Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Meten van het brandstof verbruik

Re: Meten van het brandstof verbruik 05 feb 2014 17:28 #483736

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Uiteindelijk zou Wind onze motor moeten zijn. :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 05 feb 2014 17:31 #483737

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Erikdejong schreef :
nico1 schreef :
Een etmaal paaltje pikken op de motor geeft een volstrekt andere afstand
En waarom zou je dit uberhaubt willen doen? Als er wind staat ga je zeilen, als de wind uit de verkeerde richting staat dan doe je er 50% langer over, een etmaal betekend groot water, dus ook ruimte om lekker te zeilen zonder iedere 10 minuten overstag te hoeven. Ik ken nu werkelijk waar helemaal niemand die op zee een etmaal tegenwind gaat motoren...
Met het varen van korte afstanden van maximaal een uur of misschien twee op de motor is het een ander verhaal. Maar etmalen? Ik zie dat echt niet gebeuren.. (mij zou je niet mee krijgen in ieder geval, een etmaal tegenwind motoren ben ik fysiek niet tegen opgewassen ;) )
dan een windloos etmaal bij gladde zee.
Dat zijn de enige omstandigheden dat de meeste langeafstandszeilers motoren. En omdat je zomaar een paar honder liter weg stookt wil je graag weten wat je meest economische snelheid is.

Hmm kom maar eens in deze regio, hier ken ik maar heel weinig die helemaal zeilen tegen stroom en wind in dat duurt hier niet 50% langer maar minimaal 100% langer en soms veel langer laatst weer 1 die 43 uur heeft gedaan over een stukje van 70nm
Als het niet volledig op de motor is is het motorzeilen en een maar een enkeling alleen zeilend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 05 feb 2014 17:54 #483743

Sunday schreef :
Jongens, meisjes ook.. ga toch gewoon electrisch varen! Dan heb je al deze problemen niet meer!
Als dat nou toch eens mogelijk zou zijn in mijn vaargebied... Dan ben ik de eerste om om te schakelen.
Hybride zit ik al een tijd te overwegen, maar ik kan de knoop eigenlijk maar niet doorhakken vanwege de gigantische kosten daarvan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 05 feb 2014 18:42 #483765

  • sst
  • sst's Profielfoto
Op een cat is het brandstof gebruik onder ideale omstandigheden lekker laag. Bij vlakke zee; 2 liter per uur (7 mijl per uur)(op een motor)
Tegen de wind in en stevige zee 4a5 liter per uur. 6.75 mijl per uur. Maar dan moeten er ook twee motoren aan.
Maximaal; twee motoren 8 liter per uur. Snelheid dan 8 a 9 knopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 05 feb 2014 20:00 #483816

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
ilCigno schreef :
maar wanneer maak jij dagtochten alleen op de motor?
Ik had geen hele dagtocht nodig: bij vertrek van de Voorst naar Urk een aantal jerrycans in de tank gekieperd: de tank was aardig leeg om te beginnen. Daarmee heb ik, na het hele stuk varen op de motor, Urk net niet gehaald. :blush:
Gelukkig was het rustig weer (vrijwel windstil dus alles motoren) en op een sleepje van een motorjachtje zijn we alsnog binnengekomen.
Conclusie: 3 liter per uur mag ik zeker rekenen, zelfs al durf ik met dit oude torretje niet meer dan zo'n 3,5 knoop te varen. Nog lang geen rompsnelheid dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 05 feb 2014 22:04 #483881

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Erikdejong schreef :
Sunday schreef :
Jongens, meisjes ook.. ga toch gewoon electrisch varen! Dan heb je al deze problemen niet meer!
Als dat nou toch eens mogelijk zou zijn in mijn vaargebied... Dan ben ik de eerste om om te schakelen.
Hybride zit ik al een tijd te overwegen, maar ik kan de knoop eigenlijk maar niet doorhakken vanwege de gigantische kosten daarvan.
Moet je in NL doen, krijg je als ondernemer allerlei subsidies voor (mia, kia). Daarna weer snel terug naar de pool.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 05 feb 2014 22:22 #483888

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Erikdejong schreef :
Sunday schreef :
Jongens, meisjes ook.. ga toch gewoon electrisch varen! Dan heb je al deze problemen niet meer!
Als dat nou toch eens mogelijk zou zijn in mijn vaargebied... Dan ben ik de eerste om om te schakelen.
Hybride zit ik al een tijd te overwegen, maar ik kan de knoop eigenlijk maar niet doorhakken vanwege de gigantische kosten daarvan.

Die nieuwe steyr 2 cilinder diesel van 36 pk en 80 kg I.c.m 30Kw electrische motor is toch wel mooi? Of te klein?
www.steyr-motors.com/fileadmin...linder_web_2013_.pdf
Hybride: www.steyr-motors.com/marine-di...diesel-and-electric/
Laatst bewerkt: 05 feb 2014 22:23 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 05 feb 2014 22:32 #483894

Die ben ik mee bekend, hebben we vorigjaar in een kleine visboot ingebouwd hier. Maar helaas te klein voor mijn boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 06 feb 2014 08:12 #483948

Sunday schreef :
Erikdejong schreef :
Sunday schreef :
Jongens, meisjes ook.. ga toch gewoon electrisch varen! Dan heb je al deze problemen niet meer!
Als dat nou toch eens mogelijk zou zijn in mijn vaargebied... Dan ben ik de eerste om om te schakelen.
Hybride zit ik al een tijd te overwegen, maar ik kan de knoop eigenlijk maar niet doorhakken vanwege de gigantische kosten daarvan.

Die nieuwe steyr 2 cilinder diesel van 36 pk en 80 kg I.c.m 30Kw electrische motor is toch wel mooi? Of te klein?
www.steyr-motors.com/fileadmin...linder_web_2013_.pdf
Hybride: www.steyr-motors.com/marine-di...diesel-and-electric/

Nou moet je me toch eens het nut van een hybride aandrijving op een boot uitleggen?
Het kost in ieder geval meer brandstof namelijk door de efficientie van diesel naar alternator naar accu en naar electromotor.
Op de weg kun je nog de remenergie gebruiken en belast je het milieu in de stad minder maar op een boot???
Ik denk eerder dat Steyr die dingen maakt omdat op veel (soms delen van) meren in Oostenrijk , Duitsland en Zwitserland het gebruik van verbrandingsmotopren sterk aan banden ligt of zelfs geheel verboden is.
Maar goed voor het milieu in de zin van minder olieverbruik is m.i. beslist onjuist.
Ad
Laatst bewerkt: 06 feb 2014 08:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 06 feb 2014 11:20 #484029

Yellow Boat schreef :
Maar goed voor het milieu in de zin van minder olieverbruik is m.i. beslist onjuist.
Ad
Moet je toch even beter inlezen voordat je het afbrand ;)

Laat ik even mijn eigen situatie als voorbeeld nemen.
In een zomer varen wij tussen de vijf en acht duizend mijl. ongeveer 15 tot 18% daarvan is op de motor, en ongeveer 70% van de hele afstand word zeilend afgelegd met een snelheid van 4 knopen of (veel)meer.
In een normale zomer gebruiken we dus ongeveer 750 tot 800 liter diesel voor de motor.

Het mooie van de hybride installatie is dat deze als generator werkt als je zeilt door de rotatie energie die je schroef door de vaarsnelheid krijgt. Alvarend laad je dus je accubank op. Bij een hybride kun je ook de elektromotor alleen gebruiken, de diesel hoeft niet te lopen om dat te kunnen gebruiken.

Na een X aantal uren motoren is je accubank weer bijna leeg, dan schakel je dus de diesel in en vaar je verder op diesel zonder elektro motor. Ondere alle andere omstandigheden vaar je dus 100% elektrisch.

Als wij een accubank zouden installeren waarbij die elektromotor ongeveer 12 uur kan werken, dan zouden wij 70% op onze brandstof kunnen besparen. 70% van 750 liter is 560 liter besparing, en dan rekenen ik het zuinig.

Dan een andere situatie: dagtochtjes de haven in en uit. Duurd maar 10 tot 20 minuten, vaak op heel weinig vermogen, Daar heb je geen grote accu bank voor nodig. Als je een paar zonnepaneeltjes hebt, dan kunnen die de accu's weer vol krijgen voordat jij de elektromotor weer nodig hebt. Op die manier kun je 100% brandstof besparen. (Goed, het was al niet veel met zo'n vaarprofiel).

Maar het allermooiste van hybride, is dat je de diesel alleen maar gebruikt op de langere stukken, dus goed warm draaiend. Een dieseltje in een zeiljacht heeft na 3500 tot 5000 draaiuren een revisie nodig, voornamelijk omdat deze meestal maar 10 minuten loopt en dan weer uit gaat (een koude diesel slijt tot 12 keer sneller als eentje die bellast en op bedrijfstemperatuur is), bij de hybride installatie kun je makkelijk op 15.000 uur rekenen, en 30.000 uur is ook niet ongewoon.

Momenteel kost een dergelijke installatie voor mijn boot 35.000 euro, een som gekd die ik niet heb liggen. Anders had het al in de boot gestaan.
En nee, ik doe het niet omdat het me geld zou besparen. Want ruim 500 liter diesel besparen op jaarbasis gaat de uitgave voor hybride nooit goedmaken in een nornaal tijdsbestek. Ik zou het uit princiepe doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 06 feb 2014 12:46 #484063

Apae schreef :
ilCigno schreef :
maar wanneer maak jij dagtochten alleen op de motor?
Ik had geen hele dagtocht nodig: bij vertrek van de Voorst naar Urk een aantal jerrycans in de tank gekieperd: de tank was aardig leeg om te beginnen. Daarmee heb ik, na het hele stuk varen op de motor, Urk net niet gehaald. :blush:
Gelukkig was het rustig weer (vrijwel windstil dus alles motoren) en op een sleepje van een motorjachtje zijn we alsnog binnengekomen.
Conclusie: 3 liter per uur mag ik zeker rekenen, zelfs al durf ik met dit oude torretje niet meer dan zo'n 3,5 knoop te varen. Nog lang geen rompsnelheid dus.

Mmm , wat weegt die sloep dan wel niet?
Als ik een beetje ga rekenen kom ik erop dat je wel een iets van 75 pk diesel moet hebben als die 3,5 knoop de halve rompsnelheid van een knoop of 7 is.Of is de waterlijn korter dan een meter of 8,5?
Maar dan zou die boot wel bijna 20 ton moeten wegen.

Anders kan ik in ieder geval een dergelijk gebruik bij zo'n lage snelheid niet echt verklaren.
En zo slecht is de stroomlijn van een sloep nu ook weer niet , toch?

Niet om je te verontrusten hoor maar ik reken nu eenmaal graag aan dit soort dingen. ;) :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 06 feb 2014 12:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meten van het brandstof verbruik 07 feb 2014 12:37 #484496

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Erikdejong schreef :
Als je langeafstandszeiler bent, dan ben je vooral geinteresseerd in hoeveel liter je per mijl gebruikt, tenminste, zo kijken de meeste langeafstandzeilers er tegenaan.

Indachtig de discussie afstanden op motor, deze quote uit het
"rondje Great Britain"

(q)Neem maximaal 25% voor de heen reis. Bijt door, ga zo ver mogelijk, in een keer als het kan.(Ik gebruik dan zelfs gerust de motor. Ooit in een keer naar Cornwall gemotord.(uq)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl