Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Lichtste 'oude' dieselmotor

Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 15:01 #368730

Beste leden,

Ik ben in het bezit van een klein stalen sloepje, lengte iets minder dan 5 meter en slechts 1,5 meter breed uit 1955.

Momenteel ligt daar een luchtgekoelde Farymann diesel in. Het motortje loopt op zijn einde en ik twijfel hevig voor wat voor motor ik het huidige blokje zou kunnen vervangen.

Een Albin vind ik schitterend maar mijn eega vaart er ook in en die is nogal huiverig voor benzine... Overtuigen is mij tot nu toe niet gelukt.

De Farymann weegt slechts iets meer dan 40 kg, met keerkoppeling zo'n 55. Een electrisch te starten Albin 1 cylinder zou ongeveer 100 kg wegen ex accu (een van de lichtste motoren die ik kon vinden).

Ik zoek een klassiek blokje (plokplok) en dus het liefst zo licht mogelijk ivm de geringe afmetingen van het sloepje. Een Sabb zit zo op de 165 kg een Volvo Penta minimaal 145.

Wie heeft er nog tips voor een licht, klassiek dieselblokje? Electrisch starten is een pre. In de tips mogen de kosten even buiten beschouwen worden gelaten, het sloepje heeft nogal wat sentimentele waarde voor me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 15:14 #368736

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
schottelvlet55 schreef :
Beste leden,

Ik ben in het bezit van een klein stalen sloepje, lengte iets minder dan 5 meter en slechts 1,5 meter breed uit 1955.

Momenteel ligt daar een luchtgekoelde Farymann diesel in. Het motortje loopt op zijn einde en ik twijfel hevig voor wat voor motor ik het huidige blokje zou kunnen vervangen.

Een Albin vind ik schitterend maar mijn eega vaart er ook in en die is nogal huiverig voor benzine... Overtuigen is mij tot nu toe niet gelukt.

De Farymann weegt slechts iets meer dan 40 kg, met keerkoppeling zo'n 55. Een electrisch te starten Albin 1 cylinder zou ongeveer 100 kg wegen ex accu (een van de lichtste motoren die ik kon vinden).

Ik zoek een klassiek blokje (plokplok) en dus het liefst zo licht mogelijk ivm de geringe afmetingen van het sloepje. Een Sabb zit zo op de 165 kg een Volvo Penta minimaal 145.

Wie heeft er nog tips voor een licht, klassiek dieselblokje? Electrisch starten is een pre. In de tips mogen de kosten even buiten beschouwen worden gelaten, het sloepje heeft nogal wat sentimentele waarde voor me.

De Farymann kan toch wel gereviseerd worden!Trouwens de kleinste farymann K 34 weegt ong 75 kg incl keerkoppeling, maar wordt geleverd onder ander merknamen, b.v als Alpha.
Maar bij 3000 touren wel een hele snelle plok/plok, zoals de meeste moderne motortjes.Schat de prijs op ong. Eur 4000
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 15:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 15:21 #368738

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Fer zal wel weten welke blokje ongeveer is wat je zoekt, maar pas op !! als het plokplok doet en naar diesel ruikt dan raakt ie nog wel eens over enthousiast ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 15:34 #368741

De kleinste Vetus (98 kg, inclusief keerkoppeling), pagina 16:
viewer.zmags.com/publication/f118b76a#/f118b76a/16

Yanmar 1 cilinder, met keerkoppeling 81 kg.
www.yanmarmarine.com/theme/yan...GM10%20datasheet.pdf

Nanni had ook een 1 cilinder in zijn assortiment, maar die kan ik op hun website niet meer vinden. Die woog minder dan 50 kg. Wellicht tweedehands te vinden?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 15:35 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 15:36 #368742

Ik denk dat iedere watergekoelde motor veel zwaarder zal zijn. Dus op zoek naar luchtgekoeld.
Voor plok plok moet je bij een eencylinder zijn. Dus je oude Faryman reviseren?
Kijk ook eens of je Hatz dieseltje kan vinden. deze zijn vaak wel handgestart. Mogelijk wel om te bouwen naar e start, maar dan moet er ook een dynamo op. Deze dieseltjes zijn zeer veel toegepast in de bouw bij bronneringspompen en op kleine wegenbouwmachines (trilmachines)
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 15:42 #368744

Om gewicht te besparen zou je er ook een dynastart op kunnen zetten. Die werkt als start motor, met een riem aangedreven via het vliegwiel. Zodra de motor loopt begint de start motor als dynamo te werken. scheelt ook zomaar weer een kg of 4-5.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 15:42 #368745

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
www.nhmr.nl/

Neem eens contact op met hen, ze schijnen tientalleen farymanns gereviseerd te hebben oa voor sloepen.

Wat onderdelen voor mijn A30 komen daar ook vandaan
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 16:08 #368751

  • Frans 2
  • Frans 2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Solé mini -7
64 kg incl keerkoppeling
3000 toeren
weinig plof plof

veel plofplof
Lister 8
8 pk bij 8500 toeren
wel groot en zwaar 290 kg
volgens mij zijn langzaamloppers (plofplof) altijd zwaar en groot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 16:18 #368754

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Frans 2 schreef :
Solé mini -7
64 kg incl keerkoppeling
3000 toeren
weinig plof plof

veel plofplof
Lister 8
8 pk bij 8500 toeren
wel groot en zwaar 290 kg
volgens mij zijn langzaamloppers (plofplof) altijd zwaar en groot

Nou moe! Lijkt wel een moto!
:woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 16:48 #368765

Leuk, zo snel zo veel reacties!

De huidige Farymann vind ik eigenlijk de kosten van een revisie niet waard. Ik heb eens geinformeerd en kwam op zo'n 2500 a 2800 euro.

Veel moderne dieseltjes zijn licht, maar passen mijns inziens niet echt bij zo'n oud sloepje. Er moet een beetje nostalgie inzitten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 17:02 #368769

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Als je van ombouwen houdt: Enfield maakt dieselmotortjes voor retro moto's.
Iets van een 8pk bij 2500 tr.
;-)
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 17:03 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 17:02 #368770

Je hebt een PB
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 19:41 #368832

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Licht en oud met het woord dieselmotor gaat niet samen oude diesel zijn een hoop gietijzer en weinig pk,s


Waarom denkt je dar je huidige diesel op zijn eind is.?

Kan je genoeg motoren aansmeren maar de vraag is wil je dit echt of is het niet verstandiger om de huidige motor een goed onderhandel te nemen , kost veel minder en ook bij een gebruikte 2e hand koop je vaak andermans Allende


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 19:43 #368834

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Een Sabb 1 cilinder zou en mooie optie zijn ziet er is oud ziet er oud uit en is erg degelijk en tja niet ligt maar daar ontkom je toch niet echt aan ben ik bang

Oja persoonlijk zou ik een 2 cilinder nemen maar dat word krap op een boot van 5 meter

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 19:50 #368837

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
De Allpa mini SF7 is een vermomde Farymann : zie hier onder 'Scheepsdieselmotoren', de eerste op de pagina is de SF7.
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 19:52 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 14 feb 2013 21:15 #368861

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een Yanmar éénpittertje had in de jaren '70 wel een lekker plofje. Ik heb zo'n vermoeden dat iemand je daarover al een PB heeft gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 15 feb 2013 09:02 #368942

Ilex schreef :
Als je van ombouwen houdt: Enfield maakt dieselmotortjes voor retro moto's.
Iets van een 8pk bij 2500 tr.
;-)

Wat dacht je van de kleine luchtgekoelde Lombardinies?
www.lombardinigroup.it/products/diesel
Of identieke van Ruggerini:
www.made-in-china.com/showroom...d-Diesel-Engine.html
Maar ja, dan moet je die wel zelf aanpassen de toepassing als scheepsmotor.
Ad
Laatst bewerkt: 15 feb 2013 09:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 15 feb 2013 09:44 #368958

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Staan ook in Open 40's vanwege het lage gewicht. Wel een toerenmotor natuurlijk, dus geen heel erge plokkeplok. Maar 1-cylinders plokken altijd wel een beetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 15 feb 2013 10:17 #368969

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
yanmar nts. Horizontale eencilinder met heel mooi authentiek geluid. Wel redelijk zwaar: 175 kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 15 feb 2013 10:32 #368981

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Wat een gedoe met diesel...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 15 feb 2013 10:36 #368983

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Triple expansie stoommachine , doe wij ook in als bedrijf maar wel iets groter :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 15 feb 2013 12:06 #369004

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb nog een OM 636 staan, oja die weegt iets te veel..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 15 feb 2013 12:16 #369007

Misschien is een Samofa SH85 (8 pk)iets voor je. Hollandse degelijkheid.
In Harderwijk zit volgens mij een club van Samofa-freaks.
Edit: dit type schijnt onder een Hatz-licentie te zijn gebouwd.
Laatst bewerkt: 15 feb 2013 12:27 door partemala.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 15 feb 2013 12:54 #369017

In Engeland kun je kleine stoom machientjes koipen voor op klassieke boten.
www.tinypower.com/store.php?cr...24a7d398896e19be2a96
Die stonden ook vaak op de beurs in Londen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 15 feb 2013 22:21 #369186

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Schitterende machientjes.
Structureel nadeel is dat er een kookpot bij hoort.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl