Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 10:33 #843830

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
ik heb een jaar of 2 met zo'n tohatsu sailpro rondgevaren op mijn dufour 1800 (in een bun).

Werkte zeer goed met voldoende vermogen voor en achteruit en heeft me nooit in de steek gelaten.

Vermits te motor in het water bleef heb ik wel regelmatig de koelwater toevoer moeten 'doorprikken' want daar kwam beestjes/plantjes in.
Maar ik veronderstel dat dit met een andere motor niet anders zou geweest zijn.


Ik ben wel benieuwd naar de oorsprong van de opmerking dat Pk's tegenwoordig anders gemeten worden, volgens mij is een pk nog altijd dezelf pk als toen ford zijn model T uitbracht :)
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 10:35 #843831

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Op mijn Victoire 22 had ik als laatste bbm een Mercury 6 pk viertakt met werkschroef. Daarvoor een Mercury 9.9 Sailpower tweetakt. De boot woog om en nabij de 1100 kg.
Die 6 pk was, na die 9.9 een regelrechte openbaring. Feitelijk had ik effectief dezelfde kracht voor en achteruit. Maar het verbruik was minder dan de helft van de 9.9, terwijl de motor 10 kg lichter was.
Hans Fix had ooit een Dufour T7 (ongeveer hetzelfde gewicht) in combinatie met een Mercury 5 pk met werkschroef. Dit ging ook prima, voor zover ik heb begrepen.

Op niet al te knobbelig water maakte ik met de 6 pk en een ruime 6 bft. nog redelijk voortgang.

Mogelijk lopen deze motoren wat minder stil en rustig dan je huidige Honda (één cilinder vs twee), maar voor het overige zijn prima motortjes.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 10:42 #843833

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
De 2-cylinder die we nu hebben zal inderdaad rustiger draaien.
Belangrijker is het grote gewicht aan de spiegel en het zware optillen van de BBM tijdens het zeilen.
De 2 sail-modellen wegen ongeveer 26 kg en dat is al gauw 10 kg minder.

Wat betreft het meten van het vermogen kwam ik bijgaand artikeltje ergens tegen.
Gaat om de ontwerp-historie van de Honda BBM's.

Grt Hans


Bijlage:

Bestandsnaam: HistoryHon...F75.docx
Bestandsgrootte:14 KB
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 11:23 #843838

Klopt, de T7 was 1250 kg volgens de folder.
5 pk met werkschroef was ruim voldoende, bovendien je wil zeilen!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 11:28 #843839

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
omega schreef :
Wat betreft het meten van het vermogen kwam ik bijgaand artikeltje ergens tegen.
Gaat om de ontwerp-historie van de Honda BBM's.

Grt Hans


Bijlage:

Bestandsnaam: HistoryHon...F75.docx
Bestandsgrootte:14 KB

Bedankt voor de toelichting, verschil tussen meten aan de prop or de krukas maakt uiteraard wel degelijk verschil.
Ik ging er zelf vanuit dat ze, net zoals bij auto's, altijd het vermogen aan de krukas opgeven maar weeral iets bijgeleerd dus.

Grf
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 12:45 #843861

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Ik heb een t7 en een 6 pk 4 t...als je wilt hans hang je hem ff aan je boot en ga je er mee varen.
wel geen werkschroef maar dat is alleen maar nog beter, maar je mag hem ff proberen als je daarmee geholpen bent.....ik vind 6pk net aan genoeg voor mijn 1250kg bootje, maar dan ook net aan..volgas wil ik hem niet vangwege best wel geluid, op half gas en geen/ of beetje wind tegen loop ik 4,3 kts en is het geluid prima te doen...alleen met bf5/6 tegen moet ie wel een beetje brullen ! wel ongeloofwaardig zuinig dat wel, qua geluid zal je altijd gaan inleveren, wat je nu hebt is absoluut het beste..
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 15 juni 2017 12:50 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 12:52 #843862

Peter, jij hebt je motor in de bun hangen. Dat is kwa geluid absoluut het minst. Als je bbm achtet de boot hangt is het een heel andere ervaring.

Ik heb zelf een 6pk mercury 4takt achter mijn dufour (1400kg) hangen en dat is in alle omstandigheden genoeg.

Achtet de TinTin zou 4pk ook al zat zijn, maar omdat de 4-6pk motoren precies gelijk zijn, zou ik er 6pk achtet hangen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 12:53 #843863

Ik denk met de verschillen tussen vroeger en nu het verschil SAE pk en Din Pk wordt bedoelt.
Vroeger was Din(Deutsche Institut Normung) algemeen gebruikelijk in Europa en SAE ( Society of Automotive Engineers )vooral in Amerika . Tegenwoordig is de norm de KW die je echter eventueelmakkelijk kunt omrekenen naar de huidige pk.
Hier vindt je er meer over: www.viewamerica.be/art/nl-horsepower.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 13:02 #843865

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
je hebt gelijk, daar sta ik helemaal niet bij stil, bij Hans hangt ie lekker ver weg achter zijn boot, dus 5-6 pk met werkschroef is prima voor hem.
bwernsen schreef :
Peter, jij hebt je motor in de bun hangen. Dat is kwa geluid absoluut het minst. Als je bbm achtet de boot hangt is het een heel andere ervaring.

Ik heb zelf een 6pk mercury 4takt achter mijn dufour (1400kg) hangen en dat is in alle omstandigheden genoeg.

Achtet de TinTin zou 4pk ook al zat zijn, maar omdat de 4-6pk motoren precies gelijk zijn, zou ik er 6pk achtet hangen.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 15 juni 2017 13:15 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 13:37 #843872

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Inderdaad zou 4 pk met werkschroef wel genoeg zijn maar qua gewicht zijn de 4/5/6 pk motoren identiek. Daarbij zijn de "sail" motoren alleen leverbaar in 5/6 pk.
Ik heb een poosje een vrijwel nieuwe 6 pk Yamaha gebruikt met normale schroef. Dat was een ramp in vergelijking met de Honda. Achteruit varen en remmen was vrijwel niet mogelijk.

Het geluid zal wel meevallen denk ik. Motor hangt in de open lucht en niet in een bun zoals bij jou Peter.
Ik verwacht wel dat de 1-cylinder wat meer zal trillen.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 14:07 #843884

Ik heb een standaard 6pk voorzien van een werkschroef. Ik was minder dan 100euro kwijt. Sindsdien vaart dat achteruit (en vooruit) prima. Dus als je ergens een mooie koop kan doen, kan je de motor voor weinig bouwen naar een saildrive.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 14:10 #843885

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 402
Hans,
Ik heb de Tohatsu Sailpower 6 pk met ultra langstaarten zou deze zo weer kopen. Vermogen is voldoende voor mijn Marieholm. Als je concrete vragen hebt hoor ik het graag.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 18:22 #843947

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Koop je een splinternieuwe ? het trillen vind ik wel meevallen, Die motoren tegenwoordig zitten zeer goed in de dempingsrubbers ! dat doen ze goed bij zoefzuki.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 15 juni 2017 18:54 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 18:47 #843963

Ik heb hetzelfde motortje in 6pk uitvoering, maar dan als Evinrude uitgevoerd.
Op het typeplaatje staat gewoon Tohatsu. Prima motor maar wel relatief rumoerig.
Door antidreunplaat aan de binnenkant van de kap en wat extra neopreenband aan de onderkant heb ik 'm wel wat stiller gekregen.
Heb ooit voor een ander bootje een nieuwe Suzuki 5 pk gehad en deze was voor mijn gevoel stiller en heeft ook wat meer cilinderinhoud (140 vs. 123 cc).

Mijn motor is geen sailpro en heeft een standaard schroef met 8" spoed, wat eigenlijk te groot is. De motor komt hierdoor niet op maximaal toerental. Desondanks kom ik onder normale omstandigheden prima op rompsnelheid. De sailpro heeft een schroef met een spoed van 6" en grotere 'Elephant Ear' bladen. Omdat bij mij de motor in de bun zit kan ik 'm niet opklappen. Een grotere spoed heeft vermoedelijk minder weerstand tijdens het zeilen.
Dit gegeven, samen met de idiote prijs van €157,- voor de 6" spoed schroeft, heeft me doen besluiten het maar zo te laten. Als ik nog eens voordelig een 6" schroef kan vinden dan ga ik het nog eens overwegen om 'm te vervangen.

Voor jouw situatie zou ik me eerst nog 2x bedenken voordat ik zo'n mooie 2cil 4takt aan de kant zette zolang deze het nog prima doet. Zou je die 10 kg echt goed merken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 19:00 #843969

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 376
Heb de Tohatsu SailPro. Bevalt uitstekend, niet veel lawaai, zuinig en tot nu toe erg betrouwbaar.
Heb het alleen aantal jaren. Lichtspoel gebruik ik niet
Handleiding is online te vinden.

Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 19:18 #843984

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Hans,

Je heb een zonnepaneel dan heb je de licht spoel minder hard nodig.
Het motortje zal het wel doen, maar die Honda 2 cilinder loopt natuurlijk rustiger.
Ik heb die 1 cilinder ook om zelfde soort reden (je hangt niet graag 36 kg aan een kolibri)
Ik zou zeggen probeer een keer een geleend exemplaar uit.
Het verbruik van zo'n ding is laag max 1 L / uur. Tijdens SSR waren we 14L kwijt om in Engeland te komen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 15 juni 2017 20:30 #844014

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Lichtspoel is inderdaad niet echt nodig maar krijg je er "gratis" bij.
De Honda draait inderdaad mooi en rustig en dat zal een 1-cylinder zeker niet zo mooi doen.
Belangrijkste reden is het hoge gewicht.
De Jouet is 800 kg en 36 kg aan de spiegel is dan best veel.
De boot ligt ook altijd schuin in de haven wat duidelijk te zien is aan de aanslag op de waterlijn.
Tijdens het zeilen gaat de BBM altijd uit het water en dat is met deze motor best sjorren.
Deze zomer gaat mijn dochter een paar dagen met de boot op stap en voor haar is het helemaal een klus om hem uit het water te kantelen.
De Yamaha, die we een weekje geprobeerd hebben, kon je moeiteloos kantelen.

Maar Gerwin, je hebt helemaal gelijk, de Honda loopt erg mooi en vrijwel probleemloos.
Ik ben er nog niet helemaal uit maar jullie tips zijn erg waardevol ;)

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 05:21 #844065

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
en als je nu een zandzak voor inlegt van 10 kilo dan hef je dat gewicht netjes op en ligt de Tin Tin perfect op zijn waterlijn.(als dat het zou zijn !)

op 800 kilo totaal is 10 kilo niet meer dan 1,2 % of je verplaats van gewicht !

dan is een van de issues verholpen waarvoor je andere motor zou willen,
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 05:53 #844068

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Er ligt in de punt een waterzak van 50 liter, dus gewicht zat hoor als deze vol is ;)
Omdat de BBM aan SB hangt trekt de boot altijd scheef in de haven. Dat probeer ik te compenseren door andere zware dingen (benzine/ gastank) aan BB neer te zetten.
Maar de belangrijkste reden is het zware kantelen.
De BBM-steun die gemonteerd is op de spiegel krijgt dan ook elke keer een opdoffer.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 16 juni 2017 05:53 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 06:07 #844071

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
ahha dus hij ligt scheef in de lengte richting ! en kantelen is te zwaar, al zou je daar wel weer een systeempje voor kunnen ontwerpen !

en nu wordt het misschien wel tijd voor een mooi lichtgewicht Buitenboordmotortje van 5-6 pk in sailversie.
al hebben die geen breekpennetjes meer maar een rubber hub in de schroef
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 16 juni 2017 06:07 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 06:39 #844077

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
peter1 schreef :
en als je nu een zandzak voor inlegt van 10 kilo dan hef je dat gewicht netjes op en ligt de Tin Tin perfect op zijn waterlijn.(als dat het zou zijn !)

op 800 kilo totaal is 10 kilo niet meer dan 1,2 % of je verplaats van gewicht !

Gewicht toevoegen is bij dergelijke kleine boten meestal geen echte oplossing. Als ze als toerboot voor meerdaagse tochten worden gebruikt, liggen ze meestal al dieper dan de ontworpen waterlijn.
Bovendien hangt de onderzijde van de spiegel vaak precies op de waterlijn. Hoe meer gewicht aan de kont, hoe meer de spiegel in het water zakt. Daardoor ontstaat turbulentie die afremt.
Op de Victoire was ik steeds bezig met bestaand gewicht naar voren brengen. Alle beetjes helpen daarbij..

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 06:52 #844079

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Ach ! dat ie schuin hangt aan een kant is wel weer gunstig als je onder helling zeilt, aan een kant valt dat gunstig uit ! en wordt de boot weer wat extra recht getrokken.

afhankelijk van de wind en koers zou je de bb dus of aan de een of aan de andere kant kunnen hangen.
op grote afstanden is dat een voordeel en extra trimmogelijkheid !

zo heeft elk nadeel weer zijn voordeel,
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 16 juni 2017 07:02 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 07:32 #844090

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Ja Ja Peter, je maakt het wel erg ingewikkeld hoor :laugh:

Exact wat je zegt Stegman. De onderkant van de spiegel van de Sheriff is precies de waterlijn.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 08:03 #844105

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
ach Hans je onderwerp wordt van elke mogelijk kant belicht, in zin en onzin.

ben erg benieuwd welke keuze je gaat maken, ik vermoed zo een 5-6 pk 1 cilinder van 26 kg met werkschroef... die 7,5 pk 4t 2 cilinder is best een gewilde motor van een goed merk en nog dik geld waard ook.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 16 juni 2017 08:15 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 08:41 #844116

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Denk dat het wel zo iets gaat worden en inderdaad zal het niet moeilijk zijn om voor de Honda een goede prijs te krijgen.
Ik heb een aantal mailtjes uitstaan voor aanbiedingen van de Mercury en Tohatsu.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl