Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Manchet saildrive

Re: Manchet saildrive 14 nov 2013 13:30 #457663

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Dank voor het medeleven.

Inmiddels is alles uit elkaar. Ik heb een plank hout geschikt gemaakt om het lagerhuis in vast te zetten. De gatenzaag die ik heb, heeft de juiste diameter voor de pasrand.

De volgende stap: een passende speedisleeve vinden om de ingelopen as op te frissen.

Misschien los ik dit ook wel anders op: laat een heel dun randje afdraaien. Dan issie ook weer glad. Eens kijken.
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 13:55 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 14 nov 2013 13:41 #457667

Joop66 schreef :
Dank voor het medeleven.

De volgende stap: een passende speedisleeve vinden om de ingelopen as op te frissen.

Misschien los ik dit ook wel anders op: laat een heel dun randje afdraaien. Dan issie ook weer glad. Eens kijken.

Afdraaien kan alleen als je dat heeeel dun houdt.
Hier kun je eventueel zien wat het bereik van die Speedy sleeves van de juiste maat is.
Hangt ook erg af van de oorpronkelijke diameter hoeveel er af kan.
Zorg trouwens dat je het asoppervlak nooit polijst . dat moet een zekere microruwheid houden ander kan er geen olie bij het contactvlak van de salring komen en zal zie zeer snel verslijten.
Alle benodigde info over sealringen vindt je hier:http://oil-seals.info/nl/downloads/technisch-handboek-oliekeerringen/
En over de toleranties hier:
oil-seals.info/en/Oil-Seals/Da...%20van%20de%20as.pdf
Meer info over alle maten en de toleranties van speedy sleeves hier:
www.technoroll.hu/skf/6403.pdf

Als de as erg diep ingelopen is kun je hem ook laten oplassen of opspuiten.
Zelfs keramisch is dan mogelijk wat bijna helemaal niet meer zal slijten.Is alleen een stuk duurder.
Een firma waar ik dat ook al twee keer heb laten doen is bijv. www.smitcoating.nl/
Die firma kende ik al omdat ze heel veel assen hebben opgespoten van pompen waar ik werkte.
Leuke bijkomstigheid was dat de betreffende man dat ook al eens bij zijn eigen boot had gedaan.
Ad
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 13:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 14 nov 2013 15:07 #457710

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Speedy sleeves vond ik een uitkomst. 2jr geleden geplaatst incl. nieuwe lagers en keerringen. Vorige week de olie eruit, helemaal ok :)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 14 nov 2013 15:11 #457713

Gregor schreef :
Speedy sleeves vond ik een uitkomst. 2jr geleden geplaatst incl. nieuwe lagers en keerringen. Vorige week de olie eruit, helemaal ok :)

bij sommige motoren worden ze zelfs nieuw af fabriek gemonteerd. speciaal op dure, krukas enzo, onderdelen. vervanging komt ook als een verpakking.

o.a cat en gm/detroid.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 14 nov 2013 15:57 #457735

Gregor schreef :
Speedy sleeves vond ik een uitkomst. 2jr geleden geplaatst incl. nieuwe lagers en keerringen. Vorige week de olie eruit, helemaal ok :)

Overigens kan het , als dat nog niet eerder is gebeurd , ook nog veel simpeler.
Gewoon een kunststof ring van ongeveer 3mm (halve afstand tussen de beide lippen) in de sealkamer voordat je de nieuwe ringen monteert.
Dan komen de nieuwe op een "vers" stuk as.

Wel even de inl;oopgroeven een beetje öntscherpen" anders kunnen de nieuwe er achter blijven haken.
Ad
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 15:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 14 nov 2013 20:06 #457861

Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :
Dank voor het medeleven.

De volgende stap: een passende speedisleeve vinden om de ingelopen as op te frissen.

Misschien los ik dit ook wel anders op: laat een heel dun randje afdraaien. Dan issie ook weer glad. Eens kijken.


Zelfs keramisch is dan mogelijk wat bijna helemaal niet meer zal slijten.Is alleen een stuk duurder.
Een firma waar ik dat ook al twee keer heb laten doen is bijv. www.smitcoating.nl/
Die firma kende ik al omdat ze heel veel assen hebben opgespoten van pompen waar ik werkte.
Leuke bijkomstigheid was dat de betreffende man dat ook al eens bij zijn eigen boot had gedaan.
Ad
Keramisch opspuiten zou ik nooit doen. Voor keramische toplagen heb je speciaal materiaal afdichtingen voor nodig b.v. UHMPE. (NBR)Rubber waar de meeste standaard afdichtingen uit vervaardigd zijn loopt zeer slecht op keramiek.
Dus m.i is hardchroom de betere toplaag en ook nog behoorlijk harder dan het oorspronkelijke materiaal.
De betere oppervlak bewerking is slijpen zonder voortgang van de steen (de laatste bewerking) Je krijgt dan geen spoed in de oppervlakte ruwheid en daardoor nagenoeg geen pompwerking van de lip van de seal.
gr,

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 14 nov 2013 22:17 #457918

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Dit is een fris idee.

Thanks Ad! Even kijken welke ruimte er in het huis is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 15 nov 2013 05:55 #457936

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Om een 'fris' deel van de as te gebruiken kun je ook nog spelen met de breedte van de keerringen. Voor een bepaalde diameter worden die in meerdere breedtes gemaakt. Zorg er wel voor dat je voor de buitenste keerring die met water in contact is, een type kiest met een RVS veer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 15 nov 2013 07:25 #457956

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
CeesS schreef :
Om een 'fris' deel van de as te gebruiken kun je ook nog spelen met de breedte van de keerringen. Voor een bepaalde diameter worden die in meerdere breedtes gemaakt. Zorg er wel voor dat je voor de buitenste keerring die met water in contact is, een type kiest met een RVS veer.
Hoop dat Joop op mijn site of in het bewuste topic op het ZF kijkt; op beide een uitleg met foto's :)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 15 nov 2013 08:00 #457985

CeesS schreef :
Om een 'fris' deel van de as te gebruiken kun je ook nog spelen met de breedte van de keerringen. Voor een bepaalde diameter worden die in meerdere breedtes gemaakt. Zorg er wel voor dat je voor de buitenste keerring die met water in contact is, een type kiest met een RVS veer.

Als je de groef waar de veer in zit en de veer zelf voor de montaage insmeert met siliconenvet roest hij ook niet.
Die van VP zijn volgens mij ook niet ven rvs en die standaard in koelwaterpompen zitten ook niet.
Het is wel een speciaal soort verenstaal neem ik aan en dat is niet zo gevoelig voor roest als normaal staal .
Maar kun je ze kopen met rvs veren is dat uiteraard nog beter.

@spirit of Mary;
Is mij wel bekend maar daarover kan de firma waar je de laag laat aanbrengen je prima over voorlichten en de juiste sealringen eventueel ook leveren.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 15 nov 2013 17:23 #458194

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
VP gebruikt idd geen RVS veer en is ook niet nodig , de kering lekt eerder dan dat de veer is weggeroest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 15 nov 2013 20:23 #458261

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
ik weet niet, of dit al gemeld is.
as kan je laten "oplassen" en dan pasdraaien.
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 16 nov 2013 08:48 #458335

2linkerhanden schreef :
ik weet niet, of dit al gemeld is.
as kan je laten "oplassen" en dan pasdraaien.
Hanno

Ja , Staat hier al:
www.zeilersforum.nl/index.php/...t=25&start=50#457667
Goed , staat opspuiten maar eigenlijk heet dat inderdaad "vlamspuiten" www.revamo.nl/?path=vlamspuiten (zijn ook leuke videootjes van: www.youtube.com/results?search_query=vlamspuiten&sm=3 ) .
Echt oplassen geeft het risico van kromtrekken van de as. :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 16 nov 2013 09:43 #458350

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Een sleeve is de snelste, makkelijkste en goedkoopste oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 16 nov 2013 09:56 #458351

Fer schreef :
Een sleeve is de snelste, makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Hmmm , op mijn adresje was het opspuiten vrijwel even duur.
Je hebt nl eigenlijk twee sleeves nodig want maar één is erg krap omdat ze maar 7,5 mm breed zijn en de afstand tussen de dichtlippen van beide sealringen ik meen 6 of 7 mm.
Dan kosten twee iets van : €55 exclusief BTW!
Hier bijv.:http://atd.nl/speedi-sleeve-2500-99098-p-22092.html
En dat opspuiten kostte mij destijds "maar" iets van €65 als ik me goed herinner.Was wel 10 jaar geleden of zo :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 16 nov 2013 09:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 16 nov 2013 13:45 #458372

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
@gregor. Dank voor de link op je site. En het topic op zf. Er stond niet zoveel verrassends in. Ik ben zo'n mannetje die de hele dag dit soort spul zit te ontwerpen. En alle sleutelwerk aan 24jaar motorrijden voor mezelf en een paar vrienden altijd gedaan heeft.

De simpelste manier is die van Ad. Extra ring erbij. Die houdt ook het minste mogelijkheden tot fuck ups in zich. De as moet even goed schoongemaakt worden. Er zit rondom de eerste keerring redelijk wat kalk op. Mag ook wel na 35jaar.

Van het naaldlager achterin vervang ik alleen de binnenring die op de as geperst is. Dat is redelijk risicoloos. Het huis van het naaldlager zit in de poot van saildrive geperst. Zonder ruimte er achter om het eruit te trekken. Ik heb de nieuwe ring in het oude lager gevoeld. Geen speling en loopt soepel. Daar zit wel een risico in mbt passingen en verbruikte levensduur van het lager. Maar goed. Ik heb geen zin in een hoop geduvel met een Alu gietstuk dat niet meer te krijgen is.

Opspuiten, etc is echt veel meer risiko en kosten. Ook speedisleeve is meer wat dit betreft.

Simpul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 17 nov 2013 18:19 #458661

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Ik heb de keerringen ook wat opgeschoven. Werkt al jaren prima.
Had ook eerst speedy sleeves gebruikt maar dat werkt bij mij niet goed. Toch nog lekkage. Daarna verwijderd en keerring opgeschoven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 26 nov 2013 06:11 #461027

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
svalk schreef :
Heb je ook foto's gemaakt zodat meer mensen een idee krijgen om dit zelf te doen ?

Hoi SValk.

Nee, ik hbe nog steeds geen foto's gemaakt. Als ik aan het werk ben, denk ik daar niet aan.

Er is nog een reden: Het is inderdaad niet vreselijk ingewikkeld, maar als je al te veel bemoediging nodig hebt, moet je er misschien ook niet aan beginnen. En ik heb een paar stappen uitgevoerd met, ahum, niet goedgekeurd hijsmateriaal. Dat wil ik niet bemoedigen, want het kan echt link zijn: je moet behoorlijk onder de motor zijn voor het los en vast maken van de motorsteunen. De motor weegt echt 250 kg. Flink oppassen dus.

Verder zitten er geen echte instinkers in, maar je moet wel netjes werken. De filmpjes die eerder in dit topic staan, zijn voldoende voor een redelijk ervaren sleutelaar.

Waar ik me in eerste instantie zorgen over maakte: het gewicht van de saildrive zelf. Dat valt mee. Een kilo of 20. Uit het motorruim halen geeft een flinke rode kop. Over de rand aan de grootschoot en rustig laten vieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 26 nov 2013 07:08 #461037

@Joop,

Zelf had ik je de suggestie gedaan om het staartstuk van de saildrive van onderen eruit te halen. Dan heb je geen gedoe om de motor te verplaatsen.
Ik ben er nieuwsgierig naar waarom jij dat niet toegepast hebt.Was dat niet mogelijk?

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Manchet saildrive 26 nov 2013 10:30 #461091

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Nee,dat gaat niet. Hij past niet naar onderen door het gat heen.

Ook wil je dat niet. Het terug monteren komt toch net te spits om dat door een beperkte ruimte te doen.

Ik heb er wel even naar gekeken, maar dat ging echt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl