Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Temperatuur MD7A

Temperatuur MD7A 13 mei 2017 19:06 #834862

Hoi koko


Gewoon lekker in de boot doen steld niets voor ruimte zt

Gr joris
Laatst bewerkt: 13 mei 2017 19:07 door jorisconnor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 13 mei 2017 21:58 #834891

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Wist ik niet. Ik dacht dat vooral zuren in eerste instantie met kalk aan de slag gingen, maar, zoutZUUR dus blijkbaar ook. Top.
Ik heb het overigens onverdund gebruikt. Ik vond de reactieheftigheid wel meevallen. Ook als je het bv. in het thermostaathuisje giet, dan breekt uiteindelijk de roest wel af, maar, het tempo waarop dit gebeurde vond ik wel meevallen. Van enige beschadiging van het goede metaal heb ik niks kunnen ontdekken; wellicht teveel kalk en roest wat eerst ging reageren.
Klopt het dat het verhogen van de temperatuur van het blok met een elektrisch geforceerd kacheltje in positieve zin aan de reactiesnelheid bijdragen?

Thx Walt ;-)

Yellow Boat schreef :
mystudio schreef :
Leuk al die alternatieven. Maar, het werkt niet. Sorry. Zoutzuur, de verdunde variant zoals in de bouwmarkt is te krijgen, reageert met de roest (en voor een klein deel) met de verkalkte kanalen en verliest daardoor ook zelf z'n werking. Keer op keer de verontreinigde zoutzuur opnieuw door de motor spoelen gaat je dan niet helpen om de verontreinigde kanalen écht goed schoon te krijgen. Doe iets minder zuinig bij zo'n toch omvangrijke operatie en koop 10 flessen en gebruik steeds nieuwe zoutzuur. Dan reageert het steeds opnieuw optimaal en krijg je de verontreiniging écht eruit.

My 2 cts uiteraard!

Dat klopt echt niet.
Zoutzuur reageert echt veel beter met kalk dan met roest omdat kalk veel basischer is dan roest. Daarom zal het zuur eerst vrijwel alle kalk oplossen en daarna pas de roest.
Overigens zou ik oppassen met de zoutzuur uit de bouwmarkt want die bevat tot 10% HCl en zal ook snel het staal aantasten. Beter is 2-3 maal verdunnen en gewoon langer wachten.
Overigens is het vrij makkelijk om te meten of het zuur nog niet uitgewerkt is.
Maak daartoe een oplossing van Natronloog van bijv. 1% ( kijkt niet zo nauw) en meet kort na het begin hoeveel ervan nodig is om een bepaalde hoeveelheid zuur ( bijv. 5cc) te neutraliseren. Je zult zeggen "hoe weet ik dat het geneutraliseerd is?". Nu , vrij makkelijk. Na de neutralisatie zal het loog de opgeloste kalk weer doen neerslaan waardoor de oplossing wit verkleurd. Als er alleen ijzer opgelost is wordt de oplossing na neutralisatie weer bruin(er) omdat er weer ijzerroest neerslaat .
Als je dat bijv. om het half uur doet kun je zien hoe snel de zuurconcentratie omlaag gaat en of het is uitgewerkt. Dan kun je simpelweg vers zuur toevoegen.
Ad
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 13 mei 2017 22:06 #834892

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Zoals Fer zegt. Gaatje boren, zelftappertje erin en trekken maar. Maar, ze kunnen best wel vast zitten! Je trekt ze er niet zomaar even uit dus. Je moet er echt wel even wat voor doen.

Tja, op strategische plekken, dus de plekken waar je makkelijk bij kunt zou ik ze er zeker uit halen omdat het je zoveel meer ruimte geeft om de kanalen te reinigen én het er opnieuw intikken niks voorstelt. , maar, ik snap ook wat Fer zegt en ik heb ze zelf ook laten zitten achter de brandstofpomp e.d.
leejoow schreef :
Super, bedankt voor de foto's! Heb ik een goed idee wat me te wachten staat. Ik wil wel dit gaan uitstellen tot de winter, anders ligt ons seizoen meteen in het water B)

Af en toe maar de temperatuur meten. Heeft er nog iemand ervaring met het verwijderen van de vriesdoppen en plaatsen van nieuwe?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 14 mei 2017 07:59 #834941

mystudio schreef :
Wist ik niet. Ik dacht dat vooral zuren in eerste instantie met kalk aan de slag gingen, maar, zoutZUUR dus blijkbaar ook. Top.

Klopt het dat het verhogen van de temperatuur van het blok met een elektrisch geforceerd kacheltje in positieve zin aan de reactiesnelheid bijdragen?

Thx Walt ;-)

Was dat van die kalk jouw idee of dat van iemand anders? Dan moet de betreffende toch maar eens een paar scheikundelesjes volgen :lol:
V.w.b. de temperatuur : ongeveer elke 7 graden warmer gaat het twee keer zo snel , bij 14 graden warmer dus 4 keer, bij 21 graden 8 keer enz.
Dat geldt voor heel veel chemische reacties , bijv. ook voor het harden van poyester of epoxy hars.
Maar pas wel op. Met zoutzuur niet hoger gaan dan 35 graden want daarboven gaat het oplossen van het schone staal zeer veel sneller en los je teveel van de motor zelf op :ohmy: .
Het kan ook nog zonder dat risico als je een corrosie inhibitor/beitsremmer toevoegt maar daar is niet zo makkelijk aan te komen en je moet dan wel precies weten waar je mee bezig bent.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 14 mei 2017 09:48 #834967

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ondertussen begint het bij mij toch te kriebelen. Ik was er best gerust op, maar wil nu toch graag iets doen. Maar het lichten van de kop zou ik het liefst uitstellen tot een rustigere periode ;) Heb de spulletjes besteld bij Fer, maar das meer een vorm van kostenspreiding, want eenmaal de kop er af wil je ook nog even je verstuivers en je kleppen enz enz.

FMJ postte het idee om rond te pompen. Emmer onder uitlaat, slang naar de impellorpomp en zo rond. Maar met de boot in het water, een beluchter op een andere plek ook niet meteen een simpele operatie.
En zo zat ik vanmorgen nog eens naar de tekening te kijken en bedacht dit:

1: Als ik de waterinlaat van de impellorpomp bij het wierfilter loshaal en in een vat met zoutzuur hang.
2: Als ik de thermostaat er nu eens tussenuit haal, zodat de motor ook als hij koud is overal koelwater krijgt.
Vanaf het thermostaathuis (4) loopt een rubberslang bovenlangs naar het uitlaatspruitstuk (oranje op de foto).
3: de (oranje) slang loshaal bij het spruitstuk en uit laat komen in het vat. Dan kan het zoutzuur rondgepompt worden. (Steeds kort, anders wordt de motor te heet (=zoutzuur te agressief).

4: op het uitlaatspruitstuk een andere slang met gewoon water aansluit en tijdens het draaien van de motor daarmee het uitlaatgebeuren koel houdt. (Dus; water pas aan als de motor loopt en water weer uit voor de motor stopt).

Zie ik iets over het hoofd, waardoor de motor beschadigt kan raken?


Laatst bewerkt: 14 mei 2017 09:48 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 17 mei 2017 17:30 #836028

  • JJA
  • JJA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Hi Koko,

Ik zit met hetzelfde probleem en ook ik vind uitbouwen motor / demonteren kop nog een te grote uitdaging en wil me daarom aansluiten bij jouw methode.

Heb je reeds een idee wanneer je dit gaat doen en kun je me op de hoogte houden van verloop?

Alvast bedankt, JJA
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 17 mei 2017 19:20 #836053

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Kijk eerst eens hoe lang de motor moet lopen voordat het uitlaat spruitstuk echt heet wordt. Als dat een paar minuten duurt kun je iedere keer de zuuroplossing laten doorpompen zonder schade aan het spruitstuk. Als ik mijn motor in de herfst met antivries vul doe ik dat op de wal zonder dat het spruitstuk wordt gekoeld. Ik doe wel een kurk in de opening waar de koelwaterslang op het spruitstuk zat. Zonder kurk komt de dieselrook in de kajuit en niet in de uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 17 mei 2017 19:40 #836058

Vraagje voor fer

Je noemt kanalen rond on cillinder bewerken met oxcaal zuur. Kun je dat dan evt net als zout zuur rond pompen. weet dat de aanslag in de kop ook wel ketelsteen genoemd word is dat het zelfde als kalk?

Groet joris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 17 mei 2017 19:53 #836062

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ketelsteen of kalk zal je nauwelijks tot niet aantreffen in de koelkanalen, roest en brokken daarvan wel

Rondpompen kan maar helpt nauwelijks, er zal best wel want meer flow komen door alleen een zuur door de motor te pomp maar de grotere brokken en zware slip zal niet mee worden gevoerd en onderin de cilinder komen te ligggen.

Als het zo makkelijk zou zijn dan had ik al lang geen werk meer gehad


Douwe haald wan hoe ze het op grote schepen doen en idd dat doen wij ook op grote schepen maar forumleden hebben niet z'n schip dus werkt het net allemaal wat anders maar dat is een lang verhaal dat er niet tot doet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 17 mei 2017 19:53 #836063

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Alleen oxaalzuur op 99% werkt het beste is mijn ervaring
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 17 mei 2017 20:06 #836066

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Oxaalzuur koop je bij de drogist in kristallen. Daarvan maak je zelf een zuuroplossing. Net zo,lang schudden tot de kristallen zijn opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 18 mei 2017 07:45 #836134

Fer schreef :
Alleen oxaalzuur op 99% werkt het beste is mijn ervaring

Je zult een 10 of 20% oplossing van 99% Oxaalzuur bedoelen?.
Inderdaad is er oxaalzuurdihydraat ( bevat dus 2 moleculen per molecuul kristalwater) en puur oxaalzuur van 99% maar de werking is precies hetzelfde mits je bij het oplossen rekening houdt met het al dan niet aanwezig zijn van kristalwater.
Oxaalzuur met kristalwater bevat maar ca 70% oxaalzuur en je moet er dus wat meer van oplossen voor dezelfde concentratie.
Wel lost puur oxaalzuur minder snel op in water als hydraat wat de reden is dat er vaker het hydraat wordt verkocht wat vlotter oplost.
Verder is de werking precies hetzelfde.
Overigens is oxaalzuur minder geschikt om kalk te verwijderen omdat er calciumoxalaat ontstaat wat ook weer onoplosbaar is en dus minder makkelijk uitspoelt.Met zoutzuur lost kalk wel geheel op omdat het ontstane calciumchloride wel oplosbaar is.
Ad
Laatst bewerkt: 18 mei 2017 07:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 18 mei 2017 07:59 #836136

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Wat ik bedoel is een oxaalzuur oplossen in watert en net zoveel oxaalzuur toevoegen totdat de kristallen niet meer worden opgenomen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 18 mei 2017 09:02 #836148

Fer schreef :
Wat ik bedoel is een oxaalzuur oplossen in watert en net zoveel oxaalzuur toevoegen totdat de kristallen niet meer worden opgenomen

Ah, dat is dan dus 10,2 % want de oplosbaarheid is 102 gram/liter .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 18 mei 2017 09:32 #836152

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Neem een tankje van 20 ltr. Vul dit met een kalkoplosser.
Maak een leiding syteem voorzien van een electrisch pomje. Pomp vanuit het tankje het oplos middel de motor in op de persaansluiting van de koelwaterpomp.
Ontkoppel de koelwater leiding die naar de uitlaat gaat en voer deze met een slang weer terug naar het tankje.
Pomp rond gedurend een periode, aangegeven door de leverancier van de oplosser/descaler.

Alleen wat leidingen los en vast maken en het thermostaat vewijderen.

Alle kalk en schelpen worde opgevreten door het zuur.

Bouw geheel weer terug start de motor en rest van vuil wordt via de uitlaat de koelwaterruimte uitgespoeld.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 mei 2017 09:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 18 mei 2017 11:10 #836183

Houdt er wel rekening mee dat die kalkoplossers/ontkalkers zoals die van HG meestal een veel zwakker zuur bevatten ( meestal melkzuur of citroenzuur) dan zoutzuur of oxaalzuur. Daarom werken die eigenlijk alleen goed in heet water zoals dat bijv. in een koffieapapraat het geval is.
In een motor zal dat alleen goed werken als je de motor kunt laten lopen met dat spul erin (rondpompen).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 18 mei 2017 11:13 #836184

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
Houdt er wel rekening mee dat die kalkoplossers/ontkalkers zoals die van HG meestal een veel zwakker zuur bevatten ( meestal melkzuur of citroenzuur) dan zoutzuur of oxaalzuur. Daarom werken die eigenlijk alleen goed in heet water zoals dat bijv. in een koffieapapraat het geval is.
In een motor zal dat alleen goed werken als je de motor kunt laten lopen met dat spul erin (rondpompen).
Ad
Met het electrische pompje blijf je het spul rondpompen met stilstaande motor.
Er zijn ook kalkoplossers(descalant) die koud werken. Die moet je zefs verdunnen 1 op 5 a 10. Maar als dat mogelijk was verwarmden we die ook.
Vecom en andere merken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 mei 2017 11:17 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 18 mei 2017 12:40 #836205

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Houdt er wel rekening mee dat die kalkoplossers/ontkalkers zoals die van HG meestal een veel zwakker zuur bevatten ( meestal melkzuur of citroenzuur) dan zoutzuur of oxaalzuur. Daarom werken die eigenlijk alleen goed in heet water zoals dat bijv. in een koffieapapraat het geval is.
In een motor zal dat alleen goed werken als je de motor kunt laten lopen met dat spul erin (rondpompen).
Ad
Met het electrische pompje blijf je het spul rondpompen met stilstaande motor.
Er zijn ook kalkoplossers(descalant) die koud werken. Die moet je zefs verdunnen 1 op 5 a 10. Maar als dat mogelijk was verwarmden we die ook.
Vecom en andere merken.

Van Vecom ja , alleen waar koop je dat spul?
Dat je moet verdunnen is hoofdzakelijk om de verpakking klein te houden en omdat het spul in geconcentreerde vorm wordt gefabriceerd. Is goedkoper voor de fabrikant ;)
Tenslotte koop je afwaswater met afwasmiddel ook niet in verdunde vorm :lol:
Met het wel of niet nodig zijn van hogere temperatuur heeft in ieder geval daar niets mee te maken.
Ad
Ps. Ik ken Vecom trouwens vrij goed maar ik heb ze ook al eens een heel verkeerd advies horen geven voor het zuren van titaan apparatuur ....... :whistle:
Laatst bewerkt: 18 mei 2017 12:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 18 mei 2017 13:56 #836219

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Houdt er wel rekening mee dat die kalkoplossers/ontkalkers zoals die van HG meestal een veel zwakker zuur bevatten ( meestal melkzuur of citroenzuur) dan zoutzuur of oxaalzuur. Daarom werken die eigenlijk alleen goed in heet water zoals dat bijv. in een koffieapapraat het geval is.
In een motor zal dat alleen goed werken als je de motor kunt laten lopen met dat spul erin (rondpompen).
Ad
Met het electrische pompje blijf je het spul rondpompen met stilstaande motor.
Er zijn ook kalkoplossers(descalant) die koud werken. Die moet je zefs verdunnen 1 op 5 a 10. Maar als dat mogelijk was verwarmden we die ook.
Vecom en andere merken.

Van Vecom ja , alleen waar koop je dat spul?
Dat je moet verdunnen is hoofdzakelijk om de verpakking klein te houden en omdat het spul in geconcentreerde vorm wordt gefabriceerd. Is goedkoper voor de fabrikant ;)
Tenslotte koop je afwaswater met afwasmiddel ook niet in verdunde vorm :lol:
Met het wel of niet nodig zijn van hogere temperatuur heeft in ieder geval daar niets mee te maken.
Ad
Ps. Ik ken Vecom trouwens vrij goed maar ik heb ze ook al eens een heel verkeerd advies horen geven voor het zuren van titaan apparatuur ....... :whistle:

Ik merk het al. Ik heb er geen verstand van ;)
Maar ik heb geen last van een oververhitte motor.
Geen problemen met lekkende brandstofsystemen.
Geen problemen met vermogensverlies.
Geen lekkende schroefas afdichting.
Geen startproblemen.

Al met al functioneerd alles goed ondanks m'n onkunde ;)

Ik was trouwens blij dat het spul geconcentreerd geleverd wordt, anders hadden we geen store ruimte genoeg gehad aan boord. En er zijn buiten Vecom nog genoeg gelijkwaardige producten die wel gewoon op internet te koop zijn. Zoekt, daar ben jij heel goed in, en ge zult vinden ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 mei 2017 15:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 18 mei 2017 16:55 #836261

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
bij mijn volvo MD17C heb ik jaren geleden een intercooler gemonteerd.
uitlaat spruitstuk gedemonteerd en deze zat vol troep, dus gezandstraald.
de koelwaterkanalen tussen het blok en spruitstuk zaten ook bijna dicht.
deze voorzichtig "schoon geboord"
geheel afgemonteerd en gespoeld zoals eerder in forum te lezen.
nu dus indirecte koeling werkt nog steeds prima.
wel een iets hogere thermostaat gemonteerd.
motor is veel sneller op bedrijfstemperatuur en "rookt" bijna niet meer door veel betere verbranding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 18 mei 2017 17:16 #836269

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
JJA schreef :
Hi Koko,

Ik zit met hetzelfde probleem en ook ik vind uitbouwen motor / demonteren kop nog een te grote uitdaging en wil me daarom aansluiten bij jouw methode.

Heb je reeds een idee wanneer je dit gaat doen en kun je me op de hoogte houden van verloop?

Alvast bedankt, JJA

Ik heb niet echt een idee wanneer ik dit ga doen, maar ik zal je op de hoogte houden. Ben al wel spulletjes aan het verzamelen. Een groter tankje waar ik slangtules in kan monteren met name.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 19 mei 2017 16:24 #836513

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 443
Wat een fijn forum is dit toch :)
Op het moment dat ik de klus ga uitvoeren zal ik zeker foto's maken en plaatsen.

Ik zal dan ook direct een aantal andere dingen willen controleren/aanpakken aan de motor. Het is al een oud beestje. Hij start bijvoorbeeld pas na een halve minuut of zo, ik vermoed dat dit een compressie ding is. Is er ergens een goede uitleg te vinden hoe dit te meten valt of moet ik hier een monteur voor laten komen?


Heeft iemand een idee wat voor pakkingen ik hiervoor nodig zal hebben (Fer? :)) en wat de kosten hiervan zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 19 mei 2017 16:35 #836522

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ja weet ik, inkoopprijs vp parts.

Zal je ff de prijs via een Pm geven morgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 19 mei 2017 16:43 #836526

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 443
Top! Dank je wel.

Heeft verder iemand een uitleg hoe ik de compressie moet meten en wat ik daarvoor nodig heb? Heb het allemaal nog nooit gedaan, maar leer dit soort dingen graag. Voor mij een groot deel van het plezier van het bootje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 19 mei 2017 16:48 #836528

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Kijk ff op mijn site onder revisie Volvo penta MD11, daar staat beschreven hoe je compressie meet bij een motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl