Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mogen we straks Duitsland niet meer in??

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 08:18 #921935

La Mavare schreef :
Dat is helaas niet waar. De Ecolution heeft 2 dieselgeneratoren die beide uitgevallen zijn door water in de tank, met als gevolg dat ze Newhaven ingesleept zijn.
En die waren speciaal aangepast om op 100% bio diesel te varen ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 08:35 #921950

Yellow Boat schreef :
De belangrijkste reden voor het weren van diesels is momenteel de uitstoot van stikstofoxiden.
En die zal bij onze "ouderwetse" scheepsdieseltjes wel meevallen.
Die hoge uitstoot is vooral het gevolg van de efficientieverbeteringen in de afgelopen tientrallen jaren door hogere compressie , turbo's en andere zaken die de verbrandingstemperatuur in de verbrandingsruimte verhogen . De oude types met relatief lage compressie hadden dat probleem simpelweg niet omdat daar de verbrandingstemperatuur te laag voor is. Beneden de ca. 800 graden ontstaat er vrijwel geen NOX , bij de hogere temperaturen in moderne autodiesels wel en die moet dan m.b.v. bijv. een katalisator weer verlaagd worden waardoor echter de efficientie van de motor weer afneemt (dat is ook een van de oorzaken van de beruchte dieselschandalen bij de autofabrikanten) .

Een zelfde probleem trad op toen in 1987 in Delfzijl de eerste gasturbine centrale in Nederland werd opgestart.
Er verscheen een enorme bruine wolk boven de schoorsteen waaruit bij de oude centrale alleen waterdamp kwam.
Oorzaak waren de veel hogere temperaturen in de gasturbine t.o.v. die in een normale ketel zoals je ook thuis hebt staan doe maar bij hooguit 800 graden verbrandt.
Men moest toen naarstig op zoek naar een oplossing die na enige tijd ook gevonden is.

Eenzelfde probleem zie je bijv. ook bij opstijgende straalvliegtuigen.
Die bruine uitlaatgassen bestaan voor een groot deel uit NOX , om precies te zijn No2 en No3.
Dioe zijn nl. bruin . Stikstofmonoxide is kleurloos maar reageert aan de lucht ook met zuurstof tot NO2 . Daarom zie je bij dat soort "bruine uitlaten"vaak dat de bruine kleur pas op een bepaalde afstand van de uitlaat ontstaat.

Overigens denk ik niet dat scheepsdiesels vanwege de waterinspuiting in de uitlaat "uberhaupt"nog NOX uitstoten omdat dat, als het al in de uitlaatgassen zit, grotendeels zal worden omgezet in salpeterzuur wat oplost in water en dus niet in de lucht komt.

Veel meer over stikstofoxiden kun je hier lezen: nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxiden
Ad


Dank Ad voor de uitleg, weer wat geleerd!
Dus als we bij de auto ook een watergekoelde uitlaat maken is het probleem een stuk minder?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 08:36 #921951

UUUhhhh,

Maar mag ik nou Duitsland nog in of niet, met mijn oude Dieseltje???
Gert
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 08:36 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 08:56 #921963

De discussie is al zo ongelofelijk vaak gevoerd hier op het forum en op andere plekken. Je hebt voorstanders en tegenstanders van 'groene stroom' en allen hebben ze 'goede feiten' om hun argumenten bij te staan en toch spreken die elkaar 100% tegen.

Of je het er nu wel of niet mee eens bent, feit blijft dat olie (en kolen en gas) sneller opgemaakt worden dan de aarde die aan kan maken, dus dat is niet houdbaar. Dat kan nog 20 jaar duren of dat kan nog 80 jaar duren. Het feit negeren is hetzelfde als je kop in het zandsteken en hopen dat het jouw tijd wel uitduurt.

In mijn optiek is dat een erg asociaal standpunt omdat je het dan gewoon iemand anders zijn probleem maakt.
De dieseltjes op boten vallen inderdaad allemaal wel mee vanwege het feit dat boten niet veel gebruikt worden, al zijn er ook schonere, lichtere en goedkopere alternatieven voor diesels.

Zelf doe ik er zoveel mogelijk aan om 'Groen' bezig te zijn en dat gaat aardig de juiste kant op. Ons huis is nu volledig CO2 neutraal in gebruik, sterker nog, we hebben 20.000m2 prive bos om het huis heen, dat CO2 absorbeerd, dus we dragen zelfs een positief steentje bij als het op het huis aankomt.

Op de boot ben ik vergelijkbaar bezig. Ik ben een van de zeer weinigen die in het noordpool gebied vaart zonder een generator nodig te hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 09:01 #921965

Waarom heb jij dan een nieuwe diesel ingebouwd terwijl je hier boven predict dat er meer mogelijkheden zijn ???

Even van jouw standpunt uitgaand milieu bewust dus , heb je toch voor een diesel gekozen , WHY ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 09:12 #921970

Omdat ik 10 dagen de tijd had om te hermotoriseren en als ik dat niet werkend had gekregen het me €150.000 aan verloren inkomen had gekost. Iets wat ik me niet kan veroorloven.

Maar als je het draadje hebt gelezen van mijn hermotorisering, dan heb je al kunnen lezen dat het zo is ingebouwd dat we er zo een hybride unit tussen kunnen zetten. Tests die ik met andere boten heb uitgevoerd hebben laten zien dat ik bij mijn vaarstijl nog ongeveer 30% aan brandstof kan besparen op die manier zonder mijn vaargedrag aan te hoeven passen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 09:16 #921972

Erikdejong schreef :
Omdat ik 10 dagen de tijd had om te hermotoriseren en als ik dat niet werkend had gekregen het me €150.000 aan verloren inkomen had gekost. Iets wat ik me niet kan veroorloven.

Maar als je het draadje hebt gelezen van mijn hermotorisering, dan heb je al kunnen lezen dat het zo is ingebouwd dat we er zo een hybride unit tussen kunnen zetten. Tests die ik met andere boten heb uitgevoerd hebben laten zien dat ik bij mijn vaarstijl nog ongeveer 30% aan brandstof kan besparen op die manier zonder mijn vaargedrag aan te hoeven passen.

Zoals wadenwind al zei de centjes is waar het ALTIJD om draait, niks meer en minder
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 09:24 #921977

Jeroen-pion schreef :
Zoals wadenwind al zei de centjes is waar het ALTIJD om draait, niks meer en minder
Full elektrisch is niet duurder dan een diesel aandrijving, maar is nog zo slecht te krijgen dat je zelf een pakket samen moet stellen. Als ik 3 maanden de tijd had gehad, dan was ik voor waarschijnlijk hetzelfde bedrag klaar met een volledig elektrische installatie.

Gezien de tijdsdruk vorig voorjaar dus niet mogelijk, maar zeker iets wat ik overweeg om volgend jaar te doen, mits ik redelijk van die 'oude' diesel af kan komen en die een goed leven kan krijgen. Kan dat niet dan maak ik er een hybride van.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 09:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 09:29 #921981

Erikdejong schreef :
La Mavare schreef :
Dat is helaas niet waar. De Ecolution heeft 2 dieselgeneratoren die beide uitgevallen zijn door water in de tank, met als gevolg dat ze Newhaven ingesleept zijn.
En die waren speciaal aangepast om op 100% bio diesel te varen ;)

Alleen maak je met biodiesel in de moderne diesels net zo goed veel NOX hoor.
Dat heeft niets met de brandstof te maken. Die stikstof van de NOX zit nu eenmaal in de lucht en verbrand deels bij de hoge verbrandingstemperaturen die er tegenwoordig in de moderne diesels heersen.

En @Paradijske: Theoretisch inderdaad. Alleen , waar moet je met dat zure water naar toe?


Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 09:29 #921982

Zijn we er toch waarom de “transitie “ zo traag gaat

De 1 heeft geen geld
De ander geen tijd

Ga maar even zo door , het draait dus om muntjes, de rest is ruis
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 09:30 #921985

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Erikdejong schreef :
En die waren speciaal aangepast om op 100% bio diesel te varen ;)

Dan weet ik al met wat voor panne ze zijn binnengesleept, BIO diesel ...iedereen is het ondertussen wel eens dat er hier een miserie door ontstaan is die enkel goed is voor meer kosten en pech aan boord.
Economisch brengt die biodiesel wel weer meer werk, verplaatsingen, ingrepen en opbrengsten voor bedrijven, maar gelijkertijd is het milieuaspect daarmee ook weer teniet gedaan...
Weer hetzelfde verhaal de gebruiker is de klos onder het mom van het milieu.
Zoals wadenwind schreef een duidelijk goede oplossing die hetzelfde zekere en veilige gebruik van je bootje
en bovendien echt goed is voor de toekomst is nog niet voor morgen , maar wanneer ze er is stap ik wel degelijk direct over.Echter de knutseloplossingen van vandaag zijn te duur en te onzeker om dat te overwegen. Elektriciteit is niet de juiste weg door vele beperkingen en schijn milieu vriendelijkheid.
Mensen die stellen dat zonnepanelen een boot kunnen aandrijven beseffen blijkbaar niet dat het gros van de watersporters slechts een paar vierkante meters ruimte hebben voor panelen, en ze schermen dan met speciaal gebouwde schepen om hun gelijk te bewijzen, niet realistisch gezwam.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 09:32 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 09:39 #921992

Men roept telkens maar dat alles fout is en dat het allemaal een grote dievenbende is, maar komen niet verder met suggesties of ideeën. Zoals ik al schreef: geen actie ondernemen is het allerdomste wat je kunt doen en uit eindelijk heel erg veel duurder dan de alternatieven die nu aangevoerd worden. Die alternatieven mogen verre van perfect zijn, maar er word van geleerd en het betekend dat er uiteindelijk vooruitgang geboekt zal worden.

@ Jeroen, over de jaren is mijn boot heel veel zuiniger geworden bij intenser gebruik, jij kunt het formuleren zoals je wilt, maar ik heb een hoop voortgang geboekt en nog ruimte voor meer verbetering. Daar ga ik lekker mee door, ongeacht wat de ontkenners allemaal beweren. Als ik de boot nu nieuw aan het bouwen was, dan was deze 100% zeker electrisch geweest. Achteraf is dat moeilijker met dubbele kosten.

In jouw geval met de hele verbouwing van je Pion zou ik er geen seconde over na hoeven denken. Al die stinkzooi met al het benodigde onderhoud ging er allemaal uit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 10:06 #922000

Ik heb daar serieus naar gekeken Erik , ook met de accu’s ben ik even weggegaan bij kniest etc maar me licht eens op gedaan in automotive land, daar kost een 1kwh nog slecht ruw weg 150 piek

Maar hoe gaan we dat weer laden ?

Zie rooiedirk zonder generator red je het al helemaal niet kennelijk dingen zal hij niet voor niets hebben gekocht , hoe groot de accu ook is leeg gaat hij, en eigenlijk meteen een probleem erbij je hebt een (te) grote accu om te laden .

Met een generator zou dat prima te dien zijn hybride, maar goed hybride is goed voor tractie zie een diesel elektrische trein, valt mijn pion daar ook onder geen idee

Dus ook met een generator ben ik voor mijn gevoel weer bij af , je vaart elektrisch de haven uit en bij de kop van marken start je je generator om de accu’s weer vol te pompen

Ik zie daar een bepaalde vorm wederom van hypocrisie in .

Op het moment dat we echt maar dan ook echt goed kunnen laden met zonnepanelen en wind, zou ik om gaan 100%

Ik vrees dat dat nog even gaat duren

En nee ik ga niet mijn accu’s laden met kolen stroom en de buurman verwijten jij met je diesel kijk mij 0% uitstoot ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 10:13 #922002

Zoals ik al zei je kunt alles naar je toe praten en alles van je af praten. Wil je het echt weten dan kunnen we het er wel over hebben, maar ik heb het gevoel dat ik die uitleg al een keer of 20 heb gegeven op dit forum, maar niemand lijkt het te willen weten. Als ze zelfs electrische sleepboten kunnen bouwen (heb er zelf 5 ontworpen die ook daadwerkelijk gebouwd zijn) dan moet het toch niet zo moeilijk zijn met zo'n stom klein zeilbootje.
Het is gewoon onwil.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 10:14 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 10:18 #922005

Erikdejong schreef :
Zoals ik al zei je kunt alles naar je toe praten en alles van je af praten. Wil je het echt weten dan kunnen we het er wel over hebben, maar ik heb het gevoel dat ik die uitleg al een keer of 20 heb gegeven op dit forum, maar niemand lijkt het te willen weten. Als ze zelfs electrische sleepboten kunnen bouwen (heb er zelf 5 ontworpen die ook daadwerkelijk gebouwd zijn) dan moet het toch niet zo moeilijk zijn met zo'n stom klein zeilbootje.
Het is gewoon onwil.

Prima dan geef ik je nu het budget van de nieuwe Mitsubishi motor incl generator ombouw set

Bedenk maar wat, wat op de pion prima zou werken

Motor kost mij excl btw 4500 euro
Dometic travel power generator set 2300

Dat is het budget , want ik zie het niet ............
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 10:21 #922007

En keerkoppeling en installatie benodigdheden en een start accu en een uitlaatsetje etc. etc. De kosten van de inbouw van een diesel zijn twee tot driemaal maal zo hoog als de aanschaf van de motor zelf.

En voor ik er vele uren in ga steken wil ik wel zeker weten dat je het serieus zou overwegen. Zoals ik het nu lees heb je allang je keuze gemaakt, en daar wil ik mijn tijd niet aan verdoen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 10:33 #922010

Nee dat is erg flauw vind ik , ik geef mijn bezwaren duidelijk weer motiveer dat ook.

Er zit nog geen motor in dus het kan alle kanten op, maar het moet wel een kant op.

Een asycroon motor kopen kan ik geen punt , daar hoef je ook niet echt het wiel vooruit te vinden sets zijn te koop, dat geloof ik allemaal wel

LADEN , daar ligt mijn punt , hoe bereik ik aan boord een redelijk voorspelbaar energie voorraad?

Mijn plan weet je als de boot eindelijk eens vaart ik lig dus niet elke dag aan IJsselmeer haven walstroom

Wie mij kan overtuigen dat al mijn zorgen bedenkingen omtrent dat punt onterecht zijn en met slimme oplossingen komt, en ik normaal op mijn bootje kan wonen zonder 100 jaar terug in de tijd kan leven, is dat een GO!!!

Geen idee even erbij waar jij de wat zeg je 3 tot 4 keer de prijs van de motor aan inbouw kosten kwijt bent, inderdaad wat uitlaatslang, waterlock etc maar dat is geen 12k ;)

De prijs van de motor is incl tmc40 keerkoppeling
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 10:37 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 10:51 #922016

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Erikdejong schreef :
feit blijft dat olie (en kolen en gas) sneller opgemaakt worden dan de aarde die aan kan maken, dus dat is niet houdbaar. Dat kan nog 20 jaar duren of dat kan nog 80 jaar duren. Het feit negeren is hetzelfde als je kop in het zandsteken en hopen dat het jouw tijd wel uitduurt.

In mijn optiek is dat een erg asociaal standpunt omdat je het dan gewoon iemand anders zijn probleem maakt.

wat Erik zegt!
amen
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 11:41 #922025

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
dat is relatief
hoe sneller op,of te duur,
des te sneller komt er (noodgedwongen) een echt alternatief
zo werkt het toch altijd?
wederom geld gedreven...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 11:55 #922030

Grootste probleem is momenteel nog steeds de capaciteit per gewicht en de prijs van de electriciteit opslag.
Wordt weliswaar steeds beter maar nog steeds te duur om een verbrandingsmotor gelijkwaardig te kunnen vervangen.
Daar komt , met name bij electrische auto's nog bij dat je elke paar honder km ( als je auto dat haalt tenminste) één of meerdere uren moet laden bij een laadstation om verder te kunnen. Hoe stel je je dat voor als iedereen alleen nog electrisch rijdt? I.p.v. tankstations dus laadstations met minimaal ca. 50 keer zoveel plaats om te laden als nu in tankstations om te tanken ?

Daarom denk ik dat de enige echte toekomst is weggelegd voor een waterstof aandrijving waarmee je of een verbrandingsmotor of brandstofcellen bedrijft .
Hier in Groningen rijden al diverse electrische bussen ( komen bij mij ook af en toe langs) en binnenkort ook waterstof bussen. Het tankstation daarvoor is kortgeleden al geopend: www.eemskrant.nl/tankstation-w...of-delfzijl-geopend/

Ad
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 11:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 12:06 #922035

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
Jeroen-pion schreef :

Iets wat je zoals in jouw geval weinig gebruikt, vervuilt toch ook niet zoveel???

Ik snap je punt, maar ik vind dat je en over het algemeen men nogal kort door de bocht gaan

Waar laad je de accu’s mee uit een prachtige kolen centrale ?
Lithium zul je naar toe moeten gaan ook nu niet echt de meest groene grondstof om te gebruiken


Inderdaad EENMAAL AAN boord is het schoon en stil, maar dat is niet de hele footprint, slechts het meest positieve deel , de rest wordt te vaak vergeten

Ja, ik snap dat elektrisch ook niet compleet schoon is, en zeker geen oplossing voor de wereldwijde vervuilingsproblematiek, maar om eerlijk te zijn geef ik daar ook niet zoveel om (in tegenstelling tot vele anderen hier die er wel een diesel in houden.)
Maar een diesel, en alle rommel er om heen komt in mijn boot, met mijn vaargebied en vaargedrag, nooit tot z'n recht. Elektrisch is in mijn geval dan de meest efficiënte oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 12:08 #922036

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Leuk, zo'n welles/nietes discussie maar waar ik me altijd over verbaas is dat we het over een ZEILboot hebben waar we al of niet electrisch mee willen varen. Ik weet niet hoe veel de gemiddelde zeiler verbruikt, want zo lang zit ik niet in de zeilwereld. Maar mijn eigen ervaring is dat ik afgelopen jaar meer diesel heb verstookt met naar de haven heen en weer rijden dan dat ik motorend op de boot heb gebruikt. Daarentegen ben ik in mijn vakantie niet naar zuid-frankrijk gereden, dus al zeilend dus 3 tankbeurten uitgespaart. Om de wereld te verbeteren hoef ik de diesel niet te vervangen dus.

Desondanks heb ik het idee dat een elektromotor betrouwbaarder is omdat er minder mechanische delen in zitten die stuk kunnen. En eenvoudiger in onderhoud. Geen drab in de tank, lekkage, antivries... Dat zou een grote plus zijn die niet in de discussie wordt mee genomen. Heeft iemand ervaring met elektro-onderhoud?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 12:54 #922041

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Zie rooiedirk zonder generator red je het al helemaal niet kennelijk dingen zal hij niet voor niets hebben gekocht , hoe groot de accu ook is leeg gaat hij, en eigenlijk meteen een probleem erbij je hebt een (te) grote accu om te laden .
Maar mijn bootje is nu 18jaar en er staat 75uur op de teller. En dat is vooral van een paar keer binnendoor naar Groningen varen.
En nog een weekje ofzo dan gaat m'n walstroom stekker eruit tot eind november. En dan woon/vaar ik de hele zomer self suporting zonder generator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 14:16 #922049

Wat hebben de laatste posts te maken met het onderwerp van dit topic? Draadje afsplitsen a.u.b.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 02 mrt 2018 14:27 #922052

Onze catamaran is twee jaar terug van elektrisch teruggebouwd naar nieuwe diesels, een kostenafweging geweest. Was toen niet binnen budget te krijgen om weer voor elektrisch te gaan. Maar verlang wel terug naar elektrisch. Opladen tijdens het zeilen ging echt formidabel. Zonnepanelen zijn veel beter nu, bijvoorbeeld bifacial panelen zitten al boven de 20% rendement. Dat is twee keer zoveel als paar jaar terug. En accu's ook, kijk maar eens in het lab vol witte jassen van heer Peper. En nog even en de solid state accu's komen om de hoek. Dus afgelopen twee jaar is er al zoveel ten positieve veranderd dat de keus voor elektrisch nu wel binnen budget zou zijn gevallen.

Nu bezig om een energie-positief huis te bouwen waaruit voldoende stroom overblijft om een nissan leaf te laden.

African cats bewijst trouwens al jaren dat geheel fossiel vrij varen mogelijk is zonder in te leveren op comfort (sterker nog, vaatwasser, airco en inductiefornuis inclu).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl