Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Temperatuur MD7A

Temperatuur MD7A 19 mei 2017 18:12 #836552

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@Leejoow:
niet om op te scheppen of vervelend te zitten wezen, maar mijn motor start binnen 2 seconde'(zelfs na de winterstalling eerste start) Dat moet dus echt beter kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 19 mei 2017 18:35 #836558

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 443
Geloof ik direct, ik weet dat die van ons niet goed start ;-) Het is al een oud beestje en hoop ook dat we hem beter krijgen. Als hij eenmaal loopt is het goed en als hij warm is start hij ook al een zonnetje. Aan het einde van het seizoen zeker eens goed naar gaan kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 19 mei 2017 18:50 #836562

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Brgin eens met klepspeling. Is een makkie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 19 mei 2017 19:37 #836568

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 443
Al gedaan, die is correct afgesteld :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 19 mei 2017 21:27 #836606

  • janharm
  • janharm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Ik heb 2 bootjes met die motoren en dezelfde problemen gehad. Als je het uitlaatspruitstuk eraf haalt zul je zien dat de koelkanalen naar het blok bijna dicht zitten. In dat geval idem tussen cilinderkop en blok. Kop eraf halen valt wel mee. Als je hierbij naar boven weinig ruimte hebt kun de tapeinden van de cilinderkopbevestiging er uitdraaien d.m.v. 2 moeren hiervan erop te draaien.
M.b.t. de koude start, werkt de koudestartinrichting (kabel naar pomp) wel goed? Wat ook helpt is alvorens de koude motor te starten deze met de slinger even rond te tornen met de kleplichter erop.
Bij mijn tweede heb ik in het inlaatspruitstuk 2 gloeibougies gemonteerd met een relais en schakelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 25 mei 2017 20:24 #838067

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
JJA schreef :
Hi Koko,

Ik zit met hetzelfde probleem en ook ik vind uitbouwen motor / demonteren kop nog een te grote uitdaging en wil me daarom aansluiten bij jouw methode.

Heb je reeds een idee wanneer je dit gaat doen en kun je me op de hoogte houden van verloop?

Alvast bedankt, JJA

Vandaag onverwacht snel mijn plan uitgevoerd. Jerrycan met kraantje onderin aangesloten op de waterinlaat, thermostaathuis ( waar het water er weer uit komt) slang terug naar jerrycan en draaien maar.
Uiteindelijk de uitlaat niet speciaal gekoeld. Als je de motor om de 10 minuten 30sec laat draaien valt die hitte erg mee. Je moet het even solide uitvoeren. Dus goeie maat slang (16mm) tyraps als slangenklem en jerrycan even borgen.
Of het voldoende is weet ik morgen pas :)

Laatst bewerkt: 25 mei 2017 20:27 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 26 mei 2017 15:31 #838188

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Vandaag motor dik een uur laten draaien, zelfde snelheid als gister. Temperatuur op alle plekken give or take 8 a 10 graden lager. Ook nog een kwartiertje nagenoeg vol gas. Temp bleef ongeveer gelijk.
Ga dus nog een keertje aan de gang, Maar dan met zoutzuur. Kijken er nog wat te winnen valt. En dan spoelen met filter er bij.
Laatst bewerkt: 26 mei 2017 15:32 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 26 mei 2017 15:50 #838192

Hoi koko verblufend resultaat als 8 a 10 graden winst haalt. Morgen met zoutzuur!? Waar mee heb je het dan nu gedaan. Ps enjoy het lekkere weer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 26 mei 2017 16:33 #838196

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Niet morgen met zoutzuur. Keertje als we weer thuis zijn. Nu met iets van Starbrite. Duur maar direct verkrijgbaar. En het heeft gewerkt :laugh:

Weer is fantastisch idd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 26 mei 2017 18:26 #838228

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
Mooi dat jullie resultaat boeken
Dat is mij helaas niet gelukt. Vorige week een vastloper gehad door een te hete motor
De md7b gaat eruit en er word een mooi nieuw torretje geplaatst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 26 mei 2017 19:32 #838245

Een kleine aanvulling nog op hetgeen Fer naar voren bracht betreffende de vriesplaten is het volgende: het is verstandig de vriesplaten te vervangen omdat de mogelijkheid bestaat dat deze aan de binnenkant aangetast zijn door roest. Na revisie van een austin healy motor , een zes cilinder, de motor weer terug geplaatst en aangesloten. Na ongeveer een maand begon een van de vriesplaten koelvloeistof door te laten. Motor weer uit de wagen getakeld, de lekkende vriesplaat vervangen, motor teruggeplaatst. Drie maanden geen problemen maar na drie maanden de volgende vriesplaat, die begon te zweten. Dus moest de motor opnieuw er uit om deze lekkende vriesplaat te vervangen. Moraal van dit voorval; nu de Motor buiten de boot staat alle vriesplaten vervangen want vriesplaten zijn niet zo duur, het is alle moeite en tijd die je kwijt bent en ook geld, dat je eventueel kwijt bent wanneer je deze klus moet laten uitvoeren. Blijf berichten hoe de klus verloopt want van de ervaring kan ik ook nog leren want ik heb het zelfde type motor nog in de werkplaats staan en deze wacht ook nog op een schoonmaakbeurt van het blok en eventuele verdere "behandeling".
Vr. groet, Alphons B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 26 mei 2017 19:46 #838250

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
duit schreef :
Mooi dat jullie resultaat boeken
Dat is mij helaas niet gelukt. Vorige week een vastloper gehad door een te hete motor
De md7b gaat eruit en er word een mooi nieuw torretje geplaatst

Hoewel ik blij nog niet voor die kosten te staan heeft een nieuw torretje ook zo zijn charmes. Zomaar 75 kilo lichter en lange tijd geen gezeik.

@AlphonsB, mocht de motor er uit moeten een keer dan is dit wel een goeie tip idd. Als je toch bezig bent......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 26 mei 2017 21:07 #838264

Beste Koko,
als je vriesplaten wisselt is het noodzakelijk om het gehele blok uit het schip te halen omdat het bijna onmogelijk is in de kleine ruimte waarin de motor staat bij de vriesplaten te komen. Heb je eventueel, met veel moeite in een beperkte ruimte, een vriesplaat er uit gekregen dan moet er ook een nieuwe vriesplaat in. Deze moet er recht in en in bijna alle gevallen lukt dat niet wegens te krappe ruimte. Dit ook in de praktijk meegemaakt bij een MG twincam motor in een auto. De nieuwe vriesplaat, er in gezet met het motorblok in de wagen, vloog er onderweg uit toen de motor op temperatuur kwam en in enkele minuten zijn koelvloeistof verloor toen de vriesplaat er onderweg bij de proefrit , door de druk het koelsysteem, spontaan uit knapte.
Vr. groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 26 mei 2017 21:28 #838270

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Yep, daarom schreef ik ook: "als het blok er een keer uit moet".
Ik heb echt de pest aan sleutelen op mijn knieƫn, met mijn lijf klem in de hondekooi of hoofd vast tussen blok en kuipvloer. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 27 mei 2017 06:54 #838289

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
koko schreef :
duit schreef :
Mooi dat jullie resultaat boeken
Dat is mij helaas niet gelukt. Vorige week een vastloper gehad door een te hete motor
De md7b gaat eruit en er word een mooi nieuw torretje geplaatst

Hoewel ik blij nog niet voor die kosten te staan heeft een nieuw torretje ook zo zijn charmes. Zomaar 75 kilo lichter en lange tijd geen gezeik.

@AlphonsB, mocht de motor er uit moeten een keer dan is dit wel een goeie tip idd. Als je toch bezig bent......

Idd exact 75 kilo lichter
Best wel tegen aan lopen hikken maar aangezien een gereviseerde motor niet veel goedkoper was en een revisie van mijn eigen motor helemaal duur is toch maar voor nieuw gegaan. Daar ben ik nu erg blij mee
Nu nog een klapschroef eronder en dan gaan ewe het bij heel licht weer misschien ook wel wat beter doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 27 mei 2017 07:18 #838293

koko schreef :
Nu met iets van Starbrite. Duur maar direct verkrijgbaar. En het heeft gewerkt :laugh:

Weer is fantastisch idd

Tja , en wat is dat? Hoofdzakelijk zoutzuur ( zelfde concentratie als wat je in de bouwmarkt koopt) met een beetje oxaalzuur.
Goedkoop spul met een beetje ander goedkoop spul erbij. :whistle:
www.mansuetomarine.it/fileadmi...92600-92632_MSDS.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 28 mei 2017 12:07 #838511

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 443
Dat is een behoorlijk verschil! Ik ga denk ik toch wachten op de winter en dan een revisie doen, kan ik meteen een paar andere zaken meepakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 31 mei 2017 12:10 #839510

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Yellow Boat schreef :
koko schreef :
Nu met iets van Starbrite. Duur maar direct verkrijgbaar. En het heeft gewerkt :laugh:

Weer is fantastisch idd

Tja , en wat is dat? Hoofdzakelijk zoutzuur ( zelfde concentratie als wat je in de bouwmarkt koopt) met een beetje oxaalzuur.
Goedkoop spul met een beetje ander goedkoop spul erbij. :whistle:
www.mansuetomarine.it/fileadmi...92600-92632_MSDS.pdf
Ad

Ik had na al jouw reacties op dit soort middelen de afgelopen jaren er al ernstig rekening mee gehouden dat 20,-- de ltr een vorm van oplichting was. En heb dat calculerend geaccepteerd op het moment dat ik besloot het te kopen. Het was op dat moment de oplossing die me goed uitkwam. Soms ben je niet in de gelegenheid kritisch te zijn. Nu ik weer thuis ben en weer alle gelegenheid heb ben ik bezig een spoelsysteempje te bouwen dat solide, veilig en eenvoudig gaat werken. En daar gaat 5ltr zoutzuur van de bouwmarkt in, a 3,-- de ltr. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 31 mei 2017 19:49 #839604

  • JJA
  • JJA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
koko schreef :
JJA schreef :
Hi Koko,

Vandaag onverwacht snel mijn plan uitgevoerd. Jerrycan met kraantje onderin aangesloten op de waterinlaat, thermostaathuis ( waar het water er weer uit komt) slang terug naar jerrycan en draaien maar.
Uiteindelijk de uitlaat niet speciaal gekoeld. Als je de motor om de 10 minuten 30sec laat draaien valt die hitte erg mee. Je moet het even solide uitvoeren. Dus goeie maat slang (16mm) tyraps als slangenklem en jerrycan even borgen.
Of het voldoende is weet ik morgen pas :)



Koko,

Je geeft aan dat je slang rechtstreeks op thermostaathuis hebt aangesloten, zat impeler nog in systeem (rondpompen zuur)?
En hoe heb je uitlaatslang van zuurcircuit bevestigd. Als ik me niet vergis zit deze " verborgen" in uitlaatslang?
Laatst bewerkt: 31 mei 2017 19:51 door JJA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 31 mei 2017 22:00 #839636

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Maar even het complete plaatje.
Het zuur zat in een jerrycan. De aanvoer liep van jerrycan naar de koelwateraansluiting op de keerkoppeling (waar normaal het koelwater ook de motor binnenkomt). Dus gewoon via de normale route, langs de impellorpomp, waar ik verder niks aan gedaan heb.
Het koelwater komt via het thermostaathuis weer de motor uit. Normaal zit daar een slang op, via de beluchter naar het uitlaatspruitstuk. Ik heb de slang op het thermostaathuis terug geleid naar de jerrycan. En zo is het kringetje rond. Door de motor 30 seconden ongeveer te laten lopen pompt de impellorpomp het zuur rond. En dat dik een uur om de 10 minuten herhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur MD7A 01 juni 2017 06:10 #839654

Goede uitleg hoe te doen koko!! En merk je verschil ??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur MD7A 01 juni 2017 06:22 #839657

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Jeroen-pion schreef :
Goede uitleg hoe te doen koko!! En merk je verschil ??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja, had ik eerder ook al geschreven, maar de "winst" is 8 a 10 graden op alle plekken.
Na elke keer rondpompen werd het bruisen ook weer meer. Ik heb begrepen dat bruisen een teken is van chemische reactie met kalk en/of roest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur MD7A 01 juni 2017 07:42 #839674

koko schreef :
Jeroen-pion schreef :
Ik heb begrepen dat bruisen een teken is van chemische reactie met kalk en/of roest.

Bruisen gebeurt alleen bij het oplossen van kalk , er komt CO2 vrij. Bij roest bruist er niets maar wordt de oplossing geel.

@koko; Ik zou die zoutzuur uit de bouwmarkt ( 5-10%) minimaal 1 op 1 verdunnen want eigenlijk moet je niet verder gaan dan 3% zoutzuur.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur MD7A 01 juni 2017 07:52 #839679

Mooi dat het zo eenvoudig kan via die jerrycan!

Als goedbedoelde maar serieuze waarschuwing: draag altijd een veiligheidsbril tijdens het werken met dit soort goedjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 01 juni 2017 12:20 #839736

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Dank Ad en Nachtvlinder voor de heads up.

Ik meen eerder gelezen te hebben dat onverdund ook kon? Niet dus?

Hoe lang zou je adviseren om het zuur in het blok te laten zitten? Ook hiervan meen ik wel eens gelezen te hebben dat het rustig enkele uren kon? Of is dat te lang?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl