Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Montage dubbele poellie

Re: Montage dubbele poellie 27 jan 2014 06:17 #480156

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
de afstand qya draden is 2,5 M.
aar ik lees echt dat ik naar mijn contact slot een voedingskabel nodig ben van 50 mm2?

Hoe wil je dat aan gaan sluiten op het contactslot?

De voedingkabel na mijn contactslot is 6 mm2. Na het startrelai toe is 2,5mm2 en overige kabels van sensoren en laadlampjes ook.
Ik de plus van de accu doorgezet naar startmotor en van daaruit weer naar de alternator. Op dezelfde dikke pen zit de 6 mm2 naar het contactslot toe.

Hier het schema zoals ik het nu heb aangesloten:

Bijlage Electrical_System2_2014-01-27.jpg niet gevonden

J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 27 jan 2014 08:06 #480177

jessejohn schreef :
de afstand qya draden is 2,5 M.
aar ik lees echt dat ik naar mijn contact slot een voedingskabel nodig ben van 50 mm2?


Bijlage Electrical_System2_2014-01-27.jpg niet gevonden


Waar moet dat staan?
Er staat toch echt 30 of eventueel 50mm2 tussen startmotor en accu ( de stratkabel dus) want daar gaat bij starten gauw tot 100 ampère doorheen.Die 16mm2 is gewoon veel te dun.Staat dat op de officiele tekeneing?Raar hoor. Ik neem ten minste aan dat je een normale startmotor en een alternator hebt zoals je eersder schreef.Deze motoren werden ook geleverd met een zogen. Dynastart maar dat is een heel ander schema.
Eventueel kun jke nog eens kijken welk type er op de startmotor staat dan kan ik een lijken welk vermogen die heeft. Misschien is dit een klein dingetje?Voorlopig neem ik even aan dat het een normale Bosch startmotor is en die zijn zelfden kleiner dan 1 pk (=750 Watt of dik 60 ampère dus , bij aanlopen gauw het dubbele).
Tussen accu en startslot schrijf ik dat 6mm2 aan de lage kant is. En wat bedoel je met äfstand?
De afstand van de accu naar het startslot of ook de afstand startslot naar de startmotor of de nieuwe draad naar de pomp erbij? In het laatste geval zou ik meer dan 6mm2 nemen , vandaar mijn 16mm2 maar 12 kan ook wel hoor(als je dat kunt vinden).Maar alleen als je inderdaad een electrische koelwaterpomp gaat gebruiken natuurlijk!

Ik zal je plaatje eens aanpassen met wat ik ervan zou maken.

En @ Sprokkie; Jessejohn heeft eerder een foto van zijn alternator geplaatst . Type heb ik opgezocht en is een wel degelijk een alternator met max. 28 Amp vermogen.
Kijk maar eens verder terug in het draadje.
Maar ja , over die discussie van "alternator of dynamo" is al eerder een zeer uitgebreid draadje geweest.... :ohmy: :laugh:
Ad

Bijlage Afbeelding1_2014-01-27.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 27 jan 2014 08:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 27 jan 2014 08:33 #480184

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
op de koelwaterpomp zit een standaard draad van 1 mm2 dus om daar dan naar toe te gaan met 6 mm2 is toch over kill? ik ga er nu al naar toe met een 2,5 mm2.

De aanvoer naar mijn 30 contact is 6 mm2.
Om het start relai in werking te zetten gebruik ik een 2,5 mm2.

De aanvoer van accu naar startmotor zal ik gaan verzwaren van 16mm2 naar minimaal 30 dan.

Kabellengte van dashboard naar motor is max 2,5 meter.
een 16 mm2 kabel krijg ik nimmer nooit niet tussen de klemmen van het contactslot had al moeite met de 6 mm2.

Volgens mij wil je een beetje teveel van het goede ad :laugh:
Ik zal je advies over de 30 mm2 kabel in acht nemen en zekeringen gaan plaatsen maar de rest laat ik qua kabeldiktes zo.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 27 jan 2014 08:59 #480196

jessejohn schreef :
op de koelwaterpomp zit een standaard draad van 1 mm2 dus om daar dan naar toe te gaan met 6 mm2 is toch over kill? ik ga er nu al naar toe met een 2,5 mm2.

De aanvoer naar mijn 30 contact is 6 mm2.
Om het start relai in werking te zetten gebruik ik een 2,5 mm2.

De aanvoer van accu naar startmotor zal ik gaan verzwaren van 16mm2 naar minimaal 30 dan.

Kabellengte van dashboard naar motor is max 2,5 meter.
een 16 mm2 kabel krijg ik nimmer nooit niet tussen de klemmen van het contactslot had al moeite met de 6 mm2.

Volgens mij wil je een beetje teveel van het goede ad :laugh:
Ik zal je advies over de 30 mm2 kabel in acht nemen en zekeringen gaan plaatsen maar de rest laat ik qua kabeldiktes zo.

Tja , je moet uiteraard zelf weten wat je doet maar die 1mm2 is leuk als de draad van de accu niet langer is dan 50 cm maar anders heb je toch echt veel verlies!
Dat zie je wel vaker bij bootelectriek .
Aardig voiorbeeld zijn de Waeco koelboxen waar een 2 meter kabel van 1,5mm2 aan zit.
Als je die gebruikt heb je regelmatig problemen vanwege het te hoge spanningsverlies.
Voor die andere draden geld gewoon hetzelfde.
Misschien ten overvloede:
zo zou ik het in ieder geval doen en ik heb in ieder geval nooit E-problemen aan boord ( nou ja , van de zomer een losgetrilde massa aansluiting van mijn stuurcomputer :blush: ) omdat ik e.e.a. altijd netjes uitreken.
Overigens , als je een dikkere draad niet direct aan bijv. je contactslot kunt maken is eerst een kort (10 of 20cm) dunner stukje ook best hoor. Daaraan ga je dan verder met een voldoende dikke. draad.Dat korte stukje heeft ook bij een te kleine diameter echt geen noemenswaardige weerstand hoor.
Dat geeft weer eens aan hoe belangrijk het berekenen van het spanningsverlies eigenlijk is.Ik heb niet voor niks dat linkje geplaatst omeraan te rekenen.
Overigens moet je bij het rekenen van de draaddiameter altijd wat extra lengte meenemen . Niet voor de draad zelf maar om te compenseren voor schakelaars , zekerin , aansluitingen e.d. die ook allemaal wat verleis hebben.
Normaal is 20-30% extra nemen ( behalve als de draden al erg lang zijn.

(Beetje flauw misschien)Vraagje; waarom vraag je eigenlijk advies als je toch al zeker van je zaak denkt te zijn?
Of volg je adviezen alleen op als ze je eigen ideeën bevestigen.... :huh: :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 27 jan 2014 09:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 27 jan 2014 18:06 #480421

Ik denk dat jessejohn de eigen mening vergelijkt met de aangeboden meningen hier, en daar op zijn besluit baseert.

Eventuele foutjes in de aanvang worden dan wel belicht en kunnen er uit gehaald worden.

Lijkt me een prima denkwijze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Montage dubbele poellie 28 jan 2014 05:18 #480524

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
hoi ad ik volg je adviezen wel op ik vervang de 16 mm2 naar de accu door minimaal 30 mm2 :lol: alleen de voeding naar het contactslot laat ik op 6 mm2 :blush:

Mocht ik problemen met starten enzo gaan krijgen en de elektrische pomp dan weet ik dat ik de 6 mm2 moet vervangen voor een 16 mm2.

Doch ben ik ervan overtuigd dat een 6 mm2 voldoet aan de installatie zoals ik hem heb. Soms mogen mensen wel eigenwijs zijn toch :ohmy:
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl