Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Montage dubbele poellie

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 13:54 #479731

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
Yellow Boat schreef :
Wat betreft dat aansluiten op de laadstroomkabe.
Ik bedoel gewoon op de plus van de alternator .
Als die draait heb je stroom en draait dus de pomp. En doet de alternator het niet meer (kapot of v-snaar kapot) gaat immers je laadstroomlampje branden.Dat is dan dus tevens het alarm dat je koelater stil staat.

Ad

ik hoop dat het goedkomt, jesse heeft een dynamo schreef hij en geen alternator.
Ik dacht ook even een alternator, maar toen ik het bericht nog eens las zag ik dynamo, toen kon ik mijn eerste antwoord niet meer aanpassen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 13:59 #479736

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
dan zou ik hem toch achter de spanningsregelaar weg kunnen pakken?

ik heb een losse spanningsregelaar erbij zitten de d+ dacht ik gaat naar het laad lampje.

wat is dan het verschil met alternator en dynamo?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 13:59 #479737

Sprokkie schreef :
Yellow Boat schreef :
Wat betreft dat aansluiten op de laadstroomkabe.
Ik bedoel gewoon op de plus van de alternator .
Als die draait heb je stroom en draait dus de pomp. En doet de alternator het niet meer (kapot of v-snaar kapot) gaat immers je laadstroomlampje branden.Dat is dan dus tevens het alarm dat je koelater stil staat.

Ad

ik hoop dat het goedkomt, jesse heeft een dynamo schreef hij en geen alternator.
Ik dacht ook even een alternator, maar toen ik het bericht nog eens las zag ik dynamo, toen kon ik mijn eerste antwoord niet meer aanpassen.

Bedoel je nu een gelijkstroomdynamo?
Want i.h.a. wordt tegenwoordig met een dynamo en een alternator beide een wisselstroomdynamo bedoelt hoor.
Trouwens, voor het principe maakt dat niks uit.
En ik zal dat voorstel maar verwijderen want het wil niet echt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 14:03 #479740

jessejohn schreef :
dan zou ik hem toch achter de spanningsregelaar weg kunnen pakken?

ik heb een losse spanningsregelaar erbij zitten de d+ dacht ik gaat naar het laad lampje.

wat is dan het verschil met alternator en dynamo?

Nee dat wil niet omdat de pomp waarschijnlijk zoveel stroom zal trekken zal en daardoor het lampje blijft branden.
En of de D+ überhaupt zoveel stroom kan leveren weet ik ook niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 14:11 #479744

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Dit is wat erop zit:

Bijlage 20140125_160257.jpg niet gevonden

J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 14:23 #479748

jessejohn schreef :
Dit is wat erop zit:

Bijlage 20140125_160257.jpg niet gevonden


Aha , deze dus:
www.autopartoo.com/oem/bosch/g114v28a22.html
Gewoon een alternator dus , net als alle huidige "dynamo's".
Ad
Laatst bewerkt: 25 jan 2014 14:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 14:39 #479753

Daar zou je de E-pomp dus achter het startslot aan kunnen sluiten.
Die zekering zal dan vergroot moeten worden volgens
oud + amp pomp = nieuw.
Ad

Bijlage alternatorlosseregelaar.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 14:42 #479754

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Ok dus gewoon op 15 van het contactslot zetten. Ik heb daar geen zekering zitten. Maar kan ik natuurlijk wel plaatsen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 14:44 #479755

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Is hey trouwens makkelijk om zelf een w contact op de alternator te maken want die zit er nu niet op.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 15:04 #479761

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
even geleend van een ander forum:
a dat kan en is heel simpel, maar de achterkant van de dynamo moet er af.
w aansluiting is niet meer dan een aftakking op de wikkeling voor de diode waardoor je direct de wisselspanning te pakken hebt.
maakt niet uit welke van de drie koperen draden je pakt van de wikkelingen naar de diodes
draad er op solderen en via een geboord gat met bescherm rubber er in naar buiten voeren, klaar is kees.

hier een afbeelding hoe het zit:
www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/Laadcircuit.png
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 15:15 #479765

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
MMaat het niet uit welke spoel dan? In plaatje staat er nanelijk maar 1 met een w.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 15:17 #479766

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
maakt niet uit
1 van de drie, staat ook in de tekst
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 15:36 #479779

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Dat las ik maar had eens gehoord van iemand die op alle 3 draadje had gemaakt er maar 1 van deed.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 15:47 #479783

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
vreemd.
alle drie de spoelen geven een spanning af.
dus op een van de drie moet het werken.

anders de try en error methode
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 25 jan 2014 21:09 #479857

Ooit in een grijs verleden heb ik een paar motoren van interkoeling voorzien, MD 7 meen ik.

Olie koelertjes van Scania vrachtwagens, Johnson heet water centrifugaalpompjes met magneet aandrijving.

Achter op de generator bediende de W aftakking een relais.
Wanneer de generator draaide, draaide ook het pompje, een ventilator en de koelkast. En wat je nog meer gelijk met de motor wilt laten werken.

Het buitenboord water dóór de pijpjes van de koeler, de antivries aan de ´schone´ kant, om de pijpjes.

En een hogere thermostaat er in, want daar ging het uiteindelijk om.

Gewoon met spullen ´van de plank´, standaard en goedkoop, werkte perfect, zal ongetwijfeld overcapaciteit gehad hebben.

Bij direct gekoelde motoren is de ketelsteen afzetting ergens rond die 50º de grens wat kan.
Dit gaat ten koste van het rendement van het motortje.
Daarvoor is die indirecte koeling er gekomen.
Laatst bewerkt: 25 jan 2014 21:15 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 26 jan 2014 07:51 #479905

Sprokkie schreef :
even geleend van een ander forum:

w aansluiting is niet meer dan een aftakking op de wikkeling voor de diode waardoor je direct de wisselspanning te pakken hebt.
maakt niet uit welke van de drie koperen draden je pakt van de wikkelingen naar de diodes
draad er op solderen en via een geboord gat met bescherm rubber er in naar buiten voeren, klaar is kees.

hier een afbeelding hoe het zit:
www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/Laadcircuit.png

Op zich niks op tegen maar ik betwijfel of dat (gelijkstroom)pompje daar lang op zal draaien.
Die is niet voor wisselstroom gemaakt.
Een W aansluiting zit daar enkel en alleen om voor een toerenteller te kunnen gebruiken omdat de frequentje uiteraard afhankelijk is van het toerental.
En dat gaat nu eenmaal niet met gelijkstroom.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 26 jan 2014 07:59 #479906

jessejohn schreef :
Ok dus gewoon op 15 van het contactslot zetten. Ik heb daar geen zekering zitten. Maar kan ik natuurlijk wel plaatsen.

Ik bedoel ook niet daar waar die 15 staat maar in de voedingsdraad naar het startslot.
Daar zit eigenlijk altijd een zekering maar ik zie op onderstaand E-schema van de Mini 3 dat er bij jou geen zit.
Dan zou ik die opnemen in de draad naar de pomp.
Die kun je dan aansluiten achter op het startslot op de aansluiting bij de pijl.
Ad

Bijlage Mini3.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 26 jan 2014 14:19 #480017

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
hoe kom je aan dat mooie schema nog nooit gezien van de sole 3 wel andere schema's.

Maar als die op 15 komt betekent het toch als zodra het contact aan is de pomp blijft lopen ook al is de motor niet in gebruik?

Dus eigenlijk is het wel verstandig om de voedingsdraad af te zekeren?
Op hoeveel A wordt dat normaal gedaan?

Wat betreft dat stukje over het W contact dat wou ik even weten om een toerenteller aan te sluiten en niet de pomp :lol:
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 26 jan 2014 14:26 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 26 jan 2014 14:41 #480020

jessejohn schreef :
hoe kom je aan dat mooie schema nog nooit gezien van de sole 3 wel andere schema's.

Maar als die op 15 komt betekent het toch als zodra het contact aan is de pomp blijft lopen ook al is de motor niet in gebruik?

Dus eigenlijk is het wel verstandig om de voedingsdraad af te zekeren?
Op hoeveel A wordt dat normaal gedaan?

Wat betreft dat stukje over het W contact dat wou ik even weten om een toerenteller aan te sluiten en niet de pomp :lol:
Dat schema staat gewoon in het handboekje(pagina 23) en dat kun je o.a. hier downloaden:
www.motoren.ath.cx/Download.ph...sole/Sole-mini-3.PDF
Dat plaatje heb ik er gewoon uit gecopieerd naar powerpoint en na aanpassen naar jpg.
Uiteraard blijft de pomp draaien als je het contact aan laat staan maar dat zet je toch uit als je de motor stopt.
Kwaad kan het niet echt maar het trekt wel je accu leeg.
Het gaat immers om de pomp voor het interne circuit. Voor de buitenwaterpomp moet je dat uiteraard niet doen. :ohmy:
Overigens, een zekering in de voedingsdraad vanaf de accu (soms ook vanaf de startmotor) naar het startslot is anders heel normaal . Ik ken verder geen motoren waarbij dat niet zo is.
Maar gewoon een draadzekering in de draad naar de pomp is uiteraard ook prima.
Zou ik zeker wel doen want anders kun je bij kortsluiting makkelijk brand krijgen.
Daarom vindt ik het ook vreemd dat er geen zekering in de voedingsdraad naar het startslot zit.
Zonder die pompm zijn dat meestal zekeringen van 10 Amp bij dit soort kleine motoren.
Als het pompje bijv. 100 watt is komt daar dus minimaal 8 Amp bij. Dat wordt dan een 20 Amp zekering. Ik zou dus in ieder geval , als je een pompje aansluit,de voedingsdraad van het startslot 6MM2 maken ( zal nu wel 2,5 MM2 zijn).
Anders loop je kans dat de solenoid van de startmotor te weinig spanning overhoudt door teveel spanningsverlies over de te dunne draad en je dus startproblemen krijgt.
jaja , het is altijd nog wat complexer als het op het eerste gezicht lijkt. :ohmy: :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 26 jan 2014 14:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 26 jan 2014 14:47 #480022

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
De 30 draad dus de aanvoer had ik al voorzien van een 6 mm2 heb alle bedrading vernieud :woohoo:
De draad naar de alternator en naar de accu heb ik 16 mm2 genomen dik genoeg toch?

Maar stel dat ik de 30 afzeker op 20A.
dan pompje nog even appart op 10 A?
en je zegt de draad voor de startmotor solenoid ook? hoeveel A?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 26 jan 2014 15:19 #480027

jessejohn schreef :
De 30 draad dus de aanvoer had ik al voorzien van een 6 mm2 heb alle bedrading vernieud :woohoo:
De draad naar de alternator en naar de accu heb ik 16 mm2 genomen dik genoeg toch?

Maar stel dat ik de 30 afzeker op 20A.
dan pompje nog even appart op 10 A?
en je zegt de draad voor de startmotor solenoid ook? hoeveel A?

dat hangt er een beetje af hoe je installatie er in detail uit ziet.
Als dat net zo is als op dat plaatje is alleen een Zekering van zeg 20 Ampère in de draad vanaf de accu naar het startslot (aansluiting 30 dus) genoeg.Tenminste als je de pomp daar aan sluit anders is 10 Amp genoeg.
Dan zit zowel de startsolenoid als de pomp als de zoemers en de voorbekrachtiging van de alternator achter die zekering.
Let op. Die zekering is er niet om de pomp of de startsolenoid te beschermen maar om te voorkomen dat bij een kortsluiting in een van die dingen de draad zo heet kan worden dat er brand ontstaat.
Zekeringen zijn maar zelden om een gebruiker zelf te beveiligen.
Die 16M2 voor de alternator ( neem even aan die tussen alternator en accu?) is wel genoeg.
Die alternator doet toch maar 25 Amp.
Maar heb je dan zowel een draad van de alternator naar de accu als vanaf de startmotor?
In dat geval zit er normaliter geen draad meer tussen startmotor en alternator zoals dat wel op het schema staat.
Of bedoel je de draad tussen startmotor (dikek aansluiting) en accu? Dan is 16M2 veel te weinig. dat moet minstens 30M , liefst zelfs 50M2 zijn.Hangt een beetje van de lengte af.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 26 jan 2014 15:20 #480028

jessejohn schreef :
De 30 draad dus de aanvoer had ik al voorzien van een 6 mm2 heb alle bedrading vernieud :woohoo:
De draad naar de alternator en naar de accu heb ik 16 mm2 genomen dik genoeg toch?

Maar stel dat ik de 30 afzeker op 20A.
dan pompje nog even appart op 10 A?
en je zegt de draad voor de startmotor solenoid ook? hoeveel A?

dat hangt er een beetje af hoe je installatie er in detail uit ziet.
Als dat net zo is als op dat plaatje is alleen een Zekering van zeg 20 Ampère in de draad vanaf de accu naar het startslot (aansluiting 30 dus) genoeg.Tenminste als je de pomp daar aan sluit anders is 10 Amp genoeg.
Dan zit zowel de startsolenoid als de pomp als de zoemers en de voorbekrachtiging van de alternator achter die zekering.
Let op. Die zekering is er niet om de pomp of de startsolenoid te beschermen maar om te voorkomen dat bij een kortsluiting in een van die dingen de draad zo heet kan worden dat er brand ontstaat.
Zekeringen zijn maar zelden om een gebruiker zelf te beveiligen.
Die 16M2 voor de alternator ( neem even aan die tussen alternator en accu?) is wel genoeg.
Die alternator doet toch maar 25 Amp.
Maar heb je dan zowel een draad van de alternator naar de accu als vanaf de startmotor?
In dat geval zit er normaliter geen draad meer tussen startmotor en alternator zoals dat wel op het schema staat.
Of bedoel je de draad tussen startmotor (dikek aansluiting) en accu? Dan is 16M2 veel te weinig. dat moet minstens 30M , liefst zelfs 50M2 zijn.Hangt een beetje van de lengte af.
Ad

Bijlage Afbeelding2_2014-01-26.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 26 jan 2014 15:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 26 jan 2014 16:54 #480050

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
16 mm2 van startmotor naar 30? Je bedoelt 6 mm2 toch?

Van alternator naar startmotor is 16mm2.bik zal de draad van startmotor naar accu die nu 16mm2 is vervangen voor een 50mm2.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 26 jan 2014 18:27 #480075

jessejohn schreef :
16 mm2 van startmotor naar 30? Je bedoelt 6 mm2 toch?

Van alternator naar startmotor is 16mm2.bik zal de draad van startmotor naar accu die nu 16mm2 is vervangen voor een 50mm2.

Nee hoor , ik bedoel dat je 30mm2 (eventueel 50 als de afstand langer dan 1 meter is) nodig hebt voor de kabel van de accu naar de startmotor.
De draad naar de startschakelaar kan eventueel 6mm2 blijven als hij maar heel kort is. Maar omdat je immers eerst van de accu naar het startslot gaat en dan nog een keer naar het startrelais is dat al snel een paar meter en zou wat dikker mogelijk verstandig zijn.Daar komt dan de stroom oor de pomp nog bij want die loopt ook al tijdens het starten! Veel startproblemen komen nogal eens door teveel weerstand over die draden plus de startschakelaar.Vandaar dat er ook wel eens een extra relais bij de startmotor wordt geplaatst.Dan is een 16mm2 de makkelijkste en goedkoopste optie
De verbindingskabel tussen startmotor en alternator (wat sowieso maar een heel kort stukje is)kan zonder problemen 16mm2 zijn. Zelfs 6mm2 zou daar kunnen omdat het maar een kort stukje is.Dat was bij mijn motor ook zo terwijl daar een 35 amp alternator op zit( nu niet meer omdat er een laadspitter is gemonteerd en die verbinding er dus niet meer is ,maar das een ander onderwerp).

Eventueel kun je met het programmatje in deze link zelf eens berekenen over welke voltageverliezen je praat ,
www.stealth316.com/2-wire-resistance.htm

Ad
Laatst bewerkt: 26 jan 2014 18:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 26 jan 2014 20:47 #480132

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
jongens...

klopt dat schema wel, Jesse heeft een alternator en op het schema staat een dynamo.
als ie maar niet in de knoei komt met de inwendige spannings regelaar van de alternator, die Jesse heeft
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl