Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch?

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 08 apr 2018 19:24 #933534

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Pepper, beetje offtopic misschien, maar...
Die sleurhutten met al hun comfort, lopen hier natuurlijk voor, ze hebben de brandstofcel al. :laugh:

https://www.nkc.nl/advies/techniek/stroomvoorziening-brandstofcel/?fromsso=1

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 08 apr 2018 19:29 #933537

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Komende winter eindelijk maar eens een yuloh gaan maken voor m’n bootje.
www.simplicityboats.com/yulohpage.html
Laatst bewerkt: 08 apr 2018 19:30 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 08 apr 2018 19:40 #933547

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
freek1970 schreef :
Pepper, beetje offtopic misschien, maar...
Die sleurhutten met al hun comfort, lopen hier natuurlijk voor, ze hebben de brandstofcel al. :laugh:

https://www.nkc.nl/advies/techniek/stroomvoorziening-brandstofcel/?fromsso=1

Freek

Ik kende deze mogelijkheid wel, maar het werkt op methanol (C2H5OH). Die C2 wordt uiteindelijk omgezet naar 2CO2. Helaas geen zero emission. Dat is een benzine generatortje ook niet, maar het is wel bekende techniek, al is het met een belazerd slecht rendement. In die zin zou de brandstofcel wel een aanwinst zijn.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 09 apr 2018 11:58 #933773

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Go west schreef :
artikel uit Cruising World (ca. 1970 ?) over "Cruising without Power" van John S. Letcher
leuk! dank :)
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 09 apr 2018 13:31 #933796

Peper schreef :
Maar dan nog iets: met halve wind is jouw boot het snelst (toch?) Door de elektromotor met 100W te laten draaien verander je de relatieve windrichting naar een 'ruimere wind' en dat zou halve wind kunnen zijn. Dan ga je met weinig wind toch weer veel sneller omdat je zeiltrim veel gunstiger is. Je neemt nauwelijks energie uit je accupakket op. Of je de jou gewenste 4 knopen haalt, weet ik niet. Ik weet wel dat je veel meer mijlen per kWh maakt dan met een inwendige verbrandingsmotor op stationair per liter diesel.

Wauw. Negatieve tegenwind. Is dat nou die natuurkunde waar je het over had? Of is dit in je meetlab gemeten?
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 13:31 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom "hulp"motor ombouwen naar elektrisch? 09 apr 2018 13:43 #933802

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Sunday schreef :
Komende winter eindelijk maar eens een yuloh gaan maken voor m’n bootje.
www.simplicityboats.com/yulohpage.html

De ultieme wrikriem!

Lang geleden heb ik het overwogen voor de Victoire 22 die ik toen had. Nooit iets van gekomen. Net als van naar Engeland varen met die boot. Soms verlang ik nog wel eens naar die tobbe terug..

Een shelffoot had ik wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl