Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Poelieversnelling voor dynamo.

Poelieversnelling voor dynamo. 17 nov 2013 18:48 #458666

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Eigenlijk een heel simpel en kort vraagje.

In ons schip, ja sorry geen zeilboot, staat een langzaamdraaiende motor (langzaamloper). We hebben een 24v Boordnet en willen die accu's ook bijladen tijdens het varen, worden nu niet geladen en dat is niet handig... En om nou de generator te moeten laten draaien en dan een accuader aan te kunnen zetten is een beetje gekkigheid en het kost veel diesel. Terwijl er op de hoofdmotor een stel dynamo's prachtig kan meedraaien.


Nu de vraag: onze motor draait 130 tot hooguit 350 /375 toeren, harder gaan wij hem niet zetten. Maar een standaard dynamo laad pas goed bij hogere toeren dan bovengenoemden. Nu is de vraag: hoeveel groter moet de poelie op de krukas zijn dan de poelie op de dynamo?

Is dat gewoon heel simpel: bij wijze van spreke tweemaal de diameter van de kleine poelie, dan draait de kleine poelie 2x zoveel omwentelingen als de grote, of bijv 3x zo groot is 3x zoveel omw?

(Wenselijk is als de dynamo al een beetje flink gaat laden als we zo rond de 175-200 toeren draaien, normaal vaartempo. We hebben aardig wat verbruikers: stuurrelais joystickbesturing, navigatieverlichting, toplicht , heklicht. Allemaal DHR professionele binnenvaartlantaarns met forse bollen erin, ik dacht 25 watt. Soms ook binnenverlichting. Vandaar dus.)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 nov 2013 18:57 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 17 nov 2013 19:13 #458673

Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 17 nov 2013 19:17 #458674

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dacht ik dus al. Geen hogere wiskunde. Die vraag is eigenlijk overbodig.

Nu alleen nog de vraag bij welk toerental een dynamo het beste rendement geeft.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 nov 2013 19:17 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 17 nov 2013 19:21 #458676

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Moet je even kijken in de specs van je alternator (geen dynamo, is ouderwets)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 17 nov 2013 19:25 #458679

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Fly-Tour schreef :
Dacht ik dus al. Geen hogere wiskunde. Die vraag is eigenlijk overbodig.

Nu alleen nog de vraag bij welk toerental een dynamo het beste rendement geeft.

Doorsnee Dynamo begint te laden bij 1200 rpm. En zijn op hun maximum bij 1800-2000 rpm.
Zorg wel dat voldoende oppervlakte hebt op de kleine pully om het vermogen over te brengen.

Dynamo is een prima Nederlands wordt, Alternator is Engels.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 nov 2013 19:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 17 nov 2013 19:28 #458680

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Moet er nog een scoren.
Ze staan voor leuk geld te koop op Marktplaats.

Het plan is om er twee te installeren. Eentje die meedraait, de ander die direct aangekoppeld kan worden bij een defect. Aankomend jaar gaan we grotere tochten maken.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 nov 2013 19:33 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 17 nov 2013 19:38 #458684

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Als het verschil tussen de grote en de kleine poelie te groot wordt, kun je de overbrenging in tweeën doen, dus op een extra as met daarop een kleine en een grote poelie. De laatste drijft dan de dynamo aan. Zo kom je wel aan het grote toerental. Wel ff rekenen aan de omtrek van alle poelies. Omtrek = 2x3,14xde straal van de poelie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 17 nov 2013 20:11 #458697

of je installeert een permanent magneet alternator, die hoeven niet zo hard te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 17 nov 2013 20:15 #458698

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Fly-Tour,
Je kan gewoon met de gemiddelde diameter over de pulley rekenen. Voor grote versnellingen en een in verhouding kleine omspannen boog van de dynamo pulley moet je wel een extra factor in rekening brengen. Alles hangt af van de omspannen boog en het vermogen. Het beste is om de spaninrichting door scharnieren van de dynamo te realiseren. De meeste V-snaar catalogi geven veel info over het hoe of wat. Kan best zijn dat er meerdere snaren nodig zijn om aan het gewenste vermogen te komen. Lichtere snaren buigen gemakkelijker om de pulley en geven minder slip (echt zien te vermijden) dan een enkele zware V-snaar.
Als je enig idee hebt van het vermogen dat je nodig hebt, kun je via veel V-snaar catalogi het hele geval uitrekenen. Probeer wat meer info over het benodigde vermogen te krijgen, dan kan ik je wel verder helpen.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 04:35 #458724

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Allen tot zover bedankt, ik ga nu eerst een dynamo zien te regelen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 06:20 #458732

hoe er wel rekening mee dat je niet van heel groot naar heelklein kunt gaan. vooral als de poelies kort op elkaar zitten hou je op de kleine te weinig oppervlak over. maak even een tekeningetje voor je zelf , dan zie je het scherper.

edit: dit kun je verbeteren door met een spanrol te werken, maar dat hoef ik een zoon van een garage houder eigenlijk niet te vertellen.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 06:22 door sietse-ten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 07:16 #458740

WADnWIND schreef :
Dynamo is een prima Nederlands wordt, Alternator is Engels.

in het Amerikaans is het Dyna Moe
en het geluid als ze maakt als ze opgewonden is heet Dyna Moe Humm

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 07:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 07:41 #458741

sietse-ten schreef :
hoe er wel rekening mee dat je niet van heel groot naar heelklein kunt gaan. vooral als de poelies kort op elkaar zitten hou je op de kleine te weinig oppervlak over. maak even een tekeningetje voor je zelf , dan zie je het scherper.

edit: dit kun je verbeteren door met een spanrol te werken, maar dat hoef ik een zoon van een garage houder eigenlijk niet te vertellen.

Dit en nog meer zaken zijn van belang. Hier een PDF met werkelijk alles wat er een rol bij speelt.O.a. de minimum poeliediameter afhankelijk van het type V-snaar maar ook type snaar en over te brengen vermogen .Hou je daar onvoldoende rekening mee kunnen slippen en overmatige slijtage het gevolg zijn.
www.stokvis.eu/pdfdocs/ADE013-1.pdf

Overigens is ongeveer 1000 toeren toch wel nodig om de alternator een redelijke hoeveelheid laadstroom te laten leveren. Maar pas bij iets van 3000 toeren bereiken de meeste alternators pas hun nominale vermogen.Bij 1000 toeren zal dat hooguit iets van 30-40% zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 07:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 08:14 #458747

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
even een simpel rekensommetje;
altenator max. ca. 9000 rpm.
motor max. ca. 350 rpm
poelieverhouding zal dus 9000:350=ca. 25:1 zijn.
op altenator poelie diam. 4cm, op de motor dus 100cm.
als dit niet past, kan je dit d.m.v. een "tussen as" in 2 stappen doen.
alternatief (ga er vanuit, dat er een startmotor op zit);
een tussen as met tandwiel op de starterkrans en poelie voor riem
let dan wel op de draairichting!
wordt even puzzelen, maar zat zeker werken.

let er wel op (zoals eerder vermeld), dat de riem/snaar voldoende "afstand" op de kleine poelie heeft i.v.m. slippen.

ik had het tegenovergestelde probleem
bij MD17C zit een ca. 30cm op het vliegwiel, op altenator zat 4cm.
altenator heeft diverse keren ca. 19000rpm gedraaid.
gelukkig niet vastgelopen of in brand.
de 4cm vergroot naar 8cm en alles werkt weer goed.
Hanno
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 08:22 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 08:25 #458750

2linkerhanden schreef :
even een simpel rekensommetje;
altenator max. ca. 9000 rpm.
motor max. ca. 350 rpm
Hanno

Lijkt me wel erg hoog hoor.
Bijv. mijn Vetus draait maximaal 3200 rpm en daar zit een overbrenging naar de alternator op van ongeveer 3:2 dus de alternator doet maximaal dik 4500 rpm.
Laden doet hij ook al stationair bij motortoerental van 800 maar uiteraard niet op maximaal vermogen.
Dat zijn trouwens voor bootmotoren heel normale waarden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 08:30 #458751

als de motor max zo'n kleine 400 toeren maakt en de alternator max 9000 mag doen kom je wel dicht bij die 1 op 25...
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 08:30 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 09:38 #458787

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2889
Voor het kiezen van de verhouding zou ik niet de beide maximale toerentallen nemen, maar het toerental dat de motor normaal draait (175-200 toeren) en het toerental waar de alternator efficient werkt (bijv. 3000 toeren). Dan kom je op 1:15-1:17. Bij dat toerental zit je ook ruim binnen de 9000 toeren bij maximale toerental van de motor.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 09:38 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 11:19 #458822

Standaard geeft een generator bij stationair toeren van de motor zéér geringe stroom.
De reden; Bij starten geen generator belasting op de startmotor. Draait de (koude) motor eenmaal (stationair), ook dan mag de generator stroom niet te hoog zijn. De motor zou er op kunnen afslaan.

Het topvermogen van standaard generatoren ligt ergens tussen 1500 en 2000 rpm. Een generator die 7000 rpm draait levert echt niet meer dan eentje die 2000 rpm draait.

Wat ik begrijp is het een zeer grote laagtoeren motor. Het stationair toeren van de generator zal dan wat minder kritisch zijn dan op een klein motortje. Toerenal generator bij stationaire motor op zo´n 800 rpm uitrekenen lijkt me het handigst.
Dat zal dan ergens bij toptoeren van de motor 2500 rpm generator zijn.
Een verhouding van de diameters der pulys zou dan 1 op 6 of 1 op 7 kunnen zijn.

Wanneer je twee generatoren wilt aanschaffen, zou ik ze ook beiden stroom laten leveren. Er staat dan niet één exemplaar te verroesten, die het dan ook niet meer doet wanneer hij nodig is.
Twee (wat kleinere) diametraal t.o.v. de krukas is ook beter voor zijdelingse belasting van de krukaslagers, al zal dat bij zo´n grote motor niet zo spelen.
Gaat er één kapot, dan koppel je die los, de overblijvende hoef je niets aan te doen, onderweg dus het simpelst.

Bij een generator die zeer hoog toeren draait zouden de wikkeling van de rotor kunnen vliegen, een borstelloze generator kan ongestraft 15000 rpm draaien, de lagers gaan dan wat minder tijd mee.

Een PMA zou ik niet doen, veel lastiger te regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 13:38 #458855

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
wil nu wel graag weten; om welke motor gaat het?
(oude 1 cilinder tuf,tuf,tuf gloeikop?)
gaarne wat foto's.
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 13:39 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 13:43 #458856

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
@ 2L,
Die oude langzaamloper, 5 cilinder.
Bijlagen:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 13:49 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 13:56 #458858

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
@Seaftinghe,
Op de kanaaltjes en plasjes varen we op een tempo wat rond de 175 toeren al bereikt wordt, echter verschilt het nogal. Soms wat groter en ruwer water, dan draaien we standaard 250 toeren zo'n beetje. Dus het is eigenlijk wenselijk dat de dynamo bij 150-175 toeren ook alles bij kan benen. Dat hij dan bijvoorbeeld al 1200 toeren draait bij 175 omw. motortoerental.

Wat mij optimaal lijkt is een overbrenging die ervoor zorgt dat hij max. 3000 toeren maakt bij zeg een 375 omw. van de motor, zodat de dynamo bij lagere motortoerentallen ook aardig hoog in toeren komt.
Dat ga ik dan aan de hand van de poelie-afmetingen zien te berekenen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 14:00 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 14:06 #458863

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
dat is nog eens een scheepsmotor
leuk zo met die kleppen en stoters in beeld.
lekker met het oliekannetje aan de gang.
heb je eventueel een foto, waar ongeveer de altenator moet komen.
ook van b.v. het vliegwiel.
hier zou je met draaiende motor b.v. met haakse slijptol een passende groef in kunnen maken.
bij mij draait de warmtewisselaarpompriem gewoon op het vliegwiel zelfs zonder "groef" gaat dit goed.(wel goed uitlijnen)
altenator trekt meer vermogen, dus groef geeft meer grip.
wel een getande riem menen.
alternatief; proberen met zo'n brede riem, en dan zonder groef.
altenator met zo'n poelie zijn ook te koop.
(ik zit gewoon wat te brainstormen)
Hanno
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 14:11 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 14:46 #458877

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Heb geen foto van het gestelde. Is een donkere plek daar voor die motor..

Poelies van dynamo's zijn ook over te zetten (sommigen passen niet weet ik uit ervaring)naar gelang het type poelie wat er op de krukas komt.
Dat moet ik nog zien, waarschijnlijk komt er een grote poelie op die wij aan boord nog zijn tegengekomen. Deze is voor 'conventionele' snaren. Kan even niet op de naam komen. Voor de gewenste overbrenging een geschikte dynamo poelie zien te vinden. Of in ieder geval een waarmee de gewenste versnelling benaderd wordt. Of de dynamo bij stationair motortoerental nou 1100 toeren draait of 1200, daar lig ik niet wakker van.

De alternator(s) las ik een steun voor , die wordt of worden vastgebout aan het machinekamerschot pal voor de motor.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 14:53 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 15:07 #458883

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
is volkomen duidelijk.
wel de vraag;
hoeveel "beweegt" de motor t.o.v. het schot i.v.m. spanning riem
persoonlijk zou ik er 1 plaatsen en 1 reserve meenemen.
als het zelfde model is bij storing snel/simpel te verwisselen.
spaart een hoop uitzoekwerk om er 2 zo te plaatsen, om op beide voldoende "grip" te hebben
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 16:45 #458900

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
2linkerhanden schreef :
is volkomen duidelijk.
wel de vraag;
hoeveel "beweegt" de motor t.o.v. het schot i.v.m. spanning riem
persoonlijk zou ik er 1 plaatsen en 1 reserve meenemen.
als het zelfde model is bij storing snel/simpel te verwisselen.
spaart een hoop uitzoekwerk om er 2 zo te plaatsen, om op beide voldoende "grip" te hebben
Hanno

Vermoedelijk is deze motor vast op de fundatie gezet, dus zonder flexibele motorsteunen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 nov 2013 16:47 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl