ik kwam een heel duidelijk stukje tegen op een ander forum hierover en dat wil ik graag even citeren
bron:
www.motor-forum.nl/forum/view_message/22426550
Speciaal olie info voor de motorrijders met oliebadkoppeling.(de meeste)
Smeerolie in de handel is de kip met de gouden eieren, dat wil zeggen dat er aan olie veel verdiend wordt, ergo de marge is hoog.
Tegenwoordig probeert elke voertuigfabrikant zijn zg eigen speciale olie met dus een eigen prijs voor te schrijven om de markt naar zich toe te trekken,heb ik er helemaal geen probleem mee zij het niet dat de reklame wereld/marketing zich bedient van onjuiste of misleidende benamingen voor de door hun aangeboden olien.
Ik bedoel dan de olie die half synthetisch, semi synthetisch of synthetic blend wordt genoemd allemaal toch normale minerale olien zijn, de benaming is suggestief misleidend en onwaar ,de consument wordt bewust op het verkeerde been gezet.
Dat lijkt mij iets te zijn waar besturen en webmasters nadrukkelijk meer aandacht moeten besteden als zij tenminste de kennis hebben en niet de belangen van (hun) sponsors voorop stellen.
Globaal bestaan er twee soorten smeerolie, eentje verkregen middels raffinage,de zg minerale olie en de ander middels onder meer het kraakprocedee, genaamd synthetisch en wordt uit aardolie die niet normaal verwerkt kan worden en ook uit plantaardige olien gemaakt.
Aan de synthetische olie wil ik nu voorbijgaan met de opmerking dat alleen voertuigen , of het nu een automotor is of een motorfiets motor is (ik ken er geen) ze alleen gebruikt kunnen worden in motoren die daarvoor speciaal ontwikkeld zijn, deze motoren hebben onder meer een andere oliepomp omdat de gewone oliepompen niet voldoende druk opleveren om veilig en zonder schade de erg dunne olie op druk te kunnen krijgen, toegepaste materialen voor de construktie van de machine zijn daar ook aangepast.
De motoren die daarvoor geschikt zijn gebruiken wat meer olie als normaal en er wordt aangeraden bij gebruik van deze olie altijd extra olie bij je te hebben.
De minerale olien worden herkend aan de aanduiding voor de dikte die begint met 10Wxx 15Wxx of 20 Wxx.
Alle japanse motor fietsfabrikanten nu hebben omdat de nieuwere minerale olien zo zwaar gedoopt werden en dit problemen gaf met koppeling,versnellingsbak en starteraandrijving een eigen specificatie in het leven geroepen speciaal dus voor de motorfiets, dus nooit olie met 0Wxx of 5Wxx wat synthetische zijn.
Deze specificatie is te herkennen aan de EXTRA aanduiding JASO-MA of MB, MA voor alle motorfietsen ,en dat zijn de meesten, die een natte platenkoppeling hebben.
MB is voor o.m. BMW,Guzzi, Ural met dus een droge koppeling.
Alle multigrade olien die tegenwoordig verkocht worden hebben voor de aanduiding zoals 10W40 etc twee letters staan wat kan zijn SE of SF en SG deze laatste alleen als er JASO bijstaat.
Deze olie kan zonder problemen in motorfietsen worden gebruikt omdat hier nog niet de voor de motor schadelijke toevoegingen in zitten.
Staat er SG voor dan moet er voor de motorfiets in elk geval de aanduiding JASO MA bij staan, zo niet dan maar laten staan.
De Jamaha huismerk olie is een SG met JASO MA.
De handel wil je altijd lekker dure olie verkopen maar er zijn uitzonderingen, de olie die in veel supermarkten verkocht wordt is toevallig de juiste olie voor de motorfietsen met de aanduiding SE of SF en dat voor maar ongeveer 7€ voor 5 liter.
En zolang er dus een van de twee setjes letters op die olie staat voor de xxWxx dan heb je de juiste olie.
Dan half synthetische olie of semi synthetische olie en synthetic blend olie zijn fancy benamingen om de olie wat aantrekkelijker te maken voor de handel, natuurlijk tegen een hogere prijs, maar er zit geen druppel synthetische olie in die olie en wees daar maar blij om.
Het is gewoon een 100% nep benaming!
Volgens nederlands recht mag er in een reklame leugens staan als het maar voor iedereen duidelijk is dat het een leugen is!
Daar schort het nu aan bij de oliereklame, veel mensen weten niet dat het een leugen is !!!
O ja, in de handleidingen van je motorfiets mbt olie kom je die reklamekreten niet tegen ,daar staat alleen maar een SE of SF olie en het mooie is dat je die voornamelijk bij zaken als Action, Aldi of Liddl tegenkomt of natuurlijk in een naamloos vat in een motorshop!
Let maar eens op in een werkplaats, olievaten waar niets opstaat ! of een onbekende naam van een blender/leverancier.
Tros RADAR of de consumentenbond zou hieraan eens aandacht moeten besteden!
Dan toch nog even dit, alle smeerolie van welke oliemaatschappij dan ook wordt volgens dezelfde specificaties gemaakt, staat er op de bus geen naam van een oliemaatschappij dan is dat wat men noemt van een blender.
Deze betrekt de basisolie van een oliemaatschappij en voegt er ,ook weer volgens specificatie dopes aan toe om de verschillende soorten olie te maken.
Bij voorbeeld Metropa in Rotterdam haalt zijn basisolie bij Shell en de dopes van Castrol, misschien omdat ze daar wat goedkoper zijn.
Dus een blender mengt de basisolie met dopes, beide van de oliemaatschappijen en stopt ze in blikken kannen en vaten.
Die blenders zetten alles wat jij wilt op een blikje als je maar voldoende tegelijk besteld zoals de supermarkten dat algemeen doen.
De supermarkten verdienen ongeveer een euro aan vijf liter olie en de werkplaatsen gewoonlijk vijf euro of meer aan een liter.
Daarom, als je het zelf kunt natuurlijk zelf je olie (en filter) verversen, dat scheelt toch op zijn minst een paar tanken brandstof.