Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Eindelijk een motor voor de Friesland....

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 aug 2015 08:22 #648258

WindVector schreef :
jessejohn schreef :
... gemeten met laser thermometer op spruitstuk.

Met laser heeft dat maar weinig te maken, mooie verkoopterm.

Niet met het meten inderdaad maar meestal zit er wel een lasertje in om het meetpunt aan te wijzen.
Infrarood licht zelf is nl niet zichtbaar.Bovendien komt dat niet uit het apparaat maar van het te meten oppervlak.
In het apparaat zit alleen de detector.

En v.w.b. dat "kaal metaal"; daarmee wordt bedoelt glad en glimmend metaal.
Glimmend metaal maar ook andere refelcterende oppervlakken reflecteren veel infrarood uit de omgeving.
Aangezien een IR meter juist alleen de hoeveelheid door het oppervlak zelf uitgezonden IR wil meten krijg je dus een miswijzing.
Aangezien uitlaatspruitstukken echter zelden glimmem maar altijd wat aangeroest zijn geen probleem.
Er is dan weliswaar nog steeds een miswijzing maar maar die is in dit geval te verwaarlozen.
Ad
Laatst bewerkt: 02 aug 2015 08:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 aug 2015 09:00 #648265

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
klopt.
infrarood, maar jullie weten welk apparaat ik bedoelde dus het is wel aangekomen :lol:
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 aug 2015 09:22 #648266

Ik heb zelf deze : www.smartpound.com/story.php?t...obe-%C2%A317-99-lidl
Hadden ze destijds bij de LIDL voor nog geen €20,-.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 aug 2015 09:24 #648267

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het spruitstuk laat ik nu even voor wat het is..

Ik zat eens na te denken wat voor type /merk koppeling ik erachter bouwen wil, ik hoorde over TMC toch wel wat negatieve dingen. Als ik voor de keuze stond , zou ik zeker geen TMC nemen, maar een Hurth of nog beter ZF ,zei iemand tegen mij.

(Nou vind ik zelf een ZF wel wat degelijker overkomen dan de rest.)

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Wanneer ik een koppeling ,met alle benodigdheden voor het aanbouwen, heb, is het grootste deel van de marinisatie al geschied.

Wat ik daarna nodig heb , is minder duur. O.a: warmtewisselaar ,impellorpomp en een nog zelf te fabrieken uitlaatbocht met injectiepunt. Ook allemaal duur zat, maar wat minder spannend.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 02 aug 2015 09:33 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 aug 2015 09:30 #648269

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
zf en hurth zijn beide goed en grotendeels technisch gelijk.

zf na een bepaald bouwjaar is hurth.

De kanzaki van yanmar is ook een zf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 aug 2015 09:35 #648271

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
ZF Hurth dus....
Ik had bijvoorbeeld een HBW 5 al als geschikt gezien..

Alleen zijn de hurth koppelingen nogal vierkant en dus ook aan de onderkant breed. Wat niet lekker uitkomt bij de schroefasflens, de dooskiel is daar erg smal. Maar ik zou 'm wat verder naar voren kunnen brengen en een wat langere as maken. Daar is het breed zat. Weer geen absolute halszaak...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 02 aug 2015 09:41 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 aug 2015 09:48 #648276

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
weleens aan Baysan gedacht?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 aug 2015 09:52 #648277

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
als je ziet wat ze voor 2e hands spul durven te vragen is het idd een overweging jessejohn er is alleen zo weinig over die dingen bekend
Laatst bewerkt: 02 aug 2015 09:54 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 aug 2015 09:55 #648278

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
zijn goede keerkopellingen, ze ontwerpen en produceren ze al 32 jaar.

www.baysan.nl/over%20ons.html
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 aug 2015 14:34 #648300

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Baysan spreekt mij totaal niet aan.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 09 aug 2015 13:19 #650107

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Iemand een idee welke capaciteit impellerpomp ik nodig zou hebben voor het buitenkoelwatercircuit door een warmtewisselaar heen.?
Motor : Kubota D 950 20 pk 3 cilinder.

Zou bijv. het (Johnson) pompje van een MD11 voldoende zijn? Die heb ik nog liggen.
Die kan men zo op een montageflens van Kubota schroeven , alleen moet het asje aangepast worden. Zover ik begrepen heb en kan zien zit er op de brandstofpomp aan de voorkant een vierkante blindflens, die weg moet om daar een Kubota- montageflens op te schroeven , waarna de impellerpomp aan kan worden gesloten op een draaiend binnenwerk van de brandstofpomp.

Mij lijkt een beetje overkill aan capaciteit wel gewenst, zo komt er ook meer water in je watergekoelde uitlaat en wordt het geluid beter gedempt, dacht ik zo. Ik zie zat uitlaten waar maar weinig water uit komt , en die dus ook hard klinken.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 aug 2015 13:30 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 09 aug 2015 16:13 #650129

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
is die informatie niet weg te jatten lenen bij een fabrikant die jouw blok mariniseerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 09 aug 2015 20:13 #650168

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
In principe is hij vergelijkbaar met een Beta D722 . Hetzelfde vermogen, alleen een nieuwere motor.
Ik ga anders wel eens proberen te achterhalen welke impellerpomp daar aan zit.

Mij dunkt in ieder geval dat de capaciteit fors moet zijn, immers zodat er een flinke flow over blijft naar de uitlaatbocht toe.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 aug 2015 20:20 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 07:58 #650221

In feite is het niet eens zo moeilijk om de vereiste hoeveelheid koelwater uit te rekenen.
Dit soort dieselmotoren heeft een rendement van 35-40% . De rest , op een klein beetje na zoals de uitstraling in de motorruimte en de alternator, moet naar het koelwater. Bij een auto is dat een stuk minder omdat daar uiteraard de uitlaat niet wordt gekoeld.
Reken je er daarbij mee dat het koelwater maximaal iets van 20 graden mag worden opgewarmd ( de uitlaat wordt dan 40 graden) kun je de hoeveelheid dus uitrekenen.

De 35-40% vermogen is gelijk aan het geleverde vermogen . Is dat dus 20 KW dan is het aan het koelwater af te geven vermogen dus (100-37,5)/37,5*20-37,5 = 33,4 KW.
Er moet dus 34 KW warmte afgevoerd worden naar het koelwater.
met de temperatuurstijging van 20 graden (of 25 of 30) kun je dus uitrekenen hoeveel water daarvoor nodig is.
Immers één KW is 1 KJoules/sec en één literwater/sec een graad warmer vergt 4,2 KJoules.

Aangezien er voor de motor zelf maar ongeveer hetzelfde aan koelwater nodig is als het afgegeven vermogen van de motor dus 20 kw blijft er altijd voldoende koelwater over voor de uitlaat.

Heelaas is er nog een andere voorwaarde waaraan de hoeveelheid koelwater moet voldoen en dat is de uitvoering en het oppervlak van de warmtewisselaar.
Daarin moet nl de snelheid van het koelwater langs de pijpjes voldoende zijn om de warmte ook over te kunnen dragen. Die waarde moet tenminste 1 meter/sec bedragen voor een optimale werking en minimale vervuiling.

Daarom is het bepalen van de benodigde pomp zo simpel nog niet.
Je zult eerst ook moeten weten wat er voor warmtewisselaar op komt en die wordt ook bepaald door uiteraard het motorvermogen én de hoeveelheid water die er door de circulatiepomp wordt rondgepompt ( vanwege ook daar de snelheid in de warmtewisselaar).Eea bepaald bijv. ook hoeveel passes de warmtewisselaar nodig heeft.

De juiste volgorde voor de berekeningen is daarom eigenlijk : keuze motor>>circulatiestroom koelwater>> warmtewisselaarontwerp>>buitenwaterpomp.

Ad
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 08:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 08:19 #650224

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het wordt waarschijnlijk een losse koeler boven de motor , die moet nog komen. Het uitlaatspruitstuk blijft het huidige niet gekoelde, waar een injectiebocht aan komt.

Wanneer je hier een pomp op bouwt die van een grotere intergekoelde motor (bijv. een 4 cilinder 40 pk) af komt , zou het eigenlijk al gauw goed moeten zijn, dacht ik zo.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 08:24 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 08:38 #650229

Fly-Tour schreef :
Het wordt waarschijnlijk een losse koeler boven de motor , die moet nog komen. Het uitlaatspruitstuk blijft het huidige niet gekoelde, waar een injectiebocht aan komt.

Wanneer je hier een pomp op bouwt die van een grotere intergekoelde motor (bijv. een 4 cilinder 40 pk) af komt , zou het eigenlijk al gauw goed moeten zijn, dacht ik zo.

Waarschijnlijk gaat dat wel goed maar het hangt wel er vanaf welke koeler je gebruikt.
En die koeler moet dus een beetje passen bij de hoeveelheid koelvloeistof die door de motor circuleert.
Daarvoor moet je de eigenschappen van de circulatiepomp weten.
Een overbemeten koeler waar maar relatief weinig koelvloeistof door circuleert maar wel voldoende buitenwater kan toch in koelcapaciteit tegenvallen.
Daarom moet je vooral geen (veel) te grote koeler kiezen .

Ad
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 08:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 09:53 #650246

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Als je een koelwaterpomp zoekt, kijk dan eens in de Allpa catalogus bij Johnson pompen. Mijn Martec koeler op de Yanmar2GM20 heeft voldoende aan het kleinste pompje op 12 Volt. Levert 750 liter per uur. Kostte bij Van Rij watersport in Rotterdam €153. Tenzij je van plan bent ook de circulatiepomp met een poelie en snaar aan te drijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 10:06 #650249

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Die zit van origineel af aan nog op de motor en wordt door een v snaar aangedreven. Daar hoef ik al niets meer aan te veranderen. Deze blokken zijn altijd koelvloeistofgekoeld.
Het gaat alleen nog om een buitenwater impeller-pomp, die het buitenwater door een warmtewisselaar pompt.

Die wil ik niet elektrisch, maar gewoon op de motor aangesloten. 'Alles wat er niet op zit kan niet kapot.., een elektromotortje is een extra onderdeel' Er kan middels een asje een impellerpomp aangesloten worden.

Een 12 volt impeller-pomp voor 'backup' zou wel een idee zijn voor in de toekomst.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 10:08 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 10:09 #650250

jerry schreef :
Tenzij je van plan bent ook de circulatiepomp met een poelie en snaar aan te drijven.

Ehhh , bij indirect gekoelde motoren wordt de circulatiepomp normaliter altijd door de V-snaar aangedreven (net als bij automotoren).
En omdat de meeste scheepsmotoren oorspronkelijk industriemotoren zijn die uiteraard niet indirect met buitenwater worden gekoeld hebben ook die een snaaraangedreven circulatiepomp. ;)

Overigens klopt dat van die "kleinste pomp" wel want in het hier beschreven geval zal theoretisch ongeveer 15 liter/minuut nodig hebben en zal dus bij 12,5 liter/minuut het koelwater in de uitlaat een paar graden warmer worden.
Bedenk wel dat de buitenwaterpomp soms niet door de krukas maar door bijv. de nokkenas of nokkenas van de inspuitpomp wordt aangedreven en die dus maar half zo snel draaien als de krukas.
En uiteraard hangt de capaciteit van een impellerpomp hoofdzakelijk van het toerental af.
De door de fabrikant , in dit geval Johnson, geeft de capaciteit op voor het maximale toerental waarmee die pomp mag draaien.En dat zal dus zelden het toerental zijn waarmee die in een scheepsmotor draait.
Ad
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 10:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 15:21 #650337

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Bij mij zit de aansluiting op de as van de brandstofpomp.
Moet dus een flinke pomp zijn, omdat de capaciteit afneemt vanwege het lagere toerental.

Of is het raadzaam om hem direct aan te drijven via de v snaar, dan pompt hij veel sneller.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 15:23 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 16:15 #650349

Fly-Tour schreef :

Of is het raadzaam om hem direct aan te drijven via de v snaar, dan pompt hij veel sneller.

Dat hangt natuurlijk af van welke snaarschijven je gebruikt.
Maar het is wel de manier om ook later mogelijkheden te hebben binnen zekere grenzen het toerental aan te passen.

Wel eerst uitzoeken welke toerentallen toegestaan zijn.
Voor de Johnson pompen kun je daar hier wel wat over vinden www.spx.com/en/johnson-pump-marine/pc-impeller-pumps/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 16:29 #650354

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het is alleen wel makkelijker in zijn geheel om hem op de brandstofpomp-as aan te sluiten, dan hoeft er minder verbouwd te worden.
Op de Beta's wordt het ook zo gedaan, zou moeten kunnen, ik zie dat die een vrij grote impellerpomp hebben.
Ik zal mijn gedachten er eens over laten gaan...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 16:30 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 16:46 #650360

Fly-Tour schreef :
Het is alleen wel makkelijker in zijn geheel om hem op de brandstofpomp-as aan te sluiten, dan hoeft er minder verbouwd te worden.
Op de Beta's wordt het ook zo gedaan, zou moeten kunnen, ik zie dat die een vrij grote impellerpomp hebben.
Ik zal mijn gedachten er eens over laten gaan...

Ook bij de Vetus en de Sole (Mitsubishi) motoren wordt het zo gedaan.
En ik meen dat dat ook Johnson pompen zijn.
Vervelend is wel dat bij die motoren daardoor bijv. een impeller vervangen een k#$@%^&% klus is. :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 19:56 #650454

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Let je ook op vliegwielverzwaring ? 'Officieel' gemariniseerde motoren krijgen vaak een verzwaard vliegwiel, anders worden het demperplatenvreters of wordt de spline van je keerkoppeling opgevreten. Ik spreek hier uit ervaring uit het verleden met de boot van m'n ouders. Na het plaatsen van een extra stalen ring als vliegwielverzwaring was het euvel verholpen. Google maar eens op 'vliegwielverzwaring', er gaat een wereld voor je open...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 10 aug 2015 21:08 #650498

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Yellow Boat schreef :
Fly-Tour schreef :
Het is alleen wel makkelijker in zijn geheel om hem op de brandstofpomp-as aan te sluiten, dan hoeft er minder verbouwd te worden.
Op de Beta's wordt het ook zo gedaan, zou moeten kunnen, ik zie dat die een vrij grote impellerpomp hebben.
Ik zal mijn gedachten er eens over laten gaan...

Ook bij de Vetus en de Sole (Mitsubishi) motoren wordt het zo gedaan.
En ik meen dat dat ook Johnson pompen zijn.
Vervelend is wel dat bij die motoren daardoor bijv. een impeller vervangen een k#$@%^&% klus is. :evil:
Ad
Nee hoor, zit voorop de motor, waar ik zo bij zal kunnen vanuit de kajuit via het luik, of van bovenaf, wat je maar net wilt..
Ik post morgen wel een paar foto's van de motor voor de algemene beeldvorming.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 21:15 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl