van der Heide schreef :
Verstelling van de schroef hoort heel licht te gaan, geeft geen klik zoals bij een keerkoppeling. Je schakelt immers niks in, je verstelt alleen de stand van de bladen. Wat ik niet begrijp is dat je as helemaal stil komt te staan, m.i. blijft die draaien. Anders zou je motor af moeten slaan. Starre verbinding immers. Toerental motor en dus schroefas regel je met je gashendel, stand van de bladen verstel je alleen.
Als je met je boot in de Biesbosch ben geweest dan lijkt mij de optie van nog veel meer wier in je schroef en goede optie. Wij zijn er vorige week vandaan gevlucht, zo ontzettend veel waterplanten, wier en alg dat varen niet leuk meer was. 2x de wierpot schoon gemaakt
Afbeelding van hoe de verstelbare schroef er van binnen uitziet heb ik nog niet kunnen vinden, daarnaar ben ik ook op zoek.
Net er nog een plaatje van de motor toegevoegd hierboven, het gaat juist om de koppeling.
Niet om de verstelling van de schroef, dat is duidelijk (al gaat die bij mij wel vrij zwaar maar dat ligt aan de verlenging vanuit de kuip, denk ik)
Volgens de handleiding is het geen starre koppeling:
Wanneer de koppeling warm wordt of slipt, kan men veelal volstaan met
de vier moeren een zeskant aan te draaien . Deze moeren worden geborgd
met veren, die aansluiten aan de moerzijden en los trillen verhinderen. Het
motorvermogen wordt van de frictieschijf overgebracht naar het
achterste koppelingsdeel door de vier glij-stukken. Het achterste
koppelingsdeel is verbonden met het eind van de aandrijfas (blz . 20 -
fig . 6). De smering van de voeringen en de glij-stukken wordt verkregen
van de smeernippel aan de achterste koppelingsflens, terwijl de ruimte
hierin gevuld wordt met vet . Vergeet deze vetnippel niet, daar drooglopen
ernstige slijtage van de voeringen veroorzaakt.
Ik ga maar eens kijken of de zeskant aangedraaid kan worden.
Ik bestel vandaag wel een duikbril welke dan op de boot blijft om waterplanten uit de schroef te plukken