Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM

Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 06:34 #384611

Mijn kelt 620 (950 kg) is op dit moment voorzien van een 4pk yamaha buitenboordmotor.

Ik zit er aan te denken om deze te vervangen voor een Rhino VX54 electro/fluister motor.

Gezien de verwachte te ontvangen 2de hands prijs voor de yamaha is het bijna gelijk oversteken voor de Rhino icm met accu pakket.

Zijn er mensen met ervaring van een 54 lbs electo motor op een bootje van 6.2m en 950 kg?

Opmerkingen:
- Vaargebied: randmeren en langs de kant van het markermeer
- 220v voor opladen aanwezig op de steiger
- Metname bedoeld voor in en uitvaren van de haven, sluis en dergelijke. Bij gebrek aan wind hooguit een uur varen naar de haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 06:54 #384619

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Mail eens met Nora, de Colombine heeft die motor.
Ze had eerst een lichter model maar die gaf niet voldoende snelheid, de 54 geeft een paar tienden meer snelheid maar zet beter door.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 07:00 #384623

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Hoe is het met harde wind tegen als er geen windgebrek is?. Haal je dan binnen een uur de haven?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 07:02 #384625

Proost schreef :
Hoe is het met harde wind tegen als er geen windgebrek is?. Haal je dan binnen een uur de haven?.
Het is een Zeilboot hoor!
Dan vaar je dus langer door, en hoef je maar 3 minuten tegen de wind in
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 07:02 #384626

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Mijn ervaring is dat je met harde wind beter kan blijven zeilen dan op de motor varen, in elk geval op een kleine boot.
Wel even in de gaten houden dat je voldoende vermogen hebt om de haven weer in te motoren.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 07:04 #384627

Dank je voor de tips!

Het idee van de Rhino komt inderdaad na dat ik haar bericht had gezien. Eerder al gekeken naar Minn Kota en Haswing.
Laatst bewerkt: 02 apr 2013 07:05 door martijn_kelt620.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 07:19 #384633

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Ik heb die Rhino 54 een tijdje op mijn vorige boot gebruikt (6m).
Werkt prima bij goed weer, maar vanaf zo'n 4 Bf te weinig vermogen om kop in de wind te houden tijdens het zeilen hijsen en eerlijk gezegd was ik erg blij dat ik weer veilig in de haven was. Was wel op het Hollandsch diep met de nodige golfslag. Ik was gelijk genezen en heb hem alleen nog maar als backup gebruikt (neemt erg weinig plaats in, stinkt niet en lekt geen olie e.d. :laugh: )..

Met goed weer haalde ik zo'n 5km/h.
Maar je kan hem helaas absoluut niet vergelijken met je 4pk benzine motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 08:08 #384648

  • Matthew
  • Matthew's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Ik gebruik op de Lanaverre een minn kota 55 lbs. bootje is 5 meter en 350. Bij 4 Bft gaat het nog net, maar bij 5 Bft kop in de wind lukt me niet. Boot draait weg en vooruit komen doe je amper. Met minder wind prima te doen. Geen lawaai, goeie snelheid en vriendin proof.

Ik zie dat je in Deventer woont. Ik woon zo'n 8 km van Deventer. Je zou de motor eens kunnen lenen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 08:31 #384656

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ik gebruik op Mijn 6,5m 1200kg een torqeedo Cruise 2.0R van 2000watt. Dat is voor de omstandigheden die jij schetst eigenlijk ruim voldoende.
Torqeedo geeft niet de voor mij wat vreemde waarde van lbs stuwkracht, maar op het web zijn wel waardes te vinden voor deze motor: 110lbs.
Dan lijkt me 54lbs wel erg weinig!
Er is ook een lichtere torqeedo: de travel 1003
Hoeveel watt heeft die Rhino eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 10:48 #384692

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
daar zijn ze wat vaag in, maar in de hoogste stand trekt tie zo'n 55A bij 12V..dus de 1 pk halen we net niet.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 15:56 #384785

Nogmaals dank voor de antwoorden en het aanbod van testen, super!

Binnenkort proefvaren met de Rhino 80 24V, ongeveer verelijkbaar met 2pk, ik hou jullie op e hoogte...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 02 apr 2013 21:37 #384892

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Haswing 55 lbs op onze zeilboot 6.1 m 1050 kg. Alleen 'volgas' in de haven met minimale snelheid tegen 4 bft in te boksen. Zonder wind halen we 3.5 kts. Hou rekening met een mogelijk slecht remmend vermogen van je EBBM, ook bij meer stuwkracht. Dit is de hoofdreden dat ik verder afzien van EBBM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 03 apr 2013 19:27 #385118

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Mijn advies: hou het bij je 4pk Yamaha.
Voor een boot van 6.2m/1ton is dit het minimum. Motor is niet alleen om haven in en uit te varen bij mooi weer maar ook om bij een onverwachte bui vrij te blijven van lagerwal, om maar eens iets te noemen, zeker als je Randmeren/Markermeer vaart.
Als het een viertakt is loopt hij ongeveer 4 uur op een 5 ltr jerrycan benzine - is ongeveer 12 kWh. Het accu equivalent hiervan is ongeveer 250 kg accu's (bij 100% ontlading, kan je een paar keer doen en dan ben je aan nieuwe accu's toe). Die jerrycan is in 1 minuut weer vol bij een pompstation, die 1000 Ah/12V laden duurt minstens drie uur, ook al niet goed voor die accu's. Die Yamaha gaat gegarandeerd langer mee dan welke accu ook, en is bovendien in staat om je boot bij onvoorziene omstandigheden in de hand te houden, wat mede gezien de andere commentaren over elektrische BBmotortjes daar duidelijk niet het geval is. (zoals eerder gezegd, voor een Kelt 620 is 4 pk al niet overbemeten)
En als het alleen maar is om de haven in en uit te varen: waarom risico nemen voor die 2 keer 10 minuten motor?
Zou er nog eens goed over nadenken.

Aad
Laatst bewerkt: 03 apr 2013 19:28 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 10:46 #396369

Na wat testen met de rhino 55lbs afgezien van de ebbm, het blijft gewoon de yamaha benzine bbm. Je komt inderdaad gewoon power te kort.

Het enige alternatief wat mijn inziens in de buurt komt is de Torqeedo 2.0R, maar die is even buiten budget.

@Aad77, ik heb niet echt de indruk dat 4pk onder bemeten is voor een kelt 620. Kan er (wat vermogen) betreft prima mee uit de voeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 11:51 #396379

Wat je nogal eens leest in brochures van die electrische Bootmotoren is dat ze "krachtiger" zouden zijn dan gewone scheepsmotoren van hetzelfde vermogen.
Dat is uiteraard onzin!
Één PK of KW is één PK of KW en dat is voor electromotoren en brandstofmotoren precies hetzelfde.
Enig verschil is dat een E-motor meestal geen keerkoppeling nodig heeft die anders ongeveer 5% vermogen kost.
Overigens is het wel zo dat het verband tussen snelheid en benodigde PK/KW beneden de rompsnelheid zeer progressief is.
De benodigde vermogen verhoudt zich tot de snelheid ongeveer met de macht 2,3-2,4 wat bijv. betekent dat voor 75% van de rompsnelheid nog maar ongeveer de helft aan vermogen nodig heeft.
Meestal zijn die E-motoren dan ook niet in staat om de rompsnelheid überhaupt te halen.

Overigens wordt een boot door de ebnodigde accus ook weer flink zwaarder ( als je tenminste een beetje reikwijdte wilt) en dat kost ook weer 3-4 PK per ton!
Ad
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 11:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 12:25 #396393

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
4 pk is voor een kelt ruim zat om je veilig mee voort te bewegen,

ik had een 4 Pk 2 takt achter mijn Friendship 23 (1150 kg)

de 4 pk had meer als voldoende vermogen om de boot op de rompsnelheid te krijgen. alleen afremmen duurde wel wat langer. maar als je gewoon rustig aan deed en de snelheid er al tijdig uit begon te halen viel daar best mee te leven. of eigelijk hinderde het totaal niet

verbruik van de 2 takt was zo'n 5 liter per 4 uur als je doorvaarde.

het is dat ze de mijne achter mn boot vandaan hebben gehaald dat ik een 10 PK honda 4 takt terug gekocht heb. maar anders hadden we gewoon met de 4 pk door gevaren.

voordeel is wel dat een 2 cylinder 4 takt wel heerlijk rustig draait, zeker in de lagere toerentallen. qua verbruik varen we op de 5 liter 2 uur langer, 6 uur dus.

ook de remweg van de boot is heel kort geworden, al merken we dat in de praktijk niet omdat we toch tijdig de snelheid er al uit halen.

ik zou zelf geen electro motor willen. ja een van een KW of 2, maar dan kan je dus net zo goed de 4 pk laten zitten zoals de meesten aangeven.
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 12:32 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 12:33 #396396

het koppel van een electromotor is er al 100% bij de start. je zou een electromotor dus in theorie uit kunnen rusten met een grotere schroef, meer spoed. dat laatste is weer een probleem bij meer toeren, de kracht, pk s komen er niet.

daarom is vergelijken van electro met benzine bbm ook zo appelen met peren. de pk s worden alleen maar gegeven , verkregen bij max toerental.

als je wilt vergelijken zou je dus de koppel/pk kromme van de verschillende motoren moeten gaan vergelijken.

nu vind ik persoonlijk om alle keren weer aan te komen met de rompsnelheid voor een ZEILBOOT onder gebruik van MOTOR grote onzin.
koop dan een sloep.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 13:12 #396405

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
die koppel heb je gelijk in, maar dat heeft niets te maken met het wel of niet halen van de romp snelheid alleen met de tijd die het duurt om op snelheid te komen.

zie deze test uit de waterkampioen. daar zie je dat het weinig uit maakt in de praktijk

www.suzuki.nl/nmg/up/ZwfxugvIa...itenboordmotoren.pdf

Torqueedo Travel 801S vs 2.5 PK motoren

de torqueedo travel 801s is vergelijkbaar met een 2,5 PK benzine buitenboord motor.
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 13:14 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 13:17 #396409

je zou, maar dit gaat voor een bbm te ver, een variabele schroef moeten hebben. maar ik blijf er bij dat een motor aan boord van een zeilboot een HULP motor is. wil je snel varen met een motor, koop een sloep.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 13:48 #396420

sietse-ten schreef :
maar ik blijf er bij dat een motor aan boord van een zeilboot een HULP motor is. wil je snel varen met een motor, koop een sloep.

Ehh , jij vaart kennelijk nooit naar verdere bestemmingen waar je af en toe ook een keer een vlotte oversteek wilt maken , ook als er geen wind is of als je een lang kanaal als bijv. het NOK door moet.
Uiteraard kun je alles altijd onder zeil doen maar bij langere reizen moet je soms ook wel eens hele stukken op de motor varen.
En dan is het toch echt heel prettig als je zo ongeveer de rompsnelheid haalt.
Dan is een beetje flinke motor toch wel zinvol hoor.
En wat te denken van een haven aanlopen aan hoger wal met flinke wind en golven?
Maar ja , dat is allemaal op de Friese meren wadden of Ijsselmeer niet echt nodig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 14:09 #396423

Yellow Boat schreef :
sietse-ten schreef :
maar ik blijf er bij dat een motor aan boord van een zeilboot een HULP motor is. wil je snel varen met een motor, koop een sloep.

Ehh , jij vaart kennelijk nooit naar verdere bestemmingen waar je af en toe ook een keer een vlotte oversteek wilt maken , ook als er geen wind is of als je een lang kanaal als bijv. het NOK door moet.
Uiteraard kun je alles altijd onder zeil doen maar bij langere reizen moet je soms ook wel eens hele stukken op de motor varen.
En dan is het toch echt heel prettig als je zo ongeveer de rompsnelheid haalt.
Dan is een beetje flinke motor toch wel zinvol hoor.
En wat te denken van een haven aanlopen aan hoger wal met flinke wind en golven?
Maar ja , dat is allemaal op de Friese meren wadden of Ijsselmeer niet echt nodig.
Ad

Ik ben juist van mening dat je op langere tochten haast en tijd geen factor meer is. Juist op langere reizen maakt het toch niet uit of je hier of daar ligt te dobberen en wachten op een briesje of dat je ergens in een haven of baai verwaait ligt.
Als je langere tochten op tijd gaat plannen kom je bedrogen uit.

Edit: Ik laat bewust me diesel eruit om ruimte en gewicht te besparen en stap over op een Torqeedo
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 14:10 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 14:19 #396428

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Zoals al gezegd, ik heb een torqeedo 2.0R cruise, 2000watt.
Daarbij 270aH bij 24volt.
Electrische motor vermogen mag / kun je volgens mij niet direct met stinkertje vergelijken.
Het koppel is direct aanwezig: met een paar toeren en dito erg laag verbruik heb je al voorstuwing. De motor zit zonder overbrenging op de schroef: geen verliezen door overbrenging. Mijn schroef is twee keer groter dan die van m'n oude stinkertje. Ik haal 6,2 knopen op vol vermogen. De acceleratie is aanmerkelijk groter dan met mijn oude 4pk bbm.
Ik denk eerlijk gezegd dat het rendement van vermogen op de schroef ongeveer dubbel is van een stinkertje.
Ik voer afgelopen zaterdagavond Amsterdam IJ aan met 30 knopen op de kop. Met 600 watt haalde ik 3,2 knoop. Zondag voer ik in enkele uren met windkracht 4-5 op de kop het Noordzee kanaal af naar IJmuiden. Rustig varend met 600 watt en 3,4knoop, makkelijk haalbaar met mijn accu's.
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 18:02 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 14:36 #396435

ad, als je mij een beetje hebt gevolgd weet je dat ik niet op het snekermeer vaar, al dertig jaar geleden, wel 10 jaar rondgezworven op de halve wereld. zeilen is onthaasten, dus als er geen wind is, hooguit de motor bij om het niet te oncomfortabel te maken. niet om snel naar een haven te gaan. als je niet van lager wal kunt vrij varen onder zeil zijn er een van twee dingen mis, een je kunt niet zeilen, twee je boot deugt niet voor het water waar je dan bent.
ik had dertig pk bij 3400 toeren, voor een boot van 16 ton en een waterlengte van ongeveer negen en een halve meter. nooit boven de 2000 toeren gedraaid , behalve bij aanleggen en of weg varen. dus pak hem beet 15 pk.
ik ben 5 keer de plas overgestoken van tenerife naar de caraibe, op boten van een ander en eenmaal naar brazilie op mijn eigen boot. naar brazilie heb ik 24 uur de motor aan gehad door de doldrums, liep ik 3 knopen, lekker rustig.
tijdens de andere overtochten werd de motor gestopt buiten de haven en weer gestart bij aanloop van een van de eilanden.

als zeilen volgens een planning moet gaan gaat het op werken lijken, waar ik een hekel aan heb.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 15:30 #396466

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Voor de 4kW Torqeedo wordt gewoon 4kW opgegeven, in pk's is dat: 5.364088. (conversie programmaatje van Joshua F. Madison).
Het koppel is gelijk van 1 toer per minuut tot iets voor het maximum toerental. Het vermogen loopt van 0W bij stilstand tot 4kW net voor het maximale toerental.
Dit is bij de inwendige verbrandingsmotor heel anders. Hier wordt het maximale koppel meestal rond de 50% van het maximale toerental afgegeven. Het maximale vermogen meestal bij 90% van het maximale toerental. (Deze gegevens zijn sterk afhankelijk van de constructie van de motor en vooral de compressieverhouding en de 'ademhaling via carburateur en uitlaat').
Voor de meeste elektromotoren wordt dan ook (net als bij straaljagers ;) ) de stuwkracht in het water weergegeven. Wil je geen appels met peren vergelijken dan zou je de stuwkracht van de motoren moeten beschouwen en niet het maximaal afgegeven vermogen. Doe je dat, dan verdisconteer je meteen de invloed van de schroef op beide motoren. Meestal wordt er van een verbrandingsmotor geen stuwkracht weergegeven. Van de 4kW Torqeedo is de stuwkracht bij vol vermogen te vergelijken met een 9,5 pk bbm met inwendige verbrandingsmotor (opgave van de fabriek).
Als het een beetje wil, kan ik jullie aan het eind van het seizoen berichten over de verschillen, 5pk Yamaha 2t vs 4kW Torqeedo. Met de Yamaha 5pk haalt mijn €Xr (met de hydrodynamiek van een baksteen) 11km/h GPS data van een iPhone. Als Torqeedo er achter zit zal ik nog een keer meten.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 15:35 #396468

Sunday,

Een 2 Kw motor met 270 Ah x 24 volt= 6,48 Kwh aan accu capaciteit.
Dat lees ik toch juist, niet waar?
Dit betekent dat je gedurende 3 uren die 2 Kw kunt gebruiken?

Wat weegt elektromotor + accu?

Wat weegt een 4 pk=3Kw bb motortje + 3 liter brandstof voor dezelfde prestatie?

Hoe lang duurt het om de accu te laden die voor dit verbruik »400Ah lading nodig heeft?

Hoe lang duurt het om die 3 liter benzine te tanken?

3 uren is niet lang varen wanneer je ergens heen moet. In Giethoorn met dagtochtjes zal het prima voldoen.
´s Nachts aan de stroom maakt dat de laadduur niet vervelend is.Maar je kunt er niet het Ysselmeer mee oversteken!!

Met minerale brandstof tank ik in 5 minuten voor 50 uur varen èn het is nog op te bergen in een klein bootje.

Wat je in feite zegt is: Elektra is niet geschikt voor wat langere tochten.

Wanneer je stilte wilt is elektra een prima kracht bron, maar niet voor wat langere trips.

En de koppelkromme van een elektromotor heeft geen enkel voordeel t.o.v. die van een verbrandings motor.
Voor lage toeren is maar weinig koppel nodig.
Een verbrandings motor heeft perfect de ideale koppel kromme voor een schroef.
Wanneer dit niet zo was, dan zou er een koppelomvormer aan zitten, zoals bij auto´s gebruikelijk.
Bij auto´s heb je namelijk wèl een groot koppel nodig bij het wegrijden!
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 15:36 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl