Yellow Boat schreef :
Maar goed voor het milieu in de zin van minder olieverbruik is m.i. beslist onjuist.
Ad
Moet je toch even beter inlezen voordat je het afbrand
Laat ik even mijn eigen situatie als voorbeeld nemen.
In een zomer varen wij tussen de vijf en acht duizend mijl. ongeveer 15 tot 18% daarvan is op de motor, en ongeveer 70% van de hele afstand word zeilend afgelegd met een snelheid van 4 knopen of (veel)meer.
In een normale zomer gebruiken we dus ongeveer 750 tot 800 liter diesel voor de motor.
Het mooie van de hybride installatie is dat deze als generator werkt als je zeilt door de rotatie energie die je schroef door de vaarsnelheid krijgt. Alvarend laad je dus je accubank op. Bij een hybride kun je ook de elektromotor alleen gebruiken, de diesel hoeft niet te lopen om dat te kunnen gebruiken.
Na een X aantal uren motoren is je accubank weer bijna leeg, dan schakel je dus de diesel in en vaar je verder op diesel zonder elektro motor. Ondere alle andere omstandigheden vaar je dus 100% elektrisch.
Als wij een accubank zouden installeren waarbij die elektromotor ongeveer 12 uur kan werken, dan zouden wij 70% op onze brandstof kunnen besparen. 70% van 750 liter is 560 liter besparing, en dan rekenen ik het zuinig.
Dan een andere situatie: dagtochtjes de haven in en uit. Duurd maar 10 tot 20 minuten, vaak op heel weinig vermogen, Daar heb je geen grote accu bank voor nodig. Als je een paar zonnepaneeltjes hebt, dan kunnen die de accu's weer vol krijgen voordat jij de elektromotor weer nodig hebt. Op die manier kun je 100% brandstof besparen. (Goed, het was al niet veel met zo'n vaarprofiel).
Maar het allermooiste van hybride, is dat je de diesel alleen maar gebruikt op de langere stukken, dus goed warm draaiend. Een dieseltje in een zeiljacht heeft na 3500 tot 5000 draaiuren een revisie nodig, voornamelijk omdat deze meestal maar 10 minuten loopt en dan weer uit gaat (een koude diesel slijt tot 12 keer sneller als eentje die bellast en op bedrijfstemperatuur is), bij de hybride installatie kun je makkelijk op 15.000 uur rekenen, en 30.000 uur is ook niet ongewoon.
Momenteel kost een dergelijke installatie voor mijn boot 35.000 euro, een som gekd die ik niet heb liggen. Anders had het al in de boot gestaan.
En nee, ik doe het niet omdat het me geld zou besparen. Want ruim 500 liter diesel besparen op jaarbasis gaat de uitgave voor hybride nooit goedmaken in een nornaal tijdsbestek. Ik zou het uit princiepe doen.