Christer schreef :
Goededag,
Ik heb net een ander zeiljachtje gekocht. Hierin staat een Sabb 10PK met omkeerbaare schroef.
De motor is opzich in goede staat. Start direct, rookt niet.
toch heb ik een vraag over de motor.
kan je de spoed van de schroef in elke stand verstellen?? of aleen max vooruit en max achteruit??
Kan het verstellen alleen bij min toerental van de motor of bij elk toerental?
Het is inderdaad een soort van klassieke opstelling en ook wel eentje met een gebruiksaanwijzing.
Ik heb vroeger vaak meegevaren op een boot waar een ééncilinder Sabb met een omkeerschroef in stond. Bij omschakelen werd het gas vrijwel dichtgezet en werd de omkeerschroef van de ene uiterste stand in de ander gezet, voor zover ik me herinner. Of er tussenstanden mogelijk zijn weet ik niet. Het lijkt me ook niet zo zinvol. Werkt eigenlijk alleen goed als de spoed zich continue zou aanpassen aan het toerental, bijvoorbeeld. Handmatig is dat nauwelijks te bereiken, denk ik.
Wat ik nog wel weet is dat de Sabb buitengewoon langzaam op toeren kwam, na schakelen van voor- naar achteruit. Op het laatste moment even snel remmen met een stoot gas achteruit is er dus niet bij. Er moet rustig en weloverwogen worden gemanouevreerd.
Ook staan motoren met een verstelbare schroef vaak star opgesteld, dus niet op rubberblokken. De schroefasinstallatie bij een verstelbare schroef verdraagt geen motorblok dat op rubberblokken staat te schudden.
Dat houdt in dat de motor veel trillingen op het schip overbrengt. Soms begon de verstaging van de mast mee te trillen met een flinke uitslag..
Aan het trillen van de motor is soms wat te verbeteren door de contragewichten die op de krukas zitten te verstellen. Dat is wel een klusje voor iemand met verstand van zaken.
--
stegman