Nachtvlinder schreef :
@Petervdw: kijk dat is al iets, dankje! De meeste kleine scheepsdiesels zijn al veel eerder aan revisie toe dan hun collega's in landbouwvoertuigen, pompen etc. Komt dit door slecht onderhoud of een ander mechanisme wat te maken heeft met de vele koude starts?
Na alles wat hier in het verleden over geschreven is, lijkt mij wel duidelijk waar bij zeiljachten en hun motoren de kneep zit.
- inderdaad teveel koude starts en dan vervolgens niet goed warm draaien, waardoor er veel condens in de olie achterblijft.
- te lage belasting. Veel diesels die met de goede schroef 3500 toeren halen draaien 99% van de tijd niet meer dan 1500 - 1800 toeren. Af en toe een kwartier gassen op 2500 toeren (als ie op temperatuur is) is goed voor de motor.
- motor lang stationair later draaien om bijvoorbeeld stroom te draaien is uit den boze. Als er ook nog synthetische olie in zit, vraag je om 'bore-glazing'.
- veel zeilers zijn dusdanig a-technisch of niet geinteresseerd in hun motor dat ze het ding stelselmatig verwaarlozen door bijvoorbeeld 10 jaar met dezelfde olie te blijven rondvaren.
Eigenlijk is de combinatie verbrandingsmotor/zeiljacht een onzalige combinatie. Niemand wil motoren als er ook gezeild kan worden en bovendien is zeilen véél milieuvriendelijker. En deden we het nu nog 365 dagen per jaar; de werkelijkheid is in de meeste gevallen iets tussen de 20 en 80 dagen.
Het minste dat je kan doen is dus elk najaar olie en filter vervangen. Ook al lijkt dat, gezien het aantal gedraaide uren, in vergelijking met een automotor onzin. Vertroetel het ding zoveel als redelijkerwijs mogelijk is. Dan doe je er misschien 30 seizoenen mee. Wat dan neerkomt op misschien een kwart tot de helft van het aantal uren dat de motor zonder revisie had kunnen draaien. Maar ja.
Een inbouwmotor is verhoudingsgewijs een stinkend duur ding.
--
stegman