Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Montage dubbele poellie

Montage dubbele poellie 25 jan 2014 09:30 #479649

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Even een vraag.
op mijn sole mini 3 komt een warmtewisselaar nu wil ik de bestaande impellerpomp gaan gebruiken om de koelvloeistof rond te pompen en een grote pomp monteren die de warmtewisselaar koelt.

Echter kan er geen extra poellie gemonteerd worden op het vliegwiel kan het kwaad als op de dynamo een dubbele poellie gemonteerd word die vervolgens de pomp weer aandrijft?

De bijgeleverde elektrische pomp wil ik liever niet gebruiken.

Groetjes Jesse
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 09:41 #479653

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
dek dat je motor niet genoeg vermogen heeft voor 2 impelerpompen, gaat zwart roken bij meer gas misschien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:10 #479657

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
Ik weet niet of het lager van de alternator dat leuk gaat vinden.
Dat lager wordt nu meer belast dan waar voor het ontworpen is
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:11 #479658

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
hoi fer 1 pomp word aangedreven door de keerkoppeling.
wat ik ook kan doen is de pomp aanlaten drijven dor de grote v-snaar zal even foto maken
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 25 jan 2014 10:12 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:15 #479662

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
idee om misschien een grote vsnaar te kopen en die erom heen te doen zodat beide poellies aangedreven word (dynamo en impeller pomp)?

Bijlage 20140125_121304.jpg niet gevonden

J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:15 #479663

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Je moet eigenlijk een centrifugaalpomp gebruiken voor het interne gedeelte, deze heeft veel minderkracht nodig om rond te alten draaien dan een impeller pomp en heeft een grotere doorstroom capaciteit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:17 #479666

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
ik heb hier nog een centrigugaal pomp liggen van de arona die is nog goed maar zou de impellerpomp die standaard achterop de keerkoppeling zit bij de sole voldoende opeveren om het koelvloeistof te koelen dan?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 25 jan 2014 10:18 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:18 #479667

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Groter V-snaar is een goed idee, maar twee impellerpompen word denk ik te zwaar voor de motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:19 #479668

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
jah dat snap ik lees even de post die ik net voor jou aantypte :woohoo:
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:21 #479669

Fer schreef :
dek dat je motor niet genoeg vermogen heeft voor 2 impelerpompen, gaat zwart roken bij meer gas misschien.

Denk je dat echt Fer?
Ik kan me er weinig bij voorstellen en ik heb al heel wat pompsystemen berekend.
Met name de pomp die de koelvloeistof in de motor rondpompt heeft weliswaar een behoorlijk debiet maar slechts heel weinig opvoerhoogte nodig.
Daarom kunnen er noramliter ook centrifugaanpompen voor worden gebruikt.
De extra wrijving van de impeller in een impellerpomp is , als het goed is, vrijwel te verwaarlozen.
Wel moet je zorgen dat er een impeller in zit die ook tegen koelvloeistof kan want dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Als je het type pomp en het toerental weet kan ik weleens op bijv. de Jabsco of Johnson website opzoeken om wat voor vermogen het gaat.
Voorlopig kan ik wel zeggen dat bijv. een impellerpomp oor 15 liter/minuut en een opvoerhoogte van 5 meter (wat al veel zou zijn) slechts maximaal 50 Watt van de motor vraagt.
En dat kun je echt verwaarlozen.
Dat is ook ongeveer wat de buitenwaterpomp van zo'n kleine diesel nodig heeft.

Wat wel een probleem kan zijn bij gebruik van de dynamo is het vrij hoge toerental daarvan.
Dat wordt, zeker bij maximaal motortoerental, veel te hoog voor een impellerpomp.
Kun je bijv. hier wel zien.
www.verder.nl/fileadmin/user_u...es/Jabsco/Jabsco.pdf
Of voor Johnson:
www.spx.com/en/assets/pdf/IB-502_3000.pdf (pag 15 e.v.)
Daarom worden impelelrpompen vaak door de nokkenas , de inspuitpompas of een aparte as aangedreven.
Zelfs de kukaspoelie draait daarvoor eigenlijk wat te snel hoewel die vaker wordt gebruikt voor aandrijven van de impellerpomp (o.a. bij de Drinkwaard Mitsubishi).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:28 #479675

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Hoi Yellow.

De pomp die standaard op de sole zit durf ik geen gegevens van te zeggen. Maar deze wordt achterop de keerkoppeling aangedreven.

Ik heb hier 2 pompen liggen die ik kan gebruiken:

1) een koperen centrifugaal pomp met koperen waaiers
2) een jabscco koelwaterpomp 80 l/p/m.

Mijn idee was als volgt:
De standaard impellerpomp van de sole te gaan gebruiken voor het rondpompen van het koelvloeistof en de jabsco pomp te gaan gebuiken vaan het buiten koelwater omdat deze een grote opbrengst heeft.

of:
ik plaatse de centriguaal pomp voor het rondpompen van het koelvloeistof door een grote v-snaar en de standaard sole pomp voor het buitenwater.

Standaard is de standaard pomp voldoende om te motor te koelen zonder warmtewisselaar ik ben bang dat de huidge standaard pomp niet meer zal voldoen zodra er een warmtewisselaar geplaatst word alhoewel de warmtewissel veel meer contactoppervlak heeft natuurlijk voor het koelwater.

Ik ben geen voorstander om de bijgeleverde elektrische pomp te gaan gebruiken eigenlijk.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:40 #479682

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Waarom zou je standaard pomp niet meer voldoen? De warmte die afgenomen moet worden blijft immers even groot als je warmtewisselaar maar groot genoeg is.

Ik zou voor de centrifugaal pomp gaan in het interne systeem, alleen al voor het onderhoud.
Laatst bewerkt: 25 jan 2014 10:40 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:48 #479684

jessejohn schreef :
Hoi Yellow.

De pomp die standaard op de sole zit durf ik geen gegevens van te zeggen. Maar deze wordt achterop de keerkoppeling aangedreven.

Dat is dus al een veel lager toerental dan van de motor!

Ik heb hier 2 pompen liggen die ik kan gebruiken:

1) een koperen centrifugaal pomp met koperen waaiers
2) een jabscco koelwaterpomp 80 l/p/m.

Probleem van de centrifugaalpomp is dat je waarschijnlijk daar niet de pompcurve van hebt? Maar als je de waaierdiameter en aansluitdiameters weet kan ik dat wel (zo ongeveer) voor je maken .

Mijn idee was als volgt:
De standaard impellerpomp van de sole te gaan gebruiken voor het rondpompen van het koelvloeistof en de jabsco pomp te gaan gebuiken vaan het buiten koelwater omdat deze een grote opbrengst heeft.

Dat zou op zich goed moeten gaan maar dan moet je even informeren of opzoeken welk materiaal impeller je voor koelvloeistof moet hebben.
Een ander probleem is dat ik zo niet weet of die impellerpompen wel water van 80 graden mogen pompen. Mogelijk moet er daarvoor ook een andere impeller in .Zal eens snuffelen.


of:
ik plaatse de centriguaal pomp voor het rondpompen van het koelvloeistof door een grote v-snaar en de standaard sole pomp voor het buitenwater.
Eigenlijk is dat wel de beste oplossing.Overigens moet de stroomsnelheid door de warmtewisselaar wel hoog genoeg zijn anders hou je weinig warmteoverdracht over.
Een snelheid van minimaal 1 m/sec(aan beide kanten!) is altijd een goede richtlijn die ook in de industrie wordt gebruikt.Je zult niet de eerste zijn met koelproblemen door een te kleine pomp. Zelfs professionals hebben wel eens dat soort problemen getuige de koelproblemen met de oudere kleine Beta motoren die ze opgelost hebben door later een meerpass warmtewisselaar en een grotere pomp toe te passen.


Standaard is de standaard pomp voldoende om te motor te koelen zonder warmtewisselaar ik ben bang dat de huidge standaard pomp niet meer zal voldoen zodra er een warmtewisselaar geplaatst word alhoewel de warmtewissel veel meer contactoppervlak heeft natuurlijk voor het koelwater.
Zie mijn opmerking over de vloeistofsnelheid. Die is nog veel belangrijker dan het oppervl;ak zelf. De extra weerstand van de warmtewisselaar zal i.h.a. geen probleem opleveren.

Ik ben geen voorstander om de bijgeleverde elektrische pomp te gaan gebruiken eigenlijk.
Waarom eigenlijk niet?
Die kunnen prima werken hoor.
Kwestie van rechtstreeks (met eventueel een zekering) aansluiten op de laadstroomkabel van de alternator.
dan draait hij altijd als de motor draait en gaat ook vanzelf uit. Dan zegt het laadstroomlampje gelijk of de pomp draait (als er niks anders kapot is . Knapt de snaar van de circulatiepomp merk je dat pas als de motor te heet wordt!

Ik heb mijn opmerkingen er voor het gemak maar even tussen gezet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 10:48 #479685

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
omdat ik daar geen verstand van heb phillip weet niet hoe ik zoiets moet berekenen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 11:12 #479689

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
yellow ik ga zo je vragen beantwoorden even alles nazien voor je.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 11:19 #479691

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Waaierdiameter is 6,5 cm en aan en afvoer opening is 16 mm.

temperatuur zal geen 80 graden mogen zijn maar 55 zit thermostaat in van 55 graden. Gietijzeren kop dus wil de 55 graden blijven houden.

Hoe bedoel je met de elektrische pomp om deze aan te sluiten op de laadstroomkabel en dat ik dan kan zien of die draait middels de lamp?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 11:22 #479692

Ik heb nog eens even naar de capaciuteiten van impellerpompen gekeken.
voor jou mini is een pomp met 18 liter/minuur zeker genoeg en dat doe zelfs de kleinste pomp al bij minder dan 1000 tornen!
Dan is ook de opvoerhoogte voldoende en blijft het benodigd vermogen beperkt.
Ga je hem bijv. aandrijven op 2000 toeren krijg je het probleem dat opvoerhoogte en debiet veeeel te hoog orden en daardoor oo het vermogen al een paar tienden pk wordt.
Dat kan dan inderdaad at motorvermogen kosten hoewel je dat echt nog niet zult zien als overbelasting hoor.
Beneden een plaatje voor de kleinste Johnson pomp.De jabsco al niet veel anders zijn.
N.B. de opgegeven vermogens zijn E-motor gegevens . Het echte opgenomen vermogen aan de as zal hooguit de helft zijn.


Eigenlijk zou ik je gewoon af willen raden om die motor om te bouwen naar indirecte koeling.
De voordelen voor een oude motor zijn , indien al aanwezig, zeer beperkt.
Ad

Bijlage JOHNSON.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 25 jan 2014 11:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 11:24 #479693

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
dat snap ik niet :blush:

p.s. de motor is helemaal gereviseerd dus dan heb je toch voordelen voor een indirecte koeling?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 25 jan 2014 11:25 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 11:25 #479694

jessejohn schreef :
dat snap ik niet :blush:

Moet je wel even zeggen wat je niet snapt hoor.... :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 11:26 #479695

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
dat tabbeltje niet :sick:
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 11:42 #479699

jessejohn schreef :
dat tabbeltje niet :sick:

Hoezo dat dan niet?
Dat zijn gewoon de gegevens van één en dezelfde Johnson impellerpomp (de kleinste) bij verschillende benodigde opvoerhoogtes (links verticaal) en toerentallen (horizontaal).
Voor het binnencircuit van een motor zul je ergens tussen de twee bovenste rijen uitkomen. Alleen als het debiet te hoog is gaat uiteraard ook de opvoerhoogte omhoog en kom je verder naar onderen uit .
Ik zal dat een proberen aan te geven in een volgend plaatje.
Ad

Bijlage JOHNSON_2014-01-25.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 25 jan 2014 11:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 12:40 #479713

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
ok duidelijk. maar dat geld niet voor de gegevens die ik je gaf van de centrifigaal pomp toch?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 12:55 #479720

Nee nee , dat komt nog.
En een Johnson centrifugaalpomp zul je wel niet hebben want die zijn wel erg groot voor een mini 3. :ohmy:
Heb je geen merk en type van dat ding?
Zou het nog een stuk makkelijker (en nauwkeuriger) maken.
Ad
Laatst bewerkt: 25 jan 2014 12:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 13:49 #479729

jessejohn schreef :
Waaierdiameter is 6,5 cm en aan en afvoer opening is 16 mm.

temperatuur zal geen 80 graden mogen zijn maar 55 zit thermostaat in van 55 graden. Gietijzeren kop dus wil de 55 graden blijven houden.

Hoe bedoel je met de elektrische pomp om deze aan te sluiten op de laadstroomkabel en dat ik dan kan zien of die draait middels de lamp?

Zo, de pompcurve is klaar.

Bijlage Naamloos_2014-01-25.jpg niet gevonden


In de praktijk zal de opvoerhoogte lijn wat hoger liggen en de debietlijn mogelijk wat lager want dat hangt af van de inwendige vormgeving van de pomp waardoor er soms nog wat opvoerhoogte wordt"verdiend" .Maar dat wordt een beetje te ingewikkeld. :ohmy:
Maar voor jouw doel zal hij prima zijn .

Wat betreft dat aansluiten op de laadstroomkabel.
Vergeet dat maar , foputje in mijn gedachtengang... :blush:

Dan wordt het dus bijv. aansluiten op de plus na het startslot . Alleen moet je dan wel de zekering die in de draad naar het startslot zit vergroten met de amperes van de pomp.

Overigens, als je de temperatuur toch op 55 graden wilt houden , wat is dan nog de zin van een indirect koelsysteem?
En waarom dat zou moeten bij een gietijzeren kop vraag ik me ook af.
Dat hebben heel veel scheepsdiesels en die draaien toch ook op 80-85 graden.
Ad
Laatst bewerkt: 25 jan 2014 14:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 13:53 #479730

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
ik zie geen curve :silly:

Maar goed de reden dat ik de warmtewisselaar wis is omdat ik geen roest en kalk meer wil hebben in het systeem. deze motortjes en ook mijn arona zijn niet bestand tegen de temperaturen van 80 a 90 graden heb ik ooit gelezen.

Mijn arona draait ook op 55 graden en heeft wel buitenkoeling maar wel een warmtewisselaar nog voor de olie.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl