Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 20 juni 2017 12:43 #845263

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
En gefeliciteerd met je aankoop! (had de laatste berichtje nog niet gezien, pagina stond nog open van gisteren)

Je hebt de beste keuze gemaakt B) (en zo voel ik me ook bevestigd met mijn aankoop destijds)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 20 juni 2017 14:41 #845291

Interessant onderwerp wat mij toch aan het denken zet, ik hoop dat ik hier even in mag breken.

Mijn Friendship 22 is voorzien van een 8pk Yamaha 2 takt met werkschroef. Erg goede motor welke erg krachtig is alleen maakt deze best veel herrie.

Nu denk ik al een tijdje aan vervanging in de vorm van een 4stroke 9,9 pk met werkschroef om rustig te kunnen motoren (riviergebied) met het gezin.
Mijn twijfel tussen een 9,9 en 8 PK versterkt als ik de verhalen hier lees dat een 6pk voldoet.

Heb je met minder pk niet meer toeren nodig om op snelheid te komen en te blijven ook met sterke stroming?.
Laatst bewerkt: 20 juni 2017 14:51 door Ventouxengine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 20 juni 2017 16:11 #845309

Vorig jaar Honda 8pk met werkschroef vervangen door Yamaha 6pk met werkschroef. Bootje is 6 meter 1450kg. Motor in bun. Voordelen, minder gewicht, veel minder weerstand tijdens zeilen omdat staart veel slanker is. Wel iets meer geluid en trilling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 25 juni 2017 16:42 #846671

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Bedankt voor de felicitaties, leuk !

Afgelopen donderdag de BBM opgehaald en hem er dit weekend opgezet. Toch wel heel nieuw als je dat vergelijkt met oude Honda. Het lagere gewicht merk je heel goed bij het op de boot zetten en vooral ook bij het opklappen.

Bij de eerste proefvaart zaterdag (bf5 en behoorlijke golven) bleek dat de BBM te hoog staat waardoor de schroef regelmatig lucht hapte. De Honda stond ook al aan de hoge kant maar omdat de staart van de deze BM nog iets korter is moest er wel wat veranderen aan de ophanging.
Lager zetten is op zich geen probleem maar dan kun je hem niet meer opklappen. Daarom vanmiddag een katrolsysteem met grote vertraging in elkaar gezet waarmee je de hoogte zelf in kan stellen. Lijkt goed te werken aan de steiger maar nog even afwachten in de praktijk.

BBM draait erg mooi als hij goed warm is en de choke volledig ingedrukt is. Hij is stiller dan ik had gedacht en ook het trillen valt me erg mee. De werking van de werkschroef heb ik nog niet echt kunnen uitproberen, wordt vervolgd.

Wat negatief opvalt is het moeizame koude starten. Ik heb allerlei combinaties geprobeerd van de choke en de gashendel en na ongeveer 20x trekken begint hij eindelijk te pruttelen. Stand van de choke is in elk geval erg kritisch en de motor reageert direct op een andere stand. Het maakt niet uit of je start met de interne of externe tank.

Warm starten geeft geen probleem en de BBM loopt dan na 1x trekken.

Ik ben wel benieuwd naar jullie koude start-ervaring met deze BBM.
Is het nieuwigheid en moet alles nog een beetje inlopen ?
Misschien nog andere tips ?

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 25 juni 2017 17:07 #846678

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Met deze temperaturen heb je in principe choke nieteens nodig voor een koude start. Klinkt meer als een brandstof toevoer probleem. Probeer eens aan de brandstof toevoer leiding te voelen of er wel wat druk op zit?
Laatst bewerkt: 25 juni 2017 17:11 door Scarabee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 25 juni 2017 17:40 #846689

  • jeroen26
  • jeroen26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Goedenavond,

ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn mercury 5 pk kortstaart met werkschroef.
ik denk dat de bougie snel nat slaat door de choke en daardoor geen goede vonk meer maakt.
warm ook geen probleem in het begin maar later wel.
de NGK bougie vervangen door een Denso (type weet ik effe niet uit mijn hoofd) en probleem opgelost.
mijn vader met eenzelfde motor vorig jaar hetzelfde probleem en na vervanging was dit ook opgelost.
Mijn ervaring is dat de denso bougie langer meegaat dan de NGK.
hoopt dat je hier geholpen ben.

groet
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 25 juni 2017 17:51 #846695

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
omega schreef :
Wat negatief opvalt is het moeizame koude starten. Ik heb allerlei combinaties geprobeerd van de choke en de gashendel en na ongeveer 20x trekken begint hij eindelijk te pruttelen. Stand van de choke is in elk geval erg kritisch en de motor reageert direct op een andere stand. Het maakt niet uit of je start met de interne of externe tank.

Warm starten geeft geen probleem en de BBM loopt dan na 1x trekken.

Hans,

ik heb hetzelfde voor, heb er me niet al te druk meer over gemaakt omdat ie het uiteindelijk toch doet. Hard trekken en de choke niet volledig open zetten helpt. Eenmaal gestart doet ie het voor de rest van de dag bij herstart als een zonnetje. Ik zal het advies van Jeroen opvolgen en de bougie vervangen (en ook eens navragen bij Polyall Deinze waar de motor op onderhoud gaat)
Laatst bewerkt: 25 juni 2017 17:54 door Capibara.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 25 juni 2017 17:53 #846698

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Omega,

Als de motor na een keer trekken met de choke uit niet start, dan de choke in.
Want anders slaat de bougie nat en heb je dus 20 x trekken.
Zo'n motor hoort koud binnen 3 x trekken te lopen. Doet de motor van mij ook.
Mocht dat niet helpen dan is er wat anders met de motor aan de hand (dat ie mogelijk juist onvoldoende brandstof krijgt) maar omdat ie pas nieuw is kan je dan beste met het hele ding terug naar je dealer.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 juni 2017 17:55 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 25 juni 2017 20:12 #846756

Ik heb een 6 jaar oude 6pk Mercury. Deze start eigenlijk ALTIJD na maximaal 2 keer trekken.
Enige keer als ik een issue heb als ik teveel benzine erin pomp. Heb je m niet per ongeluk verzopen?
Wat je beschrijft komt overeen met als ik mijn moter per ongeluk heb verzopen.

Het beste werkt bij mij door de choke uit te trekken en geen enkel gas bij te geven. Na het soepele starten, choke indrukken en iets gas bijgeven. Loopt als een zonnetje.

Wat jij ervaart klinkt niet goed en zou niet zo moeten zijn.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 25 juni 2017 21:47 #846778

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Nou i.d.d. komt mij ook voor als een verzopen motor vandaar de opmerking bij koude motor 1 x trekken met choke uit, loopt ie dan nog niet choke in (om verzuipen te voorkomen!) en dan 2e keer trekken en bij die 2e keer trekken loopt ie meestal al.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 26 juni 2017 18:14 #846976

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Freek,

je hebt inderdaad gelijk maar bij die Sailpower 5Pk's van Mercury ben ik blijkbaar niet de enige die wat last ondervind bij de 'eerste' start.
Heb zelfde probleem als Omega. Is ook niet het eerste BBMtje dat ik in m'n handen heb, andere motortjes startten wel wat lekkerder.

Wel ondervonden dan je de choke bij die Mercury's nooit volledig moet openzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 26 juni 2017 18:29 #846979

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Nou ja die motortjes veranderen natuurlijk in de loop der jaren en als ik dit lees niet altijd ten goede die van mij is van 2006.
Misschien maar zuinig op zijn koud 2 a 3 x trekken en lopen. 20 x trekken voordat een koude motor loopt hoort niet naar mijn idee. Heb dat in begin wel gehad omdat ik hem toen aan probeerde te trekken als een 2 takt, hield de choke open waardoor ie verzoop. Dit moest ik dus even weten bij 4 takt alleen eerste keer trekken choke uit daarna in.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 18:30 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 26 juni 2017 19:34 #846991

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Vanavond weer even naar de boot geweest. BBM liep nu bij de 2e keer trekken. Ik had de choke helemaal uit en een beetje gas erbij. Toen de motor liep direct de choke weer ingeduwd. In het begin moest ik een beetje gas blijven bijgeven totdat hij warm is, anders sloeg hij (bijna) af.

Daarna achteruit de box uitgevaren en het meer op geweest. Omdat de motor nu een stuk lager zit bleef de schroef goed onder water. Achteruit varen gaat uitstekend en is vergelijkbaar met de Honda. Vooruit gaat ook goed maar dat had ik wel verwacht.

Leuk om te zien hoe ze de uitlaatgasstroom omdraaien. Bij vooruit varen zie je een belletjes-spoor bij de schroef vandaan komen. Bij achteruit varen komen de belletjes niet uit de schroefas. Kan niet goed zien waar ze wel vandaan komen maar het werkt wel.

Als het starten zo blijft gaan ben ik dik tevreden.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 26 juni 2017 20:29 #847008

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Hoi Hans,

Ja dat met zo een dual trust schroef werkt wel mooi.
Gas handle moet in de "start" positie staan bij starten misschien mag ietsje meer ook maar denk niet te veel...
Fijn dat ie zo beter gaat.
Hopelijk blijft het zo.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 20:29 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 27 juni 2017 07:27 #847060

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Mooie motor hoor ! staat 300x zo goed op de tintin ! ziet er uit of alles in perfecte verhouding is !
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 27 juni 2017 07:35 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 27 juni 2017 10:59 #847123

  • thort
  • thort's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Leuke discussie maar zover ik het weet zijn de kleine Mercury's gerebadgde Tohatsu motoren.
:ohmy:

Ik heb in 2015 een 5pk Tohatsu gekocht. Reden voor de aanschaf was dat de schakelhandle aan de voorzijde van de motor zit en dat is echt handig.

Starten gaat in het begin inderdaad wat moeilijk maar wordt na inlopen beter. Ik heb ook de bougie gewisseld.

Vorig jaar heb ik een nieuwe boot gekocht en hier zat een Suzuki 6pk bij. Als ik de Tohatsu/Mercury vergelijk met de Suzuki, ben ik meer tevreden met de Suzuki. De Suzuki is stiller en start gemakkelijker. De schakelhandle aan de zijkant is een minpunt.
Laatst bewerkt: 27 juni 2017 11:44 door thort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 27 juni 2017 12:02 #847142

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
In mijn opening had ik al aangegeven dat beide motoren gemaakt worden door Tohatsu ;)

Verschil is dat Tohatsu een Sailpro levert in 6pk uitvoering en Mercury een Sailpower in 5 pk uitvoering.
De Mercury heeft een intern tankje dat de Tohatsu niet heeft.
Bij de Mercury draait de uitlaatgasstroom om bij achteruitvaren; Dit kan ik niet terugvinden bij de Tohatsu.

Starten ging gisteren zonder problemen, maar even afwachten verder.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 27 juni 2017 14:31 #847164

  • thort
  • thort's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Mijn 5Pk Tohatsu langstaart had toch echt een interne tank (Tohatsu MFS5 CL).
De langstaartversie met de externe tank heeft het typenummer MFS5 CSL.

Misschien ligt het eraan dat ik de motor in Duitsland gekocht heb.

De Tohatsu MFS 6 SailPro is er inderdaad alleen met externe tank en was er in langstaart en extra langstaart versie (MFS6 CSLSP resp. MFS6 CSULSP).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 18 juli 2017 12:37 #853379

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295
Ondertussen heb ik een tweedehands Mariner 6pk langstaart, 1 van de eerste Tohatsu motoren. 1ste opmerking: ondanks dat de motor mooi draait, trilde deze verschrikkelijk, gewoon de bout van de steun even vast draaien (komt dus los)
2de opmerking: de motor kan niet vast gezet worden in de rechtdoor positie. Hiervoor is er beugel die je ertussen kan zetten. 3GR625000M

Ik vermoed dat er nog zijn die dit kunnen gebruiken. Wel andere bouten gebruiken M8 i.p.v. de meegeleverde M6
Laatst bewerkt: 18 juli 2017 12:39 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 21 juli 2017 11:04 #854164

Ik blijf hier toch nog even zeuren :blush: , Omdat ik soms mijn motor voor een middag weg met het gezin wat meer gebruik dan op zeil, zit ik nog steeds met een dilemma.

* aanschaf Tohatsu 6PK sailpro (nieuw)

-voordeel, nieuw, lichtgewicht, zuinig.
-Nadeel, onrustige loop 1 cilinder, geen elektrische start, veel geluid op vol vermogen?.

* aanschaf Mercury 9,9 pk langstaart met werkschroef (gebruikt)

-voordeel, volledige knuppelbediening, 2 cilinder, veel vermogen over waardoor vol gas net nodig zal zijn, ergo minder lawaai, elektrische start.
-Nadeel, blijft een gebruikte motor op leeftijd waardoor minder betrouwbaar, hoge gewicht.

Het doel is om wat langere afstanden af te leggen om op groter water te komen (nee ik wil geen andere ligplaats).

Kunnen jullie mij over de streep trekken?.
Het betreft een FS22 van +-1400KG

Alvast dank voor jullie bijdrages B)
Laatst bewerkt: 21 juli 2017 11:06 door Ventouxengine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 21 juli 2017 11:14 #854167

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Ventouxengine schreef :
Ik blijf hier toch nog even zeuren :blush: , Omdat ik soms mijn motor voor een middag weg met het gezin wat meer gebruik dan op zeil, zit ik nog steeds met een dilemma.

* aanschaf Tohatsu 6PK sailpro (nieuw)

-voordeel, nieuw, lichtgewicht, zuinig.
-Nadeel, onrustige loop 1 cilinder, geen elektrische start, veel geluid op vol vermogen?.

* aanschaf Mercury 9,9 pk langstaart met werkschroef (gebruikt)

-voordeel, volledige knuppelbediening, 2 cilinder, veel vermogen over waardoor vol gas net nodig zal zijn, ergo minder lawaai, elektrische start.
-Nadeel, blijft een gebruikte motor op leeftijd waardoor minder betrouwbaar, hoge gewicht.

Het doel is om wat langere afstanden af te leggen om op groter water te komen (nee ik wil geen andere ligplaats).

Kunnen jullie mij over de streep trekken?.
Het betreft een FS22 van +-1400KG

Alvast dank voor jullie bijdrages B)

Vanwege het gewicht en de betrouwbaarheid zou ik voor de Tohatsu gaan.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 21 juli 2017 13:00 #854177

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Toen wij overgingen van de Honda 2 cilinder was ik ook een beetje bang voor het extra geluid en trillingen.
In de praktijk valt het erg mee en draait de motor best rustig. natuurlijk draait een 2-cilinder nog rustiger maar daar betaal je dan wel 10 kg meer gewicht voor.
Maakt ook wel uit waar de bbm gemonteerd is. In een bun zul je het verschil sterker merken dan als de bbm achterop de spiegel hangt (zoals bij ons).
Rompsnelheid halen we makkelijk op half gas (Mercury 5 pk, dus de Tohatsu zal het hier beter doen met 6 pk).
Manouvreerbaarheid is goed te vergelijken met de Honda die ook een werkschroef had. Ik vaar meestal achteruit de haven uit en dat gaat uitstekend.

Succes met de keuze !

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 21 juli 2017 18:45 #854242

De FS22 heeft echt voldoende aan die 6pk. Die 1 cilinders lopen echt rustig op half gas.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 21 juli 2017 19:59 #854261

Iedereen bedankt voor jullie reacties, denk dat ik dan toch maar voor een 6pk van Tohatsu ga.

Vandaag een Mariner gezien, volgens mij identiek op de laad spoel na.
Verbazingwekkend hoe zo'n iel motortje het toch voor elkaar moet krijgen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 01 aug 2017 12:39 #857360

@Ventouxengine en... wat is het geworden?

Mijn waarschip 725 (1500+ kg incl. vakantiezooi) doet het goed met de Merc 5 Sailpower.
Bij veel stroom en wind tegen moet ie wel bijna vol open, maar ben tot dusver goed tevreden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl