canuma schreef :
Ik heb een paar jaar geleden exact gedaan waarmee deze draad begon, een Honda 7.5 2 cilinder vervangen door een tohatsu sail drive 6 pk met extra lange staart. Fantastische uitruil. de Tohatsu is zuiniger, veel krachtiger dankzij de werkschroef juist ook achteruit en het gewicht is een verademing. Starten nooit een probleem geweest. Externe tank vond ik erg gemakkelijk. Ging om een Leisure 22, vaargewicht circa twee ton. Schip met motor ondertussen verkocht. Nieuwe eigenaar ook bijzonder tevreden begrijp ik.
Nog steeds zeer tevreden met de boot en motor. De boot weegt leeg 1500kg, maar met alle zooi aan boord..
![:whistle: :whistle:](/media/kunena/emoticons/whistling.png)
De motor is inderdaad erg zuinig. Voldoende vermogen, half gas al op rompsnelheid. De werkschroef is wel dol op waterplantjes, maar even achteruitslaan en ze zijn weg. (nadeel van een ligplaats aan het Gooimeer)
Zelf het onderhoud doen aan deze motor is ook een makkie, je kan overal goed bij, en de motor is niet zwaar.
Toch wel 1 nadeel, hij kan, als je op de motor vaart in flinke golven, opklappen. Hij is namelijk vooruit niet vergrendeld. Handig achter een rubberboot als je de bodem raakt, maar op mijn boot hangt hij achter het roer+scheg, en zal dus nooit de bodem raken. Moet ik wat op verzinnen.
Ook heb ik de startblokkering er af gehaald. Niet nodig op een boot van 1500kg, die schiet niet meteen naar voren als je start in vooruit.
Hier een plaatje van de startblokkering:
leisure17.jouwweb.nl/techniek/leisure22-1/de-motor-1
Verder een uitstekend motortje, kan ik zeker aanraden.
Martijn