Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Lichtste 'oude' dieselmotor

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 16 feb 2013 08:18 #369235

Of een persluchtfles? :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 16 feb 2013 08:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 16 feb 2013 11:52 #369263

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 381
Mijn Ruggerini RM80 weegt 60 kilo zonder keerkoppeling.
HEt is een echte eencilinder met klassiek geluid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 16 feb 2013 11:55 #369264

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Leuk hoor, zo'n stoommachientje. Er hoort niet alleen een stoomketel bij, maar ook een gasinstallatie en een watertank. Veel ruimte blijft er dan niet over in een bootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 16 feb 2013 16:23 #369309

Yanmar PMX 8 zijn leuke plokmotoren

Horizontale cillinder maar ze wegen wel wat.

Kijken of je een Fiat arona op de kop kan tikken ergens..
Jessejohn kan je daar meer over vertellen
dat zijn kleine 1 cillindertjes maar wel oud.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 16 feb 2013 16:26 #369310

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Het is lastig om voor Arona nog onderdelen te krijgen


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 16 feb 2013 16:26 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 16 feb 2013 16:31 #369312

Dompkruiser 59 schreef :
Yanmar PMX 8 zijn leuke plokmotoren

Horizontale cillinder maar ze wegen wel wat.

Kijken of je een Fiat arona op de kop kan tikken ergens..
Jessejohn kan je daar meer over vertellen
dat zijn kleine 1 cillindertjes maar wel oud.

Groeten Dyon.

ik heb nog een ysb 8 staan
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 17 feb 2013 15:39 #369445

Dank voor de vele en snelle reacties!

Zo'n stoommotor is leuk, maar niet echt wat ik zoek.

In de Yanmar en Ruggerini zal ik mezelf eens verdiepen.
Een Sole is inderdaad een Farymann kopie maar helaas te modern voor mijn smaak.

Hoe zou ik ongeveer kunnen bepalen wat het effect is van een zwaardere motor voor mijn sloepje?
Zou het bijvoorbeeld heel veel schelen om een motor te kiezen die 100 kg zwaarder is dan mijn huidige blok?
Sloepje ligt nu op de kant dus een makkelijk antwoord als 'ga erin staan met een forse kerel en kijk naar het effect' kan ik nu helaas niet veel mee.;)
Laatst bewerkt: 17 feb 2013 15:40 door schottelvlet55.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 17 feb 2013 16:28 #369462

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Nou 100 kilo extra trekt waarschijnlijk de neus uit t water.
maar -ik kan t gemist hebben- waarom je oude blok niet laten reviseren, geld was toch niet zo heel belangrijk?

Als dee kop nog goed is kun je voor 1000-1500 best een hele hoop laten doen.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 17 feb 2013 17:00 #369483

Motor ligt redelijk in het midden van het sloepje, dus ik verwacht dat hij in zijn geheel iets dieper komt te liggen. Ik vraag me alleen af hoeveel dieper en wat het effect is bij zo'n klein sloepje.

De Farymann laten reviseren zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar daarvoor vind ik het blokje eigenlijk niet bijzonder genoeg. Ik zou het geld die de revisie zou kosten liever in een beter/mooier blok steken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 17 feb 2013 17:41 #369512

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Ik snap eigenlijk de hele discussie niet. Gaat het puur om het geluid van een oude dieselmotor?
Voor zo'n vletje kun je ook prima uit met een kleine BBM (2,5 pk volstaat) of nog beter een electro-aandrijving.
Dat vinden andere watersporters vast een prettiger geluid.

Kun je desnoods via je telefoon nog een beetje lawaai maken:
kromhout
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Laatst bewerkt: 17 feb 2013 17:42 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 17 feb 2013 18:33 #369549

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Albin is er ook in diesel en tja niet ligt maar wel mooi geluid en zit er absoluut oud uit


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 17 feb 2013 19:47 #369577

Hier een oude watergekoelde dieselmotor
ook een farymann diesel:

www.marktplaats.nl/a/waterspor...a26e&previousPage=lr

Voor wat betrefd de vlet,

100 kg meer zal de boot niet zoveel doen
ze komt iets dieper te liggen en heel mischien dat je iets op snelheid inlevert.
Maar meer ook niet.

Ik zou toch je zoekgroep wat uitbreiden hoor en jezelf niet vastnagelen op een lichte motor.

Groeten Dyon.

Edit mischien is deze toch mooier
de yanmar waar ik t over had pmx 8

www.marktplaats.nl/a/waterspor...a26e&previousPage=lr
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Laatst bewerkt: 17 feb 2013 19:50 door Dompkruiser 59.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 17 feb 2013 20:35 #369585

Elektro of buitenboordmotor gaat het zeker niet worden. Er zijn nu eenmaal mensen die houden van nostalgie en daar schaar ik mezelf ook onder.;)

Wellicht een gekke vraag, maar zijn er manieren om uit te rekenen wat het effect is van extra gewicht in een sloepje? Ik gok dat de zijkanten slechts zo'n 60 cm boven de waterlijn liggen. Omdat ie nu op de kant ligt kan ik het niet even testen door een zwaar iemand erin te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 17 feb 2013 21:18 #369599

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Dat is simpel hoor - gewichtstoename is extra waterverplaatsing, dus als je ongeveer het oppervlak op de waterlijn weet kun je de extra inzinking uitrekenen. Zeg 5 x 2 m, oppervlak op waterlijn ca. 7 m² = 700dm².
Als dat 1 dm dieper zakt is dat 700 dm³ = 700ltr water is 700 kg.
Door dieper zakken neemt ook het oppervlak op de waterlijn toe, dus wordt het nog wat gunstiger.
Schat dat 100 kg extra gewicht de boot 1 à 1.5 cm doet zakken.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 17 feb 2013 21:21 #369600

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Een "liggend Deutzje"? Die ploffen heel mooi.

Aad
Laatst bewerkt: 17 feb 2013 21:22 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 17 feb 2013 21:25 #369601

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 18 feb 2013 08:58 #369668

Aad77 schreef :
Een "liggend Deutzje"? Die ploffen heel mooi.

Aad

Goh , ja , zo'n oude ééncilinder traktordiesel. :lol:
Zat ook in de kleine Deutz traktor waar ik begin zestiger jaren heel wat mee gereden heb.
Maar ja , dan moet je wel zelf mariniseren.
Ad
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 09:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 18 feb 2013 15:36 #369805

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 489
Faran schreef :
Valt niet veel rond te kijken, 7 berichten over 2 onderwerpen......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 18 feb 2013 15:39 #369808

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
yanmar pmx is overigens bijna dezelfde als nts, Iets recenter volgens mij. Niet stuk te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 19 feb 2013 17:34 #370230

  • JoSam
  • JoSam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
In mijn boot staat een Solé Mini-3 12 pk uit de midden 70'er jaren. Tot nu toe kan ik alles nog krijgen bij Allpa. Paar jaar geleden opgeknapt; tot complete pakkingset aan toe, 'alles' was er. Bij revisiebedrijven incl. complete vernieuwing keerkoppeling Ronim-III, ook geen probleem.

In m'n garage staat een ongebruikte - fabrieksnieuwe- Arona Typo AL186MR 11 pk bij 3000 'giri' uit 1974
Afgezien van de keerkoppeling, de Solé met startmotor/dynamo en de Arona met Dynastart en een ander brandstoffiltertje zie ik geen essentiële verschillen in verband met toekomstig onderhoud en benodigde onderdelen. De blokken zijn exact gelijk - van Lombardini.
Van deze Arona is er ook een 8pk versie.

Andere Arona's ken ik niet, maar gezien dit draadje vallen die even buiten de discussie.

Kortom het lijkt me met de verkrijgbaarheid van onderdelen in dit geval wel wat mee te vallenFer schreef :
Het is lastig om voor Arona nog onderdelen te krijgen


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 19 feb 2013 21:01 #370335

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2413
Bij mij staat er een ééncylinder Bukh DV10 in. Zeer karakteristiek geluid, 80 kg, watergekoeld, tot zo'n 3000 toeren, te krijgen voor schroefas en saildrive. Nieuw zo'n 5000 euro?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 19 feb 2013 21:34 #370353

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Mijn oude Farymann 1 cilinder woog maar 145 kg. Toch wat meer dan de Vetus M2.06 2 cilinder van 98kg nu.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 23 feb 2013 21:22 #371636

Iedereen hartelijk dank voor de vele posts in dit topic. Ik heb er veel informatie uit kunnen opdoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 24 feb 2013 08:07 #371678

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
@JoSam:
Dit lees ik met een grote glimlach op mijn gezicht dat je nog een ongebruikte Arona AL186MR hebt, deze is zonder keerkoppeling?

Zou je deze willen verkopen? Ik ben een beetje verslaafd geraakt aan Arona nadat ik heb gereviseerd wil hebben en een motortje op voorraad is altijd leuk.

Heb je wat foto's van deze motor?

Ik hoor graag van je.

Mvg. Jesse

@Fer: er zijn nog onderdelen te krijgen van Arona je moet alleen goed zoeken, Arona is namelijk geen Arona maar Lombardini, ook de Sole Mini motoren zijn op basis van... Arona... dus Lombardini.

Ik heb een website gevonden waar nog alles te krijgen is van krukas aan toe.
JoSam schreef :
In mijn boot staat een Solé Mini-3 12 pk uit de midden 70'er jaren. Tot nu toe kan ik alles nog krijgen bij Allpa. Paar jaar geleden opgeknapt; tot complete pakkingset aan toe, 'alles' was er. Bij revisiebedrijven incl. complete vernieuwing keerkoppeling Ronim-III, ook geen probleem.

In m'n garage staat een ongebruikte - fabrieksnieuwe- Arona Typo AL186MR 11 pk bij 3000 'giri' uit 1974
Afgezien van de keerkoppeling, de Solé met startmotor/dynamo en de Arona met Dynastart en een ander brandstoffiltertje zie ik geen essentiële verschillen in verband met toekomstig onderhoud en benodigde onderdelen. De blokken zijn exact gelijk - van Lombardini.
Van deze Arona is er ook een 8pk versie.

Andere Arona's ken ik niet, maar gezien dit draadje vallen die even buiten de discussie.

Kortom het lijkt me met de verkrijgbaarheid van onderdelen in dit geval wel wat mee te vallenFer schreef :
Het is lastig om voor Arona nog onderdelen te krijgen


Mvg Fer
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lichtste 'oude' dieselmotor 24 feb 2013 17:12 #371987

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik weet dat jou motor van Lombardini was maar er zijn meerder type van Arona en ik wis niet even welk type men voor ogen had.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl