Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch?

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 14:51 #930743

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Jaja

Vanavond lekker zen naar de Bourgonge om 4 dagen bouw te vakken en lekker te eten..
Dat is een bepaalde stroming binnen het zen boedisme: alles in extremo ervaren; van goed tot slecht, van minimaal tot maximaal.
Goede paashaas iedereen!
Laatst bewerkt: 29 mrt 2018 14:52 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 16:26 #930774

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Helemaal mee eens. Het is heerlijk stil, stank vrij maar je komt niet ver.. ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 16:46 #930778

Met een elektrische auto kun je toch ook 500+ km non-stop rijden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 16:53 #930781

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
ja in de folder en dan berg af :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 17:47 #930796

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Dus, terugkomend op de originele vraag; waarom zou je naar elektrisch gaan?

Omdat het kan. En niet al te achterlijk duur meer is.

En omdat t stil is.

Maar de echte nadelen en levensduur van alle onderdelen in een vochtige zoute omgeving, is nog onbekend.

Mn ouwe VP staat er al 40 jaar en ruim 2500 uur in. Nog geen klap verkeerd gegeven. Laat dat eerst maar eens zien.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2018 17:49 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:08 #930799

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Erikdejong schreef :
Met een elektrische auto kun je toch ook 500+ km non-stop rijden.

Keep on dreaming. De achillespees van elektrische auto’s is hun actieradius.

De Top 10 op dit moment;

490 km, Tesla Model S, € 113.768 vanaf
460 km, Tesla Model X, € 112.500 vanaf
300 km, BMW i3, € 40.412 vanaf
240 km, Renault Zoe, € 32.890 vanaf
225 km, Nissan Leaf, € 33.390 vanaf
212 km, Kia Soul EV, € 36.335 vanaf
200 km, Mercedes B-Klasse Electric Drive, € 42.800 vanaf
190 km, VW e-Golf, € 39.540 vanaf
170 km, Citroën Berlingo Electric, € 31.670 vanaf
170 km, Renault Kangoo Z.E., € 37.503 vanaf
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:08 #930800

Levensduur is prima bekend hoor, ze gebruikten 90 jaar geleden al elektrische aandrijving in schepen.
En een aantal takken van de commerciele vaart gebruikt het ook al 30-40 jaar consequent op bijna ieder schip.
Elektrische boegschroeven zijn ook al decennia lang gemeengoed, net als elektrische lieren en ankerlieren, dat zijn stukjes uitrusting die allemaal gebaseerd zijn op vergelijkbare technologie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:11 #930803

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Erikdejong schreef :
Levensduur is prima bekend hoor,

Ok. In concreto:

Als we Rooz zn installatie als baseline nemen. Welke vervanging/onderhoud/vermindering prestaties kun je bij zo'n installatie op rekenen over verloop van 40 jaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:12 #930804

Hurley 800 25 ltr diesel verbruik 1 Ltr/h 5 Kn actieradius125 Zm maakt 225 Km. Leuke middenklasser. :)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2018 19:00 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:15 #930806

Tricolor schreef :
Erikdejong schreef :
Met een elektrische auto kun je toch ook 500+ km non-stop rijden.

Keep on dreaming. De achillespees van elektrische auto’s is hun actieradius.

De Top 10 op dit moment;

490 km, Tesla Model S, € 113.768 vanaf
460 km, Tesla Model X, € 112.500 vanaf
300 km, BMW i3, € 40.412 vanaf
240 km, Renault Zoe, € 32.890 vanaf
225 km, Nissan Leaf, € 33.390 vanaf
212 km, Kia Soul EV, € 36.335 vanaf
200 km, Mercedes B-Klasse Electric Drive, € 42.800 vanaf
190 km, VW e-Golf, € 39.540 vanaf
170 km, Citroën Berlingo Electric, € 31.670 vanaf
170 km, Renault Kangoo Z.E., € 37.503 vanaf

Maar er zijn toch laad palen ? Zelfs 170 km is prima voor Nederland

Thuis laad paal op het werk laadpaal , waar een wil is .......
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:16 #930807

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
Helios 250 liter, a 2 l/h, @ 4,5Kn > 562 NM > 1040 Km
is meer dan een Tesla
ik laat het bij onze good old BMC ;)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:21 #930808

sy helios schreef :
Helios 250 liter, a 2 l/h, @ 4,5Kn > 562 NM > 1040 Km
is meer dan een Tesla
ik laat het bij onze good old BMC ;)

Hmpf , mb helios :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:23 #930809

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Erikdejong schreef :
Levensduur is prima bekend hoor, ze gebruikten 90 jaar geleden al elektrische aandrijving in schepen.
En een aantal takken van de commerciele vaart gebruikt het ook al 30-40 jaar consequent op bijna ieder schip.
Elektrische boegschroeven zijn ook al decennia lang gemeengoed, net als elektrische lieren en ankerlieren, dat zijn stukjes uitrusting die allemaal gebaseerd zijn op vergelijkbare technologie.

Diesel Electrische aandrijving, de Seisventurer is een 90 mtr. lang schip met diesel electrische aandrijving.

De E-motoren hebben een vermogen van 1100 kW. De 3 Diesel motoren hebben een vermogen van 2480 pk per stuk. Maximum snelheid 16 kn.

Ik ben destijds nauw betrokken geweest bij het ontwerp van het E systeem van dit extreem speciale schip.

Bijlage de specs van de Seisventurer.


Bijlage:

Bestandsnaam: Data_Seisventurer.pdf
Bestandsgrootte:30 KB
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 29 mrt 2018 18:25 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:28 #930811

Erikdejong schreef :
Levensduur is prima bekend hoor, ze gebruikten 90 jaar geleden al elektrische aandrijving in schepen. En een aantal takken van de commerciele vaart gebruikt het ook al 30-40 jaar consequent op bijna ieder schip. Elektrische boegschroeven zijn ook al decennia lang gemeengoed

Hier iemand met praktijkervaring met diesel-electrische voortstuwing 'in het grootbedrijf'. Gelijkstroomgeneratoren en Gelijkstroom Voort- en Dwarsstuwing. Onderhoud van generatoren en motoren: koolborstels, luchtfilters, zinkanodes, koelkanalen, lagers, V-snaren voor aansturing van vermogensregeling. Verder stilstandverwarming en ventilatoren. Nogmaals: grootbedrijf, maar nog relatief klein: kleine 1100 Kw voortstuwing bij 250 omw/min, 300 Kw dwarsstuwing bij 1250 omw/min.

Daarentegen de dieselgeneratoren onderhevig aan revisie na 5 a 6 bedrijfsjaren, 24/7 in bedrijf. Waarbij 80 % van de bewegende delen uit werd genomen. Stond niet in verhouding tot de Hoofd Elektromotor!
Laatst bewerkt: 29 mrt 2018 19:15 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:40 #930813

Joop66 schreef :
Welke vervanging/onderhoud/vermindering prestaties kun je bij zo'n installatie op rekenen over verloop van 40 jaar?
Het simpele antwoord dat van toepassing is op alles wat op een boot zit: "het hangt er vanaf" ;)

Een diesel kun je verkeerde olie in gooien, of het te lang niet verversen waardoor je intern schade krijgt. Je kunteen diesel te zwaar of te licht belasten waardoor je sneller slijtage krijgt. Koel kanalen kunnen verstopt raken waardoor de motor warmer begint te draaien waardoor je een lekke koppaking kunt krijgen. Je kunt "verkeerde" diesel tanken waardoor je brandstofpomp gereviseerd moet worden. Je uitlijning veranderd onder helling waardoor je lagers, as en keerkoppling op roterende buiging belast worden.

Sommige diesels werken maar 2000 uur voor ze de geest geven, andere diesels kunnen (met een revisie) 40.000 uur draaien.

Als we uitgaan van een "normale" diesel op een zeilboot (een niet complete lijst):
- Levensduur: 5.000 tot 8.000 draaiuren.
- Ieder jaar filters en olie vervangen.
- Iedere twee jaar kleppen stellen.
- Iedere 5 jaar dynamo schoonmaken.
- Iedere 5 jaar de V-snaren vervangen.
- Iedere tien jaar accu vervangen.
- Iedere 1000 draaiuren de verstuivers schoon (laten) maken.
- Iedere 1000 draaiuren het luchtfilter schoonmaken/vervangen.
- Iedere 5000 draaiuren de motorsteunen testen/vervangen.
- Iedere 300 koude draaiuren een permanent vermogens verlies van 1%.
Enfin, je weet het wel, en het is verschillend per merk, boot en gebruiker.

Als ik een vergelijkbaar rudimentair lijstje zou maken voor elektrische aandrijving:
- Levensduur van de installatie: 40+ jaar is geen probleem, ongeacht draaiuren.
- Vermogensverlies elektromotor: 1% na iedere 800 draaiuren.
- Capaciteitsverlies accu pakket: 1% per 350 laad cicly (Lithium).
- Iedere 2000 draaiuren de aandrijfriem vervangen.
- Iedere 1000 draaiuren de motor behuizing openen voor een schoonmaakbeurt.
- Iedere 10 jaar elektrische verbindingen nalopen en indien nodig vervangen.

Maar in dit soort installaties heb je "Chineze bagger" en "Sovjet degelijkheid". Je hebt goede acculaders waardoor je accu's veel beter meegaan en je hebt slechte laders welke je accu's binnen 40 laad cicly om zeep kunnen helpen.
Als je de boel verkeerd inbouwd met uitlijningsprolemen of overmatige trillingen, dan gaat er mehcanisch ook het een en ander kapot in heel erg korte tijd.

Kortom, het valt niet te zeggen, net als een diesel in een zeiljacht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 29 mrt 2018 18:49 #930816

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
In 1915 had de Amsterdamse Ambulance Dienst de beschikking over twee elektrische ziekenwagens en een benzineauto.... we zijn nu 100 jaar verder...en weer het wiel aan het uitvinden.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 05 apr 2018 05:49 #932626

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 05 apr 2018 10:36 #932692

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Jeroen-pion schreef :
Tricolor schreef :
Erikdejong schreef :
Met een elektrische auto kun je toch ook 500+ km non-stop rijden.

Keep on dreaming. De achillespees van elektrische auto’s is hun actieradius.

De Top 10 op dit moment;

490 km, Tesla Model S, € 113.768 vanaf
460 km, Tesla Model X, € 112.500 vanaf
300 km, BMW i3, € 40.412 vanaf
240 km, Renault Zoe, € 32.890 vanaf
225 km, Nissan Leaf, € 33.390 vanaf
212 km, Kia Soul EV, € 36.335 vanaf
200 km, Mercedes B-Klasse Electric Drive, € 42.800 vanaf
190 km, VW e-Golf, € 39.540 vanaf
170 km, Citroën Berlingo Electric, € 31.670 vanaf
170 km, Renault Kangoo Z.E., € 37.503 vanaf

Maar er zijn toch laad palen ? Zelfs 170 km is prima voor Nederland

Thuis laad paal op het werk laadpaal , waar een wil is .......
Is een weg, maar nog geen laadpaal
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 05 apr 2018 10:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 05 apr 2018 10:55 #932696

Op zee staan genoeg laadpalen, zo van dat type 'windmolen' :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 05 apr 2018 11:10 #932702

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
Ja maar die werken alleen als het waait, dan heb je dus je electromotor ook niet nodig in een zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 05 apr 2018 11:20 #932704

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
douwe schreef :
490 km, Tesla Model S, € 113.768 vanaf
kun je nagaan hoe ver je komt als je zo'n aandrijflijn in een Heinkel Messerschmidt van 300kilo zou klussen...
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 05 apr 2018 12:26 #932714

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
JRomkes schreef :
Ja maar die werken alleen als het waait, dan heb je dus je electromotor ook niet nodig in een zeilboot.
Ja, en de dieselmotor heb je dan ook niet nodig...

Het komt erop neer dat je de tweede aandrijving van je boot moet kunnen afstemmen op je behoefte. Als je nooit echt over die behoefte hebt nagedacht omdat deze hulpmotor al standaard in je boot zit vanaf de tijd dat je die kocht, wordt dat lastig.

Omdat ik ca 5 jaar geleden van een luidruchtige stinkende Yamaha c5 2t naar elektrisch overstapte, koos ik voor een motor die ook 5pk kon leveren. Ik veronderstelde dat dit naar mijn behoefte was en dacht er niet verder over na. Achteraf had ik veel minder vermogen nodig gehad, ik heb de 4kW nooit gebruikt behalve om indruk te maken op anderen... (Ja, indruk maken met een €Xr... Peper, je bent kansloos!)

Wat we neigen te doen is die hulpmotor te zien als de oplossing voor alle problemen en de hulpmotor wordt in onze gedachten de panacee. We leren af creatief te zijn als er geen wind is en starten dan maar de motor alsof dit de enige mogelijkheid is. Dat kan voor sommigen ook echt zo zijn, ik wil deze oplossing niet bagatelliseren. Je zult maar een charter hebben en je moet over twee dagen weer terug zijn in de haven en het waait niet of je moet een dag langer binnenblijven omdat het stormt, dan stel je andere eisen eisen aan je tweede aandrijving dan gebruik voor haven in en uit.

Je kunt ook kijken wat je in je huidige omstandigheden verbruikt. Ik gebruikte ca 2,5l per seizoen aan brandstof en hield daarvan nog over. Ik lag aan de plas en voor een beetje spelevaren hoefde ik de plas niet af. Is een prima situatie voor elektrische aandrijving en je hebt aan een kleine ebbm voor een vissersbootje genoeg. Een accupakket van 24V 100Ah is dan groot genoeg, leg er dan ook een zonnepaneeltje bij en je geeft geen cent meer uit voor je hulpmotor.
Lig je aan een rivier, dan zul je stroomopwaarts moeten varen en dan wil je toch iets meer vermogen hebben. Nu kun je die kleine ebbm's krijgen tot een vermogen van 2kW en die kunnen wel wat aan. Je zult dan voor de actieradius ook een behoorlijk accupakket moeten inbouwen.

Mijn behoefte aan energie voor mijn hulpmotor is gedekt als ik een uur op vol vermogen kan motorvaren. Daarvoor moet ik voor mijn 4kW motor 5kWh aan energie capaciteit aan boord nemen. Zolang ik niet meer dan 200Wh per weekeinde gebruik voor 'haven in en haven uit' (dit is mijn reëel verbruik) laadt het 80W zonnepaneel al dit verbruik door de week weer terug. Ik gebruik dus geen fossiele brandstof in mijn 'normale' situatie. Ik kan dan niet achter mijn boot waterskiën.

Achteraf had ik aan 2kW motorvermogen echt wel genoeg gehad en had ik veel minder geld hoeven uitgeven aan motor en accupakket, maar ja, dat is achteraf, 'achteraf kiek ie een koe in de konte' zegt mijn Achterhoekse schoonmoeder.

Een accupakket zal voorlopig nooit zoveel elektrische energie kunnen opslaan als dat er in een benzine of dieseltank kan van hetzelfde volume. Dat is geen punt van discussie. De stap van lood zwavelzuur accu's naar Li-ion accu's heeft het accuvolume gehalveerd en het gewicht teruggebracht tot 60% van het lood zwavelzuur accugewicht, terwijl de levensduur -inmiddels bewezen- is verviervoudigd.
Accupakketten kunnen met zonnepanelen eenvoudig worden bijgeladen, iets wat met brandstoffen (nog) niet kan.

Het is dus een kwestie van behoefte bepaling of je zonder stank, herrie en met 'zero emission' kunt varen. Is er een behoefte om aan een 'groene lifestyle' te voldoen, dan is er op dit moment nog geen andere mogelijkheid, ik kan nog nergens een leuke fusiereactor kopen voor in mijn boot.

Is het duur? Ja het is heel duur! Het zijn ook alleen maar van die patsers met veel geld die elektrisch varen... Waarde en prijs worden in deze discussie heel verschillend gebruikt en leidt niet tot een echte vergelijking, daarmee is deze discussie eindeloos zinloos.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 05 apr 2018 20:44 #932863

TuuLeVi schreef :
douwe schreef :
490 km, Tesla Model S, € 113.768 vanaf
kun je nagaan hoe ver je komt als je zo'n aandrijflijn in een Heinkel Messerschmidt van 300kilo zou klussen...
Net zover waarschijnlijk want de aandrijflijn van een een tesla weegt inclusief de accu's rond de twee ton, dus dan krijg je een messerschmidt van 2300 kilo.
Maar dat gewicht hoeft in onze bootjes niet perse een probleem te zijn, dat is meer een kwestie van waar plaats je het gewicht , de ontwerper heeft in zijn ontwerp rekening gehouden met het gewicht van de motor en ga je daar in veranderen dan is het wel zaak de verdeling toch wel een beetje terug in die richting te krijgen.
Ik lees overigens ook verschillende reacties over lekker weinig onderhoud, ik ben van mening dat het onderhoud bij een elektrische voortstuwing nog veel belangrijker is dan bij een brandstof motor.
Gezien de hoge stromen die er lopen bij het gebruik van een elektromotor .
Ik zou er niet aan moeten denken dat er een ergens een overgangsweerstand zit in de voeding naar de motor, dan ben je net de haven uit en dan komt er rook uit je machinekamer en neem maar aan van mij dat dat nog veeeel ongezonder is dan een beetje dieselrook.
Denk ook wel dat we dit soort systemen veel meer gaan zien in de toekomst , we moeten immers gewoon van de fossiele brandstof af met zijn allen maar of het praktisch en milieutechnisch gezien een verbetering gaat zijn dat durf ik te betwijfelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 07 apr 2018 23:21 #933314

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Even wat bierviltjes-rekenen.

Ik kom in mijn tochten 3 situaties tegen waarin ik wel een motor en geen zeil kan gebruiken:
- haven in en uit, sluis etc -> kleine stukjes, dat zal wel te regelen zijn
- langere tocht over zee, wind valt weg, onder de 4 knopen gaat de motor aan -> dat valt met een andere mindset nog wel op te lossen
- langere stukken over rivier of kanaal waar niet gezeild kan of mag worden, met als topper het NOK van bijna 100 km

Stel, ik pas mijn gedrag aan zodat het tweede punt geen issue meer is. Dan wil ik nog steeds wel het NOK kunnen doorvaren. Dus 50 NM op een snelheid van 5 knopen (in verband met donker enzo). 10 uur varen dus. Dieselend betekent dat op zo'n 65% van het vermogen (Yanmar 13pk) draaien, verbruik 1 liter per uur.
Elektrisch kom ik dan uit op 6KW, dus 60KW aan stroom nodig, dat is bij 12V 5000Ah of bij 48V 1250Ah. Bij AliExpress zie ik een 100Ah accu voor 2500 USD, daar heb ik er dan dus 13 van nodig. Ze wegen 54kg per stuk. Iets zegt me dat ik dit niet helemaal zie zitten, hoezeer ik elektrisch varen ook een warm hart toedraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 08 apr 2018 02:06 #933319

Hoe kom je aan die prijzen en gewichten?
Ik heb standaard AGM accu's aanboord van 220Ah en die wegen 59kg per stuk. Ik heb daar ongeveer USD700 per stuk voor betaald. Gewoon lokaal in de USA gekocht. Mijn eerste set accu's had ik in Nederland gekocht, vergelijkbare prijzen en zelfde gewichten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.227 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl