Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mogen we straks Duitsland niet meer in??

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 16:51 #922441

sorry, snap ik denk ik wel. Maar daarmee is het gehele draadje toch nog geen onzin?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 17:00 #922445

@Jeroen en Roozeboos: www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm Best leuk voor ideeën. Gloednieuwe set: motor en controller voor krap $1400 (voor mijn scheepje: 10kW).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 17:11 #922446

Zou het qua euro/kg bespaarde CO2 niet een stuk hoger rendement geven om een zuiniger, schoner, eventueel hydride of electrische auto te kopen? Dat wiel hebben anderen al uitgevonden en daar gaat op jaarbasis heel wat meer brandstof doorheen dan die paar 30-liter tankjes die wij per jaar opvaren. En je kunt je meer uren per jaar goed voelen.

Principes of hobbies zijn leuk, maar als je écht je impact wilt maximaliseren en je hebt een beperkt budget, dan vraag ik mij af of je dit wel in de voortstuwing van een boot zou moeten investeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 17:21 #922447

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
[quote="Erikdejong" Als ze zelfs electrische sleepboten kunnen bouwen (heb er zelf 5 ontworpen die ook daadwerkelijk gebouwd zijn) dan moet het toch niet zo moeilijk zijn met zo'n stom klein zeilbootje.
Het is gewoon onwil.[/quote]

Kijk hier word ik dan weer vrolijk van. Wel eens op een drukke vakantiedag geschut in een overvolle sluis, ieder zijn eigen dieseltje of 2 takt buitenboord motor, uche, uche en uche. Wanneer je het goed bekijkt heb je helemaal geen motor nodig in zo een situatie. Een beetje creatief nadenken, iedere haven of sluis zijn eigen sleepboot ontworpen door de heer de Jong en je kunt weer ademhalen zonder verkankerd te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 17:41 #922452

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
NiLa schreef :
Kijk hier word ik dan weer vrolijk van. Wel eens op een drukke vakantiedag....

Op Schiphol rondgekeken naar het volk wat de wereld over vliegt. Ik voel me opeens heel schuldig met mijn tank met 45 liter diesel.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 17:56 #922456

Beetje flauw allemaal.
Als in één van mijn klassen soms zo'n joch of meidje zit te klieren en ik er genoeg van heb en hem/haar opdraag om even ergens anders iets te gaan doen, dan hoor ik ook vaak dat de anderen nog veel erger zijn en dat het daarom niet terecht is, etc. Beetje kinderachtig.
Doe gewoon wat je wel kan, geniet van je ontwikkelingen en geniet van het feit dat elk stapje er één is. Met kijken naar anderen en afwachten is de wereld nog nooit een stap verder gekomen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 18:11 #922461

WADnWIND schreef :
Erik woont zodanig dat groene energie bijna op zijn drempel valt. Zijn schip is een hobby-paardje voor allerhande slimme toepassingen, waarmee hij ook niog zijn brood weet te verdienen.
Groene energie voor het huis wel ja, maar voor de boot maakt het geen verschil.

Een paar posten terug lees ik dat men een 10kW motortje met controler heeft voor 1400, dat is een fractie van wat en diesel motortje kost. Geeft je heel wat ruimte om opladers voor te kopen en installeren. Dus die onzin over te duur en niet realistisch en niet haalbaar is gewoon onwil. 'Vroeger' was elektrisch inderdaad duurder dan diesel, maar dat is het echt niet meer.

En ja, het is helemaal waar, er zijn nog veel grotere vervuilers, maar als een ieder altijd maar met zijn vingertje naar een ander gaat wijzen dan zal er nooit wat veranderen.
Per afgelegde mijl per persoon is een vliegtuig overigens een van de betere vervoersmiddelen als het op brandstofverbruik aankomt, een boot is een van de slechtste.
Ik maak zelf helaas ook gebruik van vliegtuigen, maar ook in die branch is men aan het innoveren voor schonere en betere vliegtuigen. De eerste vliegtuigen die voor 98% op zonnenergie vliegen zijn al de wereld rond geweest en er zijn bedrijven bezig om dit ook voor personenvliegtuigen te realiseren. Met auto's net zo, die worden ook steeds beter en schoner, er komen steeds meer manieren om groene energie op te wekken, in ieder geval duurzamer dan kolen en olie.

Kortom iedere branch zonder uitzondering is aan het innoveren, dus waarom wij met onze zeilbootjes niet? Gewoon omdat we een stelletje aarts conservatieve mensen zijn die bang zijn voor veranderingen.

Terug naar de casus van Jeroen, ik kijk een beetje op van wat je nu schrijft. Ik lees nu Noorwegen, Groenland en een tegengesteld rondje Atlantic, de laatste keer dat we gepraat hadden was je nog van plan om je boot commercieel te gebruiken in de Med. De Med had ik in mijn hoofd toen ik zei dat er geen haar op mijn hoofd zou twijfelen om daar elektrisch te gaan. Groenland is een iets ander verhaal wat iets meer concessies aan je vaargedrag zal stellen. Zeker niet onmogelijk, maar je zult wat meer van de wind moeten leven en bereid zijn aanpassingen aan je vaarschema te maken. Atlantische oversteek en naar noorwegen toe en langs de Amerikaanse kust is geen probleem. Groenland zelf is het moeilijkste stukje van de implementering.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 03 mrt 2018 18:17 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 18:26 #922467

Afgelopen week stond er wat dit betreft een interessant artikel in de NRC> emotionele compensatie voor groen gedrag...
We doen iets moois op ons eigen dak met zonnen boiler/ zonde panelen en als beloning een extra zonvakantie met het vliegtuig.
Groen is idd wel mogelijk, maar ook lastig. Gaat over geld maar dus zeker ook over de psychologie (en misschien is dat wel het zelfde..)
www.nrc.nl/nieuws/2018/01/26/m...t-26-aardes-a1589900
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 18:33 #922470

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
steef ton schreef :
@Jeroen en Roozeboos: www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm Best leuk voor ideeën. Gloednieuwe set: motor en controller voor krap $1400 (voor mijn scheepje: 10kW).
Die $1400 is dan wel af China, zonder btw en invoerrechten.
Misschien wel zo handig om dat HIER gewoon in NL te kopen. Ook ivm garantie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 18:33 #922471

Er zijn zoveel dingen die ik 'Groen' doe, en die zijn zoveel goedkoper dan de historische alternatieven. Energie besparen is geld besparen, waarom zien zo weinig mensen dat?

Overigens vind ik een gratis zonvakantie dan weer tegenstrijdig, ik neem aan dat dit een vliegreis inhoud? Zal wel een tijd duren voor je daarvan de CO2 uitstoot weer geneutraliseerd hebt...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 18:39 #922473

Nou, als het daar over gaat... Je kunt idd erg veel doen. Maar ik vind altijd dat zulke zaken het beste werken als je er lol aan gaat beleven. Geleerd van mijn leerlingen: als ze lol hebben met nieuwe dingen leren, dan gaat het allemaal tien keer zo snel.
Dus houdt je in de eerste plaats eens bezig met zaken die je vreugde brengen. Bijvoorbeeld met hobiën met je bootje. Of met je auto, als je dat ook leuk vindt. Of je huis.
Ik ben lang geleden vrijwel geheel gestopt met vlees te eten. Niet omdat ik het zielig vind om beestjes af te maken voor voedsel (als ik honger genoeg heb ben ik in staat, hoop ik, om een geit met mijn blote handen te wurgen...), maar omdat ik het spul toch eigenlijk helemaal niet lekker vind en ik las dat in Nederland iets van 3,5 ons vlees per persoon per dag gegeten wordt en ik dacht: als iedereen, die het toch niet zo bijzonder vindt, nou eens stopt met het te eten, dan is dat al weer een stap.
In mijn huis en op mijn boot zitten al sinds heel lang uitsluitend ledlichten. Heb aan speleo gedaan en daar is lang genoeg voldoende licht krijgen altijd een dingetje. Vond het daarom leuk om met die dingen te experimenteren (ergens jaren 90). Nu is dat heel normaal om te doen en is het zelfs niet meer toegestaan om gloeilampen op 230 te verkopen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 18:45 #922474

rooiedirk schreef :
steef ton schreef :
@Jeroen en Roozeboos: www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm Best leuk voor ideeën. Gloednieuwe set: motor en controller voor krap $1400 (voor mijn scheepje: 10kW).
Die $1400 is dan wel af China, zonder btw en invoerrechten.
Misschien wel zo handig om dat HIER gewoon in NL te kopen. Ook ivm garantie.

gaaf, dank!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 19:30 #922484

Kosten betreffen vooral de accus.
De aandrijving zelf kost in verhouding weinig.
Je doet wel lang met de accus. Maar je moet t wel eerst ophoesten
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 19:52 #922487

Erikdejong schreef :
Het feit dat een 'groene move' bestempeld word als religie zegt al genoeg. Hij gaat waarschijnlijk ook met paard en wagen in plaats van een auto, of naar een magnetische heler in plaats van een dokter woont nog in een houten huis omdat ijzer en beton maar eng zijn.

Anyway, lekker al die brandstof blijven verbranden, dan hebben we later niets meer over om plastic van te maken en zijn we dubbel de klos.

Erikdejong schreef :
Er staat toch ook 'Waarschijnlijk', dat is inderdaad een aanname omdat hij het hele groene gebeuren ziet als religie en niet als wetenschap. Dat betekend dat hij waarschijnlijk niet in wetenschap gelooft, en dat is wederom een aanname :)

Nou Erik, je reageert anders precies zoals ik voorspeld heb. Heb je dat interview met prof. dr. Fred Udo nu al bekeken? Je vraagt immers om wetenschappelijke bronnen.

Maar goed, ik ga je helpen. Een wetenschappelijke benadering. Ik gooi een postulaat omhoog en ga aantonen dat deze falsifieerbaar is. Klinkt ingewikkeld, maar valt wel mee. Een gedachten-experiment volstaat. Dat heeft als voordeel dat de vervuiling door het experiment beperkt blijft tot een halve bruine boterham om het cerebrum aan te slingeren. Ik hoef er niet voor naar de arctic te varen. Komt ie.

Postulaat

Een boot aangedreven met uitsluitend een elektromotor vervuilt altijd minder dan een boot aangedreven door uitsluitend een dieselmotor.

Experiment

1. Benodigd een boot, een dieselmotor, een vat dieselolie, een generator, een accupakket, een elektromotor. Over het geheel plaatsen we een denkbeeldige kaasstolp van enkele km doorsnee. De dieselmotor wordt in de boot geplaatst. Het accupakket, de generator en de elektromotor blijven op de wal. Vervolgens wordt er een uur met de boot gevaren, en aansluitend wordt de vervuiling onder de kaasstolp gemeten.

2. Nu wordt de elektromotor en het accupakket in de boot gebouwd. De dieselmotor gaat op de kant en wordt aan de generator gekoppeld. De kaasstolp wordt gelucht. De accu's worden geladen met de generator/dieselmotor. Voor de grap varen we ook nog een uur op elektriciteit. Het laat zich voorspellen dat als we wederom de vervuiling onder de kaasstolp meten deze hoger is dan de vervuiling in het eerste deel van het experiment. Behalve de vervuiling door de dieselmotor, zijn er nu ook nog accu- en generatorverliezen te compenseren.

Conclusie:

Het postulaat “Een boot aangedreven met uitsluitend een elektromotor vervuilt altijd minder dan een boot aangedreven door uitsluitend een dieselmotor.” is falsifieerbaar. De stelling is dus niet waar.

Voilà, wetenschappelijke methode.

Reageren mag uiteraard, graag zelfs. Maar wordt niet boos. Beargumenteer je stelling inhoudelijk. En wie de boodschapper aanvalt is af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 20:23 #922497

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Al die energie die jullie met dit Topic verbranden.. kan gewoon niet groen zijn...
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 20:25 #922498

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
Wat maakt groen uit als je veel efficiënter kan zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 20:59 #922508

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Tricolor schreef :
Al die energie die jullie met dit Topic verbranden.. kan gewoon niet groen zijn...

Precies, het hebben van een boot voor de lol is uberhaupt nooit groen.
Shame on ZF....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 21:39 #922514

Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
Erik woont zodanig dat groene energie bijna op zijn drempel valt. Zijn schip is een hobby-paardje voor allerhande slimme toepassingen, waarmee hij ook niog zijn brood weet te verdienen.
Groene energie voor het huis wel ja, maar voor de boot maakt het geen verschil.

Een paar posten terug lees ik dat men een 10kW motortje met controler heeft voor 1400, dat is een fractie van wat en diesel motortje kost. Geeft je heel wat ruimte om opladers voor te kopen en installeren. Dus die onzin over te duur en niet realistisch en niet haalbaar is gewoon onwil. 'Vroeger' was elektrisch inderdaad duurder dan diesel, maar dat is het echt niet meer.

En ja, het is helemaal waar, er zijn nog veel grotere vervuilers, maar als een ieder altijd maar met zijn vingertje naar een ander gaat wijzen dan zal er nooit wat veranderen.
Per afgelegde mijl per persoon is een vliegtuig overigens een van de betere vervoersmiddelen als het op brandstofverbruik aankomt, een boot is een van de slechtste.
Ik maak zelf helaas ook gebruik van vliegtuigen, maar ook in die branch is men aan het innoveren voor schonere en betere vliegtuigen. De eerste vliegtuigen die voor 98% op zonnenergie vliegen zijn al de wereld rond geweest en er zijn bedrijven bezig om dit ook voor personenvliegtuigen te realiseren. Met auto's net zo, die worden ook steeds beter en schoner, er komen steeds meer manieren om groene energie op te wekken, in ieder geval duurzamer dan kolen en olie.

Kortom iedere branch zonder uitzondering is aan het innoveren, dus waarom wij met onze zeilbootjes niet? Gewoon omdat we een stelletje aarts conservatieve mensen zijn die bang zijn voor veranderingen.

Terug naar de casus van Jeroen, ik kijk een beetje op van wat je nu schrijft. Ik lees nu Noorwegen, Groenland en een tegengesteld rondje Atlantic, de laatste keer dat we gepraat hadden was je nog van plan om je boot commercieel te gebruiken in de Med. De Med had ik in mijn hoofd toen ik zei dat er geen haar op mijn hoofd zou twijfelen om daar elektrisch te gaan. Groenland is een iets ander verhaal wat iets meer concessies aan je vaargedrag zal stellen. Zeker niet onmogelijk, maar je zult wat meer van de wind moeten leven en bereid zijn aanpassingen aan je vaarschema te maken. Atlantische oversteek en naar noorwegen toe en langs de Amerikaanse kust is geen probleem. Groenland zelf is het moeilijkste stukje van de implementering.

Waar we het ooit over hadden is niet veranderd hoor, de overtocht naar Amerika was toen ookal het plan, toegevoegd zijn inderdaad de CAM en Groenland .

Loop een jaartje achter op mijn oorspronkelijke planning , dat kan en is geen punt, voordeel werk een jaar door, er is meer te sparen .

Eindig in ibiza en blijf daar.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 03 mrt 2018 22:44 #922526

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
Tricolor schreef :
Al die energie die jullie met dit Topic verbranden.. kan gewoon niet groen zijn...

klopt , voor groene energie moet je naar noorwegen. daar verkopen ze gewoon de certificaten :whistle:
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 04 mrt 2018 07:26 #922548

@ Jeroen:je spreekt over falsifieerbaar maar je bedoelt denk ik gefalsifieerd.
En in je experiment laat je nog al wat zaken buiten beschouwing: het hebben van zonnepanelen, het hebben van een schroefgenerator, windmolen. Kan maar zo zijn dat je dan daadwerkelijk minder CO2 uitstoot ondanks de elektrische verliezen in de keten.
En dan moet je voor de volledigheid het cradle to cradle energieverbruik meten . Ook van de dieselproductie en transport.
Groen is dan minder groen idd maar ben benieuwd of wat jij stelt dan groen denken altijd leidt tot meer energie verbruik.
In dat kader bracht ik dat NRC artikel in dat voor groen gedrag je dat niet moet compenseren met feel good vliegreisjes. En dat gebeurt vaak. Wil je minder water verbruiken kun je korter douchen maar beter kun je minder katoenen t shirts en vlees kopen
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 04 mrt 2018 07:43 #922551

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
De grootste verspiller van zoet water in NL is de rivier de waal. Zo uit het hoofd bij de laagste waterstand >500 m3/seconde.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 07:44 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 04 mrt 2018 08:12 #922556

:-) idd maar complicerende factor is dat de Waal niet langs de katoen- of bij die vleesfabrieken loopt waar wij onze kiloknaller halen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 04 mrt 2018 08:24 #922558

ISO788 Hans schreef :
En dan moet je voor de volledigheid het cradle to cradle energieverbruik meten . Ook van de dieselproductie en transport.
en de fabricage van de booreilanden die de olie bovenhalen, de bouw van de tankers die de olie transporteren, de staal productie om deze productten te kunnen bouwen, daar zijn weer mijnen voor nodig etc. etc. De ondersteunende industrie is zeer groot voor zaken welke je telkens moet 'vernieuwen'. Telkens je tank vol moeten gooien is zo'n vernieuwing. Dat zijn voorzieningen die je niet nodig hebt om een windmolen of zonnepaneel of water generator draaiende te houden. Voor iedere liter diesel uit de pomp heeft de ondersteunende energie er al 1 verbruikt. Dus iedere keer als je een liter verbruikt, verbruik je er eigenlijk twee.
Groen is dan minder groen idd maar ben benieuwd of wat jij stelt dan groen denken altijd leidt tot meer energie verbruik.
Het tegenover gestelde is waar. "Groen" denken en doen is kijken naar de hele kettingreactie van dingen. Dat litertje olie uit de pomp houd een gigantische industrie draaiende welke een dagelijkse energie behoefte heeft en heel veel 'hardware' wat met enige regelmaat vervangen diend te worden.
Windmolens mogen dan niet zoveel opbrengen als we zouden willen, maar ze brengen op en hebben geen dagelijkse behoefte aan "eten en drinken" en dus geen ondersteunende industrie die dagelijks aan de gang moet blijven. In plaats van te klagen over het feit dat ze niet voldoende opbrengen of niet 24/7, pas je energieverbruik aan. Je moet er iets meer naar leven dat je gebruikt maakt van wat er is op het moment dat het er is. Aanboord (met wind generator) gaan camera batterijen, laptops en alles wat een lader heeft aan als er wind staat en de wind generator opbrengst heeft. Als er geen wind is schakel ik zoveel mogelijk af, opbrengst en verbruik stem je waar mogelijk op elkaar af.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 08:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 04 mrt 2018 08:49 #922567

Ik lees dit door mij opgestarte draadje met plezier..............zie wel waar het heen gaat.

Maar, mag ik nou dadelijk met mijn (nog in te bouwen) VP 2030 (Bj 2003) Duitsland nog in???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mogen we straks Duitsland niet meer in?? 04 mrt 2018 08:56 #922570

Dat was toch al geconcludeerd? Niet meer dan een vroeg opgestarte 1 april grap.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl