Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 15:50 #396478

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Saeftinghe:
De energie inhoud van fossiele brandstoffen is op dit moment nog zeker 4 keer hoger dan van een PbSO2 accu. Bij LiFePO accu's, zoals buurman Sunday die gebruikt, wordt dat al beter, maar blijft het nog steeds op rond de 3,5. Deze accu's kunnen veel dieper worden ontladen en je kunt er dus verder mee komen dan vergelijkbare lood/zwavelzuur accu's. Voor de lange tocht is een verbrandingsmotor nog steeds aanbevolen. Voor in en uit de haven gaat er niets boven de snel reagerende elektromotor met de veel hogere stuwkracht.
Een 2kW 24V benzine aggregaatje kost in China (Taobao website) €200, maar dan moet je hem nog wel hierheen halen! Ik verwacht dat dan 5 liter brandstof voldoende is om de accu's vol te houden en met een 'elektrische as' te varen.
Zeilen is toch nog steeds het mooiste!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 16:02 #396482

Saeftinghe schreef :
Sunday,

Een 2 Kw motor met 270 Ah x 24 volt= 6,48 Kwh aan accu capaciteit.
Dat lees ik toch juist, niet waar?
Dit betekent dat je gedurende 3 uren die 2 Kw kunt gebruiken?

Wat weegt elektromotor + accu?

Wat weegt een 4 pk=3Kw bb motortje + 3 liter brandstof voor dezelfde prestatie?

Hoe lang duurt het om de accu te laden die voor dit verbruik »400Ah lading nodig heeft?

Hoe lang duurt het om die 3 liter benzine te tanken?

3 uren is niet lang varen wanneer je ergens heen moet. In Giethoorn met dagtochtjes zal het prima voldoen.
´s Nachts aan de stroom maakt dat de laadduur niet vervelend is.Maar je kunt er niet het Ysselmeer mee oversteken!!

Met minerale brandstof tank ik in 5 minuten voor 50 uur varen èn het is nog op te bergen in een klein bootje.

Wat je in feite zegt is: Elektra is niet geschikt voor wat langere tochten.

Wanneer je stilte wilt is elektra een prima kracht bron, maar niet voor wat langere trips.

En de koppelkromme van een elektromotor heeft geen enkel voordeel t.o.v. die van een verbrandings motor.
Voor lage toeren is maar weinig koppel nodig.
Een verbrandings motor heeft perfect de ideale koppel kromme voor een schroef.
Wanneer dit niet zo was, dan zou er een koppelomvormer aan zitten, zoals bij auto´s gebruikelijk.
Bij auto´s heb je namelijk wèl een groot koppel nodig bij het wegrijden!

Leuk uitgelegd allemaal maar we hebben het over een Zeilboot daar zitten zeilen op :unsure: geloof ik :silly: en is ook bedoeld om mee te zeilen :evil: en niet om toertochten te maken op de motor :woohoo: :evil: :whistle:

Als je de Torqeedo gebruikt om een sluis te pakken aan te meren, haventje in en uit etc etc dan hou je ruim capaciteit over, onder het zeilen :ohmy: heb je voldoende de tijd om te laden zonnepaneel wind generator. :silly: :pinch:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 16:09 #396484

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
en wat nou als ik de staande mastroute door moet vanaf zeeland naar het ij..

wordt weinig zeilen vrees ik, maar tijd om bij te laden is er ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 16:14 #396485

hypervisor schreef :
en wat nou als ik de staande mastroute door moet vanaf zeeland naar het ij..

wordt weinig zeilen vrees ik, maar tijd om bij te laden is er ook niet.

zoals vroeger bij de skutsjes (en nu nog bij de stront race) vrouw op het jaagpad en trekken aan dat lijntje.
anders buitenom over zee is veel leuker ook. vallen er ook geen bruggen op je bootje.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 16:40 #396496

Rev,

Mijn bootje is zelf verzorgend met elektra, zelfs wanneer ik aan een steigertje met walstroom lig, gebruik ik die niet om m´n accu´s te laden.
Om je motor verbruik uit zonpanelen te halen heb je een enorme oppervlakte aan panelen nodig, mogelijk een groter schip, met weer een sterkere motor enzovoort.
Een windmolen zou alleen aan de wind een bijdrage kunnen leveren.

Mijn redenatie is: Hopen op het beste en rekenen met het slechtste.

De redenaties hier gevolgd gaan vrijwel allemaal uit van de meest gunstige situatie.
Om die reden ook al die vraagtekens in m´n vorige reactie.
Iedereen moet z´n eigen besluiten nemen en ik heb geprobeerd een beetje informatie aan te dragen.

De link naar de vergelijking met een aantal andere motortjes is heel sterk gekleurd.
Door een andere fabrikant zou dezelfde vergelijking er heel anders uitzien.

En dan het noemen van het koppel, dat slaat nergens op.
Het is volkomen juist dat een elektromotor een heel ander koppelkromme heeft dan een verbrandings motor.
Maar het is wel een kletsargument.
Voor een prop langzaam rond te draaien heb ik geen groot koppel nodig.
Was dat wèl zo, dan zou m´n dieseltje afslaan bij de prop inschakelen.
Bij een lijn in de schroef slaat m´n stationair draaiende diesel af.
Een elektromotor gaat enorme stromen opnemen en er gaat iets kapot.

Dat een verkoper niet eerlijk is bij vergelijking kan ik me best voorstellen, z´n brood hangt er aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 16:50 #396502

Ik vergelijk een slagroomklopper ook niet met een diesel maar ben wel van mening dat het een goed alternatief is vooral op verre reizen juist waar het om zeilen gaat, toch.
Eigenlijk kan je op elke plaats komen onder zeil baai ankerplaatsen dus doe je alleen motoren als je een haven binnenvaart.

Als ik in Bergen op Zoom zou blijven en alleen op het schelde en omgeving zou varen dan was de diesel er ook ingebleven. te veel stroming en sluizen.

Ja en mocht je in een windstilte vallen dan blijf ik lekker dobberen tot er weer een briesje aan komt, heb geen haast.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 16:52 #396506

Goede discussie, conclusies lijken me ook duidelijk: het hangt van je gewoontes/wensen af hoe je met je zeilboot omgaat en of je langere stukken kanaal/windstiltes wilt doen met de motor of dit laatste niet belangerijk vind en dit niet kunt doen.

Als dit duidelijk is bij TS kan ie prima z'n keuze maken denk ik...
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 16:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 17:25 #396542

Rev,

Dat is een redenatie die past op één bepaalde situatie.
Van de zonzijde gezien zal alles goed gaan, maar nu is er die wet van Murphy; Alles wat fout kan gaan, gaat ook een keer fout.

Stel je voor; Ik vaar ergens weg met mooi weer, een prachtige trip voor de boeg.
De wind valt weg, de stroom zet me naar een bankengebied met nog een shipping lane en booreilanden, windmolens waar ik omheen moet.
Dan is het echt niet denkbeeldig dat ik flink wat vermogen nodig heb voor langere tijd.
Dat red je gewoon niet met elektra, daar is langdurig véél power voor nodig.

Giethoorn is de zonkant van elektrisch varen, naar een groep riffen gedreven worden met te weinig Amperes om er langs heen te gaan is de mindere kant van de medaille.

Voorbeeld; In Nazaré op de steiger vraagt de haven meester: "wie heeft er een paar kannen om diesel naar een schip te brengen wat de dieseltank heeft leeg gevaren. Er is haast bij want hij dreigt op de keien te komen."
Ik ben altijd zo veel als mogelijk opgetopt met water zowel als brandstof. Kant en klaar in kannen.

Binnen twee minuten onderweg, net op tijd een kan aan boord van ´t andere schip.
Het jeukte van de scheepjes van andere rally vaarders, allemaal goed in de buurt om hem al veel eerder te kunnen helpen.
Ze hadden, blijkt later z´n oproep wel gehoord, maar ze vonden de deining te sterk om langszij te gaan en wat over te zetten. Hij heeft de stenen niet geraakt, maar was er erg kort bij!

Die man heeft gevoeld wat het is om nèt niet genoeg brandstof aan boord te hebben. In dit geval geen Amperes maar diesel.

Dat is wat ik bedoel.
Je moet niet te krap rekenen.
Met elektra als hoofd aandrijving moet je in de buurt van Giethoorn blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 17:36 #396553

Kunnen we hier wel een lange discussie over gaan voeren maar dat word dan toch een welles nietes verhaal en daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.
Ieder zijn eigen overweging en motivatie en ik moet beroepsmatig al de hele dag naar die stinkdiesel luisteren dus ben blij met de huidige alternatieven en die nog komen gaan.

Ook met de steeds strenger wordende milieu eisen die er ook in de watersport gaan komen, laat mij dan maar lekker elektrisch gaan varen ook in een rondje wereld.
En idd in een extreme noodgeval is een aggregaat dat extra kannet diesel waar jij het over hebt dus ook daar is een oplossing voor.

Had die man die bijna op de rotsen liep nog nooit gehoord van een anker :whistle:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 17:55 #396561

Rev kijk eens op de kaart naar de dieptes in de baai van Nazaré.
Hoe steil het daar oploopt.
Overal past een dooddoener als antwoord op.

In situaties als deze was de enige oplossing een draaiende prop.
Deze man zou aan een uurtje genoeg hebben gehad.

Positieve dingen hoeven niet zo nodig belicht te worden, risico´s wèl.

En ik ben echt wel eens blij geweest dat ik na vele uren zwaar motorzeilen vrij kon varen van de Spaanse noordkust.
Daar loop je niet even vlug een haventje binnen hoor.
Wat ik hier schrijf moet je mee rekenen.
Wat jij beschrijft mag je op hopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 17:57 #396563

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Saeftinge, ik ga niet al je vragen beantwoorden, ze zijn voor het grootste deel beter door je zelf te beantwoorden òf al beantwoord. Een nog wel: het spul weeg zo rond de 105kg samen.
Ik heb elders hier op forum al vaak verteld over m'n spulletjes, zonnepaneel, laders en stuurautomaten.

Een vraag van iemand anders: de staande mast route zal ik nooit varen. Heb dat in 40jaar zeilen nog nooit gedaan. Altijd -en erg vaak, ook regelmatig in de winter- wel een gaatje gevonden om even over zee te piepen.

En verder: iedereen kan van alles zeggen over anderen, maar wederom geldt hier: het gaat over jezèlf. Ik zèlf heb met plezier gekozen voor mijn systeem.
Ik zèlf heb daar plezier mee en kan nog steeds leuke en voor mij ambitieuze tochtjes maken.
Ook heb ik geen enkele behoefte iemand te overtuigen van het nut of plezier van mijn electrische spulletjes: van mij mag iedereen doen waar ie plezier in heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 18:05 #396568

Natuurlijk Sunday, dat schreef ik ook, ieder neemt z´n eigen besluiten, maar het is heel goed om ALLE facetten te belichten.
Zowel de vóór´s en tegen´s niet waar?
En vooral niet de risico´s onderbelicht laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 18:19 #396572

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ach ja, die risico's.... Ik wordt de hele dag op mijn werk aangesproken over risico's....
Wil dat hier niet ook.
Spreek over je eigen overwegingen mbt risico's voor jezelf als je het leuk vindt: vertel over je eigen wat, warom, wanneer en hoe.
Ik vraag geen advies hier en vraag geen beoordeling van mijn schrijfsel hier.
Uiteindelijkmga je met een wel of niet OF min of meer, afgewogen balans voor je eigen risicoinschatting "in zee".
Ik ben zeker geen groentje als nemer van gecalculeerd risico, heb gedurende bijna 15 jaar dat op (bijna) professionele basis gedaan met véél gevaarlijker dingen dan een beetje op zee varen.
Groets!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 18:57 #396589

zo is het sunday, gelukkig mag dat nog(wel).

en saeftinghe, ik weet dat je heel veel kennis hebt, wij kennen elkaar ook van een ander forum, maar accepteer dat een ander ook gelijk kan hebben voor zijn situatie. jij houdt ervan om op een rivier te liggen, zou ik ook een sterkere (diesel) motor aan boord willen hebben.

maar een ander zoekt meer de ruimte en kan het dan best af met een roomklopper. als HULP motor.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 20:00 #396604

Peper, 18.50 uur,

Die Lithium ferro batteryen zoek ik al een poosje.
Mijn lood batteryen zijn nu zo´n 7 jaar oud en zullen binnen niet al te lange tijd aan vervanging toe zijn.
Op dat moment dienen er nieuwe klaar te staan.
Dat zouden die Lithium ferro moeten worden.

Maar m´n zoektochten op internet leveren weinig op. En de enkele keer dat ik iets bruikbaars denk te ontdekken, hebben ze juist dàt type niet, of vinden ze de afname te klein of er komt nooit antwoord.
Het gaat dan ook maar om 400 Ah bij 12 volt.

De ontwikkeling ligt toch niet stil of zijn er problemen mee?




Sunday,
Ik schijn een gevoelige snaar geraakt te hebben.
Het is/was zeker niet de bedoeling om wie dan ook te kwetsen.
Excuus wanneer ik je onbedoeld gekwetst heb, maar ik kan niet weten waar ieders gevoeligheden liggen.
Er is geen toon of articulatie hoor- of zichtbaar in geschreven tekst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 20:19 #396611

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Hey saeftinge! Geen gevoelige snaar, wel een stokpaardje van mij. Niet gekwetst hoor!
En voor batterijen kun je eens kijken naar www.ev-power.eu/. Ik kocht daar mijn 6x90Ah LiFePo4 accu's. Prima ervaring mee.
Buurman peper (geloof ik) ook.
Ze hebben ook een interessante blog: gwl-power.tumblr.com/
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 20:22 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 20:26 #396613

Hier ook niet hoor, don't worry
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 21:06 #396618

Die eerste link is een van de site die niet reageerden.
Mogelijk is het anders wanneer je gewoon de winkel binnen stappen kunt.
Die tweede link toont mooie trommelmotortjes voor rijwielen, zou je daar windmolentjes van kunnen maken?
Ze draaien maar ongeveer 150rpm om de fiets aan te drijven, dat zou dan met weinig wind al wat stroom kunnen leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 21:14 #396619

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Saeftinghe schreef :
Sunday,
de koppelkromme van een elektromotor heeft geen enkel voordeel t.o.v. die van een verbrandings motor.
Op de site van Torqeedo lees ik iets heel anders.
Het komt er op neer dat de benzinemotor zijn maximale koppel ontwikkelt op een vrij hoog toerental. Voor dat koppel kun je een mooie schroef ontwikkelen die dat koppel omzet in stuwkracht.
Het probleem is dat die benzinemotor die "snelle" schroef met geen mogelijkheid krijgt rondgedraaid bij lage toeren vanwege een ontbrekend koppel.
Het "totaal"rendement van een benzineBBmotortje is daarom vrij rampzalig, aldus Torqeedo.
Torqeedo zet ECmotoren in. ECmotoren zijn op dit moment het beste dat te krijgen is en die motoren kunnen zomaar 50% minder stroom verbruiken dan oudere elektromotoren. Ook hebben ECmotoren, zoals eerder geschreven, het volle koppel vanaf nul toeren en ze kunnen daarom overweg met de "snelle" schroef.
Een en ander maakt dat het rendement supergoed is.
De energiedichtheidsdiscussie betreffende accu-benzine laat ik er buiten want dat is duidelijk.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 21:19 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 22:50 #396624

Gregor,
Torquedo zal de eigen waren zo goed mogelijk belichten denk ik, ik lees wel hun stelling, maar vind hem niet onderbouwd voor gebruik aan ons soort schip, een zeilboot die een knoop of 8 kan halen.
Ik geef wat willekeurige getallen, ga me daar niet op vastspijkeren.

Uitgangspunt is het schip, dat heeft een stuwdruk nodig van 80 kg om 8 knopen te gaan, rompsnelheid.
Daarvoor is nodig een schroef van 50 cm diameter met een spoed van 25 cm.
De rotatiesnelheid is aan een maximum gebonden ivm cavitatie.
Dat is voor deze maat ongeveer 1500 rpm.
Je zult je kunnen voorstellen dat voor 1500 rpm een groter koppel nodig is dan voor 250 rpm waarbij maar 15 kg stuwdruk geleverd word met de overeenkomstig lagere snelheid.
Die schroef vraagt een bepaalde koppelkromme in dit snelheids traject.
Die koppelkromme komt goed overeen met de koppelkromme van een dieselmotor.
Wanneer ik de boot tegen houd zodat geen snelheid door het water ontwikkeld kan worden, vraagt de schroef meer koppel. Het de toeren zullen terug zakken tot een evenwicht is bereikt tussen wat de schroef vraagt en wat de motor kan leveren.
Probeer maar eens aan de steiger vastgebonden haal je niet de rpm die je vrijvarend wèl kan halen.

Dit bij juist op elkaar aangepaste waarden.

Een elektromotor doet niet anders, levert ook het door de schroef gevraagde koppel. Niet meer niet minder.

Omdat het koppel van een elektromotor zich richt naar de aangeboden stroomsterkte-veel aangeboden stroom, stilstaande as- geeft een enormkoppel.
Nu gaat de as draaien en gaat werken als dynamo, gaat dus spanning leveren, deze tegen EMK werkt de aandrijvende stroom tegen, die dus vermindert in een zekere evenredigheid met het toerental.
Gevolg is een dalend stroomverbruik en een dalend koppel totdat vraag en aanbod in evenwicht zijn, dus koppel net zo sterk als de vraag van de schroef, precies als van de diesel.
Nu komt bij stationair toeren iets in de schroef, de diesel stopt ermee, hij heeft niet genoeg koppel.
De elektromotor stopt er ook mee, geen tegenEMK meer omdat er geen toeren zijn, gevolg de aandrijvende stroom ondervindt geen weerstand meer en vliegt omhoog.
En er is weer een enorm koppel.
Wat de schroef deed stoppen gaat kapot, of wanneer het sterk is gaat er iets in het aandrijfsysteem kapot.

De elektro motor heeft dus bij laag toeren de MOGELIJKHEID van groot koppel.
Hetgeen zich in normaal bedrijf onmiddelijk aanpast aan het gevraagde koppel door de schroef.
Ik denk dat een elektromotor wat sneller accelereert dan een diesel, met evenredig Ampere verbruik. Een vuistregel; 2 x toerental is 8 x zoveel vermogen.

En voor elektromotoren gelden dezelfde energie sommetjes als voor diesel, of welk ander aandrijfsysteem dan ook.

Hoe meer omzettingen van energie, hoe slechter het rendement.
Ik denk dat een elektromotor, met name in de lage toerentallen beter te regelen is. en weinig herrie maakt.
Heeft geen keerkoppeling nodig, is een energie omzetting minder dan de diesel.
Maar in de toevoer, het vervaardigen van Amperes zijn er weer een heleboel meer omzettingen.

De rendementen van die omzettingen zullen zeker steeds beter worden.
Maar benaderen nog lang niet het rendement van de directe omzetting van minerale energie naar mechanische energie bij de diesel.
Wanneer die elektra uit wind of zon komt zijn de verhoudingen anders natuurlijk.

Bij zeer snelle schepen zal de spoed van de schroef hoger zijn en de verhouding tussen koppel en stuwdruk wat anders liggen in het voordeel van elektra.

Overigens een 80 pk speed boot kon een zwaar zeilschip met een lijn in de schroef maar amper tegen de wind in voort trekken, waar dit een ander zeilschip met slechts dertig pk geen moeite koste.
De relatie tussen stuwdruk en snelheid.

Het is een heel lang verhaal geworden, geschreven met stroom uit de battery, had ik eigenlijk met daglicht moeten doen!!
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 23:09 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 14 mei 2013 23:40 #396626

Energieopwekking in Spanje, het verschil met enkele jaren terug.
Duidelijk is de toename van wind en zon energie te zien.
En ook het terugpompen van water naar het hogere stuwmeer, bij veel wind en minder vraag.
De siësta is ook zichtbaar.
Ik heb eerst moeten afdrukken en toen scannen.
Met de afdruk is iets mis gegaan met de kleur.
Het plaatje van 2007 wat boven blauwig is moet groen zijn, Zon wind en afvalverbranding. Het bijna witte bij 25000-30000 Mw is gas.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 15 mei 2013 15:18 #396812

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Saeftinghe:
Kijk eens op: www.ev-power.eu/Sinopoly-40Ah-200Ah/ als je daar verbinding mee krijgt. (FF doet het bij mij wel in elk geval). Dit gaat om losse cellen en dat geeft je meer ruimte om een eigen accubatterij samen te stellen.
Met de laad 'balanceerders' van dezelfde website hoef je geen zorgen te maken om overladen. Over voor en na van Li ion versus lood zwavelzuur hebben wij al uitgebreid gecorrespondeerd.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 15 mei 2013 19:40 #396951

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Jouw hele verhaal over de elektromotor gaat voor deze ECmotoren denk ik niet op omdat die elektronisch gecommuteerd worden.
Zo'n 2kW ECmotor kun je ook op 50W laten draaien waarbij je geen verliezen hebt zoals bij motoren met slip.
Helaas weet ik niet welke motoren andere producenten inzetten maar EC is dúúr maar wel je van het.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 15 mei 2013 21:10 #396961

Gijper,

De onderbouwing van hoe het KOPPEL gezien moet worden is, nu ik het nog eens nalees wat omslachtig, maar wel duidelijk denk ik.

Natuurlijk zijn er een heleboel randverschijnselen, maar dat is mogelijk iets voor een andere discussie.





Peper,

Ik heb weer een nieuwe site ontdekt via een elektro fiets fabrikant.
Daar was een onmiddelijke reactie.
En mogelijk exact de juiste maat accu.
Het is even afwachten wat er verder gebeurd, maar ik heb vooralsnog alle tijd.

Ik ga zeker de genoemde site contacteren voor vergelijking.
Dank voor de info.

Meerdere yzers in ´t vuur is nooit verkeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electromotor Rhino VX54 vs BenzineYamaha 4PK BBM 16 mei 2013 15:00 #397136

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Saeftinghe schreef :
De rendementen van die omzettingen zullen zeker steeds beter worden.
Maar benaderen nog lang niet het rendement van de directe omzetting van minerale energie naar mechanische energie bij de diesel.
Ik weet wel dat de allergrootste diesels een behoorlijk rendement hebben. Ik meen 50%.
Maar dat zal voor een 4pk benzinemotortje niet opgaan, zeker niet als die draait op half vermogen. Ik ben bang dat het dan met 10 á 20% rendement wel op is.
Daarentegen hebben ECmotoren een rendement van 90% en meer, óók als ze op half vermogen werken.
Het lullige is dat veel accu´s geladen worden aan walstroom, waarbij walstroom uit het stopcontact komt met een rendement van ??????
Excuseer, moet snel eten en naar de schaakclub. Morgen verder. :laugh:
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 16 mei 2013 15:01 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl