Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: vragen over Sabb 10 PK

Re: vragen over Sabb 10 PK 27 juni 2013 18:06 #411185

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dat de tank hoger ligt dan de brandstofpomp hoeft niet te betekenen dat je geen lucht lek kan hebt, lucht is veel dunner dan diesel dus je kan wel lucht lekken hebben maar dit betekend niet dat er ook diesel lekt.

13V zegt niet zo veel het gaat er om of de accu niet compleet in elkaar stort omdat er bv een cel slecht is, als dit zo is dan holt capaciteit terug.

Je kan even voor het starten de opvoerpomp goed bedienen en kijken of dit wat helpt.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 27 juni 2013 18:07 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 27 juni 2013 18:42 #411210

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
De accu lijkt me wel vrij oud. Dus dat kan een probleem zijn. Maar goed hij start wel. Duurt alleen even.
Volgens mij zit er geen opvoer pompje op. Maar zeker weet ik dit niet. Ik heb nog geen tijd gehad om de motor uitvoerig te bekijken.
Eerst het nieuwe schip maar eens naar huis varen. en dat ga ik morgen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 27 juni 2013 19:03 #411217

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Wacht niet te lang meteen nieuwe accu

Deze motor heeft ook nog een zeer primitieve koude start en dat is olie op de zuiger spuiten

dit doe je door olie in het potje te doen wat op de kop zit , hieraan zit wen kleine leiding die naar een klep gaat en zodra de klep open gaat zal de olie in de cilinder komen en rondom de zuiger gaan zitten. Dit zorg voor een tijdelijke hogere compressie en dus meer warmte voor de brandstof om te ontsteken


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 01 juli 2013 06:25 #412068

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Afgelopen vrijdag heb ik gevaren. Van de oude ligplaats naar de nieuwe. De Sabb heeft daarbij c.a. 10 uur probleemloos gedraait. Straten gaat een beetje moeilijk. (Ik ga spoedig de accu nakijken).
gas minderen gaat wel een beetje moeizaam. Volgend mij blijft de gaskabel wat hangen. Als ik bijv. van vol gas naar half gas wil moet ik eerst terug naar 0 en dan naar 1/2 gas. Ga ik direct van vol naar 1/2 gas dan gebeurt er niet.

Het varen met de omkeerbare schroef is wel wennen. maar na een dagje varen lukt dit al aardig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 01 juli 2013 06:35 #412070

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Kabel vervangen en de regulateur handel even inspuiten met WD40

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 01 juli 2013 07:07 #412082

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
dat denk ik ook. Ik heb het allemaal nog niet heel goed bekeken. aan een nieuwe boot is immers veel te ontdekken!! Maar de kabel lijtk me niet een "standaard" morse kabel. Ook de regelateur is iets bijzonders. Maar daar ga ik me de komende tijd wel eens in verdiepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 01 juli 2013 11:25 #412161

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Hoi christer,

ik heb in mijn huidige boot ook een SABB staan. Weliswaar een 2 cylinder, maar het zijn in basis de zelfde motoren. Ik heb wel een keerkoppeling erop zitten (mechanish) Als ik deze inschakel zakt hij flink in toeren terug en moet ik met de handle meer brandstof geven. Dezelfde handle helemaal dicht zetten is het stoppen van de motor..
Mijne heeft de mogelijkheid om gloeilonten te gebruiken bij opstart. In de zomer start hij wel goed, al duurt het wel iets langer dan bij een diesel met voorgloei, als hij eenmaal gelopen heeft is ie al lekker warm en is het binnen een seconde of wat lopen..
In de winter krijg ik hem ook weg zonder gloeilonten, maar dan duurt het vaak wel even..

In het begin starte die van mij dramatisch. Ik heb er nieuwe voeringen ingezet en zuigerveren en ik moet zeggen dat hij 10 keer sneller start. Had ook flinke pitting in mij voeringen zitten..

Bij starten maakt hij inderdaad niet zoveel toeren als een modernere motor. Als je een vergelijk wil zijn er op youtube wel fimpjes te vinden van het starten van een SABB. Hier kan je voor jezelf misschien enig vergelijk in vinden mocht je twijfelen..

Er zijn nog altijd onderdelen te verkrijgen voor de sabb al moet je wel even zoeken. Als ik me niet vergis is Alpa importeur, maar er zijn nog wel zaken te vinden die spul op de plank heben liggen.

gr
Jeroen
Laatst bewerkt: 01 juli 2013 11:27 door Jeroen79.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 01 juli 2013 13:10 #412203

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik ben net bij de boot geweest.
Als ik de motor start daalt de accu spanning naar 11.1 V
Onbelast is accu spanning 12.5
Niet echt slecht lijkt mij.
Bij het starten moest de motor c.a 20x ronddraaien ( c.a. 15 sec. ) voordat hij starte.

Motor rookt niet, en verbruikt geen olie. Zuigerveren zullen nog wel redelijk zijn lijkt me
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 01 juli 2013 21:04 #412358

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als je wilt dat de motor sneller wit laten starten kan je wat olie op de zuiger doen via het olie potje boven op de kop

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 01 juli 2013 21:42 #412360

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
IK heb ook een 10 pk Sabb met verstelbare schroef. ... heerlijke motor.
Bovenop de kop zit een kleplichter.
Je kan het starten helpen door eerst de kleplichter een kwartslag te draaien en de motor zonder compressie te laten draaien en diesel laten opvoeren en dan pas de kleplichter handel weer te spannen. Mijn oude dieseltje start zeer snel.

Dat een keerschroef een vaanstand heeft is onzin. hij geeft altijd veel weerstand. Ik heb de stand van de schroef zodanig gemerkt dat de schroef verticaal achter de (lange)kiel staat om de weerstand iets te verminderen ( 2 streepjes op het vliegwiel)

Je kan met volvermogen de stand verstellen en zelfs dan stilliggen of heel zacht varen.

Je moet ook rekening houden dat het wieleffect ALTIJD de kont naar bakboord trekt zowel vooruit als achteruit varend, omdat de draairichting van de schroef niet omkeert. Dit is voor manoeuvreren heel belangrijk je te realiseren.

Succes, je hebt een geweldige motor. ! !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 05 juli 2013 20:31 #413605

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Ik weet niet of dat al gemeld is, maar vóór het starten moet er eerst 10 tot 15 seconden voorgegloeid worden en dan starten.

Bij deze motor heb ik ook een handstarthandel. In dat geval moet de elektrische gloeiplug vervangen worden door een zelf ontstekende lont in samenwerken met de bovenvermelde kleplichttruc gaat het handstarten redelijk goed. Dit ter aanvulling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 06 juli 2013 04:09 #413615

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik heb ergens ook iets gelezen over een optie om een elektrische voorgloei op de motor te zetten. Weet iemand hier meer over? Waar zou ik zoiets kunnnen kopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 06 juli 2013 04:22 #413616

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Christer schreef :
Ik ben net bij de boot geweest.
Als ik de motor start daalt de accu spanning naar 11.1 V
Onbelast is accu spanning 12.5
Niet echt slecht lijkt mij.
Dat vraag ik me af. Bij het starten zakt de spanning wel èrg weg. Als de accu volledig is geladen en daarna 24 uur rust heeft gehad, moet de spanning tussen 12,7 en 12,8 V liggen. Is het dan 12,5 V, dan is de accu eigenlijk al 30 % van zijn capaciteit kwijt en zal dus sneller 'instorten'
Wanneer meet je die onbelaste spanning? Net nadat de motor heeft gedraaid en dus heeft geladen?

--
stegman
Laatst bewerkt: 06 juli 2013 04:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 06 juli 2013 08:19 #413643

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Christer schreef :
Ik heb ergens ook iets gelezen over een optie om een elektrische voorgloei op de motor te zetten. Weet iemand hier meer over? Waar zou ik zoiets kunnnen kopen?

De Sabb heft niet de mogelijkheid om voor je gloeien.

Het is wel mogelijk om een vlamstard in te bouwen maar mijn ervaring is dat de Sabb altijd wel wil starten, soms als het goed is wan moeilijker maar starten doet hij wel.

Ik heb het al eerder geschreven dat je de compressie tijdelijk kan verhogen door olie op de zuiger te doen, dit doe je door middel van olie in de oliepotje te doen die boven op de kop zit .


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 06 juli 2013 08:30 #413644

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Fer schreef :
Christer schreef :
Ik heb ergens ook iets gelezen over een optie om een elektrische voorgloei op de motor te zetten. Weet iemand hier meer over? Waar zou ik zoiets kunnnen kopen?

De Sabb heft niet de mogelijkheid om voor te gloeien.
Dat zou betekenen dat Spieboom zit te kletsen. Want die heeft het juist over de noodzaak van voorgloeien. Dat is kennelijk de praktijk bij zijn eigen Sabb 10 pk. Hoe zit het nou?

--
stegman
Laatst bewerkt: 06 juli 2013 08:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 06 juli 2013 08:33 #413646

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Er zijn wel Sabb motoren waar een gloei systeem op zit maar die zit niet op deze motor, het kan wel zijn dat iemand iets er op heb gemaakt maar standaard zijn ze zonder voorgloeisysteem.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 06 juli 2013 08:36 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 06 juli 2013 08:47 #413650

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Uhmm ik zit er naast want dit is een G serie las ik net terug :blush:

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 06 juli 2013 08:48 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 06 juli 2013 08:49 #413651

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zal zo even een schema op het forum zetten en de plug is wel te koop bij Wesley in Amsterdam


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 06 juli 2013 09:55 #413668

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik heb even de gloeiplug omcirkeld.



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 07 juli 2013 08:23 #413762

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Bij MIJ zit wel degelijk een plug met een elektrische gloeispiraal in de cilinderkop.

Na gloeien doet hij het meteen.

(Deze plug kan je vervangen door een plug met een holte voor een soort watje met zelfontsteker. (kruitachtig??) )

Mogelijk dat dit het probleem oplost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 08 juli 2013 10:44 #414048

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
@ spieboom: Start jij altijd met eerst voorgloeien??? Mijn sabb start wel altijd, maar pas na c.a. 15 a 20 sec. Zonder voorgloeien.
Als de motor eenmaal gedraait heeft start hij in een keer.
Ik ga eens kijken of ik een gloeispiraal kan krijgen. het lijkt me de moeitje waard!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 08 juli 2013 14:34 #414088

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Te verkrijgen bij Wesley Amsterdam

15 à 20 sec is niet veel


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 09 juli 2013 05:30 #414300

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Als het normaal is dat het 15 a 20 sec duurt voordat de motor aanslaat, dan laat ik het eerst zo. Maar ik toch ook eens kijken naar elektrisch voorgloeien. zeker ind e winter lijkt me dit wel handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 09 juli 2013 07:49 #414357

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Heb je de kleplichter truc al geprobeerd bij koude start ? ?
Als er nu geen plugvoorziening is zou ik me eerst 3x bedenken om dat te maken.
15 seconden starten had ik met mijn volvo'tje ook moet wel kunnen.
succes
Laatst bewerkt: 09 juli 2013 07:49 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over Sabb 10 PK 11 juli 2013 19:08 #415313

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Fer schreef :
Kabel vervangen en de regulateur handel even inspuiten met WD40

Mvg Fer
Ik heb de regelateur hendel even opengemaakt. Het binnenwerk is behoorlijk versleten. Daardoor word 1/3 deel van de slag die de handel maakt de kabel niet meegenomen. Nu kan ik natuurlijk een nieuwe hendel kopen, maar misschien weet iemand wel merk/type hendel dit is en kan ik nog ergens het betreffende onderdeel krijgen?


Laatst bewerkt: 11 juli 2013 19:10 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl