Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch?

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 17:29 #930492

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
Beste mede lapjesvaarders,

Ik las het topic van Roozeboos over het ombouwen van zijn hulpbron naar een volledig elektrische voortstuwing.
Een mooi stukje huisvlijt natuurlijk en een mooi project. Mogelijk heeft hij al ergens geantwoord maar: Waarom zou je het willen?
Vraag is algemeen en niet alleen aan Roozeboos gericht.

Voor het "millieu" kan je, als het je daar om gaat, veel beter renderende investeringen doen. Die paar mijl op de diesel besparen haalt niet echt aan.
Mocht je op enige afstand van je boot wonen en zelf heen en weer rijden in je auto om de ombouw te realiseren verbrand je al gauw meer brandstof dan je ooit zal besparen.
Ik verbruik in een jaar maximaal 80 liter diesel. We zeilen waar het enigszins kan alles.
Je actieradius is met een beetje dieseltank verruit superieur.
Als je vanaf zee komt in slechte condities en je accu geeft aan 10%... heb ik toch liever die niet weigerende diesel.
Natuurlijk is autarkisch zijn een heerlijk gevoel maar ik heb het gevoel dat dat met alle benodigde snel laders lang niet bij iedereen het geval is.
Rooie dirk zijn combinatie vind ik wel passend. Hij leeft of grid en dan is het "de" optie. Maar voor een gewoon kajuitbootje?
Aan ambitie intbreekt het mij overigens niet. Mocht iemand dat denken. Ons bedrijf b.v. is qua kantoren (klimaat en overig verbruik) al sinds 2001 100% energie neutraal.
Als de filosofie is dat alles, middels groene stroom opgewekt, elektrisch moet worden aangedreven is dat prima. Maar dan is de "zeil"boot wel mijn laatste project.
Eerst b.v. thuis echt autarkisch worden.
Als techneut vind ik alle "technische"klussen meer dan interessant zo ook deze van Chris.

De vraag is dus:
"Overweeg je het en zo ja waarom zou je het doen?"

Ben benieuwd.

Met zeilsegroet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 17:35 #930494

Simpel antwoord jij bekijkt het vanuit jezelf , 80 liter per jaar , dus label NIKS

doe die 80 liter per jaar x het aantal bootjes wereldwijd, en we hebben een heel ander beeld ;)

Wat me wel zorgen baart is de zoutvlaktes die door de Chinezen worden omgeploegd en leeg getrokken voor de winning van lithium , maar goed dat is weer plussen en minnen fossiel vs accu = uitkomst ....
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 17:42 #930495

Kijk ook eens naar het onderhoud. Hoeveel uur per jaar besteed je aan vieze diesel handen en hoeveel uur per jaar werk je aan je eletrische installatie?
Hoeveel geld geef je per jaar uit aan je diesel? Nieuwe filters, nieuwe olie, nieuwe diesel, onderhoudsbeurtjes etc.

Dan nog de overlast die jebezorgt met je diesel, ze maken een hoop geluid tijdens het manouvreren, als je wel eens laat weg gaat ofvroeg aankomt geneer jeje toch dood? Of wat te denken van als je dieseltje koud is en de diesel geur die er dan uit komt en welke blijft hangen in een vaak windstille sluiskom of haven?

Bij het bouwen van een nieuwe boot is elektrische aandrijving ook goedkoper in aanschaf.
Bij een her-power, als bijvoorbeeld je diesel aan revisie toe is, ben je ookvaak goedkoper af om elektrisch te gaan. Vooral als je de motor bijna nooit gebruikt is het juist een heel erg voorde hand liggende keuze.

Gewichtsbesparing is in veel gevallen ook een goede reden, zeer zeker als je maar heel erg kleine afstanden vaart met je boot.

Ruimte besparing, je motorkamer kan 10 keer kleiner waardoor je meer ruimte voor andere zaken overhoud.

Betere gewichtsverdeling, je kunt je accu pakket overal kwijt in de boot, de positie van je diesel motor staat vast in het ontwerp.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 17:44 #930497

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
Mijn diesel wordt nooit vol belast, eigenlijk amper warm voor die weer uit gaat. Kost wel elk jaar onderhoud, winterklaar maken, nieuwe impeller, olie vervangen, etc.
Dus waarom niet vervangen voor iets simpelers bij einde levensduur, waar ik minder onderhoud aan heb, geen last heeft van weinig gebruik, minder randzaken er omheen, minder trillingen en geluid (staat tenslotte midden in je boot te rammelen en met wat minder geluk olie en diesel te zweten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 17:55 #930499

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6461
Erikdejong schreef :
positie van je diesel motor staat vast in het ontwerp.

Niet helemaal, was eens op zoek naar de motor. Was hydraulische aandrijving, motor stond niet op de verwachte plek...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 17:55 #930501

In eerste instantie de herrie.
En ik heb steevast -welke richting ik ook vaar- de uitlaat dampen in mn kuip.
beide irriteren mij mateloos.

En ik vind ook dat het hoort, een zeilboot moet geen vieze diesel.
Kmomo en ik keken hier tien jaar geleden al naar, toen de yanmar erin ging, ter vervanging van de originele motor. Maar toen was het nog niet te doen.
Nu wel.

Hoop ik. :)


Overigens is 90% van de motoruren bij mij haven in- en uit, en een enkele keer een markermeer oversteek als de wind wegvalt.

Tenslotte heb ik dan geen last meer van een lege dieseltank. Die je dan weer de motor doet ontluchten.
ja ik weet, ik kan een leeg accupakket hebben straks.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 mrt 2018 17:57 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 17:56 #930502

Erikdejong schreef :
Kijk ook eens naar het onderhoud. Hoeveel uur per jaar besteed je aan vieze diesel handen en hoeveel uur per jaar werk je aan je eletrische installatie?
Hoeveel geld geef je per jaar uit aan je diesel? Nieuwe filters, nieuwe olie, nieuwe diesel, onderhoudsbeurtjes etc.

Dan nog de overlast die jebezorgt met je diesel, ze maken een hoop geluid tijdens het manouvreren, als je wel eens laat weg gaat ofvroeg aankomt geneer jeje toch dood? Of wat te denken van als je dieseltje koud is en de diesel geur die er dan uit komt en welke blijft hangen in een vaak windstille sluiskom of haven?

Bij het bouwen van een nieuwe boot is elektrische aandrijving ook goedkoper in aanschaf.
Bij een her-power, als bijvoorbeeld je diesel aan revisie toe is, ben je ookvaak goedkoper af om elektrisch te gaan. Vooral als je de motor bijna nooit gebruikt is het juist een heel erg voorde hand liggende keuze.

Gewichtsbesparing is in veel gevallen ook een goede reden, zeer zeker als je maar heel erg kleine afstanden vaart met je boot.

Ruimte besparing, je motorkamer kan 10 keer kleiner waardoor je meer ruimte voor andere zaken overhoud.

Betere gewichtsverdeling, je kunt je accu pakket overal kwijt in de boot, de positie van je diesel motor staat vast in het ontwerp.

Erik ben het even voor de duidelijkheid met je eens

Behalve het revisie hoofdstuk een vp 2 cil diesel is in reviese goedkoper dan motor accu’s lader etc

Ik ben voor game changing , maar wil wel het eerlijke verhaal en niet het mooie verhaal wat niet zo is, dus revisie is goedkoper maar daarna stukken weer in onderhoud duurder

Dat zou het in mijn ogen moeten zijn
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 17:58 #930504

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
natuurlijk zijn er voordelen te noemen.
maar onderhoud stelt toch weinig voor. Dat uccu pakket voor je elektra brommer moet ook ooit worden vervangen. Denk dat die het wint van die impeller en brandstof/olie filtertjes.
Mijn grootste "bezwaar" is inlevering actieradius en waardeloos rendenent op de investering. (bij ombouw met goed werkende diesel - dus niet nieuwbouw)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 18:01 #930505

Wat jaarlijks dieselgebruik betreft halen wij de 80 Ltr niet, ik kom op zo'n 50 Ltr per jaar: haventje uit, zeilen, haventje in. Bij het passeren van brug en sluis wordt ook de diesel gestart, afgezien van wat motoruren op dagen met nauwelijks wind. Dit over ons 'motorgebruik'.

Een reden om elektrisch als optie te zien: de diesel komt nauwelijks op echte bedrijfstemperatuur, met kans op koolafzetting op zuigerveren en kleppen, iedere koude start geeft meer mechanische slijtage dan regulier in bedrijf zijn, en alhoewel de brandstoftank beperkt is, de aanwezige brandstof wordt nauwelijks 'ververst' wat mijn aandacht vraagt ter voorkoming van bacteriën in het systeem.

Niet vanwege het werk, ik heb er zelfs 'als voormalig techneut' plezier in, maar jaarlijks is daar de vervanging van smeerolie en brandstoffilters en smeerolie. Met de bijbehorende afgewerkte olie en vette lappen. En natuurlijk de koelvloeistof en het vorstvrij maken in de winter zou 'motortechnisch' achterwege blijven

Bij een elektrische voortstuwingsinstallatie zouden (in ons scheepje) de accu's mooi midscheeps en laaggelegen geplaatst kunnen worden, een ideale plaatsing met het oog op gewichtverdeling. Het zou een buitenboordafsluiter en een uitlaatopening schelen. De motorkamer zou zo goed als leeg zijn en wat er aan onderhoud te doen zou zijn, dat zou ruim toegankelijk zijn: denk aan de schroefasafdichting.

Desalnietemin ben ik wel bedenkelijk over de gevoeligheid van de elektronika. (Zout) water en elektra staan met elkaar 'op gespannen voet'. Denk daarbij ook aan de contacten en bediening. Dat zou voor mij een aandachtpunt zijn.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2018 19:13 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 18:26 #930510

Jeroen-pion schreef :
Behalve het revisie hoofdstuk een vp 2 cil diesel is in reviese goedkoper dan motor accu’s lader etc
Inderdaad, ik had de nuance er bij moeten zetten dat dat voor de wat grotere motoren telt. Ik heb ooit een paar offertes aangevraagd om mijn oude Ford te laten reviseren, dat kwm neer op €7900 voor de revisie alleen.
De 80pk yanmar in de boot van mijn vrouw is 4 jaar terug gereviseerd en dat kwam neer op uiteindelijke kosten van €9700, bijna net zoveel als een nieuwe motor.

Een 2cilinder VP is inderdaad aanzienlijk goedkoper in revisie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 18:40 #930515

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ik ben al jaren geleden elektrisch gegaan wegens het gewicht: 4-6pk bb-motor vond ik veel te zwaar achterop mijn bootje.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2018 18:41 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 19:22 #930523

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1401
Wat ik in de gauwigheid nog niet zag genoemd als voordeel;

Een elektrische motor heeft geen startprobleem.
Het motorvermogen is binnen no-time beschikbaar.

Verbrandingsmotoren, zowel in- als outboard, hebben al gauw een inschakeltijd van een halve minuut. En dan is de motor nog lang niet op bedrijfstemperatuur.

Voor de directe omgeving (vaak natuur) waar je vaart is het zeker aangenamer; minder lawaai, stank en vervuiling.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 19:27 #930525

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Mijn grootste "bezwaar" is inlevering actieradius en waardeloos rendenent op de investering. (bij ombouw met goed werkende diesel - dus niet nieuwbouw)
Lees ik dat nu goed. Je hebt het over rendement op je investering bij een zeilboot.???? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 28 mrt 2018 23:24 #930595

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
De actieradius vind ik ook nog wel een dingetje, Durgerdam-Ijmuiden (wind pal tegen) zou ik in mijn geval wel een minimum zijn, het liefst nog een beetje over.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 04:09 #930598

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
rooiedirk schreef :
Mijn grootste "bezwaar" is inlevering actieradius en waardeloos rendenent op de investering. (bij ombouw met goed werkende diesel - dus niet nieuwbouw)
Lees ik dat nu goed. Je hebt het over rendement op je investering bij een zeilboot.???? :laugh:
Toen ik het schreef voelde ik het zelfde als jij verwoord :laugh:
Maar ik bedoel als ik conventioneel opgewekte energie en/of uitstoot wil besparen kan ik mijn geld veel beter besteden.

overigens ben ik van mening dat wij onze diesels benaderen al ware het onze eerste vriendin. kusje hier kusje daar.. maar menig misbruikt zeilboot dieseltje sloft zich zelf over een grens van 40/50 jaar. Dingen kunnen echt wel wat hebben.

Erik waarom heb jij toen niet gekozen voor een elektrische aandrijving?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 04:25 #930599

groom schreef :
Erik waarom heb jij toen niet gekozen voor een elektrische aandrijving?
Toen ik de bootgebouwd hebwas het nog niet echt een optie. En toen ik er afgelopen voorjaar noodgewdongen een nieuwe motor in gehangen heb had ik maar een week de tijd en dat is niet voldoende voor een ombouw naar Electrisch.
Een andere moeilijkheid is dat ik soms 60 tot 80 uur moet motoren om mijn contracten te kunnen vervullen. Dat is nogal een uitdaging voor electrisch varen. Ik heb echter de nieuwe Yanmar wel zodanig ingebouwd dat ik makkelijk kan overstappen naar hybride technologie, dat heb ik op het programma staan voor komende herfst. Dat houd in dat ik waarschijnlijk 50 tot 70% van de afstand electrischkan varen, alleen voor de erg lange afstanden en ijsbreken zou ik de diesel gebruiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 04:43 #930600

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Waterman schreef :
Verbrandingsmotoren, zowel in- als outboard, hebben al gauw een inschakeltijd van een halve minuut. En dan is de motor nog lang niet op bedrijfstemperatuur.

.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Met zo'n inschakeltijd lijkt mij dat er iets niet klopt aan je motor.
Tussen voor, achteruit en vanuit neutraal naar 1 van beide duurt geen halve minuut
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 04:56 #930602

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1401
Hier bedoelde ik eigenlijk de startprocedure en het evt vooruit of achteruit selecteren totdat er daadwerkelijk stuwkracht geleverd wordt.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2018 04:59 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 06:08 #930606

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik ben het met Groom eens. Van de argumenten die Rooz aanvoert vindt ik het geluid de meest legitieme.
Verder heb ik al eerder geschreven dat ik elektrisch als een tussenfase beschouw en prima geschikt is voor kleine binnenwateren.
Het argument van Erik over gewicht en ruimte is relatief. In mijn geval heb ik ongeveer 200-250KG motor/koppeling/dieseltank.
Om daarmee elektrisch 70 uur te kunnen varen op 1 lading heb je zeker meer dan dat gewicht aan accu's nodig (denk ik). Grofweg zou je 14,5 Kilo AH nodig hebben op 48V. Zie dat maar eens te laden in een jachthaven als je 4 dik ligt en moet vechten voor stroom met je haspeltje. In 12 uur kan je dan maar 920AH laden op 48v bij 16A wcd.
Nu zijn dit uiterste randen opgezocht vanwege het contrast, maar er blijkt wel uit dat elektrisch niet geschikt is voor alle schepen en vaargebieden. Ook als we de contrast waarden halveren of in 4ren delen blijft het nog steeds een probleem.
Ik blijf toch meer hopen op waterstof als alternatief. ( de herrie blijft dan wel :( )
Brandstof cellen is in elektrisch en technisch verband de enige solide oplossing, echter zijn de prijzen nog dermate hoog dat het buiten proportie blijft.
Uiteindelijk heeft iedereen boter op zijn hoofd, elektrisch of fossiel, je kan dus kibbelen wat je wil.
De Boliviaanse zoutmeren voor lithium en de niet groene Chinese industrie voor batterijen of de bestaande fossiele winning. productie materialen en energie voor windmolens en solarpanelen etc.
Die CO2 die je bespaart is er toch al uit voor je systeem.
Rendement verhogen helpt het meeste bij alles, niet meer energie verbruiken.
Kortom, we waren al eens op dit punt in ZF: het hebben van een schip is al erg antigroen voor het milieu. Het fabriceren van overbodige luxe teringzooi voor de fun is de grootste boosdoender denk ik. Al die onzinnige zooi die je in nutteloze winkels ziet liggen wordt wel door grote machines gemaakt elders, en per containerschip hierheen gehaald of per vrachtvliegtuig, en wij kopen het dus.....
Discussie over elektrisch varen en windmolens? :laugh: Een complete scherts vertoning,. Die veel geld oplevert. Iedereen een schuldgevoel aanpraten ook. De nadruk zou daarbij moeten liggen dat al die nutteloze winkelketens met overbodig zooi door ons consumenten genegeerd zou moeten worden.
Om misverstanden te voorkomen: groen is prima, maar het circus van voor en tegens is een verdien model waar wij gestrekt been instappen.

Het argument van Rooz over geen herrie is het meest steek houdende! Daarom zou ik elektrisch varen gaan overwegen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 mrt 2018 06:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 06:25 #930614

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Het is stil, geen stank, met Li-ion accu's is het onderhoudsvrij, met een zonnepaneel is er 'altijd reserve brandstof' en een eindeloze actieradius, maar dan moet je wel de tijd ervoor hebben.

Milieuvriendelijk? Dat valt nog te bezien... De mensheid is een soort 'bacterie op schoenen', ze gaan net zolang door met fokken tot de schijt ze dood en het eten op is. Elektrisch of op fossiele brandstoffen varen is voor het milieu een marginaal verschil.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 06:49 #930617

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Waterman schreef :
Hier bedoelde ik eigenlijk de startprocedure en het evt vooruit of achteruit selecteren totdat er daadwerkelijk stuwkracht geleverd wordt.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dit was misschien met oudere motoren het geval...
Voorgloeien
motor vanuit vooruit in neutraal zetten , schroef omdraaien en in achteruit zetten, e.e.a. zoals bijvoorbeeld vroeger het geval was bij een Sabb 10 pk.

Als je een motor van deze tijd hebt is het starten zonder voorgloeien en van vooruit naar achteruit schakelen in een beweging (niet te rigoureus ) . Scheeps- motoren zijn trouwens over het algemeen zolang ze niet uitgerust zijn met een turbo eigenlijk nog steeds iewat ouderwets is mijn mening..
Een electro motor zie ik trouwens totaal niet zitten momenteel , wij varen ook nogal eens 10 uur met de motor (staande mast route van winter naar zomerstalling en vise versa. En in de vakanties op zee als er weer eens geen zucht wind is , dan wordt er ook nog al eens langdurig met de motor gevaren, bijvoorbeeld zoals afgelopen jaar met de tocht solo naar Pinn mill een pintje drinken daar , was ook geen zucht wind op een grooot deel , en maandags moet ik toch weer op mijn werk zijn. Nee , voor mij voorlopig geen Electro motor , hoe mooi het ook klinkt.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 08:03 #930640

Het is een zeilboot. Geen motorboot.
De motor is een hulpmotor.

Altijd zeilen, het is een state of mind. Dat heb ik altijd al gehad. wordt altijd weer chaggerijnig als ik de diesel moest starten, ook al was het net voor de haven.

Als je niet van durgerdam naar ijmuiden kunt motoren dan kan je ook rondje noordholland zeilen.

En is er op zee geen wind, dan zet je m op 1 knoop en pak je een boek.
A la sunday.

Mensen die perse 6 knoop moeten motoren naar de volgende haven zodat de witte wijn open kan moeten vooral de diesel blijven gebruiken.

Ik ga nog 1 keer de diesel starten, komend weekend. :) En dan hopelijk nooit meer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 10:29 #930685

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
roozeboos schreef :
Tenslotte heb ik dan geen last meer van een lege dieseltank. Die je dan weer de motor doet ontluchten.

Had ik me voorgenomen om het er nooit meer over te hebben; begint ie er zelf weer over..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 10:33 #930687

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Hurleyzeiler schreef :
Een reden om elektrisch als optie te zien: de diesel komt nauwelijks op echte bedrijfstemperatuur, met kans op koolafzetting op zuigerveren en kleppen, iedere koude start geeft meer mechanische slijtage dan regulier in bedrijf zijn

Dat is, buiten het milieueffect, één van de betere overwegingen. De meeste zeilers slopen onbedoeld hun diesel voortijdig, op de bovengenoemde manier. En omdat ze stiekum hun motor haten, krijgt ie vaak ook te weinig onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 11:50 #930711

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
En ondanks dat houden die misbruikte brommers, mogelijk vanwege de eenvoud, zich opmerkelijk goed.

Chris doet het met de juiste overtuiging voor hem zelf. Meer dan prima.

De stilte van de motor trekt mij maar de lage actieradius en dat ik met de centjes elders meer conventionele energie kan uitsparen houden me tegen. Toen we b.v. vanaf zee ijmuiden binnen kwamen en de wind wegvalt. We wilden naar Amsterdam dan plof plof et voila. Met de elektrische klopper moet je dan in IJmuiden blijven.
Varen is voor mij vrijheid en rust. Als ik zonder planning kan/wil leven komt het er misschien ooit van. Maar dan wil ik echt los. Dus zelf kunnen opwekken zoals Sunday en Rooiedirk. Helemaal vrij.... Sunday is natuurlijk helemaal de zeilende zen. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl