Heel even terug naar die koppelkromme.
Als voorbeeld een koppelkromme van een willekeurige diesel:
Je ziet dat bij weinig toeren het koppel er al is.
Je zegt zelf dat je zou verwachten dat bij een stijgend toerental van de schroef ook het gevraagde koppel zal stijgen. Nou die kromme uit het plaatje lijkt daar in de verste verte niet op.
Dan even terug naar het stroomverhaal.
Als ik er van uit ga dat de stroom uit de muur komt tegen rendement 50%
De lader werkt aan 80% dan blijft dus 40% over.
De ECmotor werkt aan 95% dan blijft 38% over.
Nu moet ik wel zeggen dat ik groene stroom heb, het hele rendementenverhaal wordt dan wel erg wazig.
Om een kort verhaal lang te maken: op
deze site heb ik berekend hoeveel pk ik nodig heb om de BM16m2 op rompsnelheid te krijgen. Ik kom uit op 1,5pk. Onze bbmotor is 5pk dus dat is veel te veel!
Nu moeten we dus met een miserabele koppelkromme op de motor varen
![:blink: :blink:](/media/kunena/emoticons/blink.png)
Nou dan moeten we maar gewoon zeilen