Joop66 schreef :
Welke vervanging/onderhoud/vermindering prestaties kun je bij zo'n installatie op rekenen over verloop van 40 jaar?
Het simpele antwoord dat van toepassing is op alles wat op een boot zit: "het hangt er vanaf"
Een diesel kun je verkeerde olie in gooien, of het te lang niet verversen waardoor je intern schade krijgt. Je kunteen diesel te zwaar of te licht belasten waardoor je sneller slijtage krijgt. Koel kanalen kunnen verstopt raken waardoor de motor warmer begint te draaien waardoor je een lekke koppaking kunt krijgen. Je kunt "verkeerde" diesel tanken waardoor je brandstofpomp gereviseerd moet worden. Je uitlijning veranderd onder helling waardoor je lagers, as en keerkoppling op roterende buiging belast worden.
Sommige diesels werken maar 2000 uur voor ze de geest geven, andere diesels kunnen (met een revisie) 40.000 uur draaien.
Als we uitgaan van een "normale" diesel op een zeilboot (een niet complete lijst):
- Levensduur: 5.000 tot 8.000 draaiuren.
- Ieder jaar filters en olie vervangen.
- Iedere twee jaar kleppen stellen.
- Iedere 5 jaar dynamo schoonmaken.
- Iedere 5 jaar de V-snaren vervangen.
- Iedere tien jaar accu vervangen.
- Iedere 1000 draaiuren de verstuivers schoon (laten) maken.
- Iedere 1000 draaiuren het luchtfilter schoonmaken/vervangen.
- Iedere 5000 draaiuren de motorsteunen testen/vervangen.
- Iedere 300 koude draaiuren een permanent vermogens verlies van 1%.
Enfin, je weet het wel, en het is verschillend per merk, boot en gebruiker.
Als ik een vergelijkbaar rudimentair lijstje zou maken voor elektrische aandrijving:
- Levensduur van de installatie: 40+ jaar is geen probleem, ongeacht draaiuren.
- Vermogensverlies elektromotor: 1% na iedere 800 draaiuren.
- Capaciteitsverlies accu pakket: 1% per 350 laad cicly (Lithium).
- Iedere 2000 draaiuren de aandrijfriem vervangen.
- Iedere 1000 draaiuren de motor behuizing openen voor een schoonmaakbeurt.
- Iedere 10 jaar elektrische verbindingen nalopen en indien nodig vervangen.
Maar in dit soort installaties heb je "Chineze bagger" en "Sovjet degelijkheid". Je hebt goede acculaders waardoor je accu's veel beter meegaan en je hebt slechte laders welke je accu's binnen 40 laad cicly om zeep kunnen helpen.
Als je de boel verkeerd inbouwd met uitlijningsprolemen of overmatige trillingen, dan gaat er mehcanisch ook het een en ander kapot in heel erg korte tijd.
Kortom, het valt niet te zeggen, net als een diesel in een zeiljacht.