tuur schreef :
Ik waardeer alle antwoorden, maar er worden nu wel wat dingen door elkaar gehaald / verkeerd geïnterpreteerd.
@waterblok: Als ik gas achteruit geef trekt de kont direct naar bakboord. Even vaart maken en dan pas sturen is dus geen optie. Dan lig ik al lang dwars. (Tenzij ik alle ruimte heb, dan laat ik de kont rustig naar bakboord uitwaaien - lig ik bijna dwars- om vervolgens weer terug te sturen. Echter, zo veel ruimte heb je bijna nooit op de momenten dat je achteruit wil varen.)
Verergerde schroefwerking doordat de schroef vlakbij de kiel zit (zoals op het plaatje van de motorsailor) gaat bij mij ook niet op, want mijn bootje is een kim kieler.
@Noorderzon: ik moet bij het vooruit varen m'n helmstok goed vast houden. Uiteraard ook bij het achteruit varen, maar dat lijkt me logisch (dat geldt op iedere boot).
Verder; juist bij het 'remmen' (vaart vooruit, schroef draait 'achteruit') merk ik bijna niets van de schroefwerking. Dan blijft de boot mooi recht. Pas bij behoorlijk lang de schroef 'achteruit' laten draaien merk ik dat de kont lichtjes naar bakboord trekt.
Het zal allemaal gewoon even wennen zijn, maar toch ga ik goed kijken of alles wel naar behoren is uitgelijnd. Zeker nu ik weet dat er een motorwissel heeft plaats gevonden. Wellicht is dat niet perfect gedaan. Meten is weten zeggen ze, toch?
Ik ken het probleem ook, zij het dat bij mij het stuurboord is ( linksomdraaiende schroef ).
Als ik van tevoren weet dat ik achteruit zal moeten slaan geef ik voor dat ik achteruitsla bb roer zodat ik bb uit 45graden schuin lig, en dan pas in achteruit, dan lig ik terug recht tegen dat ik vaart genoeg heb om te kunnen sturen.
Dit lukt natuurlijk niet altijd, je weet niet altijd dat je achteruit zult moeten en soms is er onvoldoende plaats. Mij is ook geleerd om eventueel tussentijds even een klopje vooruit te geven met hard roer om de juiste koers terug te verkrijgen, en dan terug achteruit.
En ook proberen voordeel te halen uit het wieleffect door het in te zetten waar het in je voordeel werkt. Maar dat alles benodigd wat gewenning en veel oefenen.