Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Poelieversnelling voor dynamo.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 18 nov 2013 22:46 #459056

Zoals ik al zei, het is afhankelijk van het type snaar (profiel) en de hart afstand tussen de poelies. Natuurlijk ook de duur dat je vol vermogen afneemt. Het heeft alles met levensduur van de snaar te maken.
Die poelie diameter die je noemt van 40 mm is wel erg klein en alleen toelaatbaar als minimum voor een snaartje ZX met profiel 10 x 6 en vertand. Bij een niet vertande 10 x 6 (profiel Z) is de minimum diameter 50 mm. Dus voor een betrouwbare V-snaar overbrenging zal je toch moeten rekenen. Proberen kan natuurlijk altijd, maar succes op de lange duur is niet verzekerd.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 07:02 #459072

ger, dat is ook de reden dat bij de tegenwoordige auto motoren, waar immers steeds meer verbruikers door de krukas worden aan gedreven, men gebruik maakt van de "platte" snaar met tig steun /aan druk rollen om en genoeg wrijving op de poelie te krijgen en veel poelies in een kleine ruimte onder te brengen.

maar als ik het plaatje van de motor zo zie is er genoeg ruimte.
bovendien heeft karel zoals hij zegt genoeg poelies liggen, dus ga lekker knutselen .
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 08:01 #459082

sietse-ten schreef :
ger, dat is ook de reden dat bij de tegenwoordige auto motoren, waar immers steeds meer verbruikers door de krukas worden aan gedreven, men gebruik maakt van de "platte" snaar met tig steun /aan druk rollen om en genoeg wrijving op de poelie te krijgen en veel poelies in een kleine ruimte onder te brengen.

maar als ik het plaatje van de motor zo zie is er genoeg ruimte.
bovendien heeft karel zoals hij zegt genoeg poelies liggen, dus ga lekker knutselen .
Klopt Sietse, profiel hoogte is belangrijk voor de minimum buigradius.
Gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 15:01 #459198

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
sietse-ten schreef :
daar is wel een verklaring voor, kijk als je accu vol is gaat de regelaar de amps terug regelen naar bijna nul, dus draait de alternator vrij rond. het enige gevaar wat je dan loopt is dat het tin uit de rotor wordt weg geslingerd, bwv.

Interessant draadje. Ik haal de post van Sietse er even bij want ik krijg de indruk dat er heel veel gerekend wordt aan de poelies en snaren, maar niet zoveel met de weerstand die de alternator gaat geven bij vollast. Flytour schrijft te denken aan een 40amp alternator. Die zal toch aanzienlijk minder weerstand bieden dan ik noem eens wat, een 90 amp alternator.
Dan hoeft FT toch ook minder rekening te houden met die weerstand en is erwat meer marge bij de keuze poelie versus snaar versus kleinste diameter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 15:08 #459201

koko schreef :
sietse-ten schreef :
daar is wel een verklaring voor, kijk als je accu vol is gaat de regelaar de amps terug regelen naar bijna nul, dus draait de alternator vrij rond. het enige gevaar wat je dan loopt is dat het tin uit de rotor wordt weg geslingerd, bwv.

Interessant draadje. Ik haal de post van Sietse er even bij want ik krijg de indruk dat er heel veel gerekend wordt aan de poelies en snaren, maar niet zoveel met de weerstand die de alternator gaat geven bij vollast. Flytour schrijft te denken aan een 40amp alternator. Die zal toch aanzienlijk minder weerstand bieden dan ik noem eens wat, een 90 amp alternator.
Dan hoeft FT toch ook minder rekening te houden met die weerstand en is erwat meer marge bij de keuze poelie versus snaar versus kleinste diameter?

Precies daarom heb ik ook die link in dit postje gezet.
www.zeilersforum.nl/index.php/...g-voor-dynamo#458741
Maar ja , dan moet je die wel helemaal doorlezen. :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 15:43 #459208

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Spirit of Mary schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik ga morgen maten nemen van het een en ander, wellicht zijn er mogelijkheden zonder al te veel aan te hoeven passen. Daarvoor moet ik er even met de neus bovenop zitten. Als de grote aandrijfpoelie dusdanig groot is dat deze een kleinere poelie op die as op een voldoende toerental laat draaien, dat een veel kleinere poelie van een dynamo via die poelie uiteindelijk genoeg omwentelingen maakt, zou het een uitweg zijn.

Ik heb in ieder geval nog meeeer dan zat multi riem poelies liggen, deze zijn ongeveer het formaat van de kleine poelies op die extra as.

In de regel geldt bij V-snaren geen grotere overbrengingsverhouding dan 1 : 6. Ook als je grote poelie ook echt groot is, dan wordt de omvattingshoek van de kleine poelie erg klein en is het over te brengen vermogen flink gereduceerd omdat de kans dat de snaar gaat slippen erg groot is. Het kan wat helpen als de asafstand ruim genomen wordt. Verder is een hulpmiddel om een tussenpoelie te nemen die de snaar a.h.w. naar binnen drukt en zo de omvattingshoek voor de kleine poelie verbetert. Natuurlijk moet deze extra poelie in het onbelaste deel zitten.
Ook is een kleine diameter van de poelie ongunstig. Afhankelijk van het type snaar (SPZ, SPA etc. of XPZ, XPA) mag de kleine poeliediameter een bepaalde maat niet onderschrijden. Bij XPZ of XPA is deze maat minder omdat de riem inwendig vertand is en daarom gemakkelijker buigt.
E.e.a. moet doorgerekend worden met de V-snaar formules van de diverse fabrikanten. Overigens komen deze formules aardig met elkaar overeen.
gr,
Ger

Ik kom in de huidige situatie misschien aan een systeem met 2x 1op6 (1op12), of een systeem met twee andere overbrengingen die samen ook weer minimaal een op tien in het totaal worden. Maar dat moet ik straks eerst eens gaan meten. Ik ga eerst de overbrenging tussen de bestaande krukaspoelie en de poelie op die tweede as vaststellen, en aan de hand daarvan weer een poeliegrootte bepalen voor de poelie die op dat asje gaat komen om de riem naar de dyn. aan te drijven.
Mijn minimum is toch wel 1 op 10, liefst 1op 12.
Ben net thuis, effe eten en daarna naar de boot en meten. Zal nog wat foto's maken, als ik het toestel niet vergeet. :whistle:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 19 nov 2013 15:50 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 16:14 #459213

karel als mijn oude ogen me niet bedriegen zit er al een versnelling op voor de krukas. even een streepje op een poelie zetten en de tor een slag draaien, dan weet je de verhouding.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 16:15 #459214

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
sietse-ten schreef :
karel als mijn oude ogen me niet bedriegen zit er al een versnelling op voor de krukas. even een streepje op een poelie zetten en de tor een slag draaien, dan weet je de verhouding.
:huh:
Ik snap 'm even niet.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 16:17 #459215

Fly-Tour schreef :
sietse-ten schreef :
karel als mijn oude ogen me niet bedriegen zit er al een versnelling op voor de krukas. even een streepje op een poelie zetten en de tor een slag draaien, dan weet je de verhouding.
:huh:
Ik snap 'm even niet.

bekijk even je laatste foto.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 16:21 #459216

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ja.....
Of bedoel je gewoon die as die daar bovenin de foto te zien is, die as die op de vloer gemonteerd is. Vanaf die as gaan er snaren naar de waterpomp en stuurpomp. Er is nog een stukje as over waar ik wellicht een multiriem poelie op kan zetten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 16:26 #459217

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Kijk uit, want de foto vertekent. De krukaspoelie lijkt heel groot , maar dat is hij niet. Het gaat om de verhouding tussen de krukaspoelie en de kleine poelie op de extra drijfas (as bovenin de foto.).
Vanaf die as moet er weer gerekend worden naar de alternator/dynamo toe.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 16:34 #459219

Fly-Tour schreef :
Kijk uit, want de foto vertekent. De krukaspoelie lijkt heel groot , maar dat is hij niet. Het gaat om de verhouding tussen de krukaspoelie en de kleine poelie op de extra drijfas (as bovenin de foto.).
Vanaf die as moet er weer gerekend worden naar de alternator/dynamo toe.

ja dat bedoel ik, daar heb je al een begin, ik kan niet de verhouding zien.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 16:41 #459223

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat is wat ik zo ga opmeten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 19 nov 2013 16:46 #459224

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
meten is weten!
als je de diameter van krukas en andere as poelie opmeet, weet je de in dit geval versnelling verhouding.
ook leuk te lezen, dat je mijn tip om met "die" as iets te maken uit probeert.
lekker verder klussen, het gaat zeker lukken.
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 20 nov 2013 19:10 #459594

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb een meevallertje!





Er blijken twee ''plekken'' over te zijn, waarvanaf er een snaar kan worden gedreven naar een dynamo.
Nr 1. is de poelie die vrij is op de as die door de krukaspoelie gedreven wordt via een grote snaar.
Nr.2. is een poelie die vrij is, die zit op de waterpomp, deze wordt door die andere veel grotere poelie gedreven via een snaar.

Maten en berekende toerentallen. Nu nader nog de toerentallen van de dynamo's te berekenen. Vanaf de waterpomp kan er een gedreven worden, en vanaf de andere loze poelie op dat asje, echter draait die veel minder toeren dan de waterpomppoelie, dus moet de poelie op de dynamo die vanaf die as gedreven wordt, weer kleiner worden dan van de andere dynamo.



De waterpomp draait 896 omw. Bij 175 omw. motortoerental. Als de diameter van de poelie op de dyn. bij wijze van spreken de helft zou zijn, heb ik 2x 896 omw, en dat is 1792 omw. Niet slecht.

Tenzij ik hier ergens in het complete plaatje een grote fout maak..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 19:17 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 20 nov 2013 20:13 #459613

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Mijn plan is nu om in ieder geval al een dynamo aan te gaan schaffen, en deze bovenop de stuurpomp te plaatsen. Een spanmogelijkheid is wel van belang. Waarschijnlijk heeft hier in het verleden ook een dynamo gezeten. Ik kwam op de boot nog een oude VW Kever 12 volt dynamo tegen met een speciaal plateau eronder met 4 boutgaten, waarschijnlijk heeft dat bovenop de stuurpomp gezeten. Dat plateau had ook een of andere spanmogelijkheid.
De stuurpomp is dat geval wat tegenover de waterpomp zit.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 20:14 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 20 nov 2013 21:49 #459637

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Karel,
het is mij nog niet helemaal duidelijk waar poelie komt.
wel zie ik op de krukas poelie bouten.
kan je er nog een grote tegenaan monteren? (met langere bouten)
ben nl. bang, dat de riem naar tussen as overbelast kan worden en dan ben je alle aandrijvingen kwijt.

mijn voorkeur na zien alle info;
op de krukas grote erbij tegen die 2 aan.
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 20 nov 2013 22:01 #459641

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nou, het zijn nu twee zware snaren die de as aandrijven vanaf de krukas, een 40 amp dynamo zal nou echt niet de boel overbelasten via die waterpomp..lijkt mij..
Al is het maar één dynamo, beter dan niets en zou ik er mee vooruit kunnen.
Alles zit er eigenlijk al, behalve een dynamo.
Die ene vrij lichte dynamo aandrijven met een snaar via de waterpomppoelie zou toch moeten kunnen. Of vanaf het poelie gedeelte dat vrij is op de tussenas.
Kijk goed naar de foto, daar zie je dat er bij de waterpomp(blauwachtig ding) een poelie ''baan'' vrij is, en een op de tussenas. De waterpomp geniet al dubbele snaren en de sturpomp ook, de tussenas heeft nu twee vrij zware apparaten met veeel weerstand te voeden, en dat dynamotje wat daarbij zou komen, lijkt mij niet dat die ineens die hoofdsnaren vanaf de krukas overbelast..
Maargoed...ik kan het mis hebben.



Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 22:06 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 20 nov 2013 22:19 #459645

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
ik heb het begrepen.
natuurlijk kan je dit proberen.
wordt dan wel poelie op poelie op poelie op poelie, dus ook extra weerstand.
mijn voorkeur is grote op de krukas er bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 21 nov 2013 06:37 #459670

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik begrijp zeker dat het poelie op poelie op poelie wordt..
Dat moet je niet doen met bijv. een hele zware 140 amp. dynamo, of een extra hydraulische pomp, bij wijze van spreke.
Aangezien ik slechts een lichte dynamo wil installeren (35-40a), lijkt het mij dat dit wel kan. Immers die waterpomp, wat voor weerstand geeft die dan wel niet..?...
We gaan alle snaren trouwens vernieuwen, want dat is al weer een tijdje geleden dat we die vervangen hebben.

Ik sta nog steeds open voor suggesties.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 21 nov 2013 07:51 #459688

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
zoek b.v. op dump naar een grote poelie van een compressor.
deze tegen poelies op krukas lijkt mij beter.
let wel zo'n altenetor trekt wel ca. 1pk in vollast
de waterpomp zal een circulatie type zijn? deze vraagt weinig vermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 21 nov 2013 15:45 #459871

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Waterpomp is een drukpomp. Buitenwaterkoeling met flinke opvoerhoogte.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Poelieversnelling voor dynamo. 21 nov 2013 19:27 #459951

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Op die plek bovenop de hydropomp heeft dus een dynamo gezeten: ik heb de dynamo opgezocht en de ''beugel'' bekeken, het kan niet missen. Er stond mij al zoiets bij. :S

De betreffende dynamo heb ik een tijd geleden getest en is defect, daarom zal deze wel verwijderd zijn in het verleden, toen de boot nog niet van ons was..





Kom ik nou achter :whistle:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 nov 2013 19:31 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl