Het was al even aangestipt in een ander topic, maar de boordinstallatie van de Coppelia gaat op de schop.
Ik kocht de Coppelia zo:
Vlnr; Autoradio, Batterijmonitor, EasyDVBT, Originele schakelpanneeltje (zilver) en bijgeplaatst paneeltje (zwart), daarnaast een gammel verdelerdoosje, waarvan de draad in een kuipvakje uitkomt alwaar in weer en wind een eurostekker ligt te wachten op een Duitse landvast.
Onacceptabel! Nouja, behoudens dan dat het werkt en met de jaren de noodzaak tot veranderen nooit echt komt.
In de jaren wel wat gebeunt met wat extra dingen aansluiten, maar je wilt niet weten wat voor vogelnesten er achter dat paneel zitten.
Helaas begint het nu wel ernstig te worden. Bij iedere golf waar en net wat te hard van af val valt de stroom even uit en reset al mijn boordapparatuur. Ellende.
Omdat ik even "in between jobs" ben mooi tijd om het aan te pakken.
Alles begint met een hoed werkende basisinstallatie. Die had ik al eerder aangepakt. Er ligt een ruime kabel die rechtstreeks van de LiFepO4 bank komt. Wat daar na komt gaat nu op de schop.
De wensen:
-Een kek paneel
-Schakelaars die duidelijk zijn zonder verklikkerlampje
-Voldoende USB om devices te laden
-Nacht/dagverlichting
-Mogelijkheid om paneelverlichting uit te zetten 's nachts
-Simpel te bedienen
-Net 220V deel
De gebruikte tools:
-Schaeffer AG paneelsoftware
-Aliexpress
Om het verhaal maar achterstevoren te vertellen; eerst het paneel, zoals deze in wording is:
Met (blauwe lijnen) de knoppen en componenten:
Van links naar rechts, van boven naar beneden:
-De huishoudgroep met een extra schakelaar voor toekomstige uitbreiding, schakelaars van dit type:
-Bilgepomp
-2x USB 3.0 laders van Ali
Tweede kolom:
-De instrumentenschakelaars
-AIS, schakelbaar tussen stil en zenden, met rotary knobs van ALi
-Battery monitor, van Ali
-Celbalansmonitor, 4 maal een miniatuurvoltmeter van Ali
Geschakeld door een drukknopje, Welke een 4 contacts relais aanstuurt en zo momentaan de spanning in de cellen weergeeft.
...verder in een volgende post...