Van de Boot schreef :
Een systeem waar energie uitkomt, en waar ook energie ingaat. Immers fabricage, plaatsing, aansluiting, onderhoud, beheer, vermarkting, back-up capaciteit kosten energie. Als er meer energie in zo'n systeem gaat dan dat eruit komt, dan is het rendement van het totale systeem negatief.
Eerder in eht draadje beweerde je dat de enrgie stroom in het 'winmolensysteem' negatief is, Een paar posts hierboven reken je uit dat het wel positief is, wat is het nu? Ik ben een beetje de draad kwijt met wat je nu prcies probeert aan te tonen.
Van de Boot schreef :
Voor de windmolen op jouw boot, of naast je huis is geen betonnen fundatie op de zeebodem nodig, er hoeft ook geen zeekabel naar de wal gelegd te worden.
Klopt, maar er staat wel een RVS paal achterop die geproduceerd moest worden en er gaat een kabel naar dede accu's toe, het ding zelf moest gefabriceerd worden. Het mooie is wel dat dit allemaal hergebruikt kan worden tot vrijwel in het oneindige.
De fundering van een kolencentrale is niet van invloed op het rendement van een windenergie systeem.
Schreef ik dat dan? Voor de aardigheid eens afzetten hoeveel g beton per opgewekte Wh benodigd is voor het plaatsen van aan windmolen en voor het plaatsen van een kolencentrale. Windmolens op zee gebruiken vrijwel geen beton.
Bovendien, de opbrengst van een moderne kolencentrale is zo hoog dat de energie benodigd voor bouw van de fundering er wel af kan. Het vermogen van bijvoorbeeld de Eemshavencentrale is 1.560 megawatt Veel min weinig is veel. Echter, weinig min weinig is nul.
Dus als je maar zeer veel opbrengt mag je alle vervuiling voor het gemak vergeten? Ik betwijfel of het CBS de werkelijke footprint van fossiele brandstoffen heeft geschat.
Laten we eens naar de kolen kijken, er moeten flinke natuurgebieden omzeep geholpen worden om die kolen boven te krijgen, de machinerie die deze kolen moet opgraven is gemaakt van staal, dat staal moet gedolven worden, gesmolten, getransporteerd, verwerkt, weer getransporteerd, nog een keer getransporteerd. Tijdens het gebruik word er diesel verstookt. De gedolven kolen moeten dan getransporteerd worden, daarvoor moeten vrachtwagens gebouwd worden, die worden weer van staal gemaakt, die rijden ook weer op diesel, die kolen moet opgeslagen worden wat in een gebouw gebeurt en dan gaan we dat verbranden. Dat is de ondersteunende energie van het ophalen van een klompje kool. Een industrie die niet nodig zou zijn, machines die niet gemaakt hoeven te worden, staal wat niet gebruikt word. Vervolgens gebruikt die industrie dan ook nog olie. Die olie word uit de grond gehaald met stalen constructies, meervoudig getransporteerd met vrachtwagens, schepen en altijdlekkende pijpleidingen. Die olie moet vaak verwarmt getransporteerd worden om niet in teer te veranderen. Die olie moet door een raffinaderij, die worden ook van metaal gemaakt en gebruiken ook energie. Al deze ondersteunende industrieen zijn noodzakelijk voor het draaiende houden van op fossiel gebaseerde brandstoffen, de stroom aan brandbaar materiaal moet nameloijk 24 uur per dag doorgaan.
Je hebt helemaal gelijk dat de isntallatie van een windmolen energie en infrastructuur nodig heeft, uiteraard vervuilt dat. Maar eenmaal geinstalleerd draaid een windmolen gewoon lekker door met vrijwel geen onderhoud. Het metaal en glasvezel waar een windmolen van gemaakt word is daarna nog weer recyclebaar tegen relatief lage energie kosten. Het beton van een energie centrale kun je neits meer mee.
Neem de vraag naar olie en kolen weg, en een gigantische industrie verdwijnd, de vraag naar machines en transport verdwijnd. Denk je echt dat het CBS dat allemaal heeft meegenomen in hun diagrammetje? Ik betwijfel het.
Een nobel streven, mijn oprechte complimenten! Maar, vlak de vervuiling door vliegreizen, auto- en bootbezit niet uit, dat is vaak het meeste.
Die energie 'kosten' neem ik natuurlijk allemaal mee. Het huis is al volledig Carbon neutraal, het eten ook voor 30%. De boot is veel duurzamer gebouwd dan rijwel alle andere boten die vergelijkbare dingen kunnen doen, een rijbewijs heb ik niet (meer) dus mijn autorij gedrag is niet meer van toepassing. Vliegen doe ik bijna niet, maar de vervuiling per afgelegde mijl per persoon is vergelijkbaar van rijden met een auto. Mijn vliegbewegingen vervuilen op jaarbasis dus minder dan dat van de gemiddelde Nederlander voor zijn woon-werk verkeer. Ik bestel neits van verweg als het ook lokaal gemaakt word, de transport behoefte van de mensheid is een van de grrootste vervuilers van de planeet. Geen Ali-bestellingen voor mij als ik ook iets lokaal kan krijgen wat lokaal gemaakt is, zelfs als dat aanzienlijk duurder is.
Enfin, lang verhaal geworden, maar ik denk dat mijn betoog duidelijk is. Laten we vooral bedenken hoe we kunnen minderen
Wat ik wel zou waarderen is als je je opmerkingen zoals "dat soort meningen zijn hier niet toegestaan" achterwege zou willen laten.
@ Redshift, ik geloof de statements over lifecycle ook niet, maar ik heb nu even geen tijd om bewijs daarvan bij elkaar te zoeken en uit te leggen.