Fabiandelete schreef :
Maar hoe moet een scheepsdiesel (lees: motor met geen sensoren ed) dan weten dat ie te veel aan het inspuiten is? De regulator zal dat niet doen, want die wil dat toerental halen (en volgens mij hebben die geen artificial intelligence waardoor ze leren wanneer ze op moeten geven)
AI zit er inderdaad niet in. Maar wel de èchte intelligentie van de designer. Misschien wel beter.
Dus ja, de inspuithoeveelheid is begrensd. Al was het maar door de capaciteit van de injectiepomp (in combinatie met de lengte en rek van de leidingen, de gaatjes en de veerdruk in je injectors.
Mbt roken: Een diesel kan om allerlei redenen (zwart) gaan roken. Teveel inspuiting is daar 1 van. Hèt voordeel daarvan is wel weer: de motor blijft daar koeler van. De hoog energetische stap uit t verbrandingsproces (van CO naar CO2) wordt niet gehaald. Roken kan ook door vervuilde injectoren, versleten injectornaalden, versleten inspuitpomp en nog wat redenen ontstaan. Dit veroorzaakt een slechte verstuiving, te grote druppels, en dus slechte interaktie tussen lucht en brandstof. Het gaat er om dat de verbranding slecht is. (Omdat de afmeting van die neveldruppels altijd eindig is, zal een diesel dus altijd roeten. Dit is ook de reden dat VW zo'n moeite heeft aan de milieueisen te voldoen en tot illegale truken is overgegaan)
Mbt olie op t water: Een diesel verbandt nooit alles. Een klein deel zal dus al koolwaterstofverbinding weer de uitlaat verlaten, condenseren doordat de uitlaat gekoeld wordt met water, en dus een prachtige regenboog op t water maken. Let wel: dit zijn monomoleculaire lagen. Niet dikker dan een enkele tientallen nanometer. Daarom breekt t licht ook zo prachtig. Het is dus maar heel weinig. (ik praat nu als motorenman, niet als milieuactivist. Dan zou ik heel wat anders zeggen)