Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud

Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 17 okt 2014 19:22 #561234

In mei van dit jaar heb ik de olie van de motor laten verversen en het oliefilter.
Zelf heb ik nog in september de V-snaar vervangen. Vertrouwde het niet meer.

Ik schat dat ik dit jaar ca. 30 uur op de motor heb gedaan.
Ik vroeg me af waarom ik dan eigenlijk begin volgend seizoen de olie e.d. zou gaan vervangen? Zoveel heeft de motor nou ook weer niet gelopen.

Hoe ga jij om met (eventueel) jaarlijks motoronderhoud?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 17 okt 2014 19:42 #561235

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Vinni schreef :
In mei van dit jaar heb ik de olie van de motor laten verversen en het oliefilter.
Zelf heb ik nog in september de V-snaar vervangen. Vertrouwde het niet meer.

Ik schat dat ik dit jaar ca. 30 uur op de motor heb gedaan.
Ik vroeg me af waarom ik dan eigenlijk begin volgend seizoen de olie e.d. zou gaan vervangen? Zoveel heeft de motor nou ook weer niet gelopen.

Hoe ga jij om met (eventueel) jaarlijks motoronderhoud?

Vinni

Voor grote automerken is de olie vervangings tijd al 50.000-100.000 kilometer. Er is zelfs een Duits bedrijf dat 1x verversen en daarna nooit meer garandeerd, met verzekering.

Ik vervang eens in de 3 jaar olie en eens per 2 jaar een filter.

Echter nu de olie bij de Action zó goedkoop is, vervang ik elke seizoen. Ik spoel zelfs een keer met olie, wat een luxe.

Maar nodig is het niet.

Motor verslaafden zullen zeggen dat je elke week met vervangen.... ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 17 okt 2014 19:47 #561236

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Van m'n aggregaat heb ik het al twee keer vervangen en twee keer nieuwe filters. In 14 jaar :laugh:
220 uur gedraaid in die 14 jaar
Doe wel regelmatig oliepeil checken.
Laatst bewerkt: 17 okt 2014 19:53 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 17 okt 2014 19:55 #561239

Oliepeilen doe ik wel regelmatig.
Maar hoef er eigenlijk nooit wat bij te gooien.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 17 okt 2014 20:57 #561247

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Interval voor olie verversen is niet alleen aan gebruik gebonden maar ook aan tijd. Jaarlijks verversen is geen overdreven luxe. Vooral de dopes zijn maar beperkt aktief in tijd.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 17 okt 2014 21:18 #561252

Als je niet zou verversen wat zou je dan uitsparen? En is dat dan het waard om risico's op termijn te krijgen aan je motor. Het kost je toch relatief weinig dus waarom niet de algemene adviezen opvolgen?
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 17 okt 2014 22:27 #561270

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Verse olie geeft de beste bescherming tegen roest. Daarom kun je het best de olie vervangen voor het winterseizoen. Sowieso jaarlijks, en dan gedurende 15 minuten even met de verse olie laten draaien als het vaarseizoen erop zit. Kun je gemakkelijk de toevoerleiding brandstof loskoppelen, laat dan ook de motor draaien op een diesel/smeerolie mengsel met 10 tot 20 % nieuwe smeerolie. Goed voor de brandstofpomp en de verstuivers. Koop geen goedkope smeerolie maar de geclasseerde olie van een grote leverancier, bijv. Shell. SAE aanduidingen zeggen alleen iets over de viscositeitsklasse, maar niets over de kwaliteit. Gedurende de winterperiode bij stilstand van de motor elke maand een slagje tornen met de hand en steeds in een andere stand weer stilzetten. Vanwege de relatief geringe kosten is besparen op smeerolie absoluut uit den boze.
Persoonlijk vervang ik de smeerolie en de filters (2 motoren) in de herfst en dan nog een keer vlak voor de zomervakantie. Ca. 150 draaiuren per jaar. Bij weinig draaiuren en buitenwaterkoeling zou ik zeker de smeerolie 2 keer per jaar vervangen om roest t.g.v. condens op de cilinderwanden en zuigerveren zo gering mogelijk te laten zijn.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 05:49 #561276

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ik vraag mij af of al die boeren dat ook doen met hun tractoren.
Want laten we eerlijk zijn we hebben gewoon agrarische motoren in onze bootjes staan. Vindt het namelijk een tikje overdreven 2x per jaar olie verversen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 07:03 #561279

Petervdw schreef :
Verse olie geeft de beste bescherming tegen roest. Daarom kun je het best de olie vervangen voor het winterseizoen. Sowieso jaarlijks, en dan gedurende 15 minuten even met de verse olie laten draaien als het vaarseizoen erop zit. Kun je gemakkelijk de toevoerleiding brandstof loskoppelen, laat dan ook de motor draaien op een diesel/smeerolie mengsel met 10 tot 20 % nieuwe smeerolie. Goed voor de brandstofpomp en de verstuivers. Koop geen goedkope smeerolie maar de geclasseerde olie van een grote leverancier, bijv. Shell. SAE aanduidingen zeggen alleen iets over de viscositeitsklasse, maar niets over de kwaliteit. Gedurende de winterperiode bij stilstand van de motor elke maand een slagje tornen met de hand en steeds in een andere stand weer stilzetten. Vanwege de relatief geringe kosten is besparen op smeerolie absoluut uit den boze.
Persoonlijk vervang ik de smeerolie en de filters (2 motoren) in de herfst en dan nog een keer vlak voor de zomervakantie. Ca. 150 draaiuren per jaar. Bij weinig draaiuren en buitenwaterkoeling zou ik zeker de smeerolie 2 keer per jaar vervangen om roest t.g.v. condens op de cilinderwanden en zuigerveren zo gering mogelijk te laten zijn.
Vr.groet, peter

Ik zou zeggen: minimaal 4 keer per jaar olie+filters vervangen! Vanwege de relatief geringe kosten is besparen op smeerolie absoluut uit den boze. En daarbij wil je het risico niet lopen dat je motor de geest geeft doordat je hebt bespaard op onderhoudsintervallen of oliekwaliteit.

Toch!?

Mensen kom nou toch eens met een gedegen kwanitatieve analyse: wat zijn die dopes, precies, hoe snel lopen ze terug, hoeveel vocht verwacht je in je olie van een scheepsdiesel bij maandelijks gebruik? En wat voor schade geeft dat?

Met alle respect, maar ik zie topics als dit elk jaar (rond deze tijd) terugkomen met telkens dezelfde koffietafelargumenten... Welke praktijkman kan hier overtuigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 07:40 #561283

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Doe wat je zelf wilt. :unsure: Tractoren vergelijken met scheepsmotoren gaat niet op. Vermogen, en draaiomstandigheden verschillen nog al.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 08:51 #561295

In mijn onderhoudsboekje staat: minstens elk jaar olie/filters/impeller vervangen. 100 euro materiaal, eenmaal per jaar, daar ga je niet aan failliet. Toch ga ik het volgend jaar anders doen. Bijna nieuwe impellers en filters weggooien, dat vind ik wel echt zonde. Voortaan alleen nog elk jaar de olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 09:43 #561306

Zonder enige kennis of analyse komen we nooit verder dan "kan geen kwaad", "beter het zekere voor het onzekere nemen" of "het voelt goed". Lekker dan. Is er in de autobranch meer bekend wellicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 09:51 #561307

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Vinni schreef :
In mei van dit jaar heb ik de olie van de motor laten verversen en het oliefilter.
Zelf heb ik nog in september de V-snaar vervangen. Vertrouwde het niet meer.

Ik schat dat ik dit jaar ca. 30 uur op de motor heb gedaan.
Ik vroeg me af waarom ik dan eigenlijk begin volgend seizoen de olie e.d. zou gaan vervangen? Zoveel heeft de motor nou ook weer niet gelopen.

Hoe ga jij om met (eventueel) jaarlijks motoronderhoud?

Vinni

motor onderhoud kan je het beste aan het einde van het seizoen doen. olie verversen is echt een must ook heeft de motor niet veel gedraai, bij diesels die nauwelijks draaien en warm worden gaat de olie achteruit en zal uiteindelijk de lagerschalen aantasten. dit gebuurt niet na 1 jaar maar als je meerdere jaren zo te werk gaat.

i
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 13:32 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 09:55 #561309

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Evaluationcopy schreef :
In mijn onderhoudsboekje staat: minstens elk jaar olie/filters/impeller vervangen. 100 euro materiaal, eenmaal per jaar, daar ga je niet aan failliet. Toch ga ik het volgend jaar anders doen. Bijna nieuwe impellers en filters weggooien, dat vind ik wel echt zonde. Voortaan alleen nog elk jaar de olie.

olie filter moet vervangen worden, overigens kost een hele set filters en impeller niet de wereld

Laatst bewerkt: 18 okt 2014 13:35 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 10:32 #561316

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Om even terug te komen op de beweringen van Nachtvlinder:

"Zonder enige kennis of analyse":
Ik heb mijn papieren voor Scheepswerktuigkundige C gehaald, 10 jaar gevaren op de grote vaart, en daarna nog 28 jaar les gegeven in o.a. die materie.
De eerste 15 jaar dat ik mijn motoren had, kende ik iemand die eens per jaar mijn smeerolie onderzocht op een lab. Zo bleef ik op de hoogte van de mate van oxidatie (verzuring) van de olie. Deze uitkomsten, alsmede de aard van het bedrijf (relatief weinig draaiuren, korte bedrijfstijden en veel relatief koude starts), gaven aan dat halfjaarlijkse vervanging geen overdreven luxe was. Daarbij geeft verse olie een betere bescherming tegen roest t.g.v. condens in de winter.
Dat één en ander goed uitpakt blijkt wel uit het feit dat ik na 36 jaar gebruik nog steeds een redelijk goede compressie heb en vooral weinig malheur. Nu is de kwaliteit van smeerolie in de loop der tijd wel verbeterd. Net name de oxydatiestabiliteit.
Maar ieder moet maar doen zoals ie zelf goeddunkt.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 10:44 #561318

Petervdw schreef :
Zo bleef ik op de hoogte van de mate van oxidatie (verzuring) van de olie.

dat is interessant!
is er misschien een eenvoudige manier om zelf, bijvoorbeeld met een lakmoespapiertje of moderne variant daarvan de zuurgraad van de olie vast te stellen?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 10:44 #561319

Fer schreef :
Evaluationcopy schreef :
In mijn onderhoudsboekje staat: minstens elk jaar olie/filters/impeller vervangen. 100 euro materiaal, eenmaal per jaar, daar ga je niet aan failliet. Toch ga ik het volgend jaar anders doen. Bijna nieuwe impellers en filters weggooien, dat vind ik wel echt zonde. Voortaan alleen nog elk jaar de olie.

olie filter moet vervangen worden, overigens kost een hele set filters en impeller niet de wereld bij mij en kan je je meisje van het geld dat je uitspaar naar de Mcdonalds :laugh:

Dat is het ook, het zijn de kosten ook niet en je bent toch aan het vervangen. Maar is het ook écht nodig? (Ik snap dat Vetus in het boekje zet: 'elk jaar' want dan verkopen ze weer vele stukjes rubber in impeller vorm van een euro of 20. Voor 100 euro koop ik een A-merk autoband, waar die 20 euro in godsnaam vandaan komt... R&D waarschijnlijk lol)

Mijn meisje is een flexitarische foody, die krijg ik met geen stok bij een MacDonalds naar binnen hoor (mij ook niet trouwens) B)
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 13:37 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 10:57 #561322

@Petervdw: kijk dat is al iets, dankje! De meeste kleine scheepsdiesels zijn al veel eerder aan revisie toe dan hun collega's in landbouwvoertuigen, pompen etc. Komt dit door slecht onderhoud of een ander mechanisme wat te maken heeft met de vele koude starts? Indien dat laatste, is dat olie-vocht verhaal dan wel bepalend of wordt een revisie altijd door iets anders bepaald? Dan vind ik het zonde om veel moeite in 2 jaarlijkse wissels te stoppen.
Als ik naar de tandarts moet voor een slechte kies heeft het ook geen zin de andere tanden extra goed te onderhouden zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 11:00 #561323

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dat je alles moet vervangen staat in elk boekje en ik ben het er mee eens maar niet met de prijzen die ze vragen en ben mede daarom met het verkoop van setje begonnen.

De impeller kan wel 2 jaar mee maar olie filter en brandstoffilter zal ik toch echt elk jaar vervangen.
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 13:29 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 11:07 #561326

brandstoffilter ook jaarlijks?

olie en oliefilter doe ik wel, maar met die 60 liters diesel die door dat brandstoffilter gaat per jaar.... een brandstoffilter in een dieselauto gaat pas na 30.000 km, 1 op 15, dus 2000 liter.....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 11:26 #561327

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
ja als je geen groeffilter hebt ander om de 2 jaar.

tank van me auto is waarschijnlijk schoner dan die van de gemiddeld boot tank.
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 11:27 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 11:38 #561329

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Petervdw schreef :
Nu is de kwaliteit van smeerolie in de loop der tijd wel verbeterd. Net name de oxydatiestabiliteit.
Gelukkig toch nog een zin die het eerdere, buitengewoon strenge, onderhoudsregime een beetje relativeert.
Wat je eerder schreef, dat de SAE-getal alleen duidt op viscositeit en geen kwaliteitsaanduiding is, klopt als een bus. Maar dat je dan tegelijkertijd over het hoofd ziet dat ook op de verpakking van Gamma-olie wel degelijk wordt aangegeven aan welke kwaliteitsspecificaties de olie volgens API en andere instanties voldoet, dat valt me dan van een scheepswerktuigbouwkundige weer tegen.
Ik denk dat er weinig mis is met goedkope smeerolie. Dat spul komt natuurlijk toch bij een of ander grote producent vandaan, net als de huismerkjam van AH.

De essentie van verantwoord motoronderhoud is naar mijn idee: aan het eind van het seizoen olie èn filter vervangen en bij een indirect gekoelde motor om de paar jaar nieuwe koelvloeistof. Impeller check ik niet elk jaar; zolang er voldoend koelwater uit de uitlaat komt ben ik tevreden. Om het andere jaar even kijken is genoeg. De V-snaar controleer ik op spanning. Als ik hem een paar keer heb moeten bijspannen vervang ik hem. Komt er op neer dat ook één keer in de zoveel jaar het geval is.

Dit alles bij ongeveer 100 motoruren per jaar.

--
stegman
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 11:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 11:52 #561330

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Nachtvlinder schreef :
@Petervdw: kijk dat is al iets, dankje! De meeste kleine scheepsdiesels zijn al veel eerder aan revisie toe dan hun collega's in landbouwvoertuigen, pompen etc. Komt dit door slecht onderhoud of een ander mechanisme wat te maken heeft met de vele koude starts?
Na alles wat hier in het verleden over geschreven is, lijkt mij wel duidelijk waar bij zeiljachten en hun motoren de kneep zit.
- inderdaad teveel koude starts en dan vervolgens niet goed warm draaien, waardoor er veel condens in de olie achterblijft.
- te lage belasting. Veel diesels die met de goede schroef 3500 toeren halen draaien 99% van de tijd niet meer dan 1500 - 1800 toeren. Af en toe een kwartier gassen op 2500 toeren (als ie op temperatuur is) is goed voor de motor.
- motor lang stationair later draaien om bijvoorbeeld stroom te draaien is uit den boze. Als er ook nog synthetische olie in zit, vraag je om 'bore-glazing'.
- veel zeilers zijn dusdanig a-technisch of niet geinteresseerd in hun motor dat ze het ding stelselmatig verwaarlozen door bijvoorbeeld 10 jaar met dezelfde olie te blijven rondvaren.
Eigenlijk is de combinatie verbrandingsmotor/zeiljacht een onzalige combinatie. Niemand wil motoren als er ook gezeild kan worden en bovendien is zeilen véél milieuvriendelijker. En deden we het nu nog 365 dagen per jaar; de werkelijkheid is in de meeste gevallen iets tussen de 20 en 80 dagen.
Het minste dat je kan doen is dus elk najaar olie en filter vervangen. Ook al lijkt dat, gezien het aantal gedraaide uren, in vergelijking met een automotor onzin. Vertroetel het ding zoveel als redelijkerwijs mogelijk is. Dan doe je er misschien 30 seizoenen mee. Wat dan neerkomt op misschien een kwart tot de helft van het aantal uren dat de motor zonder revisie had kunnen draaien. Maar ja.

Een inbouwmotor is verhoudingsgewijs een stinkend duur ding.

--
stegman
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 13:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 12:26 #561338

lodewijk stegman schreef :
Vertroetel het ding zoveel als redelijkerwijs mogelijk is. Dan doe je er misschien 30 seizoenen mee.

Tsja, dan kom je toch weer op de 4x per jaar! Vertel me maar waarom dat onzin zou zijn! Ik heb nog steeds geen kwantitatief onderbouwde argumenten gehoord. Gaat het om de hoeveelheid van bepaalde types dopes, vrij of opgelost vocht, zuurgraad of andere properties? Je maakt mij niet wijs dat hier niets te meten valt. Als je stelt dat de API norm weldegijk kwaliteitskenmerken beschrijft, zou het dan niet leerzaam zijn eens zo'n test of andere zinvolle analyse te doen halverwege of einde seizoen? Wat zijn de minimaal gewenste kwaliteitskenmerken tijdens gebruik? Doet Gammel-olie het hier even goed als een A-merk?

Nu roepen we maar wat uiteindelijk...

Qua dieselfilter: als je een schone tank hebt heeft het geen enkele zin je filter te vervangen. Bij mij: 3 kleine pikjes. Als je dieselbacterie hebt dien je te vervangen EN vooral je tank schoon te maken. Van preventief onderhoud is hier dus geen sprake, want "een beetje bacterie" waarbij je filter niet dicht slibt bestaat niet...
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 12:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 12:48 #561345

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ik had laatst een 4-takt buitenboordmotor die zeker 3 jaar stil gestaan had in een onverwarmde schuur
ik had hem hier om hem een beurtje te geven.

ik was zelf de gene die de motor 4 jaar geleden een beurtje had gegeven.

De olie die er uit kwam was grijs, en echt helemaal vergaan, zat vol met vocht en had veel dikte verschil inclusief zwarte brokken. ook was de olie zuur.

ik durf dus te stellen dat condens en stilstand funest zijn voor je olie.

De olie die je gebruikt maakt hier in echt niet uit.
De gebruikte olie in deze buitenboordmotor was Kroon Classic Multigrade 15W-40.
Nu heb ik er gewoon Action/Techno Mineraal 15W-40 in gegooid.

Net als ik al weer een tijdje in mijn eigen motoren gebruik, ik merk geen enkel verschil tussen de Kroon en de Techno oliën.

Ik zou iedereen toch adviseren om zeker om het jaar je olie voor de winter te verversen en elk jaar je filters.

Maar met de olieprijzen van de Action en de filter prijzen van Fer zou ik het elk jaar gewoon preventief doen.

en voor de prijs hoef je ook het dieselfilter echt niet te laten, want voorkomen is beter als genezen. als die vervelende bacterie er in zit ben je verder van huis.
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 12:50 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl