last van.

In het noordpool gebied is vrijwel geen wind. Tijdens Arctic Mission heb ik 590 motoruren in 6 weken gemaakt. Die andere 3 maanden zijn dat er minder dan 60 geweest. Soms zelfs enkele weken de motor helemaal niet gebruikt, en toch blijft mijn boot gewoon lekker door gaan, heel gek is dat he?

uiteraard had ik een antwoord verwacht ;) maar nu doe je het weer.......er is geen wind.....

Als ik vraag waarom een diesel, geen tijd......moet omzet bla bla bla het lijkt wel of je voor alles een passend excuus hebt

veel motoren, wat niet erg is, lijkt me logisch, neem alleen een echt standpunt in en doe niet alsof.

Wat zou een standpunt kunnen zijn, helaas voor mijn vaar gebied moet ik veel motoren, voordeel accu's zitten altijd vol......

650 uur in 4 maanden.<<< geen aanmame, dit tik je zelf!!!

Nee dat is te simpel voor jou kennelijk..........en nu ligt het aan mijn aannames.... moet niet gekker worden :woohoo:

Ik geef je een budget, en het antwoord blijft onbeantwoord, naja afgedaan als ach jij hebt al een keuze gemaakt etc, dat is pas een aanname......

Een antwoord op jouw volgende vraag/ opmerking heb ik al hoe zou jij die 590 uur "motoren" in 6 weken willen opwekken met een zonnepaneeltje ......of windmolentje, oeps geen wind...... :pinch:


Als je die antwoorden hebt, dan weet je iets, waar ook nog veel mensen op zitten te wachten.

tot die tijd just one of us met een dieseltje aan boord B)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 18:42 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 18:46 #922146

Ik heb een jaar of 4 geleden een gloednieuwe Vetus diesel in mijn bootje ingebouwd. Dat is best een duur ding. Alles bij elkaar zo'n 7 k. Ik weet: relatief goedkoop. Komt omdat ik een overjarig type heb gekocht met nul draaiuren en verder alles zelf heb gedaan.
Toch ben ik het voor een heel groot deel met Erikdejong eens. Helemaal afgezien van of alles even goed lukt en hoe het allemaal op dit moment uitwerkt. Hoe zaken politiek zitten en hoe media er mee om gaan. Ik denk, uit technisch oogpunt alleen al, dat elektrische aandrijvingen enorm veel efficiënter zijn dan verbrandingsmotoren. Het grootste probleem is de opslag van de energie. Daar zijn nu meerdere opties voor en allen zijn ze veelbelovend. Ik vind deze ontwikkelingen persoonlijk bijzonder belangwekkend en ik denk ook, net als Erik, dat dit de weg is die bewandeld zal moeten worden. Dat niet iedereen dezelfde bijdrage in hetzelfde tempo kan leveren is helaas een feit, maar maakt de noodzaak niet minder. Bovendien is de beloning als je het wel lukt enorm groot: je kunt tenminste een deel van die energie zelf opwekken wat je erg onafhankelijk maakt (als je dat leuk en/of belangrijk vindt). De machines die elektriciteit omzetten in mechanische energie doen dit iha erg efficiënt en de controle over die omzetting is iha erg ergonomisch. In gewone taal: kost weinig en zeer eenvoudig te bedienen. Voeg daarbij dat zulke machines ook nog eens heel erg betrouwbaar zijn en langlevend en je hebt een bijna ideale machine.
Mijn voorspelling is dan ook, aan de hand van die eigenschappen, dat auto's met verbrandingsmotoren vanaf 2025 de strijd met de elektrisch voortgedreven auto's zullen gaan verliezen. Anno 2030 zullen we ons lawaaïge, stinkende auto's niet meer kunnen voorstellen.
Lang verhaal: ik wil, zo gauw dat gaat (ook financieel, jep dat is zo. Ben er voor aan het sparen) mijn bootje ombouwen op elektrische voortstuwing en als ik jou was, Jeroen, dan zou ik het wel weten. Joost (Sunday) doet het volgens mij al jaren.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 18:55 #922148

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
Als je Elon Musk zou zijn zou je het ook wel weten denk ik...
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 18:55 #922150

Ik wil t ook wel, lijkt me heerlijk. Niet eens vanwege het groene aspect. Weg met die smerige herriemakende motor.

En als ik dan een beetje ga rekenen, ben ik zo maar 1750 euro kwijt aan 2.5 KW motor, controller, bediening, frame etc.
en dan komt er nog zeker 3000 euro aan LiFePo bij. Je wil toch ook een paar uur kunnen motoren. Eventueel eerst beginnen met de helft, en kijken hoe het werkt, dan 1500 euro.

Krijg ik nog hooguit 400 euro terug voor mijn 2GM20 diesel die er nu inzit.

Voor lange tochten voor de veiligheid eventueel een aggregaat mee, of een hydrogenerator er aanhangen, resp 300 of 1500 euro.

En als ik het laat inbouwen nog eens plus 1500.

dat zijn nogal bedragen vind ik. voor een boot uit 1975.

Een ZEILboot.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 18:57 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 18:59 #922151

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
roozeboos schreef :
Ik wil t ook wel, lijkt me heerlijk. Niet eens vanwege het groene aspect. Weg met die smerige herriemakende motor.

En als ik dan een beetje ga rekenen, ben ik zo maar 1750 euro kwijt aan 2.5 KW motor, controller, bediening, frame etc.
en dan komt er nog zeker 3000 euro aan LiFePo bij. Je wil toch ook een paar uur kunnen motoren. Eventueel eerst beginnen met de helft, en kijken hoe het werkt, dan 1500 euro.

Krijg ik nog hooguit 400 euro terug voor mijn 2GM20 diesel die er nu inzit.

Voor lange tochten voor de veiligheid eventueel een aggregaat mee, of een hydrogenerator er aanhangen, resp 300 of 1500 euro.

En als ik het laat inbouwen nog eens plus 1500.

dat zijn nogal bedragen vind ik. voor een boot uit 1975.

Je vergeet nog het aggregraat om je accu's op te laden als je een paar maanden geen wind hebt.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 19:00 #922152

nee hoor vergeet ik niet. lees maar.
en lange tocht is bij mij naar engeland, niet maanden weg.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 19:00 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 19:01 #922154

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
roozeboos schreef :
nee hoor vergeet ik niet. lees maar.
en lange tocht is bij mij naar engeland, niet maanden weg.

:blush:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 19:05 #922159

Is allemaal waar en ik begrijp jouw opmerking ook Sloe Gin (denk ik :dry: ). En dank voor je rekensommetje, Roozeboos.
Dat dit nu meteen al allemaal makkelijk gaat is niet zo, anders waren de diesels en benzinemotoren al verdwenen.
Maar als je het wel lukt, dan is de beloning nu al groot. En ik denk ook dat nu al die mogelijkheden daar zijn. Niet makkelijk, wel te doen. Bovendien: een deel van de investering verdien je ook weer terug in de vorm van minder brandstofverbruik (kan zelfs helemaal nul zijn) en minder onderhoudskosten.
Als je durft en kunt dan is wellicht de mogelijkheid voor deze belangrijke verandering nu daar. Op termijn (welke weet ik ook niet precies, maar heel lang zal dat niet zijn) denk ik dat deze verandering onvermijdelijk is.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 19:10 #922162

Steef ik volg jou en klinkt gek misschien ook Erik ;)

Alleen roep ik niet dat het allemaal kan en onwil is van de mensen.......en ze zaken van hun af praten, en diesel naar hun toe praten.

Ik wil best elektrisch varen, maar ben voor mij ook tegen problemen opgelopen die op dit moment niet oplosbaar zijn.

Diesel is niet meer van deze tijd, maar is er een 1 op 1 vervangbaar alternatief?

De ontwikkeling heeft nog een lange weg te gaan mijn inziens, zonnepanelen, gaat de goede kant op maar lees alle draadjes eens........

Iedereen kan zonder elektriciteit aan boord, old barwley schrijft er prachtige verhalen over, en dat bedoel ik allerminst cynisch.

Hij leeft zijn leven zoals hij dat wil en nog mooier kan........maar goed met alle respect niet iedereen is old barwley.

Met een diesel hoef ik niet eens te varen, hij levert mij ook de elektriciteit op die ik nodig heb, de boot is mijn huis , weekendje zeilen zonder wat okay, maar niemand van hier zit thuis zonder stroom.

Daar ligt bij mij de crux van het verhaal.

Voor gewicht en plek en wat vermogen om wat dagen door te komen moet ik naar lithium, 1 nadeel bleek uit alle gesprekken met de accu jongens, dat druppelladen van de panelen gaat hem niet worden, met wat aanpassingen kun je wel wat met de panelen doen, mijn inziens en daar was ik niet de enige in toch beetje houtje touwtje, doe het omdat je het leuk vind.

Dus ja ik kom NOG niet onderuit een diesel die de boot desnoods voortbeweegt, tegelijk de boiler verwarmt, en de accu laad......

tot de diesel op is :pinch: goed op een volle 7kwh accu is de boot ca 3 / 4 dagen autonoom

ideaal? geen idee maar het is wel een doorgerekend en werkend systeem.

Tot zover hier de misschien soms felle discussie kom ik geen steek verder, dan: het moet anders, maar hoe dan?, want hoe spijtig ook, stroom zal ik nodig hebben.

En als ik dan vraag dit is het budget, vertel, blijft het stil, tjaaa dan wordt ik een beetje narig misschien.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 19:13 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl