Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 19:26 #561448

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
zuurgraad meet ik met een lakmoes papiertje.
ik gooi een beetje olie in een petrischaaltje en laat het er weer uitlopen.

dan haal ik de lange zijde van een lakmoespapiertje er door heen (max tot de helft van de smalle zijde zodat je nog de lakmoes ziet) en wachten we even.

op de overgang tussen de olie en het schone velletje is goed de verkleuring te zien

door hem langs de schaalverdeling achterop het doosje met lakmoespapiertjes te houden zie je hoe de PH is. het moet boven de 6 zijn bij nieuwe olie. onder de 5 is fout.

het vreemde is alleen dat verse motorolie niks doet op de lakmoes papiertjes, dus als het uberhaubt uit slaat dan zit er water in de olie. zit dit rond de 6 dan zou ik me niet te veel zorgen maken, en de motor een tijdje op temperatuur laten draaien (even goed gedurende een uurtje op de staart trappen) zit het lager dan 5 dan moet de olie vervangen worden.
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 19:29 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 20:15 #561472

Kijk, nou komen we ergens...

Een van de dopes is een "detergent", een basische verbinding die zuren neutralseert voordat deze schadelijk worden. Overigens kunnen zuren en basen alleen aktief zijn in een waterig milieu, hierdoor kun je ook geen pH meting doen in afwezigheid van water en werkt de lakmoesproef niet bij nieuwe olie.

Qua smerend vermogen: dit zal afnemen door vervuiling, verdunning (water, brandstof), oxidatie en kraken van de bestanddelen. Voor dat eerste hebben (bijna al onze) motoren een filter, kraken kan ik me niet voorstellen bij onze licht belastte, ouderwetse motoren zonder turbo's. Lokale drukken zijn laag en olietemperatuur idem. Wie kan er iets zeggen over oxidatie?

Overige dopes dienen o.a. om sludge en foaming tegen te gaan (beide vereisen een 2-fase mengsel) dus voor ons van belang is dat al dat water/condens gebonden wordt en geen vrije fase vormt. Dit lijkt mij de belangerijksre kwaliteit voor ons. Hoe weten we hoeveel "reserve" capaciteit er nog is halverwege, aan het eind van het seizoen of aan het eind van het tweede seizoen?

Andere dopes hebben de functie als corrosion inhibitor, hangt ook weer samen met de detergents...
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 20:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 20:35 #561477

Eigenlijk zou er dus een speciale motorolie moeten zijn voor marine-toepassingen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 20:55 #561479

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
jep, of een dope die je toe kan voegen.

ik zelf gooi het liever op gewoon op tijd de olie te verwisselen, want olie met die dopes er in of die dope los in een flesje is duurder als een kannetje olie van de Action, en als je hem verwisselt voor de dopes uitgewerkt zijn zit je altijd goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 21:14 #561486

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Dope man! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 23:15 #561497

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
lodewijk stegman schreef :
escapade schreef :
Tegenwoordig is de olie zo goed dat ik het onzin vind geregeld olie te verversen. Mijn Toyota krijgt na iedere 100.000 km een oliewissel en de scheepsdiesel na drie jaar. Je hoort nooit dat een motor door oude olie in de soep loopt wel als er te weinig olie in het blok zit. Dus ik vind peilen belangrijker dan verversen.
Ik zeg niks meer..

--
stegman

Heel goed...gewoon niks zeggen. Mijn tip: in oude torren gooi je de goedkoopste minerale olie en in in moderne motoren synthetische olie. Oude torren af en toe verversen, moderne motoren hebben aan en paar wissels in hun leven genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 19 okt 2014 00:30 #561500

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 638
www.motorcheckupshop.com/

Werkt naar behoren volgens insiders uit de automotive. Geeft een analyse die wel eens tot vervolg onderzoek leidt.
Mijn onderschrift is vanwege social distancing afwezig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 19 okt 2014 07:48 #561516

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Wat een discussie voor een paar liter olie per jaar. Anyway: Hebben jullie deze documenten al?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 19 okt 2014 09:17 #561538

Nogmaals, het gaat niet om die paar liter olie die verwerkt zal moeten worden, de 15 min. werk of die paar tientjes, het gaat om een beeld te krijgen waarom dit 0.5, 1 of 2x per jaar zou moeten.

Interessante stukken dus, zal er eens doorheen lezen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 19 okt 2014 09:33 #561545

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
escapade schreef :
Heel goed...gewoon niks zeggen. Mijn tip: in oude torren gooi je de goedkoopste minerale olie en in in moderne motoren synthetische olie. Oude torren af en toe verversen, moderne motoren hebben aan en paar wissels in hun leven genoeg.
Define 'moderne motoren'?
Meeste nieuwe scheepmotoren in onze maten (tot zeg 40pk) zijn decenia oude gietijzeren ontwerpen die een hoop evolutie van automotoren gemist hebben, ook al is ie splinternieuw. Dus ook dan toch maar vaker vervangen, al dan niet met goedkoop spul?
Laatst bewerkt: 19 okt 2014 09:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 19 okt 2014 09:39 #561550

pieter2 schreef :
Wat een discussie voor een paar liter olie per jaar. Anyway: Hebben jullie deze documenten al?

dank pieter2, prima doc's!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 21 okt 2014 18:08 #562175

vandaag de testjes uit de documenten van pieter2 eens gedaan.
geen water, geen koelvloeistof, geen diesel in de olie. Da's mooi.

De olievlek op een filterpapier laat zien dat er toch wel al veel roet in de olie zit en dat er niet veel meer bij kan (de zwarte cirkel in het midden is roet, de iets lichtere buitenste cirkel is olie met minder/geen roet.
Olie is van juni 2013, dus bijna 1,5 jaar oud. Motor is van 2002 en heeft ca 2000 uur erop zitten.

Toch maar verversen voor de winter...

Bijlage WP_20141021_009.jpg niet gevonden

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 21 okt 2014 22:27 #562273

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Baasklusje schreef :
De olievlek op een filterpapier laat zien dat er toch wel al veel roet in de olie zit en dat er niet veel meer bij kan (de zwarte cirkel in het midden is roet, de iets lichtere buitenste cirkel is olie met minder/geen roet.
Olie is van juni 2013, dus bijna 1,5 jaar oud. Motor is van 2002 en heeft ca 2000 uur erop zitten.

Toch maar verversen voor de winter...
Je maakt, globaal uitgerekend, dus ongeveer 170 motoruren per jaar. Als je boot een auto was en gedurende die 170 uur gemiddeld 70 km/u reed, dan kom je op 12.000 km. Dat was nog niet zo lang geleden een heel normaal kilometrage voor een oliewissel.
Al met al lijkt 1x per jaar vervangen en dan inderdaad in het najaar geen gek idee.
Dat was ook wat meerdere mensen hier al eerder beweerden.

Welke olie ga je gebruiken?

--
stegman
Laatst bewerkt: 21 okt 2014 22:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 21 okt 2014 23:22 #562278

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Auto's met boten vergelijking word wel vaker gebruik op het forum maar is apen met peren vergelijken.


Zeg het nog maar een keer , olie hoor je elkaar te vervangen en bij voorkeur aan het einde van het seizoen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 06:03 #562291

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Motorolie verversen is mij duidelijk. Ik doe het ook altijd 1x per jaar. Maar hoe zit het met de olie in de keerkoppeling. deze ziet er eigenlijk altijd schoon uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 06:07 #562292

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Fer schreef :
Auto's met boten vergelijking word wel vaker gebruik op het forum maar is apen met peren vergelijken.
Ja, dat weten we, Fer.
Ik trek de vergelijking slechts omdat veel booteigenaren het nogal overdreven lijken te vinden om motorolie in de motor van een jacht om de 100 - 200 uur (c.q. 1x per seizoen) te vervangen. Als je het omrekent naar autokilometers blijkt vaak dat dit overdrijven best meevalt. Tel je daar nog eens bij op dat een jachtmotor in het winterseizoen meestal een maand of vijf niet draait, waarbij die toch al tamelijk vuile olie een nadelige invloed heeft op het gestel van de motor, dan blijkt eens te meer dat enz., enz, enz.
Zeg het nog maar een keer , olie hoor je elk jaar te vervangen en bij voorkeur aan het einde van het seizoen.
Dat is bij deze dan ongeveer tien keer in dit draadje gezegd. Bedankt hoor!

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 06:10 #562293

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
CMO schreef :
Motorolie verversen is mij duidelijk. Ik doe het ook altijd 1x per jaar. Maar hoe zit het met de olie in de keerkoppeling. deze ziet er eigenlijk altijd schoon uit!
Als er een instructieboekje is: volgens instructieboekje. Zo niet: af en toe peil controleren en om de paar jaar vervangen. Een paar is twee, maar drie lijkt me ook geen probleem.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 06:17 #562295

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
CMO schreef :
Motorolie verversen is mij duidelijk. Ik doe het ook altijd 1x per jaar. Maar hoe zit het met de olie in de keerkoppeling. deze ziet er eigenlijk altijd schoon uit!

Keerkoppeling olie kan je om te 2 jaar vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 06:31 #562300

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
Tony2920 schreef :
De boodschap is duidelijk, tenminste voor mij.
Wel heb ik nog een vraag.
Waar kan ik mijn motorolie eens laten testen,
en hoeveel ben ik dan ongeveer kwijt.
En in welke vorm krijg ik dan de resultaten, is dat gedetailleerd met uitleg, of alleen maar een tabel met cijfers.

Ik heb dit seizoen een redelijke tijd gevaren op motor, en zou wel eens willen zien wat de kwaliteit is van deze olie, met name om te zien hoever deze is achteruit gegaan.
Motor is een M2O2 van Vetus licht recent motortje.


olie testen moet je alleen doen als je aan je motor twijfelt
uit de test komt onder andere ook te voorschijn welke slijpsels van metalen er in de olie zitten
je krijgt een tabel met cijfers en uitleg hiervan
en daar kan je niet veel mee, b.v. chroom is veels te hoog, en wat nu?
die test is zo duur, daar kan je een paar jaar olie voor verversen
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 06:42 #562302

lodewijk stegman schreef :
dan kom je op 12.000 km. Dat was nog niet zo lang geleden een heel normaal kilometrage voor een oliewissel.
Al met al lijkt 1x per jaar vervangen en dan inderdaad in het najaar geen gek idee.
Dat was ook wat meerdere mensen hier al eerder beweerden.

Welke olie ga je gebruiken?

tsja, auto's uit de tijd dat deze motor ontworpen is hadden om de 5000 km en oliewissel.....

ik doe altijd lekker dure olie van Volvo Penta erin!
Heb er ook VP koelvloeistof in, 10 eur/liter, 6 liter.

Duur is altijd beter :woohoo:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 22 okt 2014 06:43 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 07:14 #562312

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3073
he Thomas,

Ik gebruik in mij auto's olie van de action. Dat gaat al heel lang goed.

maar ja, moet je wel eerst de action in..... ;)


Gr Rob
Clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 07:53 #562324

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Baasklusje schreef :
tsja, auto's uit de tijd dat deze motor ontworpen is hadden om de 5000 km en oliewissel.....
Nou je 't zegt; bij mijn eerste auto, een Renault 4 uit 1977 was 5000 km inderdaad ook de norm, geloof ik.. Maar ja; die viertjes gingen sowieso maar ongeveer 6 jaar mee. Dan waren ze rijp voor de sloop..
ik doe altijd lekker dure olie van Volvo Penta erin!
Heb er ook VP koelvloeistof in, 10 eur/liter, 6 liter.

Duur is altijd beter :woohoo:
Ik had geen ander antwoord verwacht..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 08:10 #562332

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
antwoord wat ik had gehoopt :laugh:

klusbaas weet in iedergeval zeker dat de juiste spul in de motor gaat en is maar ene paar tientje meer kwijt.


zeilers en geld uitgeven aan een motor is geen goede combi
vaak.

vraag me af waarom garage geen Action olie gebruiken of wij, we gebruiken tonen olie per jaar?
Laatst bewerkt: 22 okt 2014 08:33 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 08:22 #562338

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
De garage gebruikt geen action olie omdat ze gewoon direct een vat kopen bij een blender als ze veel gebruiken. of meebestellen met de onderdelen bij Slager, Rijsbergen of een andere leverancier. Dan krijgen ze in geval van rijsbergen gewoon mpm olie wat ook gewoon een blend zo als techno olie ook is. Wat maakt die paar euro uit. De klant betaald het toch wel.

De action heeft ook nooit genoeg op voorraad als de garagist daar ook in gaat kopen.

Voor mij blijft de certificering van de olie doorslaggevend. Het merkje kan me gestolen worden.
Laatst bewerkt: 22 okt 2014 08:25 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 22 okt 2014 08:29 #562344

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Mephisto schreef :
De garage gebruikt geen action olie omdat ze gewoon direct een vat kopen bij een blender als ze veel gebruiken. of meebestellen met de onderdelen bij Slager, Rijsbergen of een andere leverancier. Dan krijgen ze in geval van rijsbergen gewoon mpm olie wat ook gewoon een blend zo als techno olie ook is. Wat maakt die paar euro uit. De klant betaald het toch wel.
Exact. Waar de garages vooral goed in zijn is doodnormale motorolie doorverkopen voor een prijs die doet vermoeden dat er goud is gebruikt bij de productie..
Voor mij blijft de certificering van de olie doorslaggevend. Het merkje kan me gestolen worden.
Wat je zegt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl