Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Manchet saildrive

Manchet saildrive 07 nov 2013 10:27 #455065

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Gents,

Dit jaar overweeg ik de manchet van de saildrive te vervangen.

Mijn brave VP MD11C motortje staat al weer jaren braaf zijn werk te doen, samen met de 110S saildrive?

Een paar vragen:

Wie heeft hier ervaring mee, en weet hoe het moet? Dan weet ik een beetje waar ik aan begin. Zitten er instinkers in?

Ik lees dat de motor ongeveer 200kg weegt, maar kan niets vinden over de saildrive?

Heeft iemand enig idee van kosten voor onderdelen, en werkuren voor een werf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 10:38 #455068

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ik ga ook mijn manchet van mijn 120S weer wisselen en is een "piece of cake". Er zijn diverse beschrijvingen wat er moet gebeuren. Het is een flinke dag sleutelen en klaar is Kees. De kosten bij Volvo zijn ca. 400 euro all in. Als je ook je schroefasafdichting wilt vervangen komt er nog een keerring bij van een paar euro.

Stappen in grove lijnen:
1. Olie van SD aftappen.
2. Schroef/propeller verwijderen en as demonteren uit SD huis.
3. Motor fundatiebouten verwijderen.
4. Indien mogelijk motor iets liften m.b.v. een takeltje en balk in kuip o.i.d.
5. Verbinding motor en SD losmaken.
6. Motor iets naar achter halen (ong 5 cm) om steekas vrij te maken.

De rest wijst zich zelf. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 10:44 #455074

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Je kan je motor aanzienlijk lichter maken door zware onderdelen vooraf te demonteren. Als je vooraf je startmotor, alternator en vliegwiel demonteert, weegt die motor al een heel pak minder. Let bij de montage van je saildrive-rubber vooral goed op het stuk dat aan de achterkant zit. Dit stuk is minder goed zichtbaar bij sommige boten en als hij daar niet goed onder de ring zit, stroomt het water redelijk snel binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 10:46 #455077

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Vipe6 schreef :
Je kan je motor aanzienlijk lichter maken door zware onderdelen vooraf te demonteren. Als je vooraf je startmotor, alternator en vliegwiel demonteert, weegt die motor al een heel pak minder. Let bij de montage van je saildrive-rubber vooral goed op het stuk dat aan de achterkant zit. Dit stuk is minder goed zichtbaar bij sommige boten en als hij daar niet goed onder de ring zit, stroomt het water redelijk snel binnen.

Yeap, en ik doe het nu omdat inderdaad de "kop" eraf is om over te halen en dus inderdaad de motor niet zo zwaar en ook niet zo groot meer is. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 10:48 #455079

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
Laatst bewerkt: 07 nov 2013 10:50 door SanderH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 11:14 #455088

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
OK. Lijkt dus allemaal mee te vallen.

Ik ga zaterdag de eerste ronde in. Als mijn boot uit het water is.

Dan spullen bestellen en alles weer monteren.

Maar svalk: je hebt dit dus vaker ook daadwerkelijk gedaan?

OK... Takeltje en voorlopig kan ik vooruit.

Helaas is bij mij de werkruimte beperkt: alleen van boven goed te benaderen. Dus ik zal aan het eind van de dag wel een rode kop hebben....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 11:27 #455093

Hier heb je de betreffende handleiding ( Engels/deels Duits).

Bijlage:

Bestandsnaam: 110s_seal.pdf
Bestandsgrootte:537 KB

In de workshop manual staat e.e.a. ook wel beschreven ( en nog veeeel meer).
Die kun je hier eventueel downloaden in Zweeds en Engels.
nf.broach.se/motorer/volvo-pen...439-compressed-3.pdf
Overigens krijg je bij een nieuwe normaliter ook een handleiding voor het vervangen ( 15 jaar geleden tenminste wel..).

Takeltje is trouwens wel handig maar niet persé nodig.
Zo zwaar is die saildrive niet.Net geen 20 kg.(zonder schroef dan)
Gaat eventueel ook heel goed met de grootschoot.
Ad
Laatst bewerkt: 07 nov 2013 11:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 11:44 #455096

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Yellow Boat schreef :
Hier heb je de betreffende handleiding ( Engels/deels Duits).

Bijlage:

Bestandsnaam: 110s_seal.pdf
Bestandsgrootte:537 KB

In de workshop manual staat e.e.a. ook wel beschreven ( en nog veeeel meer).
Die kun je hier eventueel downloaden in Zweeds en Engels.
nf.broach.se/motorer/volvo-pen...439-compressed-3.pdf
Overigens krijg je bij een nieuwe normaliter ook een handleiding voor het vervangen ( 15 jaar geleden tenminste wel..).

Takeltje is trouwens wel handig maar niet persé nodig.
Zo zwaar is die saildrive niet.Net geen 20 kg.(zonder schroef dan)
Gaat eventueel ook heel goed met de grootschoot.
Ad

Als het goed is dan geeft Volvo nog steeds een beknopte handleiding en die takel is niet voor de SD maar om de motor een beetje te lichten zodat deze gemakkelijker naar achter geschoven kan worden. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 12:21 #455107

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Nog 1 vraag dan: Wat is dat geheimzinnige permatex?

Op de website van permatex is heel veel te vinden. Dus welke moet ik hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 12:23 #455109

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Yellow Boat schreef :
Overigens krijg je bij een nieuwe normaliter ook een handleiding voor het vervangen ( 15 jaar geleden tenminste wel..).

Ad, dank voor de links.

Meteen geprint, en opgeslagen!

Mag ik hieruit afleiden dat de manchet van jouw saildrive 15 jaar oud is? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 12:28 #455110

  • Baralt
  • Baralt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 182
Heeft iemand hier ook de procedure voor de saildrive 120 of is deze vrijwel identiek aan de 110?
Etap 26
Kroonboot 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 13:03 #455116

Joop66 schreef :
Mag ik hieruit afleiden dat de manchet van jouw saildrive 15 jaar oud is? :whistle:

Op mijn vorige boot ( die ik 4 jaar geleden verkocht heb en inmiddels al weer doorverkocht is) mogelijk wel.
Op mijn huidige boot is hij ( volgens de verkoper 2 jaar oud toen) nu 7 jaar oud.
Maar de voreige op mijn vorige boot ( die ik dus in 1998 heb vervangen) was wel van 1995 en toen dus 13 jaar oud. Zag (en ziet want hij hangt nog in mijn garage) er trouwens toen als nieuw uit. Soepel , glad en geen haarscheurtjes of iets dergelijks te vinden.

Conclusie : die adviezen van Volvo Penta lap ik aan mijn laars. temeer omdat ik op een email naar VP Zweden (1) welk materiaal die dingen zijn en (2) van welke producent ik als antwoord kreeg:
1: weten we niet
1: Zeggen we niet maar wisselt van producent.
Laatset geeft uiteraard wel aan dat ze die dingen (uiteraard) niet zelf maken .
:angry:
Maar misschien kan Fer er wel achter komen... :unsure: :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 13:36 #455123

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Baralt schreef :
Heeft iemand hier ook de procedure voor de saildrive 120 of is deze vrijwel identiek aan de 110?

Welke docs wil je voor de 120S hebben ? Stuur me even een PB tje met je emailadres aub dan zal ik je sturen wat ik heb. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 13:51 #455128

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Joop66 schreef :
Nog 1 vraag dan: Wat is dat geheimzinnige permatex?

Op de website van permatex is heel veel te vinden. Dus welke moet ik hebben?

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je draadlijm wilt hebben van Permatex om bouten c.q. de draad vast te lijmen net zoals b.v. Locktite. Ik weet dat het in ieder geval gebruikt wordt bij het vastzetten van de folding prop. B)

Ik gebruik deze altijd.




Een perfecte afdichting!

Loctite schroefdraadafdichtmiddel is in vloeibare vorm of als afdichtingskoord verkrijgbaar en voorkomt gas- en vloeistoflekkage. Loctite schroefdraadafdichtmiddel vult de ruimte tussen schroefdraadonderdelen en zorgt voor een onmiddellijke lagedrukafdichting. Bij volledige uitharding garandeert het afdichting tot de barststerkte van de meeste leidingsystemen.

Bent u op zoek naar professionele producten voor het afdichten van leidingen, fittingen en andere schroefdraadbevestigingen? Loctite biedt de juiste oplossing voor alle behoeften en materialen.



Toon verwante producten!
Het juiste Loctite schroefdraadafdichtingsmiddel voor uw toepassing
Afdichtingsmiddelen moeten worden gekozen met het oog op betrouwbaarheid en kwaliteit op lange termijn. Leidingen moeten lekvrij blijven bij de zwaarste trilling, chemische aanval, hitte of drukpieken. Bij de keuze van een schroefdraadafdichtingsmiddel zijn de af te dichten materialen een van de voornaamste criteria. Gaat het om kunststofschroefdraden, metalen schroefdraden of een combinatie van beide?

Voordelen van Loctite schroefdraadafdichtingsmiddel vergeleken met traditionele afdichtingstypes:

Eén component: schoon en gemakkelijk aan te brengen
Kruipt niet, krimpt niet of verstopt geen systemen
Geschikt voor pijpverbindingen van alle maten
Vervangt alle soorten tape en afdichtingsmiddelen met hennep en pasta
De afdichting weerstaat trilling en schokbelastingen
Beschermt de pasvlakken van schroefdraadonderdelen tegen corrosie
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 07 nov 2013 13:57 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 14:36 #455145

het vervangen vd manchet stelt niet zoveel voor. nadat je de saildrive los hebt gemaakt vd motor kun je de motorsteunen losmaken en de motor wat verschuiven. en idd gaat het om een 5 a 8 cm hiervoor heb je geen takel nodig.
Wel opletten dat je de isolatie plaat en de isolatie bussen niet beschadigd
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 14:36 #455146

svalk schreef :
Baralt schreef :
Heeft iemand hier ook de procedure voor de saildrive 120 of is deze vrijwel identiek aan de 110?

Ja hoor:

Bijlage:

Bestandsnaam: Volvo_rubber_seal.pdf
Bestandsgrootte:768 KB


Met die Permatex word een of ander smeerspul voor de O-ring , niet voor de membraan zelf, daar mag helemaal niks op! bedoeld. Ik gebruik voor zoiets altijd gewoon siliconenvet.
Geen siliconenkit uiteraard. :evil:
Ad
Laatst bewerkt: 07 nov 2013 14:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 07 nov 2013 21:31 #455279

Zelf heb ik tweemaal het manchet gewisseld van de combinatie MD11C en de 110S. De eerste keer vond ik het ook behoorlijk spannend. Maar het valt best mee! Gewoon heel rustig werken. Naast datgene al wat gezegd is, van mijn kant een paar aanvullingen,
- ook hier wordt een paar keer genoemd dat de motor verschoven moet worden. Bij mij was dat niet nodig. Zelf heb ik alleen de motorsteun van de saildrive losgemaakt. En deze steun met een stropje omhoog getakeld. Hierdoor is later voldoende ruimte ontstaan om het manchet erdoor heen te halen.
- aan bak- en stuurboordzijde gaten geboord in het polyestervlak van ruimte die het staartstuk afsluit. Hierdoor kon ik met een lange dopsleutel de desbetreffende inbusbouten losdraaien. De gaten worden later door de afdekmembraam afgedekt. De andere bouten waren bereikbaar via het gat in het vlak.
- door het staartstuk iets te kantelen kon ik het staartstuk van onderen eruit halen.
- min of meer heb ik mij gehouden aan een vervangingstijd om de 7 jaar. Verzekeringen gaan uit van het onderhoudsadvies van de leveranciers. En VP adviseert om de 7 jaar! Maar ook bij mij kwamen de membramen er puntgaaf uit.
- bij het membraampakket wordt rvs draad geleverd die door de inbusbouten gehaald kunnen worden. Daarvoor zitten gaatjes in de koppen van de inbusbouten. Door deze borgdraad door de koppen te halen, krijg je een borging. Een en ander staat ook in de handleiding beschreven. Ik heb dat niet gedaan, maar loctite toegepast.

Succes,
Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 08 nov 2013 05:37 #455289

  • vic822
  • vic822's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Als je de manchet gaat vervangen let dan ook op je motorsteunen.
De steun bij de saildrive ( vierkant blok ) kan verhard zijn en mogelijk gescheurd.
Dit is vaak niet te zien maar merk je bij demonteren.
Zijn ze ouder de steunen dan lekker vervangen.
Je bent toch bezig !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 08 nov 2013 06:44 #455292

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Heren, bedankt voor de tips.

Morgen aan de gang. Wind en weder dienende, uiteraard, zoals alles bij ons boaties.

Ik heb nog geen spullen. Maar eerst maar eens alles uit elkaar halen. Dan weet ik ook welke spullen ik nodig heb.

Eens kijken waar ik op uit kom.

Joop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 08 nov 2013 08:18 #455321

Aanvullend wat @Vic822 zegt; de laatste keer ontdekte ik dat de motorsteun van de saildrive gebroken was. Wanneer ik dan hard achteruit geslagen had, weet ik niet wat er dan gebeurde. Saildrive los van de fundatie? Je kijkt bij zo'n actie niet onder het motorluik.
Laat even weten hoe jouw ervaring is, ik ben benieuwd of je de hele saildrive naar boven eruit haalt of dat je ook alleen het staartstuk onderuit kunt halen. het laatste scheelt behoorlijk wat werk!

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 08 nov 2013 08:29 #455324

Esperance schreef :
Aanvullend wat @Vic822 zegt; de laatste keer ontdekte ik dat de motorsteun van de saildrive gebroken was. Wanneer ik dan hard achteruit geslagen had, weet ik niet wat er dan gebeurde. Saildrive los van de fundatie? Je kijkt bij zo'n actie niet onder het motorluik.
Laat even weten hoe jouw ervaring is, ik ben benieuwd of je de hele saildrive naar boven eruit haalt of dat je ook alleen het staartstuk onderuit kunt halen. het laatste scheelt behoorlijk wat werk!

Arjen

Heb ik ook gehad maar ik merkte het pas toen ik de motor uitbouwde en overzette in mijn "nieuwe" boot.
Maar de membraan kan er wel tegen hoor. Was tenminste niks aan te zien
wel de echte saildrive steun gebruiken want daarvoor kun je geen goedkoop alternatief gebruiken.(tenminste niet zonder nogal wat aanpassingen).
Prijs valt mee , ongeveer €70

Ad
Laatst bewerkt: 08 nov 2013 08:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 08 nov 2013 08:30 #455325

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Volgens mij heb je vloeibare pakking van Permatex (of een ander merk) nodig om een stukje af te dichten. Vorig jaar een manchet van een 120s vervangen, was goed te doen. Belangrijkste is dat je ruimte hebt om de staart eruit te tillen, moet niet te krap omheen getimmerd zijn dus. Sommige werven houden er rekening mee en maken de in de weg zittende betimmeringsdelen demontabel, in ons geval was het een kwestie van 2 schroefjes en een paar tikjes met de kunststof hamer.

Verder zorgen voor een momentsleutel en een paar dikke imbusbits die daarop kunnen. Je moet een aantal imbussen tot een redelijk fors (voor imbus) moment aandraaien bij de montage.

Als je toch bezig bent zou ik de hele saildrive mee naar huis nemen en op de werkbank rustig inspecteren. Als ie veel gedraaid heeft ook gelijk de keerringen vervangen (en as daaronder gladschuren, af laten draaien of voorzien van speedysleeve).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 08 nov 2013 08:47 #455329

FMJ schreef :
Volgens mij heb je vloeibare pakking van Permatex (of een ander merk) nodig om een stukje af te dichten. .

nee , dus!Tenminste niet voor de membraan.
Lees maar even de handleidiung na . Daar staat ltterlijk:

Warning! No KIND of sealant must be used on the rubber seal

Gek genoeg staat er bij de plaatjes wat anders:


Maar waarschijnlijk slaat daar die permatex op de pakking die daar kan zitten als er een verlengstuk op de saildrive zit die soms werd toegepast als de staart langer moestzijn vanwege de inbouwhoogte in het schip bijv. bij een S-spant.

Er wordt wel Permatex voorgeschreven voor andere pakkingen zoals bij de aansluiting naar de motor.En dat kan met elke , niet echt uithardende , vloeibare pakking.
Ad
Laatst bewerkt: 08 nov 2013 08:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 08 nov 2013 08:58 #455332

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Wel vreemd dat ze hier alleen Permatex vloeibare pakking voorschrijven , terwijl als je een folding prop. monteert er schroefdraadafdichtingsmiddel ( mooi woord voor Scrable !!) wordt voorgeschreven en er zelfs wordt bijgeleverd. Enfin, ik gebruik beide maar dat is beter dan in het water liggen en te moeten zeggen " SHIT" B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 08 nov 2013 09:07 #455337

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Volgens mij is dit plaatje uit de handleiding van de 110s, niet die van van de 120s. Meen me echt te herinneren dat ergens Permatex-pakking op ging, hebben we speciaal daarvoor aangeschaft, terwijl siliconenvet en borgvloeistof tot de standaard boorduitrusting behoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl