Proost schreef :
Voor het verbruik zijn er toch getalletjes?. 200 gpkh of 265 gKwh per werkende pk schijnt het ongeveer te wezen. Moderne motoren kunnen veel zuiniger zijn.
Ja , en dat klopt inderdaad ook vrij precies.
Mijn 11 pk Vetus gebruikt bij 90% toeren van max.(ongeer 10 pk volgens de motorcurve) en dik 90% van de rompsnelheid ( 5,8 knopen van de 6,3) ook iets van 1,8-2 liter per uur .
Inderdaad zijn de nieuwe diesels meestal veel zuiniger maar dat geldt niet voor de kleinere scheepsdiesels maar alleen voor de grotere en de autodiesels.
Komt bijv. door het gebruik van zaken als electronisch geregelde inspuiting en gebruik van een turbo.
En dat soort snufjes zit nu eenmaal niet op de kleinere scheepsmotoren voor de watersport.
Gelukkig misschien maar want dat soort zaken is uiteraard ook weer een bron van mogelijke storingen waar je , zeker op alngere reizen niet echt op zit te wachten .
Bovendien kun je daarbij een zelfreparatie wel vergeten.
En voor nu er allerlei reply komt van "mijn boot gebruikt maar één liter per uur "even een "extraatje".
De verbruikscurve van een dieselmotor(en dus ook die 200g/pkh) zoals die meestal in de brochure staat geldt alleen als de motor ook het vermogen moet/kan leveren at bij een bepaald toerental hoort.
Bij een boot is dat echter alleen het geval op het kruispunt van de schroefcurve en de vermogenscurve.
Daaronder daalt de schroefcurve veel sneller dan de (beschikbare)vermogenscurve (exponentieel ongeveer met een macht 2,3-2,5) en kan de motor dus zijn beschikbare vermogen niet kwijt.
Daardoor daalt het dieselgebruik veel sterker dan dat je a.h.v. de verbruikscurve in de bochure zou denken.
Voorbeeldje , een boot die maar op 60% van de rompsnelheid vaart heeft slechts ongeveer 30% van het benodigd vermogen nopdig at voor de rompsnelheid nodig is en dus ook maar iets meer dan die 30% van het dieselgebruik
Eventueel heb ik ook wel een plaatje om e.e.a. duidelijk te maken maar dat is eigenlijk niet echt "on topic".
Ad