Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: lassen motorblok

lassen motorblok 15 okt 2012 17:31 #330025

  • joop73
  • joop73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
hallo ik zoek en lasser die een gat in me blok kan lassen gietijzer/legering het is een gat in de zijkant van het blok krukas wou naar buiten :(
Laatst bewerkt: 15 okt 2012 17:31 door joop73.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 17:47 #330032

Voor zo ver ik weet kun je gietijzer niet lassen.

Maar als de krukas naar buiten wilde komen moet de motor toch al zo ongeveer helemaal uit elkaar om de schade te herstellen, dus is het vrij makkelijk om het basisblok van een andere motor te pakken. Kost ook niet zoveel. Arbeid van demonteren en weer monteren van de juiste en gereviseerde onderdelen zal 95% van de kosten zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 17:50 #330034

Gietijzer kun je wel lassen, je hebt daar namelijk speciale gietijzer electroden voor.
Echter het is noodzaak om het gat of scheur eerst in te slijpen tot ongeveer 2 cm voorbij de scheur een weerszijden dit om verder scheuren tijdens het lassen te voorkomen.
en niet te heet lassen uiteraard.

Joop stuur mij even een Persoonlijk Bericht mischien dat ik je kan helpen

groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 17:52 #330035

  • joop73
  • joop73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
erik hoe moet ik dit zien dan moet alles maar net passen toch of denk ik verkeerd
Laatst bewerkt: 15 okt 2012 18:10 door joop73.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:04 #330043

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Gietijzer is goed te lassen als alle regels nauwgezet in acht worden genomen.
Daarvoor is een specialist nodig.

In bepaalde gevallen (motorblokken) lukt het ook de specialist niet omdat het geen gewoon gietijzer is.
Laatst bewerkt: 15 okt 2012 18:04 door vuuren1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:06 #330045

bij een scheur in het onderblok kun je die uitslijpen en lassen.
Als er een gat in zit is het onderblok eigenlijk afgeschreven dit omdat je niet een passend stukje voor kunt maken van gietijzer.

Om op je vraag te komen ja eigenlijk moet het net passen.

Wat voor motorblok is het eigenlijk?

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Laatst bewerkt: 15 okt 2012 18:06 door Dompkruiser 59.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:08 #330046

  • joop73
  • joop73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
een siyang 380j-3 blok
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:11 #330047

Ik lees net deze:
www.lincolnelectric.ca/knowled.../castironpreheat.asp

en vergelijkbare reacties. Gemakkelijk zal het niet worden. De massa van een motorblok zal onevenredig verwarmen en potentieel scheurvorming geven. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in electrisch voorverwarmen (met electrische patsches zoals fysiotherpisten gebruiken), maar die zijn niet goedkoop weet ik uit ervaring.

Koudlassen aan een motorblok lijkt me geen goed idee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:18 #330051

koud lassen aan gietijzer is zowieso not done.
Echter als je het te lassen deel (en eromheen) verhit tot 200 graden
dan is gistijzer heel mooi te lassen.
ik heb al eerder diverse gietijzerdelen gelast en allen met succes.

Maar de TS geeft al aan een siyang blok jeetje uhm trimray basis geloof ik,
zeker weten doe ik niet. maar onderdelen zijn lastig te krijgen als ze al te verkrijgen zijn..

Joop, waarom zet je er niet een ander meer gangbaar motorretje in een mercedes of farrymann bijvoorbeeld?
Wat voor scheepje is het waar het blok in staat mischien is een 2 cillinder sabb of lister al voldoende?

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:18 #330052

daar komt nog iets anders om de hoek, je hebt grote kans dat je meer schade hebt dan alleen dat stuk er uit.
ik heb het gehad met een 6 cylinder lijn deutch watergekoeld, die kreeg een vastloper en gooide er een kruk uit, netjes door het deksel. verder geen zichtbare schade, motor (generator ) liep nog. alles stilgezet en naar ijmuiden. was verzekerings werk. werd het blok afgekeurd door de verzekering, door de klap vol haar scheurtjes.

dus als je nu veel geld uitgeeft om dit te laten maken sta je waarschijnlijk, niet zeker, binnen korte tijd weer voor een ander probleem.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:19 #330054

ik heb dit gevonden: www.siyangengine.com/en/ProductShow.asp?ID=655

Is het deze motor?

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:23 #330059

  • joop73
  • joop73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
ja dit is hem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:29 #330063

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Dompkruiser 59 schreef :
ik heb dit gevonden: www.siyangengine.com/en/ProductShow.asp?ID=655

Is het deze motor?

Groeten Dyon.
Leuk torretje:
Rated fuel consumption(g/kW·h)

≤255

Rated lube consumption(g/ kW·h)

≤2.72
Da's bijna mengsmering (1:100) :sick:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:34 #330069

Windbuddy,dat zat ik me net dus ook even te bekijken maar jij bent duidelijk sneller in rekenen,

Joop, gezien het onderdelenaanbod zou ik gaan voor een andere motor.
Maar mischien heb je iets aan de website die ik erin vermellde kijk eens of je contact op kunt nemen met ze dat ze je een nieuw onderblok leveren?

Groeten Dyon.

Ps Joop een gat van 3 bij 4 cm is echt niet te lassen, daarvoor is er teveel materiaal weg.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Laatst bewerkt: 15 okt 2012 18:34 door Dompkruiser 59.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 18:36 #330072

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Gietijzer is te lassen maar dat is niet makkelijk, het blok moet verwarmt worden in een oven en de gietijzer elektrode moet ook in een aparte oven op temperatuur gebracht worden.

Dan nog is het resultaat om in een blok te lassen twijfelachtig omdat in dit geval het blok weinig massa heeft en dit zal krom trekken

Wij lassen voortduren aan motoren maar ik zou het niet durven doen aan zo blok

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 15 okt 2012 20:48 #330112

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 941
Dompkruiser 59 schreef :
koud lassen aan gietijzer is zowieso not done.
Echter als je het te lassen deel (en eromheen) verhit tot 200 graden
dan is gistijzer heel mooi te lassen.
ik heb al eerder diverse gietijzerdelen gelast en allen met succes.

Maar de TS geeft al aan een siyang blok jeetje uhm trimray basis geloof ik,
zeker weten doe ik niet. maar onderdelen zijn lastig te krijgen als ze al te verkrijgen zijn..

Joop, waarom zet je er niet een ander meer gangbaar motorretje in een mercedes of farrymann bijvoorbeeld?
Wat voor scheepje is het waar het blok in staat mischien is een 2 cillinder sabb of lister al voldoende?

Groeten Dyon.

vreemd dat er op de vragen geen antwoord komt.
volgens mij ben je goedkoper uit met een ander blok dan met het oplappen van dit blok, met het risico dat de operatie mislukt, met de kosten en je houdt de beperkte levensduur van de chinese fabrikaten, dit is geen afkraken maar wel een realiteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 16 okt 2012 03:26 #330131

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Een klein scheurtje had ik nog wel aan gedurft op het tig las apparaat en Nife 55 elektrodes. Alleen om een gat van 4cm zo vol te gaan vloeien gaat echt veel werk en elektrodes kosten. Om over het nawerken maar te zwijgen verder. Ook zal hij naast de gelaste plek zwak blijven.

Ik denk idd dat een ander basisblok importeren of icm de marinisatieset van deze een ander blok opbouwen een degelijker idee is. Want als je basisblok al dermate zwak is blijft het een probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 16 okt 2012 05:21 #330158

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
kan je niet schroefdraad tappen in dat gietijzer ?
dan neem je een plaatje ijzer een pakking er tussen en
daarmee dek je het gat af.
Dat plaatje zet je vast met bouten.

Gaat er toch alleen maar om dat de olie binnen blijft.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 16 okt 2012 11:51 #330315

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ja dat zou een optie kunnen zijn als het alleen een stuk wand is zonder functie met genoeg vlees is en er verder ook geen zwakke stukken in het gietijzer zitten. heb je foto's van het blok?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 16 okt 2012 12:01 #330321

Maar heren, als er een dergelijke schade is aan een motorblok, dan is er hoogst waarschijnlijk ook interne schade. De krukas zelf zal niet meer recht zijn de lagerschalen zullen bescahdigd of vervormt zijn. Mogelijk klep of kop schade. De motor moet dus hoogst waarschijnlijk uit elkaar. Je hebt dus minimaal een nieuwe pakkingset nodig als je heel erg veel geluk hebt.

Zijn deze onderdelen wel verkrijgbaar tegen een acceptabele prijs? Ik zou dat eerst ook (laten)bekijken alvorens het blok te laten lassen of anderszijds te laten repareren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 16 okt 2012 12:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 16 okt 2012 12:46 #330337

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Accepteer maar dat het een "TOTAL LOSS" is
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 16 okt 2012 14:47 #330383

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Met de visie van Erik er overheen zeg ik idd ook total loss. Ik geloof niet dat het reparabel is en blijf bij mijn post over een ander basisblok mariniseren met de set van het defecte blok want als de krukas uit balans is houdt het prijstechnisch op. Ook economisch niet verantwoord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 16 okt 2012 15:01 #330387

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Windbuddy schreef :
Dompkruiser 59 schreef :
ik heb dit gevonden: www.siyangengine.com/en/ProductShow.asp?ID=655

Is het deze motor?

Groeten Dyon.
Leuk torretje:
Rated fuel consumption(g/kW·h)

≤255

Rated lube consumption(g/ kW·h)

≤2.72
Da's bijna mengsmering (1:100) :sick:
Gelukkig staat er gelijk of minder dan 2,72
Motoren fabrieken houden vanwege garantie claims altijd een hoog verbruik aan!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 16 okt 2012 17:30 #330462

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
hypervisor schreef :
Met de visie van Erik er overheen zeg ik idd ook total loss. Ik geloof niet dat het reparabel is en blijf bij mijn post over een ander basisblok mariniseren met de set van het defecte blok want als de krukas uit balans is houdt het prijstechnisch op. Ook economisch niet verantwoord

Niet geheel mee eens (zonder gedegen onderzoek) vd zomer bliezen wij te turbo van onze auto op, motor wilde niet meer stoppen en bleef net zo lang op zijn eigen olie lopen tot deze op was.

Conclusie van de ANWB, we transporteren die auto niet meer naar nederland want die is total loss.
Na veel gezeur kwam de auto toch terug, 5 liter olie er in en starten en lopen alsof er niets was gebeurt.
Nieuwe turbo aangeschaft en gaan met die banaan, inmiddels 1000 km.

Ik zeg niet dat de motor NIET total loss is maar uit elkaar halen kan een hoop duidelijkheid geven en kost (nog) niks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lassen motorblok 16 okt 2012 18:51 #330499

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Als je de weg in China vindt naar deze basismotor (zie ook het andere topic van deze TS) dan ben je in China (los van transport etc.) voor ca. 600 USD klaar en heb je een nieuwe basismotor..
(ik neem nog wat prijsstijging mee omdat 10 jaar terug een 50 pk 4 cilinder ca. 600 USD moest kosten)

Een dergelijke motor met een gat in het blok zou voor iedere (verzekerings)expert idd total loss zijn.
Laatst bewerkt: 16 okt 2012 18:52 door vuuren1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl