Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas!

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 07:30 #876007

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
Hallo,


Afgelopen weekend nu al voor de derde maal een flinke kluwen waterplanten voor de kiel / roer en van de schroef (as) gepeuterd.
Ja ook al op het Ketelmeer!

Een paar keer voor en achteruit hielp wel voor de kiel en het roer maar voor de schroef (as) moest ik toch weer te water.

Tijdens de terug vaart naar de haven viel mij op dat ik weinig toeren kon maken en de motor aardig begon te roken!

Wat kunnen de eventuele gevolgen voor de motor c.q. koppeling zijn de bij een zwaar lopende schroefas!

Vrgrt

MrDJ
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 08:13 #876018

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
nou, het feit dat er ergens mechanische krachten op de voortstuwing komen die de motor smoren lijkt me geen prettige zaak.

Wrijving, warmteontwikkeling, blokkeren van waterstromen door watergesmeerde lagers en overbelasting van de motor.
Voor een paar meter misschien geen probleem maar zeker niet iets om mee door te varen.

Klapschroef??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 08:20 #876023

Buiten het feit dat het niet lekker vaart, en je veel diesel verstookt , zijn er niet

Je motor levert zoveel koppel en pk's daar moet hij het mee doen

Als je vol tegen de stroom of wind in loopt te beuken vraag je je dat ook niet af, de motor is dan ook hard aan het werk

Waarom is hem om het even ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 08:22 #876026

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Een lijnen- en wiersnijder lijkt mij misschien ook een goed idee.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 08:30 #876027

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
Allen.

Bedankt voor de rustgevende reacties!

Voor zover ik begrijp dus geen consequenties voor motor e.d.!

Ik heb een klapschroef!

Ik weet niet of een lijnen c.q. wiersnijder hier iets aan had kunnen doen want vanaf de schroef tot aan de romp invoer zat het vol!
Ondanks dat het waterplanten zijn is het taai spul!

Vrgrt,

MrDJ
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 08:34 #876029

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Jeroen-pion schreef :
Buiten het feit dat het niet lekker vaart, en je veel diesel verstookt , zijn er niet

Je motor levert zoveel koppel en pk's daar moet hij het mee doen

Als je vol tegen de stroom of wind in loopt te beuken vraag je je dat ook niet af, de motor is dan ook hard aan het werk

Waarom is hem om het even ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Is dat nou niet een beetje kort door de bocht? Als de motor fors gaat roken omdat er iets in de schroef zit dan raakt ie uiteindelijk toch wel van de leg?
Van een schroef mag je verwachten dat die gewoon niet boven een gewenste belasting komt, maximaal aan het paaltrekken. Zal niet meer worden.

Afgezien dat het buitenlager misschien geen watersmering meer krijgt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 08:41 #876032

Zeker kort door de bocht :) maar voor we weer gaan krijgen alle spook verhalen je schroef je as etc etc

Als het goed is is alles zo dat het ruim het maximale motor vermogen aan kan

Het gevaar zit dan ook meer in onbelans , dan in het afgegeven vermogen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 09:43 #876064

HPV schreef :
Jeroen-pion schreef :
Buiten het feit dat het niet lekker vaart, en je veel diesel verstookt , zijn er niet

Je motor levert zoveel koppel en pk's daar moet hij het mee doen

Als je vol tegen de stroom of wind in loopt te beuken vraag je je dat ook niet af, de motor is dan ook hard aan het werk

Waarom is hem om het even ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Is dat nou niet een beetje kort door de bocht? Als de motor fors gaat roken omdat er iets in de schroef zit dan raakt ie uiteindelijk toch wel van de leg?
Van een schroef mag je verwachten dat die gewoon niet boven een gewenste belasting komt, maximaal aan het paaltrekken. Zal niet meer worden.

Afgezien dat het buitenlager misschien geen watersmering meer krijgt..

Dat de motor gaat roken is logisch omdat je uiteraard geneigd bent veel gas te geven om zoveel mogelijk toeren te maken. En omdat de motor door de extra weerstand niet harder kan gaat de regulateur steeds meer of zelfs maximaal diesel inspuiten wat echter niet allemaal kan worden verbrand waardoor rook ontstaat.
Beter is het in zo'n geval te proberen bij hoeveel gas de motor niet meer harder kan en dan iets meer gas bij te geven.
In feite niet anders dan wanneer je een veel te grote schroef zou monteren.
Als het niet te lang duurt is die rook overigens niet zo erg maar op den duur vervuilt de motor en vooral de uitlaatbocht er natuurlijk wel door.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 11:03 #876098

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
"En omdat de motor door de extra weerstand niet harder kan gaat de regulateur steeds meer of zelfs maximaal diesel inspuiten wat echter niet allemaal kan worden verbrand waardoor rook ontstaat"

:woohoo: dit is alleen bij yellow boat's diesel normale dieselmotoren zijn zo geregeld dat er altijd een luchtoverschot aanwezig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 11:52 #876113

joyce schreef :
"En omdat de motor door de extra weerstand niet harder kan gaat de regulateur steeds meer of zelfs maximaal diesel inspuiten wat echter niet allemaal kan worden verbrand waardoor rook ontstaat"

:woohoo: dit is alleen bij yellow boat's diesel normale dieselmotoren zijn zo geregeld dat er altijd een luchtoverschot aanwezig is.

Ja dus ?? En dan roken ze niet ???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 12:07 #876120

joyce schreef :
"En omdat de motor door de extra weerstand niet harder kan gaat de regulateur steeds meer of zelfs maximaal diesel inspuiten wat echter niet allemaal kan worden verbrand waardoor rook ontstaat"

:woohoo: dit is alleen bij yellow boat's diesel normale dieselmotoren zijn zo geregeld dat er altijd een luchtoverschot aanwezig is.

Nee hoor , dat is bij elke kleinere scheepsdiesel zo en vroeger bij alle diesels.
De luchthoeveelheid wordt daar alleen bepaald door het toerental en ook niet gemeten. Het toerental wordt constant gehouden door de regulateur waarvan de instelling met de gashandel wordt ingesteld. Wordt die ingestelde stand niet meer bereikt gaat de regulateur de inspuitpomp meer diesel laten inspuiten waardoor normaliter het toerental omhoog gaat waardoor er meer lucht wordt aangezogen.
Bij moderne autodiesels en de grotere scheepsdiesels is dat anders inderdaad.Die hebben helemaal geen regulateur meer nodig. Daar wordt ook de luchthoeveelheid gemeten ( en nog een heleboel andere zaken).
Dat is ook de oorzaak dat een "ouderwetse"diesel (meestal zwart) gaat roken als je hem overbelast.

Ter aanvulling hier een plaatje uit de onderdelencatalogus van de nieuwste Vetus 3 cilinder met daarop ook de regulateur ( nr. 9 met de centrifugaal gewichtjes )

En je hoeft mij echt niet te vertellen hoe een dieselmotor werkt hoor :P
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 12:25 #876122

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Ik ga deze discussie niet opnieuw beginnen want die is al eens gevoerd.

zeilersforum.nl/index.php/foru...or-33-voet?start=200

Geef mij een tabel/grafiek waaruit blijkt dat een regulateur de brandstofpomp meer diesel laat inspuiten p/omw! (uitgezonderd de compensatie voor de vullingsgraad ) bij een vollast en een lager toerental dan dat er ingespoten word bij vollast bij het maximaal toerental p/omw.Bij die eerdere discussie heb ik wel een grafiek waaruit duidelijk opgemaakt kan worden dat een motor niet meer brandstof gaat inspuiten dan de motor verbranden kan.
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 13:25 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 12:32 #876125

Hmmmm overbodig ding dus zo'n regulateur , als hij toch niks kan ........

Misschien kan joyce dan eens uitleggen hoe het bij een agregaat zit, vast toerental en wisselende belasting van de motor ............


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 12:36 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 12:37 #876128

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
Beste reageerders,

Ik ben al heel gelukkig met het antwoordt van jullie en me geen zorgen hoef te maken!

:) :kiss:
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 14:33 #876155

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Of er meer brandstof / omw wordt ingespoten bij hoog of bij een laag toerental weet ik niet. Ik kan het me wel voorstellen. Dit ligt er aan hoe geavanceerd de injectiepomp en regulateur is. In mijn geval: heel primitief.

De meeste reglateurs op onze bootjes zijn zogenaamde "all-speed" regulateurs. Die vindt je ook op vrachtwagens waarbij er nog iets op de versnellingsbak(PTO) wordt aangesloten. Een betonmixer of zo, of een hijskraan.

Met het "gas" handel zet je een set-point voor de motor neer. Er wordt zoveel brandstof ingespoten als nodig is, om dat toerental te draaien onder gegeven belasting. Dit kan nooit meer zijn dan de motor aan kan. Want meer koppel levert hij nu eenmaal niet bij gegeven toerental. Dit zal echter wel méér zijn dan normaal. De motor wordt bij dit toerental en hoge belasting dus wel warmer dan normaal bij dat toerental (en lagere belasting). Maar de dit al nog immer minder zijn dan bij gewoon "volgas". De koppelkromme die je in de folder van je motor vindt, hoort bij deze maximale belasting bij gegeven toerental.

Maar inderdaad: of alle schroefaslagers al die weerstand nou zo prettig vinden.... Het loopt niet voor niks zo zwaar. Dat is echt niet alleen maar de weerstand in t water van het rondzwieren van die moestuin.

In personenauto's en vrachtwagens zonder PTO wordt een two-speed regulateur ingebouwd. Die kent maar 2 set-points, namelijk stationair en max. Met het "gas" wordt direct de hoeveelheid brandstof per omw geregeld. Dat geeft een gedrag wat meer lijkt op dat van een bezine motor met gasklep. (een diesel heeft in principe geen gasklep)
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 14:34 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 15:48 #876172

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
MrDJ schreef :
Wat kunnen de eventuele gevolgen voor de motor c.q. koppeling zijn de bij een zwaar lopende schroefas!
Als ik ook nog een duit in de zak mag doen: volgens mij is het slecht voor alles: slecht voor schroef, as, lagers en motor. Alhoewel ik weinig tot geen ervaring heb met planten in de schroef zou ik zeggen als je er niet bij kunt, vaar dan zo traag mogelijk naar een plaats waar je je schroef kunt schoonmaken.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 15:56 #876176

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Jeroen-pion schreef :
Hmmmm overbodig ding dus zo'n regulateur , als hij toch niks kan ........

Misschien kan joyce dan eens uitleggen hoe het bij een agregaat zit, vast toerental en wisselende belasting van de motor ............


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Als je nu even de moeite neemt om die andere discussie ook te lezen jeroen.
De regulateur regelt idd de hoeveelheid brandstof maar nooit meer dan de motor aankan waarom ook want dan zou die de diesel die inspuit niet kunnen verbranden,wat is de zin daarvan?
Dus lage belasting minder inspuiting ,hogere belasting meer inspuiten tot een max waarde geloof dat die iets is van 0,9.Hoe dichter je bij de grens gaat hoe meer kans op roeten.
En dan zit er ook op oude dieselmotoren nog een compensatie ivm de verminderde vullingsgraad met lucht, bij hogere toerentallen word en dan gezorgd dat er dan minder word ingespoten ,ook dat zie je in die grafiek die ik in die eerdere discusie heb geplaatst ,heb je een turbomotor dan word er juist weer meer ingespoten p/omw bij hogere toerentallen omdat die turbo voor een hogere vullingsgraad zorgt. Dit is mischien niet allemaal zo fijn geregeld als bij moderne motoren met een pcm maar ook niet zo achterlijk dat er maar diesel word bijgesprietst terwijl het toerental niet stijgt en de motor allang zijn max koppel levert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 16:33 #876182

De werking van een centrifugaalregulateur is prachtig te zien bij stoommachines (bijvoorbeeld in het stoommachinemuseum te Medemblik) en bij traditionele windmolens. Bij de eerste regelt de regulateur de stoomtoevoer, bij de tweede een vang/rem op de wieken. Bij 'onze' dieselmotoren zit de centrifugaalregulateur 'verstopt' maar de werking en het doel komen overeen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 16:40 #876186

@joyce


A niemand heeft het over meer brandstof inspuiten dan de motor aan kan

B je zegt dat een diesel niet kan roken door het lucht overschot

Beide zijn onjuist door jouw beweerd.

Nu weet ik ook niet zo heel veel van dieseltjes af gelukkig, dus de rest neem ik maar van je aan

Anders zijn we volgend jaar nog bezig ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 16:41 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 16:58 #876192

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
A yellow boat zegt dat
"zelfs maximaal diesel inspuiten wat echter niet allemaal kan worden verbrand waardoor rook ontstaat.

B en waar zeg ik dat?

Geef me nu eens die grafiek waaruit blijkt dat een regulateur zover bij gaat regelen bij overbelasting dat er meer diesel ingespoten word dan er lucht aanwezig is om het te verbranden.
Ken alleen een grafiek waaruit het tegendeel blijkt.
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 17:05 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 17:18 #876196

Als je een bos wier in je schroef krijgt komt er meer belasting op je schroefaslager. Langdurig doorvaren betekend versnelde slijtage aan je schroefaslager.
Motor die zwart rookt wordt overbelast en bij langdurige overbelasting gaat de uitlaatgassen temperatuur omhoog waardoor je uitlaat kleppen verbranden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 17:52 #876206

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
Als reactie op de opmerking van Joyce!

"De regulateur regelt idd de hoeveelheid brandstof maar nooit meer dan de motor aankan waarom ook want dan zou die de diesel die inspuit niet kunnen verbranden,wat is de zin daarvan?


Let wel ik ben geen partij in deze discussie! :)

Wat mij opviel en vreemd vond was dat toen ik op mijn plekkie lag dat er een brandstof spoortje naast het schip lag aan de zijde van de uitlaat?
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 18:04 #876209

joyce schreef :
"En omdat de motor door de extra weerstand niet harder kan gaat de regulateur steeds meer of zelfs maximaal diesel inspuiten wat echter niet allemaal kan worden verbrand waardoor rook ontstaat"

:woohoo: dit is alleen bij yellow boat's diesel normale dieselmotoren zijn zo geregeld dat er altijd een luchtoverschot aanwezig is.

Nou hier joyce, ad heeft het ook over maximaal inspuiten niet " meer dan de motor aan kan ..........."



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 18:08 #876214

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
johannesw schreef :
Langdurig doorvaren betekend versnelde slijtage aan je schroefaslager.
Kortdurig ook. De slijtage is evenredig aan de tijd van doorvaren.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen voor motor bij zwaarlopende schroefas! 25 sept 2017 18:09 #876215

De discussie loopt wat uit de hand. Wat yellow (hoogst waarschijnlijk) bedoelt is de overbelastingssituatie. Een motor zal idd nooit zo worden gemaakt dat er meer brandstof wordt ingespoten dan ie aankan. Maar een overbelasting is wat het woord zegt. overbelasting. Daar is de motor dus niet voor ontworpen/gebouwd/afgesteld.
En dan lijkt het me zeer plausibel dat een regulator een toerental wil reguleren wat de motor op dat moment niet aankan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl