Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 08:41 #844116

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Denk dat het wel zo iets gaat worden en inderdaad zal het niet moeilijk zijn om voor de Honda een goede prijs te krijgen.
Ik heb een aantal mailtjes uitstaan voor aanbiedingen van de Mercury en Tohatsu.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 11:23 #844149

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Als laatste mogelijkheid is er nog eentje, de lichtste, de beste en de goedkoopste !

Een paar mooie houten peddels !
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 16 juni 2017 11:48 #844158

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1283
Ik heb een gewone (dus geen zeilversie) langstaart 4 pk tohatsu achter mijn Tirion 28 van 1500 kg. Wel met een werkschroef.......werkt perfect. Er is ook een 5!pk langstaart en deze zou perfect passen.

Er is veel meer aanbod van de gewone versie. Ook tweedehands.

Voor een nieuwe :
www.brouwerwatersport.nl/Buite...oordmotor/4takt.html

Of je koopt die van mij voor € 475?
Laatst bewerkt: 16 juni 2017 11:51 door kockie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 06:46 #844325

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
De Yamaha, die we een weekje geprobeerd hebben, kon je moeiteloos kantelen.

Als je yamaha geprobeerd hebt dan yamaha kopen, eerst mercury of tohatsu proberen alvorens die te kopen die laatste 2 zijn andere motoren.
Ik denk dat met name de yamaha technisch wat beter is n.l., de honda denk ik ook.
Niet dat ze het niet doen maar ik heb het idee dat met name de yamaha beter is en de honda ook wat beter is. Ik moet nog wel eens wat sleutelen aan de mercury om hem draaiend te houden namelijk ik denk dat je dat met de yamaha en de honda minder hebt, ik zie binnen de kolibri vereniging een verschuiving van mercury naar yamaha en honda. Voor alle motortjes geld dat het opletten is met de brandstof anders "verroest" de carburateur dat doe ik dan ook zeer zeker ik gooi alle restjes voor de winter in de auto en laat de motor op synthetische normale aspen bosmaaier benzine draaien voor ik hem weg zet. Vaar ik weinig dan vaar ik op vpower.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 06:51 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 08:07 #844341

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Ik zou persoonlijk een Honda of Yamaha kopen, heb zelf Suzuki en die doet het ook goed, maar heb ook het idee dat Honda een absoluut topmerk is! dus bij mij zou het Honda worden !

maar een tohatsu zal het ook wel goed doen !

Maar goed de betrouwbare werking van een buitenboordmotor valt en staat met een benzineslangetje

Merk je dat op v-power varen ?
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 08:44 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 08:44 #844344

kockie schreef :
Ik heb een gewone (dus geen zeilversie) langstaart 4 pk tohatsu achter mijn Tirion 28 van 1500 kg. Wel met een werkschroef.......werkt perfect.

Daar wil ik jou wel eens mee zien wegvaren van lagerwal tegen flinke golven in. Want dat zal je zeker niet of nauwelijks lukken met maar 2,7 pk per ton.
Leuke motor voor de meren in Friesland.....
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 08:46 #844346

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
ben het helemaal eens met Yellow boat !

Hans kan het beste voor 6 pk gaan, weegt geen gram zwaarder dan 4 pk ! en hoe meer pk,s hoe minder herrie als je ze niet nodig hebt !en hoe meer je over hebt als het zwaar wordt hoe beter het is !

ben benieuwd welke keuze Hans gaat maken, ik denk niet een 4 pk, hij gaat voor 5 of 6 pk met werkschroef of sailversie......en misschien heeft de 6 pk toch zijn voorkeur omdat het niets zwaarder weegt !

dus de tohatsu 6pk sailpro koopt ie ! dat is mijn idee !
Yellow Boat schreef :
kockie schreef :
Ik heb een gewone (dus geen zeilversie) langstaart 4 pk tohatsu achter mijn Tirion 28 van 1500 kg. Wel met een werkschroef.......werkt perfect.

Daar wil ik jou wel eens mee zien wegvaren van lagerwal tegen flinke golven in. Want dat zal je zeker niet of nauwelijks lukken met maar 2,7 pk per ton.
Leuke motor voor de meren in Friesland.....
Ad
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 09:34 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 10:46 #844366

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Merk je dat op v-power varen ?

Als ik werk en de boot ligt thuis en ik heb dan maar laag verbruik even haven in/uit en dan doe je soms zeker in najaar wat lang met 10l en dan blijft v power langer goed dan goedkope benzine (ethanol probleem). Verder merk je geen verschil. Als ik veel vaar en veel motor en de doorlooptijd minder dan 5 a 6 weken is vaar ik op de goedkope witmerk benzine. Wat ook kan is een waterbinder als startron toevoegen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 10:49 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 11:48 #844384

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
had me er al op ingelezen, het is idd een ethanolprobleem, ik laat wel het tankje leeg lopen en de carburateur met het aftapschroefje in de winter en benzine gaat in de aut0....v-power is idd beter qua standtijd en houdbaarheid..


En voor hans ze hebben ook mooie lpg buitenboordmotoren van lehr..nog lichter 23 ,5 kilo voor een langstaart 5 pk.

nog een extra optie !en dan is de TINTIN de meest milieu-vriendelijk zeiljacht wat er is,
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 12:04 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 12:05 #844387

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1283
Mooi die verschillende ervaringen......ik vaar ermee op de Amer en Hollands Diep. Gaat echt goed. Vaar er wel echt alleen de haven mee in-en uit.
Voor grotere afstanden (> 30 mijl) hang ik mijn 8pk 4tact er achter dan vaar ik volgas bijna 8,5 knoop.

Het grotere gewicht (42 kg) van deze motor benadeelt de zeileigenschappen dusdanig dat ik vrijwel altijd met de 4 pk vaar (28kg).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 12:14 #844392

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Voor een 28 ft van 1500 kg moet je dan wel bf 7 in de rug hebben en 3 kts stroming er achteraan..

dan zou Hans met zijn 7,5 pk op 800 kg over de 10 kts heen moeten knallen.

ik kom met 6 pk niet aan de 6 kts op 1200kg en 22 ft en dan brul ik volgas,, loop lekker op 4,3 kts ,weinig gas en goed geluid

Voor grotere afstanden (> 30 mijl) hang ik mijn 8pk 4tact er achter dan vaar ik volgas bijna 8,5 knoop.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 12:16 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 12:28 #844394

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1283
peter1 schreef :
Voor een 28 ft van 1500 kg moet je dan wel bf 7 in de rug hebben en 3 kts stroming er achteraan..

dan zou Hans met zijn 7,5 pk op 800 kg over de 10 kts heen moeten knallen.

ik kom met 6 pk niet aan de 6 kts op 1200kg en 22 ft en dan brul ik volgas,, loop lekker op 4,3 kts ,weinig gas en goed geluid

Voor grotere afstanden (> 30 mijl) hang ik mijn 8pk 4tact er achter dan vaar ik volgas bijna 8,5 knoop.

Idd 1,5 knts stroom mee....en een vrijwel vlak onderwaterschip,.
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 12:30 door kockie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 13:14 #844398

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Peter
En voor hans ze hebben ook mooie lpg buitenboordmotoren van lehr..nog lichter 23 ,5 kilo voor een langstaart 5 pk.

Mooi maar ik heb campinggas juist van boord verbannen omdat er een andere kolibri ontploft was.
Hoe zit het met het ontploffingsgevaar van LPG? En de eisen die aan de installatie gesteld worden (keuren?) lijkt me allemaal wat complexer dan benzine.

Wat ook kan en dat lokt mij dan meer aan als een toch wat gevaarlijke fles LPG? is wanneer je niet veel op de motor hoeft te varen de oplossing van Sunday te nemen bestaanden uit een Torquedo en een accu en een zonnepaneel. Die motor is heel bedrijfszeker maar je hebt dan wel dat je bij een ssr als afgelopen, je problemen kan krijgen omdat je niet lang genoeg kan motoren.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 13:15 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 13:39 #844401

freek1970 schreef :
Peter

Mooi maar ik heb campinggas juist van boord verbannen omdat er een andere kolibri ontploft was.
Hoe zit het met het ontploffingsgevaar van LPG? En de eisen die aan de installatie gesteld worden (keuren?) lijkt me allemaal wat complexer dan benzine.

Wat ook kan en dat lokt mij dan meer aan als een toch wat gevaarlijke fles LPG? is wanneer je niet veel op de motor hoeft te varen de oplossing van Sunday te nemen bestaanden uit een Torquedo en een accu en een zonnepaneel. Die motor is heel bedrijfszeker maar je hebt dan wel dat je bij een ssr als afgelopen, je problemen kan krijgen omdat je niet lang genoeg kan motoren.

Freek

LPG is net zo (on als je er goed mee om gaat)gevaarlijk als flessengas om te koken. Het bestaat (ook) uit Butaan en Propaan . Alleen bestaat campingaz uit butaan en de andere "kookgassen"meestal uit propaan of ook een mengsel.
Beide zijn trouwens vrijwel net zo gevaarlijk als benzine.Het heeft dus wat dat betreft weinig zin om over te gaan van benzine op LPG.
Ad
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 13:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 14:08 #844403

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Vergis je niet in het effect op de vaareigenschappen van gewicht in de uiteinden hoor!
Ga voor de gein eens zeilen zonder bbmotor en merk wat voor effect dat heeft in golven, in acceleratie bij wisselende wind en in stuurgedrag.
Ik zou nooit gewicht aan ene uiteinde compenseren met extra gewicht in het andere uiteinde.
Ik streef altijd naar minder gewicht, juist in de uiteinden. Voor mij weegt dat veel zwaarder ;-) dan voldoende motorvermogen
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 14:48 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 14:35 #844405

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
ik ga op dieet ! je hebt me overtuigd !

Ik streef altijd naar minder gewicht, juist in de uiteinden. Voor mij zweeft dat veel zwaarder dan voldoende motorvermogen ]
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 14:36 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 14:59 #844410

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Net even bij een Yamaha-dealer geweest. De nieuwere 4/5/6 pk motoren hebben allemaal een heel klein schroefje. Alleen de grotere 8/10 pk hebben een werkschroef met uitlaat door de schroef. Yamaha laat duidelijk de markt voor kleinere sail-motoren over aan andere fabrikanten.

Gas zie ik niet zo zitten. Volgens een test van de ANWB van 6 pk motoren is gas ook minder krachtig. Wat betreft veiligheid lijkt het me geen probleem. Gewoon voorzichtig mee om gaan.

Ga ook nog even naar Honda kijken maar de ANWB was daar niet zo enthousiast over. Duur en verouderde techniek in vergelijking met directe concurrenten.

Gewicht van de 4/5/6 pk motoren ligt allemaal zo rond de 26 kg. Fabrikant maakt daarbij niet uit.
Ik ga weer lekker verder zoeken met al jullie mooie info !

Grt Hans

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 15:45 #844415

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Je wilt toch niet zeggen dat je aan al die info wat hebt gehad ?

ik zie er zo maar een spikslinternieuwe tohatsu 6 pk sailpro achter hangen.

of een goedkoop en goed tweedehands BB met werkschroef, hou je nog dik geld over als je die 2 cil 7,5 pk verkoopt
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 15:48 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 16:14 #844420

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Hans,

Gezien je gewicht kun je uit de voeten met 4 pk denk ik je weegt niet meer dan de kolibri, mogelijk is de kop wat hoger dat zou reden kunnen zijn 1 of 2 pk meer te nemen om makkelijker tegen de wind in te kunnen komen.

Motortje Tohatsu en Mercury hebben de werkschroef die stopt i.d.d. wat makkelijker af maar heb hem momenteel niet op de kolibri maar werkt ook (800 kg).

LPG is dus domweg even gevaarlijk als butaan en dan dien je de fles dus in een bun te voeren. Dat leid wel tot een fles die ook achterin staat denk ik want ik denk dat je lastig midden in de boot een bun kan maken. Wat met gas is, is dat het stiekem leeg kan lopen en zich in de boot kan ophopen en je transformeert tot zeilende bom :sick:, daarom kook ik op spiritus (origo) heb zelf het idee dat je dat met benzine eerder in de peiling hebt. De verzekering betaalt ook vaak niet uit bij ongelukken met gas tenzij alles gekeurd is. Maar mogelijk heeft die leverancier van die motor een oplossing.

Na het ideaal (geen motor!) komt het idee van Sunday met de accu's en de torqueedo en het zonnepaneel mits je daarmee voldoende actie radius kan creëren en mits je het kan betalen. Als het goedkoper zou zijn zou ik het er in maken denk ik. Ik heb wel gezeild met een 1 cil luchtgekoelde mc cullog 2t van 3 pk die misschien 10 kg weegt, zeilt heerlijk maar motort natuurlijk niet best en veel herrie maar afijn.

Een ding is niet handig als je lange afstanden wil motoren en dat is een 2 takt die is licht in gewicht maar verbruikt meer (tot 2 x meer) dan de 4 takt. Die Mercury / Tohatsu 1 cyl 4 takt verbruikt ongeveer 1 L/uur in vollast en ongeveer 1/2 L/uur in deellast. Neem je 1 losse tank vol, en 12 liter mee in de jerrycan heb je genoeg voor een "SSR zonder wind" met 4T (wij hadden ook nog 5L in een klein yerrycan tankje)

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 16:22 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 17 juni 2017 18:28 #844448

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
tweetakt is helemaal een klere herrie !

ik zou gaan voor de meeste pk als het gewicht toch het zelfde is, de motor die de minste lawaai maakt en de meeste voortstuwing geeft met een laag toerental ! dus 6 pk sailmotor of 6 pk met werkschroef en van een goed merk..heel simpel...! en daar dan een tweedehandse van die perfect is of een hagelnieuwe met 3 jaar garantie die over 10 jaar nog goed geld waard is !
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 18:30 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 20 juni 2017 10:20 #845210

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Het is een nieuwe Mercury 5 pk Sailpower geworden :laugh:

- Bij achteruitvaren draait de Mercury de uitlaatgasstroom om, idem bij de Yamaha's.
Dit kan ik niet vinden in de documentatie van de Tohatsu.
- Meer mogelijkheden voor service/ onderhoud en aanschaf van reserve-onderdelen.
- Merk toch iets bekender dan Tohatsu wat evt verkoop later makkelijker maakt.
- Prijs veel scherper dan die voor de Tohatsu.
- 5 pk lijkt mij ruim voldoende.
- Intern tankje kan misschien wel eens handig zijn maar blijft normaal leeg.

Ik heb nog wel gekeken naar de Ultra langstaart van Tohatsu omdat de huidige BBM boven water dreigt te komen als ik naar de punt loop om te ankeren. Toch gekozen voor de iets kortere Mercury om gewicht te besparen en omdat ik de BBM ophangbeugel lager kan zetten/ instelbaar kan maken. Prijs van de Tohatsu Ultra langstaart is ook weer veel hoger.

Levering hopelijk deze week zodat ik hem mooi dit weekend kan proberen.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 20 juni 2017 11:00 #845222

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
omega schreef :
Het is een nieuwe Mercury 5 pk Sailpower geworden 

- Bij achteruitvaren draait de Mercury de uitlaatgasstroom om, idem bij de Yamaha's.
Dit kan ik niet vinden in de documentatie van de Tohatsu.

Die verandering van uitlaatstroom is een relatieve nieuwigheid op de kleine Mercury ' s. Mijn 6 pk (van begin jaren '2000) had dit nog niet. Zal de schroef achteruit zeker effectiever maken.

Gefeliciteerd met je aanschaf!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 20 juni 2017 11:05 #845226

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Fijn, Hans!
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 20 juni 2017 12:35 #845259

Gefeliciteerd Hans, goede keuze!

En nu maar hopen dat we volgend jaar bij de SSR dezelfde wind hebben als dit jaar....... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 5 pk Sailpower vs Tohatsu 6 pk Sailpro 20 juni 2017 12:39 #845260

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Heb op de boot, Kievit 6.80 (1250 kg), een Mercury 5PK Sailpower, 2 jaar oud en nieuw gekocht. Zou op dat type boot niets anders meer willen hebben. Wat een verschil met de de vorige motor, een Mercury 6PK Sport Edition (lawaai, steeds uitvallen in neutraal tenzij je de gashandel snel opendraaide).

De boot reageert snel op de motor als nodig (uit de box varen) maar kan ook heel langzaam tuffen. Bij slechter weer, tegen stroom op de Oosterschelde zijn we steeds vlot bij de sluis/haven zonder stress.

Gaat gemakkelijk 4,5 knopen met motor op half.

2 jaar geleden geen extra tank aan de motor gekoppeld en doen het nog steeds met het intern tankje van een liter! (maken er een sport van om hem niet meer dan dat te gebruiken bij dagtochten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl