Saeftinghe schreef :
Yellow en Bant,,
Een voorbeeldje hoe zulke geringe krachten een enorme invloed kunnen hebben:
Laat een wasbak vollopen met water, breng het in een rechtsom draaiende beweging, wanneer deze beweging goed zichtbaar is, trek dan de stop eruit en kijk wat er gebeurd.
Lang voor de bak leeg is draait het water linksom, nou ja op ´t noordelijk halfrond dan.
Het is wel een heel ander ding, maar de krachten ervan zijn in de orde van grootte van de wielwerking van een schroef.
Saeftingh, leuk dat je het Coriolis effect er bij te haalt, maar dat heeft er ten eerste niets mee te maken en ten tweede is je bewering over de wasbak onjuist. Heb je dat trucje met het water in beweging brengen voor je de stop er uit trek zelf wel geprobeerd? Je zult zien dat het water gewoon wegloopt en blijft draaien in de richting waarop je het in beweging had gebracht. De Coriolis kracht is heel klein en werkt alleen (merkbaar) op grotere water massa's. Zelfs de draairichting van tornados (alhoewel deze bijna altijd wel cyclonaal is) is NIET afhankelijk van Coriolis maar van andere effecten.
Het is zoals je schrijft inderaad een heel ander ding, maar de krachten zijn daarnaast ook van een totaal andere orde, heeft niets met wielwerking te maken.
Het water BOVEN de as heeft minder druk dan onder de as en stroomt makkelijker weg, het wordt niet samen gedrukt, het heeft net iets minder weerstand dan onderaan de schroef.
Dit is ook gewoon pertinent onwaar, de formule voor weerstand door een gas of vloeistof is: F = 0.5*v^2*rho*C*A. Geen van deze variabelen veranderd naarmate de waterkolom boven het object dat weerstand ondervind toeneemt. In gas is dat een ander verhaal want dat is samendrukbaar: de dichtheid (rho) neemt toe. Water is zeker op deze schaal als onsamendrukbaar aan te nemen.
Het verticale stukje zit vóór de schroef en wordt dus helemaal niet aangestroomd door schroefwater, er is dus geen zijdelingse druk veroorzaakt door de schroef mogelijk.
Het verschil in waterlijn zou dan juist andersom moeten zijn, rechts kan het water makkelijkr weg dan links en zou dus daar wat hoger staan.
Bij achteruitslaan komt er wel wat water zijdelings tegen het schegje en wordt dus beperkt in wegstromen, wat weer betekent dat het schroefblad wat die aanstroom veroorzaakt ook wat meer tegedruk krijgt en het effect dus 0 is
Dat plaatje gaat om de situatie waarbij de schroef in z'n achteruit staat en dus de kiel en romp aanstroomt. Het gevolg is een druk verschil over de romp(links hoger dan rechts) met dus een netto kracht naar rechts gericht. Heeft niets te maken met de 'tegendruk' die de schroef zou voelen oid.