Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 12:59 #561348

olie is gewoon olie, van de Action, of 5 keer zo duur van een echt merk, dus flikker het goedkoopste er maar weer in.

en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil

www.pqiamerica.com/apiserviceclass.htm

www.upmpg.com/motor_oil_rate_gas.htm

vooral dit allemaal niet lezen!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 13:10 #561352

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Ik kom in een bedrijf waar ik af en toe werk olie ververs intervals tegen
van 10000 uur.
Het betreft motoren die heel vaak koud gestart worden en draaien met zeer afwisselende belasting.
Olie wordt wel elke 2000 draaiuren geanaliseerd, maar meestal goedgekeurd
voor verder gebruik.
De olie wordt ook niet behandeld met centrifuges of sndere middelen.
Smeerolie filters worden vervangen wanneer indicatie van verschildruk voor en na het filter daar aanleiding toe geeft.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 13:25 #561355

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Baasklusje schreef :
olie is gewoon olie, van de Action, of 5 keer zo duur van een echt merk, dus flikker het goedkoopste er maar weer in.

en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil

www.pqiamerica.com/apiserviceclass.htm

www.upmpg.com/motor_oil_rate_gas.htm

vooral dit allemaal niet lezen!
Wat is er met je aan de hand, klusbaas? Het lijkt wel een soort kruistocht tegen prijsbewustheid.

Wat betreft oliekwaliteit: kijk in het instructieboekje van je motor. Daar worden negen van de tien keer de specificaties genoemd waaraan de olie moet voldoen. In mijn geval zijn dat bijvoorbeeld de API specificaties CD, CE of CF-4. Kijk vervolgens op de verpakking van cheapo motorolie. Wordt daar één van de genoemde specificaties genoemd, dan zit je goed.
En wat dacht je: die goedkope olie voldoet altijd aan één van die specificaties (CD en CE zijn voldoende voor laagbelaste motoren, zoals scheepsmotoren).

Dus wat wil je nog meer?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 13:36 #561359

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Nachtvlinder schreef :
lodewijk stegman schreef :
Vertroetel het ding zoveel als redelijkerwijs mogelijk is. Dan doe je er misschien 30 seizoenen mee.

Tsja, dan kom je toch weer op de 4x per jaar! Vertel me maar waarom dat onzin zou zijn!
Omdat die olie wel een beetje de tijd moet krijgen om te verzuren en te vervuilen, natuurlijk.
Waar je die 4x per seizoen vandaan haalt is me trouwens een raadsel. Zelfs Peter sprak slechts over twee keer, als ik me niet vergis.
Bij dat vertroetelen werd ook nog het woord "redelijkerwijs" gebruikt. Waar het om gaat is dat de motor aandacht krijgt. Zoals ik al aangaf ontbreekt die aandacht bij zeilers nogal eens.

Ik heb nog steeds geen kwantitatief onderbouwde argumenten gehoord. Gaat het om de hoeveelheid van bepaalde types dopes, vrij of opgelost vocht, zuurgraad of andere properties? Je maakt mij niet wijs dat hier niets te meten valt. Als je stelt dat de API norm weldegijk kwaliteitskenmerken beschrijft, zou het dan niet leerzaam zijn eens zo'n test of andere zinvolle analyse te doen halverwege of einde seizoen? Wat zijn de minimaal gewenste kwaliteitskenmerken tijdens gebruik? Doet Gammel-olie het hier even goed als een A-merk?
Je kunt er natuurlijk over gaan lopen hyperen, maar ik vertrouw gewoon op die API-specificaties als die op de verpakking worden genoemd. Zie ook mijn vorige pots.
Testen en analyseren laat ik graag anderen over. We hebben het over olie die honderd uur wordt gebruikt. Vijf maanden stilstand met vervuilde/verzuurde/water bevattende olie zijn schadelijker dan het eventuele kwaliteitsverschil tussen olie x en olie y. Bij dit type laagbelaste motoren is een olie eerder te goed dan te slecht. Zie de opmerkingen over synthetische en minerale olie's.
Nu roepen we maar wat uiteindelijk...
Dat dacht ik niet. Mij zijn de feiten rondom motorolie duidelijk genoeg.

--
stegman
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 13:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 13:49 #561362

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ik kwam een heel duidelijk stukje tegen op een ander forum hierover en dat wil ik graag even citeren
bron: www.motor-forum.nl/forum/view_message/22426550
Speciaal olie info voor de motorrijders met oliebadkoppeling.(de meeste)

Smeerolie in de handel is de kip met de gouden eieren, dat wil zeggen dat er aan olie veel verdiend wordt, ergo de marge is hoog.
Tegenwoordig probeert elke voertuigfabrikant zijn zg eigen speciale olie met dus een eigen prijs voor te schrijven om de markt naar zich toe te trekken,heb ik er helemaal geen probleem mee zij het niet dat de reklame wereld/marketing zich bedient van onjuiste of misleidende benamingen voor de door hun aangeboden olien.
Ik bedoel dan de olie die half synthetisch, semi synthetisch of synthetic blend wordt genoemd allemaal toch normale minerale olien zijn, de benaming is suggestief misleidend en onwaar ,de consument wordt bewust op het verkeerde been gezet.
Dat lijkt mij iets te zijn waar besturen en webmasters nadrukkelijk meer aandacht moeten besteden als zij tenminste de kennis hebben en niet de belangen van (hun) sponsors voorop stellen.
Globaal bestaan er twee soorten smeerolie, eentje verkregen middels raffinage,de zg minerale olie en de ander middels onder meer het kraakprocedee, genaamd synthetisch en wordt uit aardolie die niet normaal verwerkt kan worden en ook uit plantaardige olien gemaakt.
Aan de synthetische olie wil ik nu voorbijgaan met de opmerking dat alleen voertuigen , of het nu een automotor is of een motorfiets motor is (ik ken er geen) ze alleen gebruikt kunnen worden in motoren die daarvoor speciaal ontwikkeld zijn, deze motoren hebben onder meer een andere oliepomp omdat de gewone oliepompen niet voldoende druk opleveren om veilig en zonder schade de erg dunne olie op druk te kunnen krijgen, toegepaste materialen voor de construktie van de machine zijn daar ook aangepast.
De motoren die daarvoor geschikt zijn gebruiken wat meer olie als normaal en er wordt aangeraden bij gebruik van deze olie altijd extra olie bij je te hebben.

De minerale olien worden herkend aan de aanduiding voor de dikte die begint met 10Wxx 15Wxx of 20 Wxx.
Alle japanse motor fietsfabrikanten nu hebben omdat de nieuwere minerale olien zo zwaar gedoopt werden en dit problemen gaf met koppeling,versnellingsbak en starteraandrijving een eigen specificatie in het leven geroepen speciaal dus voor de motorfiets, dus nooit olie met 0Wxx of 5Wxx wat synthetische zijn.
Deze specificatie is te herkennen aan de EXTRA aanduiding JASO-MA of MB, MA voor alle motorfietsen ,en dat zijn de meesten, die een natte platenkoppeling hebben.
MB is voor o.m. BMW,Guzzi, Ural met dus een droge koppeling.
Alle multigrade olien die tegenwoordig verkocht worden hebben voor de aanduiding zoals 10W40 etc twee letters staan wat kan zijn SE of SF en SG deze laatste alleen als er JASO bijstaat.
Deze olie kan zonder problemen in motorfietsen worden gebruikt omdat hier nog niet de voor de motor schadelijke toevoegingen in zitten.
Staat er SG voor dan moet er voor de motorfiets in elk geval de aanduiding JASO MA bij staan, zo niet dan maar laten staan.
De Jamaha huismerk olie is een SG met JASO MA.
De handel wil je altijd lekker dure olie verkopen maar er zijn uitzonderingen, de olie die in veel supermarkten verkocht wordt is toevallig de juiste olie voor de motorfietsen met de aanduiding SE of SF en dat voor maar ongeveer 7€ voor 5 liter.
En zolang er dus een van de twee setjes letters op die olie staat voor de xxWxx dan heb je de juiste olie.

Dan half synthetische olie of semi synthetische olie en synthetic blend olie zijn fancy benamingen om de olie wat aantrekkelijker te maken voor de handel, natuurlijk tegen een hogere prijs, maar er zit geen druppel synthetische olie in die olie en wees daar maar blij om.
Het is gewoon een 100% nep benaming!
Volgens nederlands recht mag er in een reklame leugens staan als het maar voor iedereen duidelijk is dat het een leugen is!
Daar schort het nu aan bij de oliereklame, veel mensen weten niet dat het een leugen is !!!
O ja, in de handleidingen van je motorfiets mbt olie kom je die reklamekreten niet tegen ,daar staat alleen maar een SE of SF olie en het mooie is dat je die voornamelijk bij zaken als Action, Aldi of Liddl tegenkomt of natuurlijk in een naamloos vat in een motorshop!
Let maar eens op in een werkplaats, olievaten waar niets opstaat ! of een onbekende naam van een blender/leverancier.
Tros RADAR of de consumentenbond zou hieraan eens aandacht moeten besteden!

Dan toch nog even dit, alle smeerolie van welke oliemaatschappij dan ook wordt volgens dezelfde specificaties gemaakt, staat er op de bus geen naam van een oliemaatschappij dan is dat wat men noemt van een blender.
Deze betrekt de basisolie van een oliemaatschappij en voegt er ,ook weer volgens specificatie dopes aan toe om de verschillende soorten olie te maken.
Bij voorbeeld Metropa in Rotterdam haalt zijn basisolie bij Shell en de dopes van Castrol, misschien omdat ze daar wat goedkoper zijn.
Dus een blender mengt de basisolie met dopes, beide van de oliemaatschappijen en stopt ze in blikken kannen en vaten.
Die blenders zetten alles wat jij wilt op een blikje als je maar voldoende tegelijk besteld zoals de supermarkten dat algemeen doen.
De supermarkten verdienen ongeveer een euro aan vijf liter olie en de werkplaatsen gewoonlijk vijf euro of meer aan een liter.
Daarom, als je het zelf kunt natuurlijk zelf je olie (en filter) verversen, dat scheelt toch op zijn minst een paar tanken brandstof.
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 13:49 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 14:17 #561365

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Jutter schreef :
Doe wat je zelf wilt. :unsure: Tractoren vergelijken met scheepsmotoren gaat niet op. Vermogen, en draaiomstandigheden verschillen nog al.

Dat dacht je maar. Hoeveel boten varen er rond met Perkins motoren denk je ? Deze motoren hebben 1 voordeel, je hoeft niet naar de dure VP shop maar je kunt alle onderdelen wereldwijd met een tractor zaak halen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 14:24 #561367

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Mephisto schreef :
ik kwam een heel duidelijk stukje tegen op een ander forum hierover en dat wil ik graag even citeren
bron: www.motor-forum.nl/forum/view_message/22426550
Speciaal olie info voor de motorrijders met oliebadkoppeling.(de meeste)

Smeerolie in de handel is de kip met de gouden eieren, dat wil zeggen dat er aan olie veel verdiend wordt, ergo de marge is hoog.
Tegenwoordig probeert elke voertuigfabrikant zijn zg eigen speciale olie met dus een eigen prijs voor te schrijven om de markt naar zich toe te trekken,heb ik er helemaal geen probleem mee zij het niet dat de reklame wereld/marketing zich bedient van onjuiste of misleidende benamingen voor de door hun aangeboden olien.
Ik bedoel dan de olie die half synthetisch, semi synthetisch of synthetic blend wordt genoemd allemaal toch normale minerale olien zijn, de benaming is suggestief misleidend en onwaar ,de consument wordt bewust op het verkeerde been gezet.
Dat lijkt mij iets te zijn waar besturen en webmasters nadrukkelijk meer aandacht moeten besteden als zij tenminste de kennis hebben en niet de belangen van (hun) sponsors voorop stellen.
Globaal bestaan er twee soorten smeerolie, eentje verkregen middels raffinage,de zg minerale olie en de ander middels onder meer het kraakprocedee, genaamd synthetisch en wordt uit aardolie die niet normaal verwerkt kan worden en ook uit plantaardige olien gemaakt.
Aan de synthetische olie wil ik nu voorbijgaan met de opmerking dat alleen voertuigen , of het nu een automotor is of een motorfiets motor is (ik ken er geen) ze alleen gebruikt kunnen worden in motoren die daarvoor speciaal ontwikkeld zijn, deze motoren hebben onder meer een andere oliepomp omdat de gewone oliepompen niet voldoende druk opleveren om veilig en zonder schade de erg dunne olie op druk te kunnen krijgen, toegepaste materialen voor de construktie van de machine zijn daar ook aangepast.
De motoren die daarvoor geschikt zijn gebruiken wat meer olie als normaal en er wordt aangeraden bij gebruik van deze olie altijd extra olie bij je te hebben.

De minerale olien worden herkend aan de aanduiding voor de dikte die begint met 10Wxx 15Wxx of 20 Wxx.
Alle japanse motor fietsfabrikanten nu hebben omdat de nieuwere minerale olien zo zwaar gedoopt werden en dit problemen gaf met koppeling,versnellingsbak en starteraandrijving een eigen specificatie in het leven geroepen speciaal dus voor de motorfiets, dus nooit olie met 0Wxx of 5Wxx wat synthetische zijn.
Deze specificatie is te herkennen aan de EXTRA aanduiding JASO-MA of MB, MA voor alle motorfietsen ,en dat zijn de meesten, die een natte platenkoppeling hebben.
MB is voor o.m. BMW,Guzzi, Ural met dus een droge koppeling.
Alle multigrade olien die tegenwoordig verkocht worden hebben voor de aanduiding zoals 10W40 etc twee letters staan wat kan zijn SE of SF en SG deze laatste alleen als er JASO bijstaat.
Deze olie kan zonder problemen in motorfietsen worden gebruikt omdat hier nog niet de voor de motor schadelijke toevoegingen in zitten.
Staat er SG voor dan moet er voor de motorfiets in elk geval de aanduiding JASO MA bij staan, zo niet dan maar laten staan.
De Jamaha huismerk olie is een SG met JASO MA.
De handel wil je altijd lekker dure olie verkopen maar er zijn uitzonderingen, de olie die in veel supermarkten verkocht wordt is toevallig de juiste olie voor de motorfietsen met de aanduiding SE of SF en dat voor maar ongeveer 7€ voor 5 liter.
En zolang er dus een van de twee setjes letters op die olie staat voor de xxWxx dan heb je de juiste olie.

Dan half synthetische olie of semi synthetische olie en synthetic blend olie zijn fancy benamingen om de olie wat aantrekkelijker te maken voor de handel, natuurlijk tegen een hogere prijs, maar er zit geen druppel synthetische olie in die olie en wees daar maar blij om.
Het is gewoon een 100% nep benaming!
Volgens nederlands recht mag er in een reklame leugens staan als het maar voor iedereen duidelijk is dat het een leugen is!
Daar schort het nu aan bij de oliereklame, veel mensen weten niet dat het een leugen is !!!
O ja, in de handleidingen van je motorfiets mbt olie kom je die reklamekreten niet tegen ,daar staat alleen maar een SE of SF olie en het mooie is dat je die voornamelijk bij zaken als Action, Aldi of Liddl tegenkomt of natuurlijk in een naamloos vat in een motorshop!
Let maar eens op in een werkplaats, olievaten waar niets opstaat ! of een onbekende naam van een blender/leverancier.
Tros RADAR of de consumentenbond zou hieraan eens aandacht moeten besteden!

Dan toch nog even dit, alle smeerolie van welke oliemaatschappij dan ook wordt volgens dezelfde specificaties gemaakt, staat er op de bus geen naam van een oliemaatschappij dan is dat wat men noemt van een blender.
Deze betrekt de basisolie van een oliemaatschappij en voegt er ,ook weer volgens specificatie dopes aan toe om de verschillende soorten olie te maken.
Bij voorbeeld Metropa in Rotterdam haalt zijn basisolie bij Shell en de dopes van Castrol, misschien omdat ze daar wat goedkoper zijn.
Dus een blender mengt de basisolie met dopes, beide van de oliemaatschappijen en stopt ze in blikken kannen en vaten.
Die blenders zetten alles wat jij wilt op een blikje als je maar voldoende tegelijk besteld zoals de supermarkten dat algemeen doen.
De supermarkten verdienen ongeveer een euro aan vijf liter olie en de werkplaatsen gewoonlijk vijf euro of meer aan een liter.
Daarom, als je het zelf kunt natuurlijk zelf je olie (en filter) verversen, dat scheelt toch op zijn minst een paar tanken brandstof.

Degene die dit in een ander forum heeft ingebracht heeft deels gelijk maar dat minerale en synthetische olie hetzelfde zijn denk ik dat dit iets te ver gaat. Beide komen voort uit ruwe aardolie maar dat ik ook het enigste. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 15:07 #561376

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Ik ververs de olie van mijn motor elke maand, of hij nu gedraaid heeft of niet, maakt geen verschil. Geen goedkope olie natuurlijk, enkel de duurse A-merk olie komt in aanmerking. Om echt zeker te zijn dat ik goed bezig ben gooi ik er bij elke verversing wat goud in poedervorm bij, het is duur dus kan het echt niet slecht zijn. Voor je het weet heb je een motor die zomaar de geest geeft voor hij 500 jaar oud is.
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 15:08 door Vipe6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 15:24 #561378

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
De boodschap is duidelijk, tenminste voor mij.
Wel heb ik nog een vraag.
Waar kan ik mijn motorolie eens laten testen,
en hoeveel ben ik dan ongeveer kwijt.
En in welke vorm krijg ik dan de resultaten, is dat gedetailleerd met uitleg, of alleen maar een tabel met cijfers.

Ik heb dit seizoen een redelijke tijd gevaren op motor, en zou wel eens willen zien wat de kwaliteit is van deze olie, met name om te zien hoever deze is achteruit gegaan.
Motor is een M2O2 van Vetus licht recent motortje.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 15:57 #561388

Smeerolie analyse

Site stelt dat vervangingsintervallen langer kunnen worden door alléén te vervangen wanneer nodig. Ik vermoed alleen dat één test duurder is dan 5 liter beun-olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 16:08 #561391

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
persoonlijk vind ik 2 x per jaar, met een goedkopere olie, maar wel vlgs de specs., wel een idee...dan ruim je ook per 6 maanden de sludge, de slijtage partikieltjes op.Bedenk dat zeilboot motoren niet slijten door gebruik, slechts door stilstand. Zo gooi ik ook per liter diesel 1% tweetakt olie mee...lekker vettig houden daar binnen, grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 16:08 #561393

hier nog een tester (geen ervaring mee ook geen aandelen)

www.marcheck.nl/home/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 16:59 #561406

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Beetje panisch geleuter over twee tientjes kosten per jaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 17:24 #561413

Als TS.....

Het gaat mij niet om panisch geleuter of een paar tientjes.....nou....jaarlijks een paar tientjes voor motoronderhoud, reddingsvesten, vlotten, epirb-batterijen etc....loopt aardig op hoor!

Gaat, mij meer om nut en noodzaak.....als het niet nodig is dan ga ik het ook niet doen!
Zo simpel is dat.....heb wel wat anders te doen met de komende winterklussen :ohmy:

Ik geloof ook niet in een uitsluitend wetenschappelijke of praktijk benadering. Meer inde mix.
Daaruit destilleer ik met gezond boerenverstand mijn eigen mening.
En dat anderen een andere mening hebben... Dat kan!........het is gelukkig (nog) een vrij land.

Alle reacties zo overziend.....en ik bedank jullie voor ALLE reacties.......
Ga ik de olie en filters 1X per jaar vervangen en wel aan het einde van het zeilseizoen.
Dank jullie voor deze zinvolle discussie.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 17:36 #561414

Jedre schreef :
Beetje panisch geleuter over twee tientjes kosten per jaar...

Dáár gaat het dus niet om, het gaat erom hoe zo effectief en zinvol mogelijk onderhoud te doen. Er kunnen ook wel mensen gaan roepen dat het slim is je staand want elke 5 jaar te vervangen. Of de rubbers in je lenspomp elk jaar - want het zou zomaar kunnen scheuren als je de pomp nodig hebt.

Omdat we met z'n allen zo weinig ervaring hebben met een complex apparaat als een diesel zijn we een beetje bang krijg ik het idee. Slijtage is ook best wel eng natuurlijk: je ziet er niets van totdat je motor er opeens mee stopt!

Ja en natuurlijk is 2x per jaar beter dan 1x per jaar. Maar wat win je ermee, hoeveel langer gaat je motor gemiddeld mee, hoeveel kleiner is de kans op acute gebreken etc. Zolang niemand hier iets kan over zeggen kan ik ook roepen: 3x per jaar!

Of is dat dan over-the-top? Waarom is dat dan over-de-top? Omdat het minder praktisch is? Is maar 15 minuten werk toch? En die paar tientjes?

Ik ben me graag bewust van de dingen die ik doe en laten mag. Dit steekt me dus al een tijd. Ook op het motorbootforum deze discussie elk jaar - tevergeefs...
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 17:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 17:42 #561416

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Waarom zou je een risico lopen?
Een in elkaar gedraaide motor kost veel meer als een paar filters en olie.
gemiddeld € 5000 tot zo ver als je maar kan gaan €xxxxxxxx

Motoren in de plezier vaart blijven vrij kort in bedrijf, worden meestal niet op bedrijf temperatuur gevaren ( direct gekoeld.
Veel oxidatie in de olie)
Ververs de motorolie bij 4-takt motor.
Ook als er weinig mee gevaren word.
Dan trekt er vocht in de motorolie, lijkt mij toch niet de juiste manier.
De zeil sport kost al een aardige duit en dan hier op besparen lijkt mij verkeerd.
Ik vervang in ieder geval de filter en motor olie vlak voor het schip de winter stalling in gaat.
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 17:43 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 17:53 #561417

Juist ja (de argumenten zijn al vaak genoemd en trekt ook niemand in twijfel), waarom dan niet 3x per jaar of nog vaker? Kan vast geen kwaad toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 18:27 #561428

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Nachtvlinder schreef :
Jedre schreef :
Beetje panisch geleuter over twee tientjes kosten per jaar...

Dáár gaat het dus niet om, het gaat erom hoe zo effectief en zinvol mogelijk onderhoud te doen. Er kunnen ook wel mensen gaan roepen dat het slim is je staand want elke 5 jaar te vervangen. Of de rubbers in je lenspomp elk jaar - want het zou zomaar kunnen scheuren als je de pomp nodig hebt.

Omdat we met z'n allen zo weinig ervaring hebben met een complex apparaat als een diesel zijn we een beetje bang krijg ik het idee. Slijtage is ook best wel eng natuurlijk: je ziet er niets van totdat je motor er opeens mee stopt!

Ja en natuurlijk is 2x per jaar beter dan 1x per jaar. Maar wat win je ermee, hoeveel langer gaat je motor gemiddeld mee, hoeveel kleiner is de kans op acute gebreken etc. Zolang niemand hier iets kan over zeggen kan ik ook roepen: 3x per jaar!

Of is dat dan over-the-top? Waarom is dat dan over-de-top? Omdat het minder praktisch is? Is maar 15 minuten werk toch? En die paar tientjes?

Ik ben me graag bewust van de dingen die ik doe en laten mag. Dit steekt me dus al een tijd. Ook op het motorbootforum deze discussie elk jaar - tevergeefs...

Beetje logisch denken is ook iets. Olie is een smeermiddel met een bepaalde houdbaarheid. In je auto vervang je het ook 1x per jaar.
Het is een chemisch product en op een gegeven moment is dat op.


Wilje echt besparen? Overwinter dan vake in het water, koop spulen dieje nodig hebt ipv om het gadget gehalte. En dan bedoelik ook de 'handige' tooltjes uit de €5 bak. Of ais, luxe plotters als je je niet aan een oversteek waagt. Veel van die zooi wordt gekocht onder het mom van ,nodig hebben'. Zet meer zoden aan de dijk dan besparen op een beetje olie...

Daarbij is 2x per jaar olie verversen ook onzin.
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 18:28 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 18:50 #561434

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Tegenwoordig is de olie zo goed dat ik het onzin vind geregeld olie te verversen. Mijn Toyota krijgt na iedere 100.000 km een oliewissel en de scheepsdiesel na drie jaar. Je hoort nooit dat een motor door oude olie in de soep loopt wel als er te weinig olie in het blok zit. Dus ik vind peilen belangrijker dan verversen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 19:09 #561439

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
als ik zie hoe de 4 jaar oude olie er uit zag...
dan geloof ik niet dat ik hier nog mee had willen of eigenlijk durven varen.

aan de andere kant, zodra olie warm wordt verdampt het vocht er grotendeels weer uit, en met regelmatig varen gaat de olie minder hard van je af als wanneer je er de afgelopen 4 jaar maar 1 of 2x mee hebt gevaren. dat is gewoon funest.

oftewel als je 3 jaar lang ook genoeg vaart op de motor dan geloof ik dat je inderdaad de olie eens per 3 jaar zou kunnen vervangen,
maar dat betekend automatisch ook in de winter de motor met regelmaat warm laten worden.

op een motorboot acht ik bovenstaand scenario als realistischer als een zeilboot, dus om het jaar, maar bij voorkeur jaarlijks lijkt me het beste regime.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 19:11 #561440

lodewijk stegman schreef :
Het lijkt wel een soort kruistocht tegen prijsbewustheid.
het probleem zit erin dat de prijs van iets het enige is dat mensen begrijpen.
De andere specificaties zijn te ingewikkeld of totaal onbekend. Bovendien lijken de meeste mensen te weigeren zich erin te verdiepen.

Dat geldt voor led-lampen in de driekleur, voor ruitensproeierantivries in de motor, voor het verschil tussen antivries en koelvloeistof, voor de verschillende soorten (groene, gele, rode, roze) koelvloeistof, voor de verschillende dopes in smeerolie, voor de verschillende kwaliteit van zeilmakers. voor de verschillende bouwkwaliteit van scheepswerven, voor de kwaliteit van touwwerk, rolfokinstallaties, voor de ellende van goedkope afdekzeiltjes en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.

Het enige selectiecriterium is voor veel mensen de prijs, omdat ze te onkundig, te ongeinteresseerd of gewoon te dom zijn om de onderliggende verschillen te zien.

Zo, dat ben ik even kwijt :evil:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 19:11 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 19:13 #561441

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
@Baasklusje
De discussie verzandt een beetje. Toch wil ik je eerste vraag nog beantwoorden, want vanmiddag schoot dat er even bij in.
Je vroeg of er geen DHZ setjes of iets in die geest waren om zelf de zuurgraad van smeerolie te bepalen.
Een collega van mij werkte bij zo'n bureau/bedrijf op het lab waar ze grote hoeveelheden monsters van oliegebruikers onderzochten, meestal zeeschepen met zo'n 40 tot 50 ton smeer-/koel-olie in het/de carter/aflooptank van de hoofdmotor. Dan loont het inderdaad om de bedrijfstijd van de smeerolie op alle mogelijke manieren te verlengen d.m.v. centrifugeren en filteren. Ging jaren mee. Op een bepaald moment was de olie toch "op", en ging ze afhankelijk van de prijs terug naar de raffinaderij voor herstel of als stookolie naar een stoomschip.
Het testen van smeerolie is voor kleine hoeveelheden zoals wij die gebruiken veel duurder dan het op tijdbasis vervangen van de olie.
De tests zijn ook niet zo eenvoudig en om dan redelijk vergelijkbare resultaten te bereiken is lastig. En dan nog, wat te doen als de olie wordt afgekeurd; ja, alsnog vervangen door nieuw. Dubbele kosten.
Ik hoop hiermee je vraag alsnog beantwoord te hebben.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 19:15 #561444

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
escapade schreef :
Tegenwoordig is de olie zo goed dat ik het onzin vind geregeld olie te verversen. Mijn Toyota krijgt na iedere 100.000 km een oliewissel en de scheepsdiesel na drie jaar. Je hoort nooit dat een motor door oude olie in de soep loopt wel als er te weinig olie in het blok zit. Dus ik vind peilen belangrijker dan verversen.
Ik zeg niks meer..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 19:23 #561446

escapade schreef :
Je hoort nooit dat een motor door oude olie in de soep loopt wel als er te weinig olie in het blok zit.

ja nogal wiedes, in het eerste geval zit er een paar jaar tussen oorzaak en gevolg (en zal zeker een ondeskundig iemand het verband niet leggen tussen oude olie en kapotte motor), in het geval van te weinig olie volgt direct (minuten) oververhitting en vastlopen. Dat begrijpt zelfs een idioot.

@Petervdw: dank je; ik had hoop dat er misschien een simpel papiertje was om iets van de oliekwaliteit (zeker niet alles, maar zuur, bijvoorbeeld) te meten.
Is ook niet in het belang van de olie-leveranciers....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin jaarlijks motoronderhoud 18 okt 2014 19:25 #561447

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Baasklusje schreef :
Het enige selectiecriterium is voor veel mensen de prijs, omdat ze te onkundig, te ongeinteresseerd of gewoon te dom zijn om de onderliggende verschillen te zien.
Het eerste gaat in het algemeen misschien op, maar juist in deze discussie (en in vele andere discussies op ZF) blijkt naar mijn idee dat de meeste deelnemers op zoek zijn naar een soort optimum. Diverse mensen hebben met argumenten omkleed aangegeven waarom ze bepaalde olie gebruiken, hoe vaak ze verversen en waarom en zo meer.
Het gaat overal en altijd om prijs versus kwaliteit. Of daarover zou het moeten gaan. Het optimum ligt in dit geval niet altijd bij de duurste olie.
Zo, dat ben ik even kwijt :evil:
Maak van je hart geen moordkuil. Desondanks begon het wel een beetje op te vallen. Het kwam in een paar discussies in de afgelopen dagen (uren?) voorbij..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl