Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Meten van het brandstof verbruik

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 05:54 #482632

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Erik de Jong: Ik heb dit draadje even afgesplitst uit het projecten draadje van Aernoudt vandaan.

Bij alle boten waar ik mee gevaren heb lag het dieselverbruik bij een kruissnelheid van 5 a 5,5 knoop op of iets boven de liter diesel per uur.

Het grappige vond ik dat mijn 4 pk kortstaart bij mijn mini ook een liter benzine per uur verbruikte! Het lijkt dus wel een vast gegeven :)

Boven de 2 liter per uur is erg veel hoor. Begin bijna te denken dat er dan iets met het motortje gebeuren moet. Maar ik ben geen dieseltechnicus.
Laatst bewerkt: 03 feb 2014 20:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 06:56 #482648

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
1 tot 1,5 liter per uur is inderdaad voldoende voor kruissnelheid op vlak water. Wil je grote kuilen trekken voor een halve tot een hele knoop meer, of na een ontmasting zo hard mogelijk tegen de storm in beuken dan gaat het harder met de brandstof.

NL - Noorwegen en weer terug met 40 liter in de tank gedaan. Toen wel de afspraak gehad in het begin niet langdurig te motoren. Alleen de motor aan voor stroomdraaien. Maar de UK mag met 40 liter geen probleem zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 07:00 #482649

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
De diesel kachel gebruikt ook diesel, dus wat extra kan nooit kwaad :
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 09:33 #482709

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Apae is wel ietsje onzuiniger: ergens rond de 3 liter/uur op langere stukken. Maarja, met ruim 60 m2 tuig heb ik ook nog een stevig windje nodig voor de rompsnelheid....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 11:45 #482781

Jedre schreef :
Bij alle boten waar ik mee gevaren heb lag het dieselverbruik bij een kruissnelheid van 5 a 5,5 knoop op of iets boven de liter diesel per uur.
Dan zijn al die boten om en nabij de 3 ton in boot gewicht geweest ;)

Brandstof verbruik is bijna rechtevenredig gerelateerd met het gewicht van de boot ;)

Mijn boot kan ook als zuinig met brandstof aangeduid worden als je het vergelijkt met haar soortgenootjes. Maar dat "zuinig" is wel 5,5 tot 6 liter per uur in "expeditie mode" (=25 ton boot gewicht). Dat komt dan evengoed nog uit op 0.8 liter per mijl.

Ofwel, brandstof verbruik is gerelateerd aan bootgewicht, en de snelheid die je dan vaart is gerelateerd aan je waterlijn lengte.

Waar je voornamelijk in geintereseerd zou zijn is het brandstof verbruik per gevaren mijl (net zoals dat bij auto's uitgedrukt word) en die word bepaald aan de hand het bootgewicht gedeeld over de wortel uit de waterlijn lengte ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 14:49 #482845

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Wat ik mij nou afvraag is hoe jullie dat brandstofverbruik meten. Je moet een héle nauwkeurige differtiaal doorstroommeter hebben om het daadwerkelijke dieselverbruik te kunnen meten. Die heeft niemand aan boord volgens mij.

Meten aan de hand van de tankinhoud (voltanken - varen - voltanken) lijkt mij redelijk onnauwkeurig en je moet dan natuurlijk wel de urenteller noteren bij het tanken.

Maar om dit om te rekenen in gevaren mijlen is bijna onmogelijk, of je moet heel nauwkeurig de logstanden bijhouden bij iedere start en stop van de motor. Het gaat meestal over vrij kleine afstanden (haven uit, stukje motorzeilen, sluispassage etc) dus heel veel wijzer wordt je daar niet van volgens mij.

Hoe doen jullie dat?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 14:53 #482847

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
ik heb meerdere keren lange tochten op de motor moeten maken, dat zijn prima dagen om het verbruik te meten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 14:58 #482851

Ik heb een dagtank die exact rechthoekig is, en waarvan ik de inwendige maten weet. Aan de buitenkant hangt een pijlglas.

Tijdens het testen van de motor en de installatie heb ik 4 uur gemotord op vlak water. Een plakbandje om het pijlglas gewikkeld voor de start van de test (maar na het manouvreren in de haven) op het niveau, en dan het verschil in niveau meten na terug komst voordat je de haven in komt.

Dit soort testen heb ik op verschillende snelheden en weersomstandigheden en beladingscondities gedaan. Meer uit nieuwschierigheid, en uit verificatie of mijn berkeneningen een beetje kloppen.

En verder houd ik het tijdens normaal gebruik ook bij. Ik motor wel eens 40 uur aan een stuk langs de meestal windstille Arctische kusten, dan gaat er zomaar 200-220 liter diesel doorheen. 200 liter komt overeen met 83 cm vloeistof verschil voor mijn tank.

Zo heb ik ook de standen 1 t/m 6 van mijn kachel gemeten zodat ik weet hoeveel de kachel in een bepaalde stand gebruikt. De lanste test daarbij heeft de kachel 7 weken op dezelfde stand gestaan, hoe nauwkeurig wil je het hebben ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 03 feb 2014 14:59 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 15:18 #482856

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
ilCigno schreef :
Wat ik mij nou afvraag is hoe jullie dat brandstofverbruik meten. Je moet een héle nauwkeurige differtiaal doorstroommeter hebben om het daadwerkelijke dieselverbruik te kunnen meten. Die heeft niemand aan boord volgens mij.

Meten aan de hand van de tankinhoud (voltanken - varen - voltanken) lijkt mij redelijk onnauwkeurig en je moet dan natuurlijk wel de urenteller noteren bij het tanken.

Maar om dit om te rekenen in gevaren mijlen is bijna onmogelijk, of je moet heel nauwkeurig de logstanden bijhouden bij iedere start en stop van de motor. Het gaat meestal over vrij kleine afstanden (haven uit, stukje motorzeilen, sluispassage etc) dus heel veel wijzer wordt je daar niet van volgens mij.

Hoe doen jullie dat?
Waar in liters per uur heb jij mijlen nodig? :P

Oh ja, het was Erik die het per mijl interessant noemde, ik kan daar hooguit een gemiddelde snelheid bijplakken die geschat is.
Met een modern log of een GPS kan je natuurlijk ook de gemiddelde snelheid op dagtrips bijhouden en wordt het alweer nauwkeuriger. En zoals Toxiq zegt: er zijn ook momenten dat je lange stukken op de motor vaart. Doe je dat nooit, dan zal je vooral kunnen uitrekenen in liters per seizoen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 15:54 #482874

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Ik heb inderdaad wat grof gemeten, maar doe dat met iedere boot. Het geeft, vind ik, een hele goede indicatie. Ging als volgt:

Met pasen 2014 de boot opgehaald en de vorige eigenaar naar zijn ervaring gevraagd.
Daarna de 50 mijls gevaren en zondags tank tot de nok gevuld enop de motor terug. Bij de sluispassage gemeten hoeveel ik er bij moest gooien om weer vol te komen. Dan ff rekenen en je hebt een goede indicatie.
Zo kwam ik op een liter per uur. Daar kan ik zomaar 20% naast zitten. Dat vind ik niet erg, want elke 20 motoruren tank ik hem af.
Laatst bewerkt: 03 feb 2014 15:54 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 16:30 #482880

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Jedre schreef :

Met pasen 2014 de boot opgehaald

da's knap
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 17:01 #482885

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
:blush: 2013 dus.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 17:24 #482887

Om dit probleem te tackelen heb ik vorig jaar een urenteller/toerenteller voor de motor gekocht.
Zodra de motor start begint de meter te lopen. Deze meet mbv inductie de spanning van mijn bougiekabels. De meter reset niet na iedere tocht maar pas als ik dat handmatig doe. Ik heb gemerkt dat deze meter zeer adequate is. Dan deel ik de hoeveelheid brandstof door het aantal uren en voilà, daar is het resultaat ;)
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 17:39 #482895

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Bougiekabels op een diesel?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 17:49 #482899

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
wybeslot schreef :
Bougiekabels op een diesel?

Nieuw type :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 17:55 #482904

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
of een inboard op benzine....schijnt wel eens voor te komen :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 19:06 #482927

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Jedre schreef :
Ik heb inderdaad wat grof gemeten, maar doe dat met iedere boot. Het geeft, vind ik, een hele goede indicatie. Ging als volgt:

Met pasen 2014 de boot opgehaald en de vorige eigenaar naar zijn ervaring gevraagd.
Daarna de 50 mijls gevaren en zondags tank tot de nok gevuld enop de motor terug. Bij de sluispassage gemeten hoeveel ik er bij moest gooien om weer vol te komen. Dan ff rekenen en je hebt een goede indicatie.
Zo kwam ik op een liter per uur. Daar kan ik zomaar 20% naast zitten. Dat vind ik niet erg, want elke 20 motoruren tank ik hem af.
Een simpele urenteller van twee tientjes voldoet ook en die doet het wel op een diesel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 19:33 #482936

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Maretron heeft n2k diesel flow meters: www.maretron.com/products/ffm100.php die volgens hen heel erg precies meten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 19:36 #482937

Die van maretron zijn inderdaad super nauwkeurig, die meten op de druppel. Maar om zo'n unit te kunnen kopen moet je haast een hypotheek afsluiten......
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 19:40 #482939

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
$360 zie ik m voor. Da's toch nog niet een hypotheek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 20:03 #482946

Dat valt inderdaad nog mee (als je al iets hebt waar je de data op uit kunt lezen, dit is alleen nog maar de sensor)

We hebben net 4 loodsboten afgelevert die volledig uitgerust zijn met maretron systemen voor motor en generator monitoring, inclusief uitlaat temperaturen etc. maar ook log, diepte, koers etc. etc. Die systemen kwamen per boot op zo'n $180.000 uit....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 20:09 #482949

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Erikdejong schreef :
Dat valt inderdaad nog mee (als je al iets hebt waar je de data op uit kunt lezen, dit is alleen nog maar de sensor)

We hebben net 4 loodsboten afgelevert die volledig uitgerust zijn met maretron systemen voor motor en generator monitoring, inclusief uitlaat temperaturen etc. maar ook log, diepte, koers etc. etc. Die systemen kwamen per boot op zo'n $180.000 uit....

Dat vind ik eigenlijk een prima prijs voor zo'n compleet systeem nieuwbouw op een nieuwe boot, een loodsboot is immers geen zeilboot, maar interesanter is misschien hoeveel procent is dat van de totale prijs van de boot?

sorry we raken een beetje offtopic zo :D

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 20:15 #482954

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Apae schreef :
Met een modern log of een GPS kan je natuurlijk ook de gemiddelde snelheid op dagtrips bijhouden en wordt het alweer nauwkeuriger. En zoals Toxiq zegt: er zijn ook momenten dat je lange stukken op de motor vaart. Doe je dat nooit, dan zal je vooral kunnen uitrekenen in liters per seizoen...
Mijn log en GPS vertellen ook precies hoeveel mijl ik gevaren heb (wel hebben ze hun eigen mening daarover, maar het log is wat je wilt weten denk ik) maar wanneer maak jij dagtochten alleen op de motor? Het werkt denk ik alleen zoals Jedre beschrijft met een lange tocht op de motor, de SMR bijvoorbeeld.

@Erik: de Maretron meter kende ik (van Panbo) maar zelfs met die nauwkeurigheid ga je het op een zeilboot niet redden. Het verbruik is zó klein ten opzichte van de flow dat een hele kleine meetafwijking al snel een grote afwijking in het aangegeven verbruik geeft.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 feb 2014 23:22 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 20:19 #482955

Oeps... diesel... :blush:
Ik heb inderdaad benzine. Even niet aan gedacht :pinch:
Maar goed, moraal van het verhaal... op een benzinemotor werkt het fantastisch :whistle: :laugh:
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meten van het brandstof verbruik 03 feb 2014 20:26 #482959

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik ben een keer van Amsterdam Zijkanaal bij Nieuwendam naar Schipluiden gevaren via DeNieuwe Meer en de Kaag. Vooraf op de waterkaarten precies uitgemeten: 80 km. Duur: 10 uur. Verbruik aan diesel: 8 liter, gemeten met een peilstok met maatverdeling. Snelheid : steeds Max 8 km/H omdat anders het temp. alarm afging. Motor: Yanmar2GM20, inhoud 600 cc. Voor mij is dus 1 liter per uur het maximum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl