Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Eindelijk een motor voor de Friesland....

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 04 feb 2017 11:30 #805862

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat zullen we zien. Ik heb eerder al eens een motor 'zomaar wat' gespoten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 04 feb 2017 16:56 #805925

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
mijn motor kop ook met gewone spuitbusverf gespoten. Zit er nog steeds op na een aantal seizoenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 04 feb 2017 19:04 #805957

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Vandaag heb ik dus alles afgemaakt op het gebied van spuitwerk. O.a. aanbouwhuis, backplate en keerkoppeling.
Binnenkort moet er nog even een pakkingset komen en dan kan hij weer dicht.
De volgende stap is dan de warmtewisselaar installeren en een (simpel) dashbord maken.

Zoals wellicht al opviel krijgen de verschillende delen 2 verschillende kleuren. Dat is weer eens wat anders dan helemaal groen, blauw of zilver.










Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 feb 2017 19:14 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 22 mei 2018 21:46 #945715

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Pff ,meer dan een jaar dat het in de ijskast heeft gestaan, dit project, maar stranden doet het niet. Wat vliegt de tijd toch als je dingen aan je hoofd hebt..
De boot heeft vorig jaar ook amper gevaren, de drukte, zorgen en geldgebrek voor leuke dingen speelden weer tegen.
Vandaag heb ik de draad maar weer eens opgepakt..

Het begon met het bestellen van de koppakkingset € 145,-!! De grootste drempel.., maar zonder gaat zeker niet lukken!
Daarna heb ik maar vast twee oortjes gelast voor de motorsteunen aan de voorzijde van de motor, zie foto.





Wat er verder nog 'even' gebeuren moet, allemaal van die k*tklusjes waar je tegenaan hikt door tijdgebrek, en toen had ik niet de goede spullen ,en nu wel...

Krukaskeerringen vervangen
De cilinderkop weer in elkaar zetten en monteren
Spruitstuk, wat laatste dingen aanpassen, is te groot, reservoir moet smaller gemaakt worden aan de voorzijde, anders geen ruimte voor de dynamo..
Koelcircuit aanleggen, warmtewisselaar e.d.
Impellerpompje passend maken.
Dynamo regelen
Andere carterpan regelen of deze versmallen, anders past hij niet tussen de fundatie.
Een startpaneel creeeren..
Tot slot boot eruit, schroefas + schroef wisselen, heb ik gelukkig al gekocht vorig jaar, gelijk maar even afspuiten en wellicht antifouling, boot er weer in en dan de motor er langzamerhand maar in zien te freubelen....
Het brandstofsysteem komt als laatste, dit moet nog afgestemd worden op boot en motor samen. Idee is gewoon een simpele tank en tussen tank en motor een Delphi combifilter.(filter/waterafscheider)

Het moet nu maar eens af in een week of wat tijd, de tijd moet maar gemaakt worden, anders lukt het nooit. Ik heb de boot nu exact 4 jaar en vind het nu wel tijd dat er een "echte" motor in komt en het geploeter met de super betrouwbare, maar onderbemeten honda buitenboordmotor van 10 pk over moet zijn en er 19,5 pk op diesel aan de gang gaan.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 mei 2018 21:59 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 mei 2018 18:40 #946108

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Vandaag heb ik het gekoelde spruitstuk ingekort, dit was veel te lomp gemaakt door de vorige, waardoor er geen plaats was voor de dynamo. Sowieso past er alleen een smalle dynamo op, maar die paste eerst ook niet, zover het spruitstuk doorliep.

Eerst maar het overbodige eraf geslepen, daarna gedeeltelijk opengebogen/geslepen om erbij te kunnen (ja mooier wordt het er niet van, want je moet het weer dichtlassen.) Vervolgens het uitlaatkanaal iets ingekort en weer dichtgelast. Vervolgens het hele ding weer dichtgelast. Staat nu gevuld met water een uur of wat om op lek te testen. Normaal komt hier koelvloeistof in. Nu moet er alleen bovenop nog een pijpje gelast worden voor de koelvloeistofretourslang vanaf de pomp.








Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 18:44 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 mei 2018 19:29 #946116

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Netjes hoor, keep on going..
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 mei 2018 19:33 #946119

Gaaf gemaakt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 mei 2018 19:52 #946121

Je bent wel een volhouder! Goed zo :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 mei 2018 20:02 #946124

Hier is een vakman aan het werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 24 mei 2018 19:25 #946445

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En een tuutje erop voor de koelvloeistofretour.
De koppakkingset laat nogal op zich wachten, helaas, hopelijk is ie er morgen. Dan kan ik veel meer doen.... Ook moet ik nog even zorgen voor een drukdop met onderstuk, die ik erop lassen kan, ze zijn helaas allemaal van messing...

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 24 mei 2018 19:53 #946453

Kun je niet het bovenste gedeelte van een oude autoradiateur op de sloop halen en die er op bakken? Of is dat ook messing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 24 mei 2018 22:51 #946485

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Meestal wel. Degene waar ik de pakkingset vandaan haal, heeft zeer veel andere dingen ook liggen, dus wellicht heeft hij t..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 25 mei 2018 06:35 #946503

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Of op dat pijpje een kunstof expansievat met druknop uit een auto aansluiten. Werkt prima hier en kan heel goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 25 mei 2018 07:54 #946520

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Weet ik, maar ik zou het zeer chique vinden als het spruitstuk gewoon als drukvat dient, zo min mogelijk troep rond de motor en 2 vliegen in een klap. Je zou zeggen dat die onderstukken ook in staal leverbaar zijn...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 07:55 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 25 mei 2018 10:58 #946569

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Fly-Tour schreef :
Weet ik, maar ik zou het zeer chique vinden als het spruitstuk gewoon als drukvat dient, zo min mogelijk troep rond de motor en 2 vliegen in een klap. Je zou zeggen dat die onderstukken ook in staal leverbaar zijn...

Dan soldeer je die messing er toch op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 25 mei 2018 11:03 #946571

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik ben net de pakkingset wezen halen en heb mogen aanschouwen hoe hij in zijn werkplaats motoren mariniseert, hij soldeert de halzen ook op stalen spruitstukken. Ik wist niet echt dat dat goed kan, maar heb dus bij hem een drukdop + hals gelijk maar meegenomen.

Ik doe vaak gewoon laswerk op staal en ik soldeer weleens wat stroomdraad etc, maar messing op staal solderen was ik eerder niet bekend mee. Het schijnt eenvoudig te zijn met de brander en wat tindraad en s39.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 11:03 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 25 mei 2018 12:53 #946610

Dan kun je beter met hardsoldeer ( zilversoldeer) solderen met een goede brander . Veel sterker en je kunt er van alles mee solderen ook staal , rvs , messing en koper aan elkaar of onderling. Ook ideaal om dun materiaal aan elkaar te solderen waar lassen erg moeilijk is of helemaal niet lukt.
Wel vrij duur . Hebben ze in de meeste bouwmarkten wel.
En wel het juiste vloeimiddelgebruiken ( wit poeder) .
Ad
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 12:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 25 mei 2018 16:02 #946658

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
Dan kun je beter met hardsoldeer ( zilversoldeer) solderen met een goede brander . Veel sterker en je kunt er van alles mee solderen ook staal , rvs , messing en koper aan elkaar of onderling. Ook ideaal om dun materiaal aan elkaar te solderen waar lassen erg moeilijk is of helemaal niet lukt.
Wel vrij duur . Hebben ze in de meeste bouwmarkten wel.
En wel het juiste vloeimiddelgebruiken ( wit poeder) .
Ad

Geen heroine, maar "brazing flux" en je moet acetyleen solderen. Dus gas- en zuurstof fles en bijbehorende reduceren en branders.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 21:16 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 25 mei 2018 23:11 #946736

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Die heb ik...

Mij werd echter verteld dat het gewoon met de normale soldeermethode gedaan is, normaal tin, normaal vloeimiddel..

We gaan er heus wel uitkomen ter zijner tijd.

Vanavond heb ik eerst maar eens gezorgd dat het verbrede carter weer het normale formaat gekregen heeft..
Dit was natuurlijk gedaan in het verleden, omdat het een industriemotor was en extra smeerolie beter is, echter past de brede carterpan nooit tussen de motorfundatie. Gewoon vaker verversen.

Het was nog een vies lasklusje, geen mooi werk omdat het metaal niet nieuw is en best wel vuil
, maar het zit goed dicht en daar gaat het om.
Eerst de verbredingen eraf geslepen en daarna dat materiaal hergebruikt door er een plaatje uit te slijpen waarmee ik de zijkanten heb dichtgelast..





Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 23:24 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 mei 2018 03:46 #946741

Knap hoor, wat jij kunt met staal! Hebben de afmetingen van een carterpan ook te maken met de marinisatie, dat de motor ook onder helling moet kunnen draaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 mei 2018 06:22 #946753

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het is mijn dagelijks werk dat lassen, maar het ligt ook aan de spullen die je hebt! Goed gereedschap is het halve werk. Onder andere een zwaar lasapparaat dat op 380 volt werkt, hiermee kun je juist des te beter ook op hele lage vermogens lassen, zelfs met de eigenlijk te dikke 1mm toevoegdraad, kan ik dit dunne pisbakkenstaal nog net lassen. Met goedkope troep gaat dat niet lukken. Wil ik nog dunner lassen, dan moet ik wel dunnere draad erin zetten. De 1 mm zit erin om ook dik spul goed te kunnen lassen, door dikke draad gaat meer stroom en dus zwaarder lassen.... (lees goede brede lasnaad)
Zoals de motorsteunen die ik maakte, die zijn van 10 mm dik.

Geen idee eigenlijk of de afmetingen te maken hebben met helling, maar de carterpan was verbreed in het verleden, en dat past met geen mogelijkheid in de boot.
Zover ik weet en zie hebben de gemariniseerde Nanni motoren ook geen speciaal carter voor onder helling draaien, dus zou dit wel moeten gaan, sowieso wordt onder helling draaien afgeraden toch? Wanneer je boot zoveel helling maakt tijdens het zeilen dat de olie zover naar een kant gaat, dat het schadelijk is voor je motor, heb je volgens mij dusdanig veel wind dat de motor niet bij hoeft...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 26 mei 2018 06:36 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 mei 2018 07:19 #946766

Ik neem aan dat je de flens van die carterpan achteraf weer gevlakt hebt? Anders zal het knap mmoeilijk worden die weer dicht te krijgen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 mei 2018 11:59 #946846

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Aan de flens heb ik niets veranderd. Onderop hebben ze in het verleden twee stukken aan de zijkant gelast voor meer carterinhoud.

Mocht er door het lassen iets kromgetrokken zijn, dan kan ik altijd nog een ander carterpannetje halen...



Vandaag de cilinderkop weer in elkaar gezet: althans de kleppen weer gemonteerd, deze heb ik vorig jaar namelijk geslepen.
Morgen ga ik alles in elkaar zetten en kijken of hij het weer gaat doen. Nu is het iets te mooi weer om in de werkplaats te staan.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 26 mei 2018 12:07 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 mei 2018 12:43 #946858

Even een ideetje om een enigszins vertrokken carterflens toch dicht te krijgen.
Leg er een streng stopbuspakking in van 5 of 6 mm ( einden met overlap flink schuin afsnijden). Zo heb ik een keer de carterflens van mijn MD5A prima dicht gekregen . Had geen zin om de speciale dure O-ring aan te schaffen en rollen stopbuspakking hadden we genoeg op het werk :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 mei 2018 12:52 #946860

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als het al het geval is, ik denk van niet, want er is in de lengterichting gelast... Maar je weet het nooit met het kromtrekken van metaal bij het lassen. Een van de grootste ergernissen van het vak onderhand.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 26 mei 2018 12:53 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.229 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl